דבר תורה לפרשת כי תצא
מבוסס על מאהלי תורה של הרב יעקב אריאל שליט"א
בפרשה שלנו אנחנו קוראים על מצוות שילוח הקן. במשנה במסכת ברכות (ה,ג) נאמר שמי שבתפילה אומר "על קן ציפור יגיעו רחמיך" משתקין אותו. בגמרא (ברכות לג
חז"ל נחלקו על סיבת השתקה זו: “חד אמר מפני שמטיל קנאה במעשי בראשית” - כלומר, אתה אומר שרק על אלה חס הקב"ה ולא על שאיר הבריות? “וחד אמר מפני שעושה מידותיו של הקב"ה רחמים, ואינן אלא גזירות” - המצוות הן גזרות מהקב"ה שעל האדם לקיים אותן כעבד המשרת את אדוניו ולא ביטוי למידותיו של הקב"ה.
הרמב"ם במורה נבוכים תולה את המחלקת הנ"ל על המחלוקת המפורסמת האם יש למצוות טעם הגיוני או לא. מי שאומר "מפני שמטיל קנאה במעשי בראשית" סובר שיש טעם למצוות אך שטעם מצוות שילוח הקן שהקב"ה מרחם על הציפורים אינו טעם מספיר כי הקב"ה "מרחם על כל מעשיו". ומי שאומר "מפני שעושה מידותיו של הקב"ה רחמים ואינן אלא גזרות" סובר שאין לדרוש בטעמי המצוות. הרמב"ם בעצמו נוקט כדעה הראשונה, שיש טעם הגיוני למצוות.
הרמב"ן בפרשתנו מודה שיש למצוות טעם, אלא שלדעתו הטעם הוא השיפור של הבן אדם. לדוגמא, בשילוח הקן, הטעם אינו שהקב"ה מרחם על הציפור, אלא לחנך את האדם למידת הרחמים. התורה מצווה אותנו להתנהג ברחמים עם ציפור על מנת שגם עם הזולת נתנהג ברחמים.
לעומת הגישות הגישות האלה, המהר"ל סובר (תפארת ישראל ו-ז) שאין לחפש טעם למצוות. שכל המצוות הן גזרות כמלך המצווה לעמו ואין ביכולתנו להבין למה הקב"ה גזר כך. ובכן אם נקיים מצוות על סמך טעם שכלי או אנושי אנחנו מתנתקים מהמקור האלוקי המצווה לקיים מצוות כגזרה אלוקית.
לאמיתו של דבר, יש צדק גם עם אלה שטוענים שיש טעם למצוות – הרי זה מאפשר לאדם להזדהות נפשית עם המצוות ולהתרומם, וגם עם אלא שטוענים שאין טעם למצוות, הרי לתת טעם למצוות, עלול לגרום לאדם לקיים מצוות כדבר שכלי ולא כדבר אלוקי חו"ש. אפשר למצוא גישה המתאימה גם לאלו וגם לאלו: לצורך העניין, נבחין בין סיבה לטעם. טעם לא אמור לשמש כסיבה של המצווה אלא מוסיף לו טעם. זה דומה ללחם – הלחם הוא חלק מרכזי מהאכילה שלנו. הלחם הוא כ"כ חשוב, שחז"ל אפילו מציעים לאכול אותו כל בקר (פת שחרית) וקבעו עליו ברכה מיוחדת. אבל ללחם כפי שהוא אין טעם וקשה מאוד לאוכלו. צריכים לצרף אליו ריבה מתוקה, או גבינה טעימה. המטרה אינה הריבה או הגבינה, אלא לאכול אל הלחם. כך גם המצוות: אנחנו מקיימים מצוות כי כך צווה אותנו הקב"ה. עם זאת, על מנת להזדהות יותר עם המצוות, על מנת להתרומם אז יכולים להוסיף טעם ככל שהטעם הוא טעם (ומוצדק) ולא סיבה, כי רק הרב"ה יודע את הסיבה האמיתית של כל מצווה.
שבת שלום