מה זה קשור "ההלכה צרה"?
ומה זה קשור שלא יתחתנו מתוך אהבה ושמחה?
"המעמד האישי" זה דבר עיקרי מאד: יש אשת-איש שמותרת לבעלה ואסורה לכל העולם; ויש אשה שאינה נשואה, שהיא אינה אשתו של אף אחד, וכל האיסורים שחלים לגבי אשה אחרת חלים לגביה, מלבד שצריך - שלא כאשה אחרת - לראותה, אם מוצאת חן בעיניו (והרצי"ה היה מוסיף, גם "לראותה רוחנית" - להכיר), וזה חילוק בינה לסתם בחורה. ויש גם בנין של יחס, נפשי ורגשי, שנבנה מתוך ההיכרות וההתענינות ההדדית, שהוא עצמו מעיד על ההתאמה ומעודד את הרצון להינשא.
ומה הקשר לכאילו מחשבה שההלכה אינה בנויה להכיל את האנשים על מורכבויותיהם.. אדרבה, בגלל "מורכבויותיהם" חשובה בהירות ההנהגה בכל זמן, שהיא בנויה עפ"י האמת הפנימית של אותו זמן.
לא צריך "להעמיס" על תגובה מה שאין בה. הנושא כאן היה נתינת מתנות. בהלכות משלוח מנות נאמר שאיש לא יתן לאשה, מסיבות מסויימות הלכתיות (לא כמו שדמיינו כאן, שזה מסיבות "רגשיות"). על כך אמרנו שהמעמד האישי ההלכתי אינו משתנה בגלל "היכרות". כשהיא נשואה לו - יתן ויתן; כשלא - צריך שאלת חכם האם יש, לצורך בנין הקשר שמטרתו נישואין, אפשרות להקל.
ומכאן גם תשובה למוטי: "קשר נישואין" הוא לא רק "מסגרת". נישואין זו מציאות. אין לי ספק שאחוז עצום מהגירושין בא בגלל התפיסה הזאת, כאילו ה"יחס" הוא דבר שיכול כביכול להיות בפני עצמו, והנישואין זה רק איזה"אקט" ש"ממסד" אותו (ואינני אומר שכך אמרת, אתה נזהרת וסייגת).... אין קץ לרעות שבאות מזה, כולל באהבה בין איש לאשתו ולבטלנות מלהתאמץ בבניה משמחת, כשהתרגלו מלפני כן כאילו ה"רגש" הוא כל הענין ולא רק "מבוא" שאח"כ נבנה, בהתחדשות והעמקה, מתוך המציאות החדשה שירדה לעולם בנישואין. נישואין, זו מציאות של קישור נשמתי, הלכתי, הרגשי, ממשי. זה הופך את האנשים משני אנשים זרים למציאות אחת, עמוקה, שמתוכה ניתן לדלות הרבה עומקים של קירבה, בנין, רגשות טובים וכו' וכו' .
מי שלוקחים את מה שלפני כדבר שהנישואין רק צריכים "למסדו", משולים למי שלוקח משחק קטן תמורת אוצר ענק.
אפילו לגבי סתם חפץ, שמאוד ימצא חן בעיניך וממש "תאהב" אותו, יהיה חילוק גמור בין כשהוא בחנות, לבין כשהוא "שלך". כל ההתייחסות שונה. קל וחומר.. (ולא להתחיל לדבר על "השוואה": משל אינו חייב להיות דומה לנמשל. הוא בא להדגיש נקודה כלשהי).
ואין בדברי, מוטי היקר, כל זלזול ב"תחיל-תחילת אהבה" כלשונך שלפני הנישואין. להיפך - אני מאד מחשיב את זה ורואה בה דבר חשוב ובירור חשוב של התאמה. גם החלומות חשובים. נפלאים. "רומנטיקה" - גם יש משהו.. את העיקר להשאיר לאח"כ. ו"זוג צעיר" זה רק אחרי הנישואין (לא יזיק אם תמחוק את הביטוי שלך ב"משל הקליל".. הגזמת לחלוטין - אם כי אני לוקח אותך בקלילות, מתוך היכרות שלפעמים העט רצה לפני המחשבה...).
ואינך יכול להמציא דברים "בשם התורה": כאילו "התורה וודאי רואה כאן" הבדל בינה לאחרות. אי אפשר להעמיס כל סברה שלנו על התורה. התורה יודעת להעמיד אדם על פרופורציות, גם כשהרגש קצת סוחף..
"גדרי ההלכה" נובעים מתוך המציאות הפנימית, הנשמתית. והגדרים לפני הנישואין באים כי עוד לא נוצרה פה המציאות המאוחדת החדשה. נכון שהרגש הטהור, גם הוא "מציאות" פנימית באדם, אבל בינתיים - זה כלפי "מישהי אחרת", לצורך בירור ויצירת הרצון כלפיה, למה שאח"כ, לנישואין.
כללו של דבר, כמה שאדם יתפוס וירגיש את החילוק הברור בין נישואין ללא-נישואין, בין "שלו" ללא "שלו" (וכנ"ל - אין לכך כל סתירה להתפתחות הההרגשה והוודאיות, כמה שאפשר, לפני ולקראת - אמנם בתור מי שהיא אכן עדיין "אחרת") - כך יוכל לזכות שתגדל התחושה בפועל של מה שגורמים הנישואין, ההבדל היסודי, והמוטיבציה לעבוד על הוצאת ערכם לפועל. ואם "יבזבז" יותר מידי על תחושת כאילו "זה כבר כמעט הכל" לפני כן, הוא עלול להפסיד אח"כ מתפיסת גודל הענין, גם להתאכזב במידה זו או אחרת.
כשיודעים שהנישואין יוצרים מציאות - אז הם ה"גנרטור" שנותן אח"כ את המרץ להשתדל ואת עומק ההרגשה ההדדית.