בס"ד
דבר תורה לפרשת חיי שרה
מבוסס על "מאהלי תורה" של הרב יעקב אריאל שליט"א
קיים בהלכה איסור שנקרא "לא תנחשו". לדוגמא, אם אדם אומר שהואיל וראה שועל היום, זה סימן שיבואו לרמות אותו ובכן אינו יעשה מסחר היום, הוא עובר על האיסור הזה.
בפרשתנו אנחנו קוראים על מעשי אליעזר: “והיה הנער אשר אמר אליה הטי נא כדך ואשתה ואמרה שתה וגם גמליך אשקה אתה הכחת לעבדך ליצחק ובה אדע כי עשית חסד עם אדני” (בראשית כד, יב).
וכן, מוסיף הרמב"ם בהלכות ע"ז (פ’ י"א ה’ ד): “וכן המשים לעצמו סימנים, אם יארע לי כך וכך אעשה דבר פלוני, ואם לא יארע לא אעשה, כאליעזר עבד אברהם. וכל כיוצא בדברים האלו, הכול אסור; וכל העושה מעשה מפני דבר מדברים אלו, לוקה“. הרי לפי הרמב“ם אליעזר עבר על איסור חמור! הראב"ד יוצא חוצץ נגד הרמב"ם במילים קשות ביותר: “זה שיבוש גדול, שהרי דבר זה מותר ומותר הוא!”.
ננסה להבין מה סברת הראב"ד לסבור שאין שום איסור במעשי אליעזר: כדי להבין את זאת, עלינו להתמקד על חשיבותה של גמילות חסדים: בהמשך הפרשה אנחנו קוראים: “ויקח האיש נזם זהב בקע משקלו ושני צמידים על ידיה עשרה זהב משקלם” (בראשית כד, כב). רש"י מסביר שבקע זה רמז למחצית השקל, שני צמידים – רמז לשני לוחות הברית ועשרה זהב – רמז לעשרת הדברות. על זה מסביר המהר"ל ב"גור אריה", שהתכשיטים האלה מסמנים את העבודה ואת התורה. ורבקה שהיא העיקר ביחס לתכשיטים מסמנת את גמילות החסדים. זה בא להראות לנו עד כמה גמילות חסדים חשובה על מנת לקיים את התורה הקדושה.
אם נתבונן בפרשה, אנחנו רואים שהסימנים של אליעזר אינם בלי תועלת, הוא בעצם בוחן את מידת גמילות החסדים של רבקה אמנו, וכן מסביר בעל הבית יוסף במשנה כסף על המחלוקת הנ"ל. בשביל אליעזר, העיקר זה לא הייחוס אלא גמילות החסד של רבקה: הוא סוגר את השידוך אפילו לפני שהוא שאל מה שמה! וכן מסביר בעל הכלי יקר בעזרת מאמר חז"ל (תענית כד.): “כל כלה שעיניה יפות, כל גופה אינו צריך בדיקה”: עיניה יפות, זה עין טובה, גמילות חסדים. המידה הזאת היא סימן לשלמות בשאר המידות.
זה עדיין קשה על הרמב"ם מכיוון שלפי דברינו אין שום ניחוש במעשי אליעזר. הרב יעקב אריאל מסביר שדברי הרמב"ם מתייחסים לשחזור על מעשי אליעזר כשהוא מדבר למשפחת רבקה: אליעזר משנה את סדר הדברים: קודם כל הוא שואל בת מי את, ורק אחר כך הוא שם את הצמידים עליה. כלומר לבתואל ולבן שאינם בני תורה כמו אברהם אבינו, היה צורך להוכיח בצורה שונה שרבקה היא אכן האשה המתאימה ליצחק אבינו: הם לא היו מסוגלים להבין שאפשר להחליט על התאמה רק על גמילות חסדים, ולכן היה צורך להראות ניחוש: הוא מספר קודם כל שהוא שאל מה שמה, להוכיח שהוא קלע למטרה, וגם מספר להם שאברהם ציווה ממנו לקחת אישה מבית משפחתו, אך אברהם רק ביקש ממנו לקחת אשה מארצו ומולדתו.
אנחנו רואים עד כמה גמילות חסדים חשובה כבסיס לכל הולדת עם ישראל וקיום התורה. שנזכה להיות בעלי חסד, לדעת לתת לזולת בלב שלם,
שבת שלום!

