בס"ד
דבר תורה לפרשת בראשית
כתוב במסכת אבות (ה,א): “בעשרה מאמרות נברא העולם, ומה תלמוד לומר, והלא במאמר אחד יכול להיבראות”? הקב"ה יכול לעשות את הכל. נשאלת השלמה למה הוא ברא את העולם בעשרה מאמרות אם הוא היה יכול לברוא אותו במאמר אחד? המשנה עונה: ”להיפרע מן הרשעים שמאבידין את העולם שברא בעשרה מאמרות וליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם שברא בעשרה מאמרות”.
העולם נברא בהדרגה: שישה ימים, אחד אחרי השני. מתחילים עם בריאת שמיים וארץ ביום הראשון עד בריאת האדם ביום השישי. ביום השביעי שבת הקב"ה: העולם נברא! לעומת זאת העשייה ממשיכה, והאדם הוא מוביל את העשייה: במדרש תנחומא נשאל לר’ עקיבא מה יותר נאים? מעשי הקב"ה ומעשי אדם בשר ודם? ר’ עקיבא עונה: מעשי אדם, והביא שיבולים וגלוסקאות: אלו מעשי ה’, ואלו מעשה אדם. וגם בברית מילה: מוהלים את התינוק הרך ומשלימים בכך את בריאת ה’. הכוונה אינה שהקב"ה בורא דברים שאינם מושלמים אלא הוא חפץ שהאדם יהיה שותף במעשיו.
ישנה מחלוקת (חגיגה יב.) מפורסמת בין ב"ה לב"ש: מה נברא תחילה: השמיים או הארץ? בית שמאי סוברים השמיים כי כתוב: “בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ” (בראשית א,א), ובית הילל סוברים הארץ כי כתוב: “ביום עשות ה’ אלוקים ארץ ושמיים” (בראשית ב,ד). וחכמים סוברים ששניהם נבראו ביחד. בית הילל מסתכלים על העשייה, על היציאה מהכח אל הפועל: לשיטתם, להגיד ששמיים קדמו לארץ, זה כמו לבנות עלייה לפני בניית הבית. בית שמאי מסתכלים על הרעיון, על המחשבה. שהארץ קדמה לשמיים זה כמו לעשות שרפרף לפני כיסא. לפי שיטת חכמים שנהם נבראו ביחד: היציאה מהכח אל הפועל נמצאת כבר במחשבה ההתחלתית. כשהקב"ה ברא את העולם היה בתכנון הדברים שהאדם במעשיו יהיה שותף בבריאה: הוא לא רק ברא טבע במוציא שיבולי חיטים, אלא גם כל עשר המלאכות המסובכות המאפשרות לאדם לאפות לחם.
אפשר להגיד שאנחנו ממשיכים את המאמר העשירי: “נעשה אדם” (בראשית א, כו). כל אחד מאיתנו נושא את האחראיות של להמשיך את בריאת העולם, לתקן אותו ולהמשיך אותו. המהר"ל בדרך החיים (פירוש המהר"ל על מסכת אבות) מסביר שהמספר עשר הוא המספר השייך לקדושה (צריכים עשרה גברים כדי להתפלל תפילה בציבור ולהגיד קדיש). בזכות המאמר האחרון, שבו האדם גם שותף כל המאמרים הקודמים מקבלים את ערכם.
ולכן כשרשע עושה את מעשיו הרעים הוא מקלקל את העולם שה’ ברא בשבילו. בגלל מעשיו הוא נעשה שותף רע ומקלקל את כל הקדושה של בריאת העולם. אבל כשבן אדם עושה דברים טובים, מעשיו מקדשים את כל העולם.
שנזכה להיות צדיקים המקדשים את עולם בכל מעשינו,
שבת שלום!

