בס"ד לע"נ של משה מנחם בן צדוק ז"ל
דבר תורה לפרשת עקב
מבוסס על "מאהלי תורה" של הרב יעקב אריאל שליט"א
בפרשה שלנו, אנו מצווים על ברכת המזון: “ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלקיך על הארץ הטובה אשר נתן לך” (דברים ח,י). שורש המצווה הזאת היא להודות לה'. ה' נתן לנו ארץ חמדה, ומן הארץ הטובה הזו אנחנו ניזונים, ועלינו לדעת להודות לה'. אומנם מתעוררות כמה שאלות: מברכים את ברכת המזון אחרי האוכל. אומנם, איננו מודים על המזון אלא על הארץ! ועוד, מחויבים לברך את ברכת המזון לא רק בארץ ישראל אלא גם בחו"ל, למרות שהתודה היא על הארץ! הכיצד?
קודם כל, יש להקדים שמן הראוי שתהיה ברכה ספונטנית ונובעת בצורה טבעית מן הלב. באותו אופן שבצורה טבעית עלינו להכיר בטוב שהורינו נותנים לנו, גם צריכים לדעת להכיר בצורה טבעית בטוב שהקב"ה גומל איתנו. אדם אינו מודה בדבר שהוא שלו אלא על דבר שנותנים לו. אפילו שקונים את המזון, אפילו שהחקלאי בזעת אפו זרע ואסף את התבואה, צריכים להכיר במקור של הטוב ושזה בעצם הקב"ה המפרנס את הכל.
וזה דווקא בארץ ישראל שאפשר לראות את זאת. חז"ל אמרו במסכת כתובות (קיא
: “כל הדר בא"י דומה כמי שיש לא אלוקה, וכל הדר בחו"ל דומה כמי שאין לו אלוקה”. בא"י הקשר בין האדם להקב"ה הוא קשר ישיר, ומרגישים יותר בקלות את דרכי הפעולות של הקב"ה. וזאת הרעיון המרכזי של פרשתנו: “כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה לא כארץ מצרים הוא אשר יצאתם משם, אשר תזרע את זרעך והשקית ברגלך כגן הירק. והארץ אשר אתם עברים שמה לרשתה ארץ הרים ובקעת, למטר השמים תשתה מים” (דברים יא, י). בא"י ישראל ההשגחה האלוקית היא ישירה. רש"י מסביר: “ארץ מצריים, היית צריך להביא מים מנילוס ברגלך ולהשקותה, וצריך אתה לנדוד משנתך ולעמול...” שם במצרים האדם צריך לעמול רב כדי לטעום מפרי מצריים. כאן, בא"י הדבר שונה: “אתה ישן על מטתך, והקב"ה משקה נמוך וגבוה, גלוי ושאינו גלוי כאחת”. כאן בא"י האדם עושה את המינימום, הצעד הראשון, אבל זה בעצם הקב"ה שעושה את הכל. ומה שנכון לגבי הגשם והחקלאות גם נכון לגבי כל רובדי החיים בארץ ישראל (ביטחון, כלכלה, וכו...).
הסכנה, זה כששוכחים שהמקור של כל הטוב הוא הקב"ה. “השמר לך פן תשכח את ה' אלקך... פן תאכל ושבעת... וכסף וזהב ירבה לך... ורם לבבך ושכחת את ה' אלקיך... וזכרת את ה' אלקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חייל”. כשבן האדם שבע, בקלות הוא יכול להגיע לגאווה: אין הארי נוהם מתוך קופה של תבן אלא מתוך קופה של בשר. ייעודה של ברכת המזון להחזיר את האיזון הנפשי של האדם, להזכיר לו שלא הוא המוציא את הלחם מן הארץ אלא הקב"ה זן את העולם כולו בטובו ונותן לחם לכל בשר. הקב"ה משגיח על כל היקום כולו, אלא ארץ ישראל היא מרכז העולם, מעין אבן השתייה של כל העולם כולו. השפת אמת מסביר כי באמצעות הזריעה וקיומה בא"י מתברך כל העולם.
יהי רצון שנזכה תמיד לכבד את ארץ ישראל ואת הקשר הישיר שלנו עם הקב"ה בזכותה.
שבת שלום!
