בס"ד
דבר תורה לשבת חול המועד פסח
הלכה: “שואלים בהלכות פסח קודם לפסח שלושים יום. [שו"ע תכ"ט ס'א]”.
באף חג אחר יש הלכה ללמוד את הלכותיו 30 יום קודם. זאת הלכה מיוחדת לחג הפסח. ה"חסד לאברהם" מסביר שיש שתו תקופות מקבילות: תקופת תשרי ותקופת ניסן. מחודש אלול אנחנו מתכנסים לבתי הכנסת ואומרים סליחות. הימים האלה הם הכנה לקראת הימים הנוראים, אנחנו ממליכים את ה' לקראת יום הדין: ה' מלך, ה' מלך, ה' ימלוך לעולם ועד. אנחנו עובדים על יראת ה'. אנחנו חוזרים בתושבה ביראה. ואותו דבר לקראת פסח: אם יש מצווה ללמוד הלכות בתקופה כבר שלושים יום לפני, זה לא רק כי יש ריבוי של הלכות (גם בסוכות יש הרבה הלכות), אלא כי יש גם עניין פנימי חשוב: כל יום שלומדים הלכות פסח, זאת צד נוסף בהכנת החג, גם חוזרים בתשובה. תושבה באהבה! ולפי עניות דעתי זאת גם סיבה שיש להרבות בשמחה בחודש אדר... בלי שמחה זה קשה להרגיש את התחושה של אהבה.
ידוע לנו שבמצרים נגאלנו לפני תום הגזרה. יצאנו אחרי 210 שנה במקום 400 שנה. ה' גאל אותנו לפני שורת הדין. הוא גאל אתנו בחסד, באהבה, כמו שכתוב בירמיהו הנביא: “זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולתיך (ירמיהו ב, ב).”. זה גם בפסח שיש מנהגים רבים לקרוא את שיר השירים הרומז באהבה בין הקב"ה לכנסת ישראל.
הרמב"ן מסביר שכל ימי ספירת העומר הם כמו חול המועד. פסח פותח את החג, שבועות חותם אותו וימי ספירות העומר חול המועד בין זה לזה. יש מנהג בשבועות בעת פתיחת ההיכל לקרוא מעין כתובה: החתן הוא הקב"ה, הכלה כנסת ישראל, והכתובה היא תורתנו הקדושה. גם בדור המדבר לפני מתן תורה כל הטבל כמו כלה לפני חופתה... כל יום ויום ימי ספירת העומר הוא כמו שלב נוסף של הכלה לקראת חופתה...
בגמרא במסכת רה"ש יש דיון על כמה זמן יש לקיים את הנדר. ההלכה כר' שמעון שאומר כשלוש רגלים כסדרן. כלומר, יש סדר ברגלים: פסח, שבועות וסוכות. ולכן נלך צד הלאה באהבה בין הקב"ה לכנסת ישראל. כידוע יש שתי מצוות מרכזיות בסוכות: סוכה ולולב.
הגובה של סוכה היא בין עשרה טפחים לעשרים אמות. המידות האלה אינן מידות בעלמא, אלא כמובן שיש טעם עמוק בהם. עשרה טפחים זה הגובה של ארון העדות ועשרים אמות הגובה של האולם שבבית המקדש. כלומר הסוכה נמצאת בממד רוחני בין הקודש לקודש הקודשים. רמז נוסף לכך בלשון המשנה: ”והעלום לסוכה". כמו שעולים לארץ, כמו שעולים לירושלים, ולהר הבית בזמן שבית המקדש קיים גם עלים לסוכה. הקב"ה מביא את עם ישראל לתוך ביתו....
התחלנו את ליל הסדר עם ארבעה בנים: כנגד ארבע בנים דברה תורה: אחד חכם, אחד חכם, אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול. בסוכות, יש מצווה ארבעת המינים, שכל מין הוא כנגד זהות שונה שבעם ישראל: מי שיש בו מצוות ומעשים טובים, או מצוות או מעשים טובים, ואף אחד מהם. בסוכות לוקחים את כולים, ומנענעים אותם.... כולם כאגודה אחת! אחדות בעם ואהבת ה' שלמה!
שבת שלום וחג שמח!

