בס"ד
דבר תורה לשבעי של פסח
מובא בגמרא במסכת חולין את מעשי רבי פנחס בן יאיר:
“פנחס בן יאיר הוה קאזיל לפדיון שבויין פגע ביה בגינאי נהרא אמר ליה גינאי חלוק לי מימך ואעבור בך אמר ליה אתה הולך לעשות רצון קונך ואני הולך לעשות רצון קוני אתה ספק עושה ספק אי אתה עושה אני ודאי עושה אמר ליה אם אי אתה חולק גוזרני עליך שלא יעברו בך מים לעולם חלק ליה. [חולין ז.]”.
האדמו"ר מגור שואל: מה גודל הנס של קריעת ים סוף? הלא גם נס כזה נעשה לר' פנחס בן יאיר שהוא אדם יחידי! ועוד אפשר לחזק את השאלה בזה שמסקנת הגמרא היא ש-”כמה גדול כוחו של ר' פנחס בן יאיר כמשה רבנו וששים רבוא!”. לכאורה, קריעת ים סוף לא מראה את גדולתן של ישראל. בוודאי שלצדיק גמור ה' עושה ניסים, אך כאן הנס נעשה לכל האומה הישראלית ולא רק לצדיק אחד!
רבי צדוק הכהן מלובלים מסביר שהנס אינה מה שפלא לעיניים (הרעיון שהים נקרע), כאלה יש כל יום לצדיקים, אלא נס הנסים הוא הגילוי לכל העמים של קדושתם הפנימית של בני ישראל, שאף על פי שהיו שקועים במ"ט שערי טומאה, שאע"פ שאלו הם עובדי ע"ז ואלו הם עובדי ע"ז, ה' שוכן בתוך טומאותם, מכל מקום בפנימיות שלהם הם דבקים בהקב"ה.
וכן, אפשר להבין עכשיו מה שכתוב במכילתא: “ראתה שפחה על ים סוף מה שהנביא יחזקאל בן בוזי לא ראה.”. הכוונה אינה שיש לה מדרגה פרטית יותר גבוהה משל יחזקאל הנביא, אלא יש להבין על גודל הגילוי האלוקי על כלל ישראל בעת קריעת ים סוף.
מובא בהמשך הגמרא בחולין, שהנהר לא רק נקרע עבור ר' פנחס בן יאיר, אלא גם כן עבור שני אנשים נוספים: יהודי פשוט שהיה עוסק במצוות שמירת המצה לפסח, ופעם נוספת עבור סוחר גוי הנלווה להם. הרב צבי יהודה זצ"ל מסביר שהסיבה היא מפני שכל חלקי העם שייכים לקדושה בכלל ישראלית, ואפילו לגוי שמתלווה ומצטרף אליהם.
בהמשך מסופר שבאכסניה נתנו לחמורו של ר' פנחס בן יאיר שעורים לאכול, אך הוא סירב לאכלם. ניקו את השעורים מאבנים ופסולת, והוא עדיין לא אכל אותם... שאל ר' פנחס בן יאיר שאולי לא הפרישו תרומות ומעשרות? הפרישו והחמור אכל. הוא הולך לעשות רצון קונו ואתם מאכלים אותו טבל? אומנם מסקנת הגמרא שאין חיוב להפריש תרומות ומעשרות למאכל בהמה. התוספות במקום אומרות שהחמור החמיר על עצמו! הרב צבי יהודה זצ"ל שכל עניני החיים של עם ישראל, אפילו הצד הלאומי החומרי ואפילו החומריות ה"חמורית" שייכים לניסיות ולקדושה האלוקית של עם ישראל. העם כולו קודש הוא, והשאיפה לדבקות אלוקית מקננת בקרבו.

