"חומר בחלב מבדם, ובדם מבחלב: שהחלב--מועלין בו וחייבין עליו משום פיגול ונותר וטמא, מה שאין כן בדם. חומר בדם: שהדם נוהג בבהמה ובחיה ובעופות, בין טמאים ובין טהורים; והחלב אינו נוהג, אלא בבהמה טהורה בלבד."
אני אשמח להסבר ברור ונהיר של הברטנורא על העניין.. תודה.
הקדמה: ודם אסורים באכילה וחייבים עליה כרת."כל חלב לא תאכלו..ונכרתה הנפש ההיא..וכל דם לא תאכלו..ונכרתה הנפש ההיא.."(ויקרא ז,כג-כז).
המשנה אומרת,שיש חומרות שיש בחלב,ואין אותן בדם.ויש חומרות בדם שאין בחלב.מהם?
החלב מועלין בו- בקרבנות קדשים קלים(בכור,מעשר,פסח,שלמים)בחייהם,אדם המועל ונהנה מהם,לא צריך להביא קרבן מעילה(קורבן שמביא אדם שמעל בקרבן),אבל החומרה בחלב היא,שהחלב מועלין בו.כלומר,אם אדם נהנה מהחלב,לאחר שזרקו את הדם של הקורבן,הוא צריך להביא על זה קורבן מעילה.(למרות שאם הוא היה מועל בבהמה כשהייתה בחיים הוא לא היה צריך להביא קורבן מעילה!)זו חומרה בחלב,הבאת קורבן מעילה על הנאה מהחלב.
וחייבין עליו משום פיגול,ונותר,וטמא-הקדמה:אדם המקריב קורבן,צריך להקריב אותו עם מחשבות הראויות לאותו קורבן-לחשוב על זה שאת הקורבן שהוא מקריב הוא יאכל רק במקום שמותר לאכול,ורק בתוך הזמן שמותר לו לאכול וכו'(אאל"ט יש 6 דברים שצריך לחשוב עליהם בשעת ההקרבה.)
אם המקריב לא חשב את המחשבות האלה,הקורבן הוא קורבן פיגול,והאוכל ממנו,בחלק מהמקרים חייב כרת.(כי לא כל מחשבה הופכת את הקורבן לקורבן פיגול.)
אז אדם שאכל חלב מקרבן שנעשה פיגול,חייב גם משום חלב,וגם משום פיגול.
ונותר-אם אדם אכל חלב מקורבן,לאחר הזמן הקצוב לו,חייב גם משום אכילת החלב,וגם משום "נותר" שאסור באכילה.
וטמא- אם אכל חלב כשגופו טמא, חייב גם משום חלב,וגם משום אכילת קודשים בטומאה.
מה שא"כ בדם- אדם המועל ונהנה מדם הקורבן לא מתחייב,ואין חייבים עליו משום פיגול,ונותר.
במה הדם יותר חמור מהחלב?
שהדם נוהג בבהמה וחיה ועוף,בין טמאים בין טהורים-איסור אכילת דם נוהג בבהמות חיות ועופות,בין טהורים ובין טמאים.
והחלב אינו נוהג אלא בבמה טהורה בלבד-וחלב של חיה ועוף מותר באכילה,וכן האוכל חלב של בהמה טמאה,אינו חייב משום אכילת החלב אלא משום איסור אכילת בהמה טמאה
פירוש הברטנורא:
שהחלב מועלין בו - ואפילו קדשים קלים שהן ממון בעלים ואין בהן מעילה בחייהן, יש מעילה באמוריהן (האיברים שלהם) לאחר שנזרק דמן. דכתיב גבי קדשים קלים (ויקרא ג)כל חלב לה', ולהכי (ולכך,בשביל זה.) כתיב בהו לה' למימר דקדשי ה' קרינן ביה לענין מעילה:
וטמא - אם אכלו בטומאת הגוף חייב ש. תי חטאות, אחת משום חלב ואחת משום טומאת הגוף:
משא"כ בדם - דגבי דם כתיב (שם ז) על המזבח לכפר, לכפרה נתתיו ולא שיהא קרוי שלי למעול בו, שאינו עומד אלא לכפר בשבילכם. ומשום פגול אין בו, דכל שדבר אחר מתיר אותו כגון בשר קדשים שהדם מתירו לכהנים בזריקתו, וכגון עולה שדמה מתירה למזבח דאם לא נזרק דמה אין אבריה נקטרים דכתיב (שם) וזרק הכהן את הדם על מזבח ה' והדר והקטיר החלב לריח ניחוח , אלו יש בהן משום פיגול, אבל דם דהוא גופיה מתיר הוא אין חייבין עליו משום פגול. ומשום נותר וטמא נמי אין בו דכתיב בדם תרי מיעוטי, הוא ולכם, חד למעוטי מנותר וחד למעוטי מטומאה:
אלא בבהמה טהורה - כדכתיב (שם ז) מן הבהמה אשר יקריב ממנה:
מקווה שזה מספיק ברור ונהיר
אם יש שאלות,בשמחה.
ויש את המשניות עם הפירוש של הרב קהתי,שא"א לא להבין אחרי שקוראים אותם..