למה התכוונו מי שהמציאו את "תורה ועבודה"?
כי סתם ככה, במקורות היהודיים, כשמדובר על "עבודה", ביחד עם תורה, מדובר על עבודת הקרבנות, או על המצוות.
מי שהמציא את המושג, סביר להניח שהיה תלמיד חכם, שיכול להורות לנו את הדרך.
אם כן, למה הוא התכוון?
למה התכוונו מי שהמציאו את "תורה ועבודה"?
כי סתם ככה, במקורות היהודיים, כשמדובר על "עבודה", ביחד עם תורה, מדובר על עבודת הקרבנות, או על המצוות.
מי שהמציא את המושג, סביר להניח שהיה תלמיד חכם, שיכול להורות לנו את הדרך.
אם כן, למה הוא התכוון?
בדיחה פנימית, לא להיבהל...
ירקרק, אם אין לך מה להגיד, אל תגיד...
נראה אם תצליח לענות....
עם כל הוותק שלך בבנ"ע, אתה בטוח יודע מה התשובה..
לימוד תורה ביחד עם עבודת הארץ- ציונות.
וזה תקף גם לימינו!!!
זה מה שאנחנו מתכוונים שאנחנו אומרים "תורה ועבודה"!
השאלה שלי הייתה האם באמת לזה התכוון מי שהמציא את המושג?
בני עקיבא הוקמה כתנועת הנוער של תנועת הפועל המזרחי. שהיתה תנועת הפועלים (=קרי: חקלאים, סוציאליסטים, שמאל) הדתית בארץ, (הפועלים הדתיים לא מצאו את עצמם במפא"י והעבודה שהיו סוציאלסטים אבל חילונים, ובמזרחי שהיו דתיים אבל ימנים ועירוניים). כסיסמא לתנועה שלהם הם בחרו ב"תורה ועבודה". תורה- כי הם דתיים, ועבודה- כי הם סוציאליסטים (הערך המרכזי של הסוציאלסטים זה "עבודה"- כמו שהיום המפלגה המרכזית של הסוציאלסטים זה "העבודה").
בתור תנועת הנוער של "הפועל המזרחי", בני עקיבא אימצו את המושג והסיסמא... ( וכמובן שנתמכו בכל המקורות על תורה ועבודת כפיים שכבר הזכירו פה)
("אבני יסוד", בירור ועיון במשנת התנועה- תורה ועבודה, חודש תנועה תשע"א)
ומה אומרות כל הנקודות האלו?
פעם, כשבנ"ע היו רציניים
.
היה "חודש תנועה" שעשו בו פעולות ודברו על בנ"ע- ערכים, מטרות, סיסמאות וכד'...
לנו יש עדיין זכר לזה- "שבת תנועה".
אז יש לי בבית חוברת על בני עקיבא לחודש תנועה. ובפעולות לחבריא ב' יש שם פעולה על: "מה זה עבודה?". ושם כתוב את כ-ל הנקודות האלה ככאלה שמבטאות את ה-עבודה.
מה עם "כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון"? "אם אין קמח אין תורה"? ולא חסרים מקורות כאלה.. [יש לי חוברת שלמה על מקורות החל מהתנ"ך למושג "תורה ועבודה"]. אז סה"כ פעם קראו לזה מלאכה ולא עבודה..
בקיצור, נראה לי שמי שקבע את המושג [מי זה באמת?] התכוון לכל הדברים האלה.
הביטוי תורה ועבודה קיבל את ההגדרה של תורה, והגשמה מתוך תורה.
לפי דעתי הושג תורה ועבודה הוא כפשוטו-
תורה- שמירת המצוות, לימוד תורת ה' לשמה
ועבודה- עבודת אדמת ארץ ישראל, יישוב הארץ.
הרעיון הוא לשלב אותם ביחד, להביא את התורה לידי ביטוי תוך כדי העבודה
אני לא יודעת אם הצלחתי להסביר את עצמי נכון, אבל אני מקווה
(כשיהיה לי את המוזה להסביר את זה טוב אני אנסה.
אבל בכל זאת אני יודעת (ככה נראה לי) המושג תורה ועבודה הומצא ע"י הרב רפאל שמשון הירש בהונגריה בעת תקופת ההשכלה, עת התחילו רבים וטובים מבני הישיבות לתת ליבם לאוניברסטיאות (גימנסיות בלעז) אז יצא הר"ש הירש בסיסמא תורה עם דרך ארץ=תורה ועבודה.
אז דרך אגב התחילו גם להכניס לישיבות לימודי חול שבדרך כלל כללו שפות זרות ולימודי המתמטיקה, וכל זאת כדי לשמור כמה שיותר על מעירי הצאן בתוך מסגרת תורנית ללא השקפות פסולות.
העבודה במובנים המקוריים אינה דווקא היציאה העכשווית לעבודת כפיים אלא להקנות כלים לעבודה בעתיד הווה אומר לימודי המקצועות החופשיים ואפשרות לעבוד בהם+לקבוע עיתים (נכבדים) לתורה.
מקווה שהובנתי ושלא הטעתי אותכם.
כמו שgross אמר (וסמכו עליו שהוא יודע.), התנועה היא בעצם תנועת הנוער של הפועל המזרחי, "שהיתה תנועת הפועלים (=קרי: חקלאים, סוציאליסטים, שמאל) הדתית בארץ" וכנראה שהם התכוונו לכל שאר התגובות שנאמרו כאן.
אז סגרנו...
בנטיעות וכזה נראה לי שכן
במחנה יש משהו נפרד
יש למישו אולי?
לאיזה גיל, איזה חלק שקשור לתפילה?
חלק ממערך בת מצוה
באמת להעביר להם את ההרגשה שתפילה זה לא עול, זה לא עוד משימה מעיקה שצריך לסמן עליה וי..
להלן מערך שיעור של חצי שעה בנושא תפילה, המיועד לנוער דתי בכיתה ו' ומחולק לשלושה חלקים של 10 דקות כל אחד. המערך מותאם לגיל ולרקע הדתי של התלמידים, תוך שימוש בשפה פשוטה ופעילויות קצרות וממוקדות:
חלק ראשון: פתיחה והיכרות עם הנושא (10 דקות)
מטרה: לעורר עניין ולחבר את התלמידים לנושא התפילה.
דקה 1-2: שאלה פותחת
שאל את התלמידים: "מה אתם מרגישים כשאתם מתפללים? משהו מיוחד או אולי משהו שקשה לכם בזה?"
תן ל-2-3 תלמידים לשתף בקצרה (30 שניות לכל אחד).
דקה 3-5: סיפור קצר
ספר סיפור קצר על חנה מהתנ"ך (שמואל א', פרק א'): "חנה התפללה בלב שלם לבקש בן, והתפילה שלה הייתה כל כך חזקה שהיא ממש דיברה עם ה' כמו עם חבר."
שאל: "מה אתם חושבים שהפך את התפילה שלה למיוחדת?"
דקה 6-10: דיון קצר
שאל: "למה לדעתכם חשוב להתפלל? מה זה נותן לנו?"
עודד תשובות כמו: קשר עם ה', שקט בלב, תחושת תמיכה.
חלק שני: הבנת התפילה דרך פעילות (10 דקות)
מטרה: להמחיש את המשמעות של התפילה בצורה חווייתית.
דקה 1-2: הסבר קצר
אמור בצורה פשוטה: "תפילה היא כמו שיחה עם ה'. לפעמים אנחנו מבקשים, לפעמים מודים, ולפעמים סתם רוצים להרגיש קרובים."
דקה 3-8: פעילות קבוצתית
חלק את הכיתה ל-3 קבוצות קטנות.
תן לכל קבוצה משימה:
קבוצה 1: כתבו 3 דברים שהייתם מבקשים בתפילה.
קבוצה 2: כתבו 3 דברים שהייתם מודים עליהם.
קבוצה 3: כתבו 3 דברים שמרגישים לכם קרובים ללב בתפילה (למשל: שיר, מילה או רגע).
כל קבוצה מקבלת דף ועט, ויש להם 5 דקות לעבוד יחד.
דקה 9-10: שיתוף מהיר
נציג מכל קבוצה משתף בקצרה (30 שניות לקבוצה).
חלק שלישי: סיכום וחיבור אישי (10 דקות)
מטרה: לעזור לתלמידים לקחת את הנושא איתם ליום-יום.
דקה 1-3: דבר תורה קצר
אמור: "בתפילה אנחנו לא רק מדברים, אלא גם מקשיבים. כמו שכתוב בתהילים 'קרבת אלוקים לי טוב' – כשאנחנו מתפללים, אנחנו מתקרבים לה'."
דקה 4-7: פעילות אישית
תן לכל תלמיד דף קטן וכתוב עליו: "כתבו משפט אחד שהייתם רוצים להגיד לה' בתפילה שלכם היום."
תן להם 2-3 דקות לכתוב בשקט.
דקה 8-10: סיום מעודד
אמור: "כל תפילה חשובה, גם אם היא קצרה או פשוטה. נסו השבוע להתפלל משהו קטן מהלב שלכם."
סיים בשאלה: "מי רוצה לשתף את המשפט שלו?" (רשות, לא חובה).
הערות למנחה:
שמור על אווירה קלילה ומכבדת.
התאם את הקצב לפי התגובות של התלמידים – אם חלק אחד מתארך, קצר את הבא.
הבא דף ועטים לפעילויות.
אם זה בשבת קודש תעביר בעל פה.
בהצלחה!
אני ממש מסכימה איתך..
אחי אהוביה
אחי אהוביהאחרונהחברה שלי מחפשת וכדאי גם סניף שהוא נורמלי ולא עכשיו ממש חילוני (סניף מעורב זה ממש אחלה)
טוב נושא קשוח אז ככה..
בתחילת ההדרכה היה לי ולמדשית שלי(נקרא לה א )בעיה עם עוד מדשית שלנו(נקרא לה ב) (אנחנו רביעיה). היה קשוח ממש. מלא אנשים התערבו בזה (הקומונרית, מהנוער ובכללי כל הצוות וכו)אומרת דוגרי הרבה מזה זה אני ומדשית א הגזמנו וחיפשנו אותה מלא ממש וכל דבר שעשתה הערנו לה ודווקא מדשית ב היתה בהקשבה וכיבדה ממש וממש השתדלה לשנות(מה שאני משה לב בדיעבד עכישו אז סתם הייתי חמה עליה ברמות לאיודעת להסביר למה).
אחרי התערבות ודיבור הבעיה נפתרה(לפחות ככה אני ראיתי אתזה.) ביקשתי סליחה ושמנו את הדברים מאחורה.
עכשיו שמתי לב שמדשית א כל הזמן מעירה/ מחפשת את מדשית ב כאילו על סתם דברים היא איחרה טיפה כי אבא שלה במילואים ועזרה קצת בבית והיא עשתה פרצוף ואמרה לי אחכ שזה לא ניראה לה ובכללי על כל דבר היא מעירה מעקמת אף וכו.
עכשיו יש לי התלבטות אם להעיר לה ולהגיד לה כאילו היה מריבה את צודקת אבל שמנו תדברים מאחורינו תני לה קצת להוכיח את עצמה לא כל הזמן להסתכל בזכוכית מגדלת על מה שהיא עושה. או להתעלם ולראות מה יקרה ואולי להגיד לקומונרית
קיצור מקווה שיצא מובן מה אומרים?
מצרף סרט קצר שעשינו, מסוקרן לשמוע תגובות ומחשבות שלכם עליו
במשפט - יוני המדריך, חותך את הקשר עם סיגל מבני עקיבא, בשם התחזקותו הרוחנית, אך מגלה שההתמודדות רק מתחילה.
מה עושים בחודש ארגון? לגבי צביעת קירות
רעיונות לקטעים/משפטים לקלסר הדרכה?
וכמובן רעיונות למה להכניס לבפנים (חוץ מהכנת פעולה, רעיונות לערבים וכו)
ואשמח גם לקטעים ולמה להכניס לקלסר של נחשון (קטעים על עשיה וכו)
תודה רבה!