ספר שאולי היתי צריך לכתוב עליו ליפני יום כיפוראברהם איתן

"מכתבים לטליה" מאת חגי בן ארצי

הספר הוא בעצם מכתבים שלא שינו בהם כלום בין בחור ישיבה בשם דוב אינדינג ותלמידת תיכון בשם טליה(השם שלה לא אמיתי), שבהם הם מדברים על שאלות באמונה, הפרדה בין בנים לבנות ועוד.

דוב נפל במלחמת יום כיפור , ודווקא את המכתב האחרון של טליה - בו היא מספרת לו על ההיתחזקות הדתית שלה ועל כוונתה לצום ביו"פ- הוא לא הספיק לקבל.

ספר מצוין שאני ממליץ בחום לקרוא אותו  זה מסוג הספרים שקוראים אותם כמה פעמים.

היה במוסף "מוצ"ש" של מקור ראשון ראיון עם טליה (בשםyael...

הבדוי שלה).


באמת?!טל..

אולי מישהו מעלה לכאן?..

(אין מקוראשון בסביבה..)

זה קצת ארוך, ואין לנו סורק בבית..אבלyael...

את יכולה לנסות לחפש את מוצש בפייסבוק-יכול להיות שאם תבקשי מהם-הם יעלו לך לשם את הכתבה/ישלחו לך..

^^^^^ וואי, אני ממש רוצה לקרוא!שיראל.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4130856,00שירק


"מכתבים לטליה" זו אני



הספר "מכתבים לטליה" הוא נכס צאן ברזל בציונות הדתית. כ-40 שנה אחרי ההתכתבות עם דב אינדיג, שנפל במלחמת יום כיפור, טליה חוזרת לימים ההם: "קשה לא לחשוב איך הייתה נראית כיום הציונות הדתית עם דב, שהיה יכול להיות ממנהיגיה"

אביטל אינדיג, מוצש

פורסם: 04.10.11, 12:24




כמה שנים לאחור, בית העלמין גבעת שאול בירושלים. ד"ר חגי בן ארצי מנחה טקס אזכרה לזכרו של חברו הטוב דב אינדיג, שנפל ביהדות - קראו:

  • ח"כים ורבנים: די לכפרות עם תרנגולים
  • מוצש", הנשואה לאחיינו של המנוח, וסיפרה לה על ההשפעה העצומה שיש לספר על אנשים ועל הסקרנות של רבים מהם לגביה. "טליה" הסכימה להתראיין למגזין, בתנאי אחד - ששמה האמיתי עדיין יישאר עלום.

     


    דב אינדיג בזמן השירות הצבאי
    דב אינדיג בזמן השירות הצבאי
     


     

    היא בת 56 כיום, עדיין מתגוררת בקיבוץ שבו גדלה. נשואה באושר (ל"איש ערכי, טוב וחכם") ואם לשלושה ילדים. שני בניה שירתו בסיירות מובחרות, היא עוסקת בחינוך ובהוראה, ובזמנה הפנוי מנהלת מקהלה וגם מנסה להפוך את החברה שלנו לטובה יותר על-ידי קידום דיאלוג בין משפחות שכולות משני צדי המתרס ויצירת דו-קיום שפוי.  

     

    עברו עשרות שנים. ספרי מה את זוכרת מתקופת ההתכתבות.


     

    "הכל החל כשאבא שלי חזר ממילואים וסיפר לי שפגש שם בחור מאוד נחמד, חכם, שנלהב להכיר את משפחתנו ואותי, ושאל אם ארצה להיפגש. כמובן שהגבתי בשמחה - ואכן, אחר צהריים אחד התיישב לו בדירה של הוריי בקיבוץ בחור צעיר, מאיר פנים וסקרן שהשתלב באופן מיידי באווירה.

     

    "אני זוכרת שהוא ואבא שלי שקעו מיד בשיחה עמוקה, כמו תמיד בענייני רוח. כמובן שאיני זוכרת את התוכן הספציפי, רק שזה היה משהו שנשמע כמו מנגינה שאי-אפשר להפסיק. אני זוכרת חיוּת והתלהבות עצומה, ופתיחות מלאה להבין ולראות פנים רבות בכל סוגיה שעולה לשולחן, ובלי שיפוט. בסופו של אותו ערב סיכמנו שנמשיך לדון בנושאים שנשארו פתוחים דרך מכתבים. דב כתב ראשון, ואני שמחתי לענות".

     

    עד כמה המכתבים היו משמעותיים בחייך?

     

    "המכתבים של דב היו חשובים לי מאוד. הם היו אתגר עבורי. רציתי להראות לו שגם אני יכולה. רציתי להוכיח לו שגם בחיים שלי יש משמעות. הבנתי די מהר שלא אוכל להתחרות בידע שלו, אבל כן החמיאה לי העובדה שהוא מתייחס אליי כל-כך ברצינות ובאחריות. אני יודעת שגם לולא נהרג דב, הקשר איתו היה משמעותי מאוד עבורי".

     

    את חושבת שהיה גם סיכוי להתפתחות של זוגיות כלשהי ביניכם?

     

    "לא חשבתי על דב במונחים רומנטיים, אבל כן ראיתי בו ידיד אמת ומוביל דרך. אני זוכרת שחשבתי עליו כעל מנהיג אפשרי".

     

    בתור נערה בת 17 שמתכתבת באינטנסיביות עם בחור כל-כך מרשים, לא היה שם שמץ של התאהבות מצידך? מן המכתבים מתקבל הרושם שכן.

     

    "גם אני, כשאני קוראת במכתבים שבספר, מקבלת את הרושם שהיה משהו כזה. אני לא זוכרת שראיתי בדב פוטנציאל רומנטי. אני זוכרת שמאוד מאוד הערכתי אותו, כיבדתי אותו ו... כן, אהבתי אותו בתוקף אישיותו המיוחדת. היה בינינו חיבור רוחני מיוחד. הוא היה מאוד יקר לי, אבל אני לא זוכרת משיכה פיזית.

     

    "אני זוכרת מצדי המון חיבה וסקרנות, בעיקר בגלל השוני התרבותי, בצד הרצון הגדול להתמודד עם השוני. בדיעבד, יתכן שדב כן ראה בי 'מועמדת מתאימה' ושהציפיות שלו היו שונות משלי. לדאבוננו כבר לא נוכל לקבל לכך תשובה. אגב, מהספר הושמט מכתב שבו דב מטיף לי מוסר בדאגה רבה על עניינים שבינו לבינה. מעיון חוזר שלי במכתב, יכול להיות שהוא כן רצה להתאים אותי לדרישותיו".

     

    מקריאה בספר, דב נשמע כמו בחור נדיר בחוכמתו ובהליכותיו. איך את זוכרת את דמותו?

     

    "הוא היה יחיד ומיוחד. מדובר בבחור רגיש מאין כמוהו, מלא חמלה ואהבה. אכפתניק אמיתי. אני זוכרת המון התלהבות. בחור צעיר שמשכים מדי בוקר בשמחה לעבודת

    הרב חיים סבתו:

    חברי, דב אינדיג

    "מכתבים לטליה" אינו האזכור הספרותי הראשון של דב אינדיג. חברו הטוב וראש ישיבת מעלה אדומים, הרב חיים סבתו, מספר עליו בגעגוע לכל אורך ספרו "תיאום כוונות", שהפך לרב מכר. השניים הכירו כילדים והיו בלתי נפרדים. סבתו: "אני זוכר אותו כילד דתי, טוב לב עד מאוד, תרבותי, אינטלקטואלי ומוכשר בצורה יוצאת דופן. הוא היה בחור שמח, אידיאליסט, אוהב ארצו ועמו אין לי ספק שאילו היה חי, היה מהדמויות המשפיעות ביותר על החברה"


    הבורא, ועובד באמת ומכל הלב את השם. מלא עומק, וסקרן עד אין קץ. דב חיפש משמעות בכל דבר, תמיד שאל למה ותמיד חקר במופלא ממנו. הפך כל אבן בחיפושים. הייתי מופתעת בעצמי, עד כמה השאלות שלי היו חשובות לו.  

     

    "הוא התעקש לחפש וגם למצוא לכל שאלה תשובה שתניח את דעתו. היה לו דרייב פנימי עצום. אני בכלל לא זוכרת שלדב היה עניין להחזיר אותי בתשובה. היה נדמה לי שהעניין שלו היה אינטלקטואלי נטו. הוא באמת רצה להבין איך ניתן לגשר בין תפיסות עולם שונות. הוא התעקש להסביר התנהגויות ותופעות בכלים שהוא מכיר, כלומר, על פי מחשבת ישראל לדורותיה. אין ספק שההכרות עם דב השפיעה על חיי, ושדמותו היוותה השראה גדולה".

     

    את זוכרת "התנגשויות" כלשהן על רקע ההבדלים באורח חייכם?

     

    "הזיכרונות שלי מהתקופה הזאת מעומעמים. רק כשקראתי בספר פתאום צפו ועלו זיכרונות ותחושות, כמו פלאשבק. אני זוכרת שבאחד מביקוריו של דב בקיבוץ, לקחתי אותו לטייל. רציתי להראות לו את ענפי המשק החקלאיים (רפת, לול, מטעים). התלבשתי כמו שאני רגילה, במכנסיים קצרים ובגופייה. לאורך כל הטיול דב הסב את עיניו ממני. בעיני זה היה כל כך מתוק ומכמיר לב.

     

    "אני אפילו זוכרת באותו הזמן שהצטערתי בשבילו על האיסורים שהוא מטיל על עצמו, ובכל זאת התאפקתי ולא הערתי על כך. יצא שלאורך כל הדרך פטפטנו מבלי שהוא הביט לעברי אפילו פעם אחת".

     

    ואז באה המלחמה. איך הגבת למשמע הבשורה שדב נפל?


     

    "שמעתי על כך רק כחצי שנה אחרי המלחמה. היום אני יודעת שהשנים הראשונות אחרי המלחמה ממש מחוקות מזיכרוני. כנראה בגלל שתוצאות המלחמה היו כל-כך טראומטיות. במלחמה נהרגו גם בני כיתה שלי ובנים ממחזורים מעליי, ועוד רבים וטובים שהיכרתי. חברים טובים שלי שחזרו מהמלחמה הזו, שתקו.

     

    "בתקופה ההיא המכתבים של דב פסקו. לא הקדשתי לכך מחשבה באותו זמן, הייתי עסוקה בהישרדות האישית שלי. ואז חגי בן-ארצי צלצל יום אחד וסיפר לי שדב נהרג. מה שאני זוכרת הוא שנאנחתי 'מה... אז... גם דב? עד מתי תאכל החרב?'. כבר הייתי קהת רגש ושחוקה מרצף של אובדנים. חשבתי אולי לפגוש את משפחתו, אבל לא היכרתי אותם ולא ידעתי מה להגיד להם. זמן לא רב אחרי המלחמה ההיא נהרג גם אחי בתאונה מבצעית ואחריו נהרגו עוד שני ידידי נפש שלי בתאונות צבאיות. היו אלה שנים קשות שאני פשוט לא זוכרת אותן. פסיכולוגים קוראים לזה הדחקה".

     


    חיים סבתו ודב אינדיג, כתלמידים בישיבה
    חיים סבתו ודב אינדיג, כתלמידים בישיבה


     

    בסיום הספר, את מספרת על כוונתך לצום ביום כיפור. ייתכן שאם דב היה נשאר בחיים היית חוזרת בתשובה בסופו של דבר?

     

    "אני לא חושבת שהייתי חוזרת בתשובה. תמיד הסתפקתי בהיותי מאמינה חילונית. בקיבוץ שלי, כשליש מהחברים צמים בכל יום כיפור ובקיבוץ השכן יש בית כנסת יפה ונעים (כולם מתפללים שם יחד, נשים וגברים). אז כן, אני נוהגת לצום מדי פעם ולא רואה בכך אקט של התחזקות בהכרח. אני מרגישה שאני מחוברת היטב לזהות היהודית, הציונית והאזרחית שלי ולא זקוקה ליותר מזה".

     

    את מאמינה בקיומו של אלוהים?

     

    "אני אדם מאמין. אופטימית חסרת תקנה. מאמינה בעשייה. אני לא מתפללת".

     

    כיצד הרגשת כשחגי בן ארצי ביקש ממך רשות לפרסם את המכתבים?

     

    "את המכתבים מסרתי לחגי כמה שנים אחרי המלחמה. הוא צלצל אליי וסיפר שמצא את המכתבים שכתבתי לדב בעזבונו, ושאל אם אוכל לשלוח את אלו שנשלחו אליי. העברתי אותם ברצון. אחי, שהשתתף במבצע אנטבה כחייל נהרג בתאונה צבאית בחולות רפיח ב-1977. לאחר מותו ביקשנו מחבריו וחברותיו להעביר אלינו את המכתבים שכתב, והם שיתפו פעולה ברצון. היה לי ברור שאנהג באופן דומה, כי ידעתי כמה המכתבים חשובים לאנשים הקרובים לדב. מכאן, שלמעשה נפרדתי מהמכתבים של דב לפני מעל ל-30 שנה. כמובן שלא שמרתי אצלי העתקים וצילומים שלהם. מי בכלל שמע אז על סורק או על מכונת צילום?

     

    "לפני מספר שנים חגי צלצל שוב ושיתף אותי בתכנית שלו להוציא את חליפת המכתבים כספר. לא מצאתי סיבה לסרב. לא ידעתי בדיוק לאן זה יתקדם, ולא היה אכפת לי לזרום עם זה. רק ביקשתי לא להיחשף בשמי".

     

    מדוע?

     

    "שמי האמיתי מיוחד מאוד (והוא מזכיר את השם טליה). אם היו מציינים בספר את שמי האמיתי, כל העולם ואשתו היו יודעים שזו אני. מתאים לי להיות מי שאני היום,ולא להיות מקוטלגת כמותג על-פי מי שהייתי פעם".

     

    כיצד את מרגישה בנוגע להצלחה המפתיעה של הספר ולעובדה שהוא מרגש כה רבים?

     

    "בדיעבד, מאוד נהניתי מהספר. כשקראתי בו לראשונה הופתעתי מהנאיביות שלי ושל דב, מהשאלות הילדותיות שלי. יש משהו מביך להתבונן בעצמך בגיל ההתבגרות, כשאני עצמי ביום-יום מורה לילדים באותו הגיל שבו הייתי בתקופת המכתבים. בכל זאת, התוצאה יצאה ממש נחמדה ומוצלחת. אני עצמי קראתי בספר בעניין. נזכרתי בספרים שציטטנו מהם, שהיו אז נכסי צאן ברזל.

     

    "נזכרתי בטיול לאילת, בניסיונות הנואשים שלי להאכיל את דב ובסירוב העיקש שלו, ועוד. אני מודה שלא חשבתי שאחרים יתעניינו גם כן במכתבים האלה, אבל הנה – הספר מצליח. כשהילדים הפרטיים שלי התחילו לקרוא בו, מיד התחילו להסתלבט עלי 'אוף אמא, לא השתנית בכלל, איזו חפרנית את'. יש אנשים בסביבה שלי שלא ידעו על הקשר ביני לבין דב, קראו את הספר ומיד התקשרו ואמרו 'זאת מוכרחה להיות את, כי פשוט לא השתנית'.

     

    "הספר יצא מרגש, אני מאמינה, בגלל הסיום הטרגי ובשל תחושת ההחמצה. קשה שלא לחשוב לאן דב היה מגיע לו היה נשאר בחיים ואיפה היתה הציונות הדתית היום עם דב, שהיה יכול להימנות על מנהיגיה. מנחם ג'יבלי אמר 'אדם חי כל עוד זוכרים אותו', דב ראוי שנזכור אותו ונשאב ממנו כוחות".

     

    • הכתבה המלאה תופיע השבוע במגזין "מוצש", מבית מקור ראשון


תודה רבה רבה!!!טל..
תודה שיראל.

בדיעבד, כתבה מאכזבת ממש..

מה ציפית שיהיה שם? ואני באמת שואלת...yael...
לא יודעת..לא תכננתי..היא עושה רושם של אשה שטחית..שיראל.
גם אני באותה הרגשה.הרהור
אני חושבת שחלק מהשטחיות בראיון נובעת מהשאלותyael...

של המראיינת... ראיון הולך בדר"כ בדרך שהשאלות מוליכות אותו, ופחות בדרך שהתשובות נותנות...

חוצמזה שהיא לא רצתה להכנס ליותר מידי פרטים-שלא יכירו אותה..

אני חושב שהיא לא מדברת אמת בהכלאנונימי (פותח)
הפסקתי אחרי כמה שורות...הסנה-בוער

אני מעדיפה לדמיין את ההמשך..  

אני חושבת שמה שמפריעצורניקית

זה שקודם כל- זה היה לפני המון שנים והזכרונות שלה מאז כבר ממש לא חדים- הוא מזמן כבר לא חלק פעיל בחיים שלה, אז כל מה שהיא מספרת קצת מטושטש וחוזר על עצמו.

ודבר שני- אני חושבת שאיפשהו מפריע לנו שהיא לא חזרה בתשובה... אני יודעת שזה נשמע מוזר, אבל כשקוראים את הספר הזה, עם כל השאלות שלה והתשובות שלו והתהליך שהיה נראה שהיא עוברת- איפשהו זה נתן מן "תקווה" שזה באמת ישפיע עליה ברצינות... וכאן היא בעצם אומרת שהיא לא דתייה וגם אז ממש לא חשבה על זה בתור אפשרות... זה קצת מבאס אפשר לומר, קצת כאילו הכל היה לשווא...

אולי אם הוא לא היה מת היא היתה חוזרת בתשובהאברהם איתן

המכתבים הפסיקו ממש כשהיא היתא בשיא ההיתחזקות הדדית שלה

להפך.ארגמן

די לקראת הסוף היא אומרת שהיא מאד מתרשמת אבל היא לא מתכוונת לחזור בתשובה כמו החברה שלה.

כן אבל בסוף זה מכתב של אחת שמצאה את הכוחותאנונימי (פותח)אחרונה
יפה מצידה שהסכימה להתראיין. (ולא בציניות)~מישי~

זה מעניין היא עושה רושם אחר בספר ממה שהיא כותבת בראיון. ויש כנראה גם כמה דברים אל מדויקים בספר לפי מה שהיא מספרת (בכ"ז היו כמה עריכות קלות).

עוד אחד מאותם ספרים שאני מבטיח לעצמי שאקרא...מחפש את האור..

ואף פעם לא מוצא את העיתוי הנכון או פשוט לא זוכר בדיוק כשיש אפשרות וכו'...


מבאס.


מה גם שאני מניח שלפחות בספר הזה אני יכול להיות קצת רגוע עם החשש של צניעות. אני צודק? (בכל זאת, בחור ישיבה...)


תקרא. מומלץ מאוד. אין בעית צניעות למיטב זכרוני.~מישי~

בכ"ז גם הוא היה בחור ישיבה.. יש שם דיונים שלהם על צניעות זה כן, מקסימום תדלג אם בא לך.

בעיות של צניעות? |צוחק|שיראל.

חבר, זה ספר בסיס יהדותי - השקפתי!  ספר נהדר.

חחחחחמר one

איתן אני זוכר שקראת אותו בכתה

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


 

חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


 

אאאזז, אחי ואחיותיי אוהבי הספרמקפיצים נטושים

מה דעתכם על ספרי ברנדון סנדרסון?

לא אוהבת את הז'אנרעשב לימון
מכירהמבולבלת מאדדדד

כותב נדיר.

לא להכל התחברתי אבל יש כמה שממש אוהבת


הערפילאים העידן הראשון מנצח 

סופר הפנטזיה הטוב ביותר שיצא לי לקרואאנונימי (2)
אמביוולנטיצדיק יסוד עלום

בעבר (עד גיל 20) נהניתי מאוד. הערפילאים סדרה מצויינת ו worldbuilding טוב.

קראתי בהנאה גם את הספרים הראשונים של גנזך אורות הסער...


מסקנותיי: הוא מקצוען על, אבל אין בספריו נשמה.


מקצוען = יודע את המלאכה. מעבר לזה שיש לו שגרת כתיבה פסיכית והוא פשוט מוציא לאור עוד ועוד ספרים, הוא אלוף בטכניקות של כתיבת סיפור *מושך*.

1. איך לעשות hook קבוע שהקורא ירצה להמשיך אחרי הפרק הראשון בלי לעצור

2. מיקס דמויות מגוון - דמות עמוקה, דמות קלילה, דמות שנמצאת בסבל, דמות יפה שגורמת לקורא ריגוש, דמות מסתורית שבקושי יודעים עליה משהו (Hoid), וכו' וכו'. זו מקצוענות על, ולכן מי שיגיד שהוא סופר לא טוב הוא טמבל.

3. איך לבנות עלילה ששזורה מההתחלה ועד הסוף, שהרמזים למה שיקרה בסוף מוזכרים בהתחלה וכו'.

4. Worldbuilding עשיר, עולם מגוון, תרבויות, בעלי חיים, דתות, קסמים, מנהגים (בגנזך אורות הסער - לא לכסות את יד ימין נחשב לא צנוע


אין בספריו נשמה = דווקא בשל המקצוענות שלו,  הוא מגלם אומנות ולא אמנות.

הוא מאוד שבלוני, הדמויות שלו עוברות תהליכים קלישאתיים וידועים מראש. המונולוגים של דלינאר בגנזך אורות הסער מרגישים כל כך מטופשים ומאולצים אחרי שקוראים ספרות איכותית (ויש בשפע רב). אפילו רק במדיום של הפנטזיה אין מה להשוות מבחינת נשמה בכתיבה בינו ובין הספרים של פטריק רות'פוס (טרילוגיית רוצח המלך שטרם הושלמה, ולא בכדי), שעד היום מפעימה אותי בכמה מהאלמנטים שהובאו שם (הקריאה בשם בתור ידיעה פנימית; האופן שבו הוא מכבד את המוזיקה כל כך דרך דמותו של קוות'ה; האופן שבו הוא מתאר את ההסתחררות סביב דמותה של דנה [?]; ועוד אינספור דוגמאות לאיכות) או ספריה היפהפיים של רובין הוב (פיץ והליצן, על ארבעת הטרילוגיות) שחובה חובה חובה לקרוא ולאהוב


סרטון קומי להמחשה:

רובין הוב לא קראתי, לגבי פטריק רות'פוס,מקפיצים נטושים

המליצו לי ממש,

וקראתי,

ונחמד. מה ההתלהבות הגדולה?
ומתי יצא הספר האחרון?

שמע, עניין של טעם...צדיק יסוד עלום

הפקטור שמניתי הוא של "נשמה"... מרגיש שלרות'פוס יש הבנות עמוקות על החיים, ואלמנטים שהוא מציג לא בהכרח יהיו הfirst pick של סופר גס / קלישאתי.

(מודה שהמיניות המוגברת בפחדיו של האיש החכם לא פשוטה ליראי שמים אבל שם הרוח נקי)


וכן, נראה לי שזו עסקת חבילה - אם אתה כותב מהנשמה ולא מהמפעל היצירה שלך תתעכב בהיעדר השראה

רובין הוב זהב, שינתה לי את החיים לדעתיצדיק יסוד עלום
גם שם הרוח מלא ברמזים...אנונימי (2)

דווקא אחד הדברים שאני אוהב אצל סנדרסון זה שהוא נקי.

לגבי רובין הוב- קראתי חלק, כבד מאד ותרגום מזעזע

😥😥😥צדיק יסוד עלום
עניין של טעם i guess...
מלחמת הנפילים סדרה מומלצת ממשאיגנוטוס פברלאחרונה

בדיוק היום סיימתי את הספר האחרון "אסון"

בכללי, ברנדון הוא סופר אחלה

מנוע בינה מלאכותית לבדיקת תכנים של ספריםווקי טוקי

הי חברים, יצרתי Custom GPT שיבצע בדיקה לתוכן (סרטים, סדרות וספרים) ויתן המלצה האם זה יכול להתאים למשפחה תורנית. 
הדגש הוא בעיקר על חיפוש בעיות הקשורות לצניעות, זהות מגדרית וכדו'. 
מוזמנים להשתמש: 
ChatGPT - בודק התכנים המשפחתי

כמובן שיש להשתמש בזהירות, כי הבינה המלאכותית טועה לפעמים, אז לא לקחת את ההמלצה כתורה מסיני.

וואו זה אדיר. תודה!שואלת12
בשמחהווקי טוקי

אם יש לכם מנוי ל-ChatGPT אז מומלץ להשתמש במודל o3 כדי לקבל תוצאות מדויקות יותר.

הוא מסוגל לראות את הסרט?נקדימון
לא, הוא מספק מידע על בסיס מה שמופיע ברחבי הרשת.ווקי טוקיאחרונה
די!!! זה המקום!!! אנשים כנסו, זה בול בשבילכם!!!!ימח שם עראפת
שימו ♥️! אני פותח בזאת תחרות כתיבת סיפורים בנושא - הר הבית


אתם הנוער!!! יחד עם פורום פרוזה וכתיבה חופשית!

"אל תירא כי חי הנוער חי וער חשמונאי"דורין השמיני
וואו אחי, אתה בדיליי של שנה אחת בלבד, מהיר!ימח שם עראפת
שמתי לב פשוט עכשיו הפורום חזר והיה לי משעמםדורין השמיני
ספרים דיגיטלייםדם סגול
יש למישהו ספרים חרדיים בקובץ פידיאף?
סיפור על תנור שכונתי וגניבת היונים מהסיר.shl_p
שלום רב,


אני מחפש סיפור על תנור שכונתי בו שמו כל שבת את החמין (כל השכנים). הממונה על התנור היה טועם מפה ומשם בכל פעם. בשבת חתן אחת - שמו סיר חמין עם יונים ממולאות והממונה על התנור גנבן.


מישהו יודע להפנות אותי למקור?


תודה רבה

זה מופיע בספר אלנקםימח שם עראפתאחרונה
ספרו של עזרא יכין

אולי יעניין אותך