בס"ד
דבר תורה לפרשת משפטים
בפרשתנו אנחנו קוראים את דיני החובל: “עין תחת עין, שן תחת שן, יש תחת יד, רגל תחת רגל. כויה תחת כויה, פצע תחת פצע, חבורה תחת חבורה” (שמות כא, כד-כה). משמע מהפסוקים האלה שאם בן אדם חובל בחברו ומוציא לו את העין, אז היינו צריכים להוציא גם את העין של החובל.
אומנם במציאות לא כך אנו נוהגים. חז"ל (ב"ק פד.) למדו שהכוונה של תורה איננה כפשוטה "עין תחת עין", אלא לשלם תשלומים לנחבל. נשאלת השאלה למה כתוב בתורה "עין תחת עין" ולא "ממון תחת עין" כפי שאנחנו נוהגים למעשה.
המשנה הראשנה במסכת אבות אומרת: “משה קיבל תורה מסיני”. כשמשה רבנו קיבל את התורה, הוא לא רק קיבל את התורה שבכתב אלא גם את התורה שבעל פה, שתיהן ביחד. הוא ידע את כל המצות והלכות. “ואתנה לך את לחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם” (שם, כד, יב). חז"ל (ברכות ה.) מפרשים ש"לוחות האבן" הן עשרת הדברות, "התורה" – המקרא, "המצוה" – המשנה, "אשר כתבתי" – נביאים וכתובים ו"להורותם" – זה הגמרא. התורה שבעל פה אינה פירוש על תורה שבכתב אלא חלק בלתי נפרד מאותה התורה. הרב צבי יהודה זצ"ל אומר ש"חיי עולם שנטע בתוכנו" זה תורה שבעל פה שלומדים וחוזרים עליה עד בלי סוף - “עץ חיים היא למחזקים בה ותומכיה מאושר”. ככל שבן אדם – וכל כלל ישראל - לומד אותה היא גודלת כמו עץ שצומח.
הרב מסביר עיקבות הגמרא והזוהר: “שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך” (משלי א,ח). הקב"ה וכנסת ישראל נקראים אבא ואימא (ברכות לה
. אביך זה הקב"ה ותורה שבכתב. אימך זאת כנסת ישראל ותורה שבעל פה. בעל ואשה הם אחד, אין מחלוקת ביניהם אלא שלום בית. פתאום הבן לא מתנהג כראוי ואביו לוקח רצועה להלקותו – קופצת מיד האימא שמנהלת את משק הבית, תופסת את יד האבא ואומרת: “חכה! נכון שהוא חטא, אבל אני אסדר את עניינים החינוכיים שבבית”. למעשה, הרצון של האבא לא היה להכות אלא רק לאיים. ולכן כתוב בתורה "עין תחת עין": לחבול את השני היא עבירה חמורה ביותר,ומין הדין היה ראויה להוציא את העין של החובל בעין חברו – מידה כנגד מידה. זאת הדרך היחידה כך שהוא יבין איזה נזק הוא גרם לשני. אבל במציאות הוא משלם, נותנים לא אפשרות לכפר את מעשיו.
עוד פירוש נוסף המשלים הוא פירוש של המהר"ל (גור אריה, סוף פרשת אמור): כתוב בתורה "עין תחת עין" להראות שלמרות שהוא שילם לנחבל, עדיין יהיה חייב לו עיין, כי כל הכסף שבעולם לא יחזיר את עינו. עד שהנחבל יסלח לו, עוונו לא יכופר.
שנזכה תמיד לאהוב את השני ושלא ניתקע בדינים אלו.
שבת שלום!
