אני צריך פעולות על מנהיגות.
כל דבר יכול לעזור,אמירות,סיפורים וגם פעולות.
תודה רבה
נ.ב זה שבט נפרד(רק בנים)
אני צריך פעולות על מנהיגות.
כל דבר יכול לעזור,אמירות,סיפורים וגם פעולות.
תודה רבה
נ.ב זה שבט נפרד(רק בנים)
מערך מנהיגות/הדרכה שבט הרא"ה-להבה התשע"א
מפגש מס' 1
נושא: התחלה, פתיחת מערך, מנהיגות ודוג' אישית, הצבת מטרות.
מטרה: לגבש קבוצה יוזמת ופועלת בסניף, להציב מטרות לחודש הקרוב, להתלהב ולהכנס לראש.
מהלך:
עם כיפה/ אורי אורבך
כשהייתי ילד קטן עם כיפה
עניתי לשכנה אחת בחוצפה
מיד היא אמרה:"בושה וחרפה!
כך מתנהג ילד עם כיפה?"
כשהייתי נער ולא קמתי לזקנה
(אולי שקעתי בשינה),
היא מיד נעצה בכתפי את כפה -
"לא מתבייש? בחור עם כיפה???"
כשהלכתי לצבא ו"שברתי" שמירה
הקצין קצת ריחם, אך העיר הערה:
"דווקא ממך איש לא ציפה,
סוף סוף, בכל זאת... עם כיפה!"
אז הורדתי את הכיפה והנחתי בפינה,
התחלתי לענות בחוצפה לשכנה,
באוטובוס בכלל לא קמתי לזקנה,
ובשמירה "הרבצתי" כזאת שינה..!
אז "דתי" אחד שראה אותי, אמר (בלי חיוך)
"זה הכל, כמובן, שאלה של חינוך
רואים שזה חילוני מלידה, הלי ערכים טיפה
כך לא מתנהג בן-אדם עם כיפה!"
* מנהיג צריך להיות דוגמא אישית?
* עד כמה צריך להיות דוגמא אישית?
* מה עם "חיה ותן לחיות" ?
צ'ופר: "יום אחד הביאו עץ זית ונטעו אותו בחצר הישיבה... “ ("האם יש סיכוי לאהבה")
יום אחד הביאו עץ זית ונטעו אותו בחצר הישיבה במבשרת, שבה עבדתי כמחנך. עברו כמה שבועות והגנן, שהיה צריך להגיע ולטפל בגינת נוי, לא הגיע.
יום יום הייתי עובר ליד העץ ורואה איך הוא הולך ודועך. יותר ויותר עלים מאבדים את הצבע הירוק, ומקבלים גוון צהוב עד שהצבע הצהוב השתלט על העץ כולו והוא מת.
יום אחד הופיע הגנן. עברתי בחצר וראיתי אותו עומד עם צינור גומי ומשקה את עץ הזית היבש.
'תסלח לי', פניתי אליו, 'אתה יודע שאתה משקה עץ מת?' והגנן אמר: 'אני יודע שאם אתן לו מים, הוא יהיה עץ חי מאוד.' ואני אמרתי לו: 'אין סיכוי, אין שום סיכוי! העץ הזה מת לגמרי'. הגנן חייך אליי ושאל: 'מה המקצוע שלך?' ואני עניתי לו: 'מחנך' והוא אמר: 'האתגר של מחנך הוא לגלות את הפוטנציאל הבלתי נראה הטמון בחניך, ולחנוך אותו, כלומר, להביא אותו לידי ביטוי, וזה גם האתגר של הגנן'. ואני אמרתי לו: 'אתה מבזבז מים לחינם' והסתלקתי מהמקום.
כעבור כמה שבועות, אני עובר בחצר, והגנן רומז לי להתקרב אליו. הוא מצביע על העץ ושואל אותו: 'חי או מת?' ואני עונה 'לצערי, אני לא רואה שום שינוי, העץ נשאר צהוב, אתה לא רואה שהוא מת?' אני לוקח ענף בידי ומכופף. קול השבירה מוכיח כמאה עדים שאמנם לא נשאר רוח חיים בעץ הזה.
הגנן, מחיים אליי ואומר: 'אני, חניך קיבוץ השומר הצעיר נחשון, צריך ללמד אותך, מחנך בישיבה, פרק באמונה? תתבונן בבקשה למטה, אל הגזע מה אתה רואה?' התכופפתי וגיליתי כמה נקודות ירוקות מפוזרות על פני הגזע. 'מה זה צריך להיות?' שאלתי. 'אלה הם ניצנים.' אמר הגנן, 'ניצנים ראשונים של חיים. לא שמעת שעם ישראל משול לזית? לא ידעת שגם כאשר הכל נראה צהוב ויבש, שגם כאשר אתה בטוח שאין שום סיכוי לא צריך להתייאש? הרי כבר אמרתי לך, אם ניתן לו מים, הוא יהיה עץ חי מאוד!"
["האם יש סיכוי לאהבה"/ דוד בן יוסף]
בנטיעות וכזה נראה לי שכן
במחנה יש משהו נפרד
יש למישו אולי?
לאיזה גיל, איזה חלק שקשור לתפילה?
חלק ממערך בת מצוה
באמת להעביר להם את ההרגשה שתפילה זה לא עול, זה לא עוד משימה מעיקה שצריך לסמן עליה וי..
להלן מערך שיעור של חצי שעה בנושא תפילה, המיועד לנוער דתי בכיתה ו' ומחולק לשלושה חלקים של 10 דקות כל אחד. המערך מותאם לגיל ולרקע הדתי של התלמידים, תוך שימוש בשפה פשוטה ופעילויות קצרות וממוקדות:
חלק ראשון: פתיחה והיכרות עם הנושא (10 דקות)
מטרה: לעורר עניין ולחבר את התלמידים לנושא התפילה.
דקה 1-2: שאלה פותחת
שאל את התלמידים: "מה אתם מרגישים כשאתם מתפללים? משהו מיוחד או אולי משהו שקשה לכם בזה?"
תן ל-2-3 תלמידים לשתף בקצרה (30 שניות לכל אחד).
דקה 3-5: סיפור קצר
ספר סיפור קצר על חנה מהתנ"ך (שמואל א', פרק א'): "חנה התפללה בלב שלם לבקש בן, והתפילה שלה הייתה כל כך חזקה שהיא ממש דיברה עם ה' כמו עם חבר."
שאל: "מה אתם חושבים שהפך את התפילה שלה למיוחדת?"
דקה 6-10: דיון קצר
שאל: "למה לדעתכם חשוב להתפלל? מה זה נותן לנו?"
עודד תשובות כמו: קשר עם ה', שקט בלב, תחושת תמיכה.
חלק שני: הבנת התפילה דרך פעילות (10 דקות)
מטרה: להמחיש את המשמעות של התפילה בצורה חווייתית.
דקה 1-2: הסבר קצר
אמור בצורה פשוטה: "תפילה היא כמו שיחה עם ה'. לפעמים אנחנו מבקשים, לפעמים מודים, ולפעמים סתם רוצים להרגיש קרובים."
דקה 3-8: פעילות קבוצתית
חלק את הכיתה ל-3 קבוצות קטנות.
תן לכל קבוצה משימה:
קבוצה 1: כתבו 3 דברים שהייתם מבקשים בתפילה.
קבוצה 2: כתבו 3 דברים שהייתם מודים עליהם.
קבוצה 3: כתבו 3 דברים שמרגישים לכם קרובים ללב בתפילה (למשל: שיר, מילה או רגע).
כל קבוצה מקבלת דף ועט, ויש להם 5 דקות לעבוד יחד.
דקה 9-10: שיתוף מהיר
נציג מכל קבוצה משתף בקצרה (30 שניות לקבוצה).
חלק שלישי: סיכום וחיבור אישי (10 דקות)
מטרה: לעזור לתלמידים לקחת את הנושא איתם ליום-יום.
דקה 1-3: דבר תורה קצר
אמור: "בתפילה אנחנו לא רק מדברים, אלא גם מקשיבים. כמו שכתוב בתהילים 'קרבת אלוקים לי טוב' – כשאנחנו מתפללים, אנחנו מתקרבים לה'."
דקה 4-7: פעילות אישית
תן לכל תלמיד דף קטן וכתוב עליו: "כתבו משפט אחד שהייתם רוצים להגיד לה' בתפילה שלכם היום."
תן להם 2-3 דקות לכתוב בשקט.
דקה 8-10: סיום מעודד
אמור: "כל תפילה חשובה, גם אם היא קצרה או פשוטה. נסו השבוע להתפלל משהו קטן מהלב שלכם."
סיים בשאלה: "מי רוצה לשתף את המשפט שלו?" (רשות, לא חובה).
הערות למנחה:
שמור על אווירה קלילה ומכבדת.
התאם את הקצב לפי התגובות של התלמידים – אם חלק אחד מתארך, קצר את הבא.
הבא דף ועטים לפעילויות.
אם זה בשבת קודש תעביר בעל פה.
בהצלחה!
אני ממש מסכימה איתך..
אחי אהוביה
אחי אהוביהאחרונהחברה שלי מחפשת וכדאי גם סניף שהוא נורמלי ולא עכשיו ממש חילוני (סניף מעורב זה ממש אחלה)
טוב נושא קשוח אז ככה..
בתחילת ההדרכה היה לי ולמדשית שלי(נקרא לה א )בעיה עם עוד מדשית שלנו(נקרא לה ב) (אנחנו רביעיה). היה קשוח ממש. מלא אנשים התערבו בזה (הקומונרית, מהנוער ובכללי כל הצוות וכו)אומרת דוגרי הרבה מזה זה אני ומדשית א הגזמנו וחיפשנו אותה מלא ממש וכל דבר שעשתה הערנו לה ודווקא מדשית ב היתה בהקשבה וכיבדה ממש וממש השתדלה לשנות(מה שאני משה לב בדיעבד עכישו אז סתם הייתי חמה עליה ברמות לאיודעת להסביר למה).
אחרי התערבות ודיבור הבעיה נפתרה(לפחות ככה אני ראיתי אתזה.) ביקשתי סליחה ושמנו את הדברים מאחורה.
עכשיו שמתי לב שמדשית א כל הזמן מעירה/ מחפשת את מדשית ב כאילו על סתם דברים היא איחרה טיפה כי אבא שלה במילואים ועזרה קצת בבית והיא עשתה פרצוף ואמרה לי אחכ שזה לא ניראה לה ובכללי על כל דבר היא מעירה מעקמת אף וכו.
עכשיו יש לי התלבטות אם להעיר לה ולהגיד לה כאילו היה מריבה את צודקת אבל שמנו תדברים מאחורינו תני לה קצת להוכיח את עצמה לא כל הזמן להסתכל בזכוכית מגדלת על מה שהיא עושה. או להתעלם ולראות מה יקרה ואולי להגיד לקומונרית
קיצור מקווה שיצא מובן מה אומרים?
מצרף סרט קצר שעשינו, מסוקרן לשמוע תגובות ומחשבות שלכם עליו
במשפט - יוני המדריך, חותך את הקשר עם סיגל מבני עקיבא, בשם התחזקותו הרוחנית, אך מגלה שההתמודדות רק מתחילה.
מה עושים בחודש ארגון? לגבי צביעת קירות
רעיונות לקטעים/משפטים לקלסר הדרכה?
וכמובן רעיונות למה להכניס לבפנים (חוץ מהכנת פעולה, רעיונות לערבים וכו)
ואשמח גם לקטעים ולמה להכניס לקלסר של נחשון (קטעים על עשיה וכו)
תודה רבה!