בס"ד
לע"נ של משה מנחם בן צלאח
דבר תורה לפרשת כי תבא
מבוסס על מאהלי תורה של הרב יעקב אריאל שליט"א
בפרשתנו אנחנו מצווים על מצווה מיוחדת: הבאת הביכורים. הבאת הביכורים לירושלים היתה מלווה בקריאה מיוחדת: “ארמי אובד אבי וירד מצרימה ויגר שם במתי מעט ויהי שם לגוי גדול עצום ורב. וירעו אותנו המצרים ויענונו ויתנו עלינו עבודה קשה. ונצעק אל ה' אלוקי אבותינו וישמע ה' את קולנו וירא את עניינו ואת עמלנו ואת לחצנו. ויוציאנו ה' ממצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה ובמורא גדול ובאותות ובמופתים. ויבאנו אל המקום הזה ויתן לנו את הארץ הזאת ארץ זבת חלב ודבש. ועתה הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה וגו...” (דברים כו, ה-ט). התורה מכנה את קריאה זו כהגדה: “הגדתי היום לה' אלוקיך” (דברים כו, ג), ומילים אלו מאוד דומות לתחילת הגדת מליל פסח. מה הקשר בין הבאת הביכורים (שתקופתה בין שבועות לחנוכה) לפסח? ומה בכלל הקשר בין ההגדה הזאת להבאת הביכורים?
מנהג העולם הוא שהאדם שמח ליהנות מהפרות שהוא כ"כ טרח עבורם. אנו אפילו מברכים "שהחיינו" על אכילת פרי חדש. אולם התורה דורשת יותר מזה: היא מבקשת מהחקלאי הטרוד בעבודתו, לקחת את ביכורי פרותיו ולהעלותם לירושלים ולהזכיר את גלות מצריים ויציאתה. הביכורים הופכים להיות נושא לדרשה על היסטורית עם ישראל.
לגבי ליל הסדר, התורה מצווה: “והגדת לבנך ביום ההוא לאמור: בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים” (שמות יג,ח). ר' אברהם איבן עזרא מסביר: שבשביל זה – בשעה שמצה ומרור מונחים לפניך – הקב"ה הוציא אותך ממצרים. ליל הסדר אינה רק זכר ליציאת מצרים אלא מטרתה. כדי להיות בני חורין היינו צריכים לעבור את שעיבור מצרים.
בביכורים, הדבר דומה: הבאת הביכורים אינה רק אמצעי להזכיר את כל הטוב שהקב"ה גמל איתנו אלא מטרה. כל פרי של ארץ ישראל נושא איתו אלפים שנות היסטוריה מ"ארמי אובד אבי" עד עתה. בשונה לשאר הארצות, שהפרות הנם דברי חולין לגמרי ואכילתם מעשה פשוט בלי שום משמעות, בארץ ישראל המשמעות שונה: הפרות הם קדושים, ובכך יש צורך להתנהג כלפיהם בדרך מיוחדת: יש בכורים להביא למקדש, יש תרומות ומעשרות לכהונים וללווים, יש מעשר עני לעניים וכו. יש לפרות של א"י ישראל ברכה החלה עליהם שמתפשטת על כל האומה (כוהנים, לוים, עניים, וכו), ועם ירושלים הלב של האומה. וזה המטרה של הפרות שלנו. בכך, החיים הארציים תופסים משמעות רוחנית גם. לאכול מפרי ארץ ישראל זה מעשה המוסיף רוחניות לחומריות.
שנזכה לחיות בימי בית המקדש ולהביא שוב ביכורים,
שבת שלום!

