בסיעתא דשמיא
בסיעתא דשמיא "עבדים היינו לפרעה במצרים ויוציאנו ד' אלוקינו משם ביד חזקה ובזרועה נטויה" ההגדה מתחילה בסיפור שבנ"י היו משועבדים למצרים- היו משועבדים באופן שכבר שכחו מהזהות שלהם,שכחו מי הם ומה הם שווים,שכחו את רצונותם,שכחו את שאיפותיהם.שכחו הכל. כל מטרתם של בני ישראל הייתה העבדות הזאת,עד שהקב"ה שם לזה קץ. הוציא אותם ממ"ט שערי טומאה,אחד לפני אחרון..ממש לפני נקודת האל חזור, שמשם לא היה דרך חזרה.. אבל אני רוצה לתת לכם הסתכלות טיפה אחרת על ההגדה הזאת לפני שממשיך הסיפור- אם אתם כ"כ בטוחים שהסיפור הזה תם ונשלם ב"עושר ואושר" לפני 3000 שנה,אז אתם טועים ובגדול! אנחנו חזרנו לעבדות הזאת,פשוטו כמשמעו.אנחנו משועבדים בעבדות של עצמנו,הקב"ה כבר שחרר אותנו,אבל אנחנו ברוב טיפשותנו מחפשים למה להשתעבד.אנחנו חושבים שזה משהו "שלא בשליטתנו" ומנסים להפיל אחראיות על אחרים,אבל בעצם זה רק אנחנו המשעבדים את עצמנו,אנחנו טוחנים מים. עכשיו,חירות אמיתית,חופש אמיתי הוא עבודת ד'. לפעמים אנשים לא מבינים את זה, הם אומרים: "תנו להנות מהחיים"-הם בעצם יותר משועבדים! אלה שאומרים שאנחנו בתוך גבולות סגורים של הדת,הם בעצם בגבולות יותר חמורים, מה אני אלבש?ואם יסתכלו עליי ככה?וזה יהיה יפה?הם משועבדים בתוך עצמם,הם לא באמת נהנים,הם רובוטים של תרבות המערב, ואתם יודעים מה?לא רק הם,גם אנחנו,הציבור הדתי בזמן האחרון יותר מידי תלוי בתרבות המערב,איזה שיר יוציאו-ואחרי ואחריו, ולעקוב אחרי קו האופנה,זה פשוט לא נגמר. ומה לעשות? שכמה שנכחיש-זה נכון,זה כ"כ נכון.."ויוציאנו ד' אלוקינו משם ביד חזקה ובזרוע נטויה" -אוקיי אוקיי(=בסדר, טוב)...העבדות הזאת,שאנחנו נמצאים בה כעת.? ד' לא יוציא אותנו ממנה,אסור לו,אחרת לא נלמד מה היא החרות.. ד' כבר הוציא אותנו ביד חזקה ובזרוע נטויה, ביציאת מצרים, בקריעת ים סוף,בקבלת התורה ובקבלתינו כעם! עכשיו זה התפקיד שלי,לא של איזה אחד שיקום באחד הימים ויגאל אותי מה"עבדות" הזאת,ועד אז? אני אחכה לו...בינתיים אהיה עבד..לא! אני עכשיו אקום ואני אגאל את עצמי! אני לא אקום ואגאל אחרים-אני קודם כל אגאל אותי. אוציא את עצמי מהעבדות שלי, מהפלאפון, מהמחשב, מקו האופנה, מהמחשבה איך חושבים עליי ועוד.. אני אתן לנפש שלי להיות חופשיה, ולעשות מה שהיא חושבת לנכון באמת ובכנות! ככה אני אגאל את עצמי!! והנה,חג הפסח כבר בפתח-מריחים אותו היטב,ואני שואלת את עצמי..אני באמת חופשייה?אני באמת יכולה לחגוג את החג הזה כיציאה מעבדות לחירות פרטית שלי ושל כלל עמ"י? כי ברגע ,שאני אהיה חופשייה באמת,ולא מה שמכונה אך בהכחשה – שפחה. וכל אחד יגאל את עצמו, ואת זה שלצידו-אז תבוא לנו הגאולה שלה אנו כ"כ מייחלים ומצפים,אבל אם אנחנו לא נהיה חופשיים,ונהיה משועבדים-איך תבוא הגאולה?! "ואילו לא הוציא הקב"ה את אבותינו ממצרים,הרי אנו ובנינו ובני בנינו משועבדים היינו לפרעה במצרים". לדעתי-צריך לשים נקודה בין משועבדים בהווה, להיינו בעבר. "הרי אנו ובנינו ובני בנינו משועבדים.היינו לפרעה במצרים" אנחנו עדיין משועבדים!התעוררו,אמנם היינו תחת פרעה במצרים,אז?אז זה היה פשוט-כי ידענו למי אנחנו משועבדים, היום?זה לא כ"כ ברור...זה לא כ"כ ברור עם כל הדברים המתעתעים בנו בלי סוף! אז זהו בעצם..רק רציתי להבהיר כמה נק' לפני שאנחנו באמת נכנסים לחג המדהים הזה,שברגע שנאמר "עבדים היינו לפרעה במצרים"-נדע,שזה באמת מאחורינו,שהיינו עבדים,שגאלנו את עצמנו..וכך,גם בעזהי"ת נביא לגאולתם של כלל ישראל.. |







