הכוח השואב בא לידי ביטוי ברבנים, בחיילים, בשוטרים. אבל הראשים המארגנים הם ערב רב. אם אדם באמת נוטה לאומות העולם יותר מישראל - הוא ערב רב. יכול להיות שבאמת הוא לא נוטה לאומות העולם, אבל הוא נגרר וכו'. יכול להיות גם שהוא התחיל ב"לא לשמה", אבל עבר ל"לשמה" - ואז התברר למפרע שהוא ערב רב.
הביטחון הגמור שלי הוא בראשי החץ. אלו המזיקים והסוחפים ביותר. אלו שהם בעצמם השואבים ולא נשאבים.
ועוד יש לציין: יש מחלוקת בהגדרות הערב רב. ההגדרות של הרב קוק הם היותר מחמירות ומצמצמות. אנחנו הולכים לפיהם כדי לא לקחת סיכון.
תשובות של אחד הרבנים בנושא:
1. א. האם שייך לדון היום בסוגיית הערב-רב? ב. מה הגדרים להכנסת רשעים (יהודים) לכינוי: 'ימח שמו'?
תשובה: א. כן. ב. מי שדורש את רעת ישראל, לא מתוך שהוא טועה בשאלה מה עדיף לעם ישראל, אלא מתוך שלא איכפת לו מטובת עם ישראל.
2. למי יש את הסמכות לקבוע מי הוא ערב רב? (בהמשך לשאלה הקודמת)
תשובה: לגדולי ישראל. אנחנו רק יכולים ללמוד את דבריהם ולדון בהם. יש הגדרות מצמצמות יותר, כשיטת הרב קוק שהתבארה בשיעורים שניתנו בישיבה בזמן האחרון, ויש שיטות שמרחיבות יותר. לענ"ד, יש ללכת אחר הרב קוק בזה, מחשש שנכשל בביטול עשה דאורייתא של אהבת הזולת.
3. מהו גדר "רשע" ו"ערב רב", האם הרב יכול להביא דוגמאות במקרה שיש, וכן מי יכול לקבוע את הגדר על כל אדם?
תשובה: רשע הוא כל מי שעובר במזיד על איסור ואפילו דרבנן. עליהם יש מקום גדול לסנגוריה. ערב רב הוא כל מי שמצר לישראל ודורש רעתם. עליהם אין מקום לסנגר. דוגמאות: י"ש י"ב וש"פ שר"י (בימים שבהם דם ישראל נשפך כמים, הם מסתובבים בארצות העולם ועושים תעמולה והסברה עבור השפלים שבאויבי ישראל, ומטילים את האשמה על ישראל, וגורמים נזק נורא). ומכל מקום יש להדגיש שאסור לפגוע בגופם, ח"ו.
4. האם יש השלכות (מעשיות או השקפתיות) לדברי קול התור שבימינו יהיו ת"ח שיהיו ערב רב?
תשובה: צריך להרבות אהבה כמה שאפשר לכל ראשי הישיבות ותלמידי החכמים שבדורנו (בתוך כל שאר עם ישראל). מאידך, צריך לדעת שהאמת לא תתגלה בהכרח ע"פ כל ראשי הישיבות ותלמידי החכמים, ושיש כאלה שעלולים לטעות מאוד בדרכם ואפילו להטעות (עכ"פ בשוגג).