בס"ד
דבר תורה לפרשת במדבר
מבוסס על טל חרמון של הרב שלמה אבינר שליט"א
הרב צבי יהודה זצ"ל היה רגיל לפני כל דרשה על פרשת השבוע, לתת את מקומה בתוך החומש, ומקום החומש בתוך התורה, כי למרות שאין מוקדם ומאוחר בתורה, יש כן חשיבות על סדר הפרשיות כפי שהן נכתבות בתורה.
זה לא לחינם שהתורה נחלקת לחמישה חומשים. לכל ספר וספר יש העניינים שלו:
-
ספר בראשית זה ספר האבות, ההקדמה של הופעת עם ישראל. ספר בראשית גם נקרא ספר הישר, כי האבות הם הישרים הנותנים לעם ישראל את המוסר המוצרך לקבלת התורה, כי אין תורה בלי דרך ארץ (אבות ג,יז).
-
ספר שמות זה ההיריון והלידה של עם ישראל. שבעים נפש ירדו מצרימה, ויצאנו משם כעם. מקבלים את התורה שהיא הטבע של הנשמה היהודית ובונים את המשכן שהוא השראת השכינה בתוך כלל ישראל.
-
ספר ויקרא, תורת כוהנים, זה ספר של השראת השכינה לא רק בכלל אלא גם כן בפרט.
-
ספר דברים, הוא משנה תורה. מעין חזרה על התורה לפני כניסתו של עם ישראל לארץ ישראל, זה התגשמות האידאל במציאות הטבעית של עם ישראל בארצו.
ספר במדבר מה הוא? שלושה הספרים הראשונים, הם כנגד האות י' וקוצה והאות ה' הראשונה של שם 'הויה', וספר דברים כנגד האות ה' האחרונה של אותו השם. ספר במדבר הוא כנגד האות ו', מעיו ו' החיבור המחברת בין שתי האותיות הראשונות לאות האחרונה. מען ו' החיבור המחברת בין "שמים וארץ". זה הספר המחבר בין האידאל של שלושה הספרים הראשונים למצב שהעם מוכן להיכנס בפועל לארץ. למה הדבר דומה? בן אדן יכול להצטיין בלימודיו, אבל להיות גרוע כשהוא מתחיל לעבוד, כי יש תמיד הבדל בין התיאוריה לחיים מעשיים. יש הבדל בין החיים העל-טבעיים של דור המדבר לחיים החומריים כשנכנסים לארץ.
ולכן, ספר במדבר הינו ספר הדרך בין שני המצבים המפורטים הנ”ל. לעומת המלאכים שעומדים, מה שמאפיין בני האדם, זה האפשרות לנוע. בזכות התנועה, בין אדם יכול להגיע מנקודה א' לנקודה ב'. כמובן שהתנועה אינה רק פיזית, אלא היא גם בתחומים פנימיים: אדם יכול – ואפילו חייב – להתקדם בלימוד התורה, בעבודת השם, במידות, וכו...
אנחנו יודעים שתינוק לא לומד מיום למחרת איך לעמוד וללכת ברגל. בכל צעדיו הוא עומד ליפול, ולא רק פעם אחת הוא נופל. גם אצל האדם: הרבה פעמים, אדם עובר משברים. המשברים אינם סוף בפני עצמם אלא שלבים בהתקדמות. חז"ל אמרו במסכת גיטין (מג.): “אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם”. הכישלון הוא שלב טבעי להגיע לקיום דברי התורה.
נחזור לעניינו, כמו שנאמר, ספר במדבר הוא ספר הדרך בין קבלת התורה שהיא אלוקית, לקיומה ע"י עם ישראל בארצו. בשביל זה, העם צריך לעבור משברים: "עשרה נסיונות נסו אבותינו להקב''ה במדבר" (אבות ה,ד). למה דווקא עשרה? המהר"ל מסביר בדרך החיים (פירושו על מסכת אבות) שהמספר עשר הוא המספר הכולל את כל האפשרויות. ולכן, אבותינו ניסו להקב"ה בכל הנסיונות שאפשר. עברו על דור המדבר כל מיני משברים, ולמרות שהם נענשו על זה (לא נכנסו לארץ, לדור המדבר אין חלק לעולם הבא כפי שמובא בפרק חלק), כל עם ישראל זכה להתחזק בזכותם.
שנזכה תמיד להתקדם,
שבת שלום!

