ד"ת לפרשת ניצבים שקשור לחזרה בתשובה:
"ושבת עד ה' אלוהיך ושמעת בקולו"
כתוב בגמרא בברכות(יב'
:"כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו,מוחלים לו כל עוונותיו".
על מאמר חז"ל "המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים" פירשו בגמרא(ב"מ,נח'
:למה מי שמלבין פני חבירו נחשב כאילו הרגו?
מכיוון שכאשר אדם מתבייש בגלל שהעליבו אותו/פגעו בו,נהפכות פניו מאדום ללבן,ואז בעצם הוא כמו מת,שנהיה לבן בשעת מיתתו..
ועל מאמר חז"ל הזה,של המלבין פני חבירו ברבים,אפשר להסמיך את הגמרא הראשונה,שכל העושה דבר עבירה ומתבייש בו-כלומר,אדם שחוטא,ומתבייש במה שהוא עשה,עד כדי כך שהוא מלבין ומחוויר!הרי זה נחשב כמו מיתה בשבילו..
ומאחר ש"מיתה מכפרת על עשה ולא תעשה"(יומא פ"ח מ"ח) אז מוחלים לו כל עוונותיו
אבל,כמו שמיתה אינה מכפרת אלא אם כן יש עימה תשובה,כך לגבי הבושה עם החטא,שצריכה לבוא עימה תשובה.
ויתכן שהבושה מכפרת רק כאשר האדם מקבל עליו את הביזיון בשמחה לשם כפרת עוונותיו,אז תועיל לו הבושה וה' יתברך ימחל לו על כל עוונותיו=}
(מתוך "פניני הבן איש חי" על התורה.)מומלץ ממש=]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ד"ת לראש השנה:
"בחצוצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה'"
מה עניין תקיעת שופר בר"ה?
ר' לוי יצחק מברדיצ'ב עונה על זה עם משל יפה:
מלך אחד יצא לצייד תענוגות ביער,הלך לצוד חיות ועופות להנאתו..
אמה מה,באמצע היער איבד את דרך המלך החוצה.התחיל לשאול את בני הכפר הקרוב אם הם יודעים איפה דרך המלך החוצה,אבל אף אחד לא ידע.
עד שפגש בכפרי אחד חכם,שידע להראות לו את הדרך.
הראה לו את הדרך עד הארמון,ומשהגיעו לארמון אהבו המלך מאוד,כיבדו..הלבישו בגדים יפים ומלכותיים..ורוממו מכל שריו ועבדיו..
כעבור כמה זמן,חטא השר הזה כנגד המלך.כעס עליו המלך וקבע לו משפט.
הכפרי התעצב מאוד,וביקש מהמלך אם יוכל למלא בקשה אחת,אחת!לפני המשפט..והמלך הסכים.
מה הבקשה?ללבוש את הבגדים הפשוטים שלבש בזמן שליווה את המלך אל הארמון כשהוא הסתבך ביער..
המלך ראה את זה,נזכר בחסד שעשה איתו הכפרי,ריחם עליו ופטרו מן המשפט..
כך אנחנו,עם ישראל.שה' שאל כל אומה ואומה אם רוצה את התורה או לא,אף אומה לא רצתה מלבד עם ישראל.
והמלכנו את ה' עלינו,קבלנו עול מצוות.
ועכשיו מה?מרדנו בו,חטאנו כנגדו..ואנחנו ניצבים לפני משפט,יום הדין.
וביום הדין אנחנו תוקעים בשופר כדי לבקש מה' שיזכור לנו את זה שקבלנו עלינו את התורה והמצוות בהר סיני במעמד שופרות,"ויהי קול השופר הולך וחזק מאוד" ומבקשים מה'..ה'..תזכור לנו את הזכות הזאת לפחות..ותמחל לנו על עוונותינו..
(מתוך "קדושת הלוי" לרבי לוי יצחק מברדיצ'ב,גם מומלץ ממש..)
שבת שלום!