שלום בתו של רב,
אני לא יודע מה גיל אביך וכן גילך וגיל שאר אחיך - לכן אענה בכלליות.
קראתי הרבה מהתגבות - והן בעדיך (למשל מרגישים בשבילך... ), הן נגדך (למשל לכבוד את האבא הרב, כיבוד הורים ...) כל התגבות רחוקות מהאמת.
והאמת היא שיש צדק לטעניך אבל לא לסיבות שאף אחד הזכיר, אלא הבעיה מאד מורכבת וקשורה לעולם הדתי התורני המזיוף של היום - הן "דתי לאומי", הן "חרדי".
והנה בפרקי אבות (ה:כא ) כתוב : יהודה בן תימא אומר ... בן 18 לחופה ... בן 40 לבינה בן 50 לעצה בן 60 לזקנה ...
כמעט אף אחד בעולם הדתי למינהם נוהג חיים כזה היום. (וקל וחומר בעולם החופשי).
לצערנו.
מעט בנים ובנות בוחרים להתחתן ביל 18 - בשל השפעה הרעה של הרבנים למינהם ללמוד בישיבה, "שרות לאומי" וכולה. הטענה: "בגיל כזה הוא\היא לא ... בשל\ה".
אמת של דבר: ההורים לא בשלים ללמדולעודד בניהם להתחתן מוקדם ולתחיל צנוע, למשל בקאראבן ואז ללכל מחיל אל חיל משם. הצבא, הלימוד תורה (מגיל 18 הלאה), התואר למטרת פרנסה, וכו' - הכל אמור להיות בתוך הנישואים.
הרבני ישיבה לא מעודדים את זה פשוט כי לא תהיה פרנסה להם בישיבות שהקימו - ולכן עוברים על "לא לשים מכשול לפני העיוור" - זה שהם מעודדים בנים\בנות ללמוד אצלם במקום הרב הקהילתי שהוא יעודד אותם להתחתן ... כאן אני מציין שכוונתי למשפחות דתיות שכבר אמורים לשתול תורה ומוסר לבניהם מילדות, ולא למשפחות חפשיות שעדיפיות לגעת ול"דעת" את הזולת לפני נישואים ובינתיים נפשם יכולים להמשים בתוארים וכבוד, ואז יתחתנו.
הכל זה מיבחינת הבנים והבנות.
מבחינת ההורים ובפרט אם האבא ה"רב":
קודם כל בימינו "רב" מוגדר כמישהו שעבר מבחני רבנות ו\או יודע הרבה תלמוד והלכה.
ולכן היותר שהוא יודע "אקדמי" מהספרים - כאילו הוא מוסמך לעצה כרב כבר.
כפי שהבאיתי לעיל מהמשנה פ"א - לא ככה. עצה רק מתחיל בגיל 50.
וזה בתנאי.
שהתחתנתם ב-18, רדפת ב-20, כח ב-30 .... וכל השנים האלה ילדם וגידלתם - הבעל ואשתו - בנים ובנות
עד שאתם מגיעיםל-40. ומתחילים ל"הבין"!! להבין את האורך החיים. איך ילדים מתנהגים ואיך לטפל בהם. וכולה.
ובגיל 40 - זה רק מתחילים להבין. לא כמו בגיל 49 שבא תום ההבנה לאלה שעברו מסלול פרקי אבות (ה:כא).
כמובן אם מתחתנים בגיל 35 - הכל נדחה: הבינה, העצה ....
עם כל זה רק כשמגיעים ל-50, אחרי שהוא ואשתו הבינו הכל (או הרב) הם רב מתחילים להעיץ. להעיץ מנסיון וגם מהספר. ולא רק מהספר.
לכו בגילאי ה-50 ההורים מוסמכים להעיץ רק לבודדים. ובתוך השנים האלה גם בודדים באים להתיעץ איתם.
אבל בגילאי ה-50 הן עדיין לא בשלים להעיץ להקהילה ולקהילות ולהמונים. ולכן עדיין האבא אמור לתת תשומת לב לבני משפחתו. הוא עדיין אמור להיות פנוי לאשתו ולבניו ולבנתיו.
הזמן הזה של עצה להמונים סוף סןף מגיע בתחילת ה-60. זיקנה.
ואין זקן אלא חכם.
רק בגיל הזה ה"אבא" שעכשיו אמור להיות "סבא" ראוי לטפל בהמונים. ובנין ובנותיו הגדולים כבר אמורים להיות נשואים ואפילו רב בניו ןבנתיו הקטים כבר נישאוים. אולי נשאר הבן או בת זיקונים שטרם יתחתן בגיל 18.
לכן כבר כל הבנים ובנות כבר לא צריכים תשומת לבו של האבא הרב כי הם כבר נישואים עם בניהם ...
עכשיו נעשה חשבון יותר מפורט: בגיל 18 אבא מתחתן עם אמא שגם 16 עד 18.
אמא מביאה ילדים עד שהיא 45 פחות יותר. נגיד ילד כל שנתיים. לכן 45-18 = 27 שנים. לחלק 2: לכן 13 אן 14 ילדים.
עכשיו אמא בת 45 ואבא בן 47. עשיין שניהם בגילאי ה"בינה".
לכל לפי פרקי אבות לפי פרושי: לעולם אבא לא יכול להיות "רב" אפילו לבודדים.
כשאבא בן 50, אזי הבן או הבת הכי גדול - בן\בת 31 (19 + 31 = 50), אזי הבן או הבת הכי קטן - בן\בת 3.
לכן כבר ה-7 או 8 בנים גדולים: כבר נישאוים. הקטנים של הנישאים גרים בצניעות בקאראבאן, והגדולים כבר התפרנסים: או הוא מהנדס\רופא\אוסף אשפה\ ... או נשואה למהנדס\רופא\אוסף אשפה\ .... וכמובן שומרים על לימוד תודה למדרגתם במקביל לפרנסתם .... ולכן הם גרים כבר בדירות או אפילו כבר רכשו בית.
עכשיו האבא, ראש השבט טרם ממלא גיל 60 וגם יש לא סמיכה רבנות מימי רדיפות - כשהוא היה בן 20 ונשואי אם אחד או 2 בנים.
עכשיו אבא ראוי להיות רב להמונים לקהילות - לפי פרושי של פרקי אבות.
וביתיים ההכי קטן עכשיו בן או בת 13.
לכן נשאר רק כ-3 ילדים מה-14 ילדים עדיין לא נשאוים והם בגילאים: 17, 15, 13.
אולי זה יהיה טיפה קשה להם כמו הבת תיארה, אבל גם קיים אפשרות שהאבא יעיץ להמונים בגיל 65 במקום בגיל 60, ולכן כבר כל הבנים שלו כבר נישואים, והוא יכול להתפנות להמנים כ"רב". והזמן הנשאר לאשתו. ולפעמים לבניו ובנותיו ונכדיו, ואולי כבר ניניו.
אבל היום - העולם לצערינו לא מתנהד כמו שיטת רבי יהודה בן תימא, ולכן נובעות בעיות כמו הבת הזאת מתארת.
הבנים רוצים לעצה מימי הרדיפה או בימי הכח אם לא היתה להם כח או מוח להיות רב בימי הרדיפה. והכל זה להתפרנס מהרבנות במקום משהוא אחר ......
אני חושב שהמסר שלי כבר מובן אפילו לאלה שעדיין לא מלאו 40?!!
בנוסף, אנו רואים הרבה מקרים בתנך שהבנים לא יצא "צדיקים" כמו האבא ויש מהם שיצאו אפילו רשעים!!
ביניהם:
יואל ואביה בני שמואל הנביא (חזרו בתשובה)
חפני ופינחס בני עלי כהן גדול,
אמנון, אבשלום, ואדוניהו בני דוד המלך,
גרשם בן משה רבינו (חזר בתשובה),
ואחרים.
ולך תדע שאמנם האבא היה נביא ומלך או מנהיג, אבל כבל אופן לא הספיקו להשים לבם לבניהם מפני שהתעסקו בעם וההמונים.
אמנם גבי דבורה הנביאה: החכמים אומרים שהיא לא שפטה את העם החשבון של ביתה ומשפחתה. דהיינו היא דם השימה לב לבניה ואז התפנתה לשפוט את העם ולהיות נביאה בו זמני. היא סידרה אורך חייה שהמשפט והנבואה לא יבואו בחשבון של הבית.
ב"ה נזכה להשוח ב-90 וה' יברך אותנו להגיע ל-120 לקבל פני משיח הזקן ונשמח ונגילה בגאולה שלימה.
בברכה,
שמואל