עבר עריכה על ידי נחשון עמית בתאריך ל' בחשון תשע"ד 16:08
בס"ד
כתבתי את זה בנושא חדש תחת הכותרת בני עקיבא תנועת ילדים. אשמח לתגובות
בני עקיבא – תנועת ילדים
מחשבות והירהורים על אודות הכיוון שאליו הולכת בני עקיבא,
על מנת לשמור על הרצף הנכון אני מציג את זה כאילו אני מעביר פעולה עכשיו.
אני רוצה לפתוח באמירה מקוממת, "בני עקיבא הינה תנועת ילדים ולא תנועת נוער!!!! הנוער שנמצא אינו נוער כי אם ילדים שלא התבגרו עדיין!!!!" ואני אסביר... תנועת נוער כשמה כן היא תנועת נוער ונוער זה גילאי 15-19 +- אבל המצב היום בתנועה הינו אבסורדי לכל הדעות! כל שכבת גיל בשבטים הצעירים מונה כ20-60 חניכים (כמובן שהכל משתנה מסניף לסניף, תמירו את היחסים לסניף שלכם לבד) אבל בפעולות חב"ב שבם נמצאות שלוש או ארבע שכבות גיל (ט,י,יא,יב ולפעמים גם בוגרים) יש מלבד צוות הדרכה כ10-15 מדריכים/ות עוד כעשרה חניכים.
למה????????????????????????????????????????????
מכיוון שהחניכים האלה לא התבגרו! למה חניך שבט מעלות בא לסניף ? כי: כיף לו שם, החברים שלו שם, אין לו משהו אחר לעשות וזהו!!! הוא לא בא לספוג ערכים או כל מיני דברים אחרים העומדים ברומו של עולם. וזה נורמלי ולגיטימי לגמרי! אבל למה באים החב"ב לבני עקיבא? כי שם החבר'ה שלהם, שם כיף להם וגם כי אין אופציה טובה יותר. ובינינו, גם אם נסגור את הסניף הם ימשיכו לבוא להיפגש ולדבר וזה כל מה שהם עושים גם בסניף. אז למה הסניף קיים????? בשביל הרוטציה המטופשת של חניך, מדריך שמדריך עוד דור של חניכים שיגדלו להיות מדריכים שידריכו חניכים... וכל מי שלא נכנס להדרכה יוצא לאט לאט המסניף למה??????????? אמנם ההבדל היחיד בינו לבין המדריכים זה ההדרכה אבל מה המשותף לחב"ב ולמדריכים? לא הרבה. פעולת ערב שבת מידי פעם איזה משהו קטן... הוא לא מרגיש פועל בסניף! הוא לא מרגיש חשוב בסניף! הוא לא מרגיש שהוא משפיע!!! הוא רואה את המדריכים עושים ופועלים והוא לא אז אין לו מה לחפש בסניף אז הוא פורש. או, שהוא לא התבגר עדיין ובא כמו חניך משבט מעלות הוא בא כי כיף לו שם, החברים שלו שם, אין לו משהו אחר לעשות וזהו!!! אז כן! החב"ב שלנו לא התבגר עדיין וזה בעיה גדולה מאד! תנועת הנוער בני עקיבא הוקמה על מנת "להקים חברה של נוער דתית ציונית ערכי ואיכותי שפועל שינוי" ואיפה השינוי?? איפה הפעולה? למה לפני עשרות שנים בני עקיבא הקימו גרעינים, הקימו יישובים, מינפו המון דברים ותרמו תרומה משמעותית ביותר כנוער שפועל בארץ שלנו ומרים אותה והיום אין כלום?? מה קרה? הנוער השתנה? התשובה היא שלא!!! ישנם שתי סיבות לכך
1) המטרות הרבה פחות ברורות לנו היום, פעם כולם ידעו שצריך להקים יישובים, שצריך לפעול פוליטית, שצריך להיאבק בדברים שהתנגדו לתפיסה שלנו. היום האתגר הוא למצוא מה לעשות, למצוא איפה צריכים אותנו באמת ולא רק מה כיף לעשות. זה קשה אבל מוכרחים לעשות את זה כי אם לא התנועה תישאר תנועת ילדים שלא משפיעה על צביון המדינה כהוא זה
2) המיסוד של העשיה - ישנם כל כך הרבה עמותות, אולפנות וישיבות, שירות לאומי ומכינות שהשתלטו אט אט על כל תחומי ההתנדבות כמעט כך שנוער שרוצה לפעול מרגיש מיותר, מרגיש שיסתדרו גם בלעדיו, מרגיש שהוא לא עושה משהו מיוחד שמרים את הכל ובלעדיו לא היה קיים. אנחנו צריכים להבין שבתור נוער אנחנו צריכים לקחת את המושכות מהידיים של המבוגרים ולהתחיל לעשות בעצמנו. ואם יש איזה משהו שכבר כולם עושים אז פשוט לעשות את זה הרבה יותר טוב כדי שיבינו שזה התפקיד שלנו ולא של המבוגרים. אדם שמרגיש שהיו מסתדרים גם בלעדיו עושה את הכל בהרבה פחות חשק ותחושת שליחות ועשיה. – הוא עושה כי זה מה שכולם עושים לא כי הוא יזם ופעל ועשה.
אז על מנת להפוך את בני עקיבא חזרה לתנועת נוער שפועלת ועושה צריך להתחיל לפעול ובגדול! צוות חב"ב לא אמור ללהיות היוזם של כל הפעילויות כי אם המארגן הלוגיסטי של הביצוע. אם את,אתה , כל אחד מוצא/ת תחום שצריך טיפול מקום שאפשר לפעול בו אז קדימה! תתחיל להריץ את זה לך לקומונרית, לצוות חב"ב ויאללה תתחילו לעשות!!! חב"ב, תבינו הסניף הוא שלכם ולא של חב"א!!! לא של המדריכים!!!! הוא המקום שלכם לבוא לפעול ולעשות ולשנות את העיר!!!! לאן נעלמו הוויכוחים האידיאולוגים שפעם היו כל כך הרבה בסניפים? נעלמו כי מישהו כל פעם זרק "תפסיקו לחפור, באנו להנות לא ללמוד" – הוא לא התבגר והרס את הסניף!!! כי בסניף צריך לפעול! צריך לשנות! על הדרך גם נהנים ועושים כיף אבל זאת לא המטרה! נכון עכשיו כשהמטרה היא לבוא להינות אז כשעושים משהו חבר'ה מבריזים כי הם מרגישים שזה לא מה שהם צריכים לעשות. צריך לשנות את הנקודה הזאת, את התפיסה שהסניף הוא מקום בילוי ומפגש חברתי גרידא כי אם לא – אז בואו נקפל ת'בסאטות נסגור את החב"ב (את צוות הדרכה נשאיר כי תכל'ס הוא עושה אחלה בייבי סיטר לחניכים אבל לא מעבר אז בואו נעזור להורים) ונהפוך רשמית את בני עקיבא לתנועת ילדים.
הדברים אינם כלכך קשים לשינוי צריך רק קצת אומץ. אתן מספר דוגמאות לפעילויות שנעשו בעבר ולדברים שאפשר לפעול גם כיום.
בקרית אתא כשאמא שלי היתה חניכה כמעט כל הפיצות, פלאפל, גלידות וכו היו לא כשרים. מה עושה נוער? התחלקו כל מוצאי שבת לזוגות ונכנסו זוג זוג לכל חנות ושאלו "כמה עולה מנה פלאפאל?" קיבלו מחיר ואמרו "אפשר שתי מנות, בעצם רגע, יש לך כשרות?, לא?, טוב תודה אל תכין" וככה זוג זוג הם נכנסו ובעלי החנויות רואים שהם כל שבת מפסידים עשרות לקוחות לאט לאט התחילו להכניס כשרות לחנויות ככה כל מוצ"ש הם נכנסו למספר חנויות ובאמת כעבור שנה-שנתיים כל החנויות האלה עברו לכשר...
דוגמא נוספת למשהו שאפשר לפעול. אין כמעט חניך בחב"ב שלא יודע מתמטיקה בסיסית של כיתה ו' או אנגלית של יסודי או עברית או תנ"ך ובעצם, מי לא יכול להיות מורה פרטי שעוזר בשיעורי בית? הרי זה מטלות שנתנו לילדים בכיתות א-ו אנחנו מספיק אינטילגנטים כדי לעמוד בזה. אנחנו יודעים שבעיר שלנו יש הרבה משפחות ברוכות ילדים בלי עיין הרע וקשה להורים להקדיש לכולם זמן לשיעורי בית/לשכור מישהו שיעשה את זה עם הילד.למה של נפתח בסניף מרכז עזרה לילדים בשיעורי בית. פעמים שלוש בשבוע כל אחד מהחב"ב תופס שכבת גיל/מקצוע מסויים מכניס אותם לחדר בסניף ועוזר למי שצריך עזרה? זה תועלת עצומה בהשקעה של פעמיים שלוש בשבוע למשך שעה-שעה וחצי כל פעם.
ואם כבר אנחנו בלימודים אפשר לעשות בכל סניף גמ"ח שעות – עושים טבלה וכל אחד כותב משהו שהוא יכול ללמד- משהו שהוא טוב ב ומצד שני כותב משהו שהוא רוצה ללמוד. וככה מתאמים בין אנשים לדוג' אני רוצה ללמוד לנגן על גיטרה ויכול ללמד לסרוג ומישהו אחר כותב שבוא יכול ללמד מתמטיקה ורוצה ללמוד לסרוג וכו.... (בדוק שזה עובד והולך טוב עשינו את זה פעם בישיבה.)
יש לנו בעיר משפחות שכולות \ בוגרי הסניף שנפלו במלחמות או פיגועים – ללכת לכל משפחה לראיין אותם לעשות עבודת חקר על כל אחד ולכתוב חוברת מקיפה ויפה על בוגרי העיר/הסניף שנפלו. אפשר לקבל תקציב לזה מהעיריה, ממשרד הביטחון ומאירגון אלמות צה"ל.
למה עדיין אין עיתון לבניף? ואם יש למה הוא לא בתפוצה רצינית בעיר? יש תקציב מהמועצה והמתנ"ס לכמה צילומים שאנחנו רוצים! בואו ניקח את זה על עצמנו על החב"ב לא על הצוות הדרכה! הם כבר עושים אנחנו מחפשים הרי מה לעשות... נוציא עיתון מושקע שבמקום בולט אפשר גם להכניס מודעה שכל מי שיש לו רעיונות לפעילויות רציניות של נוער בעיר מוזמן לפנות לצוות חב"ב 050-1234-567 ולהתחיל לעוף על העיר ולהזיז דברים. בעיתון מכניסים דברים שעשינו בסניף כחב"ב, דברים שאנחנו רוצים לעשות, פינת בעד-נגד אידיאולוגית שיכתבו אנשים מהחב"ב על מנת לפתח באמת את הוויכוח האידיאולוגי כי נמאס לנו כבר שאומרים לנו "זה האמת תקבלו אותה איך שהיא" אנחנו רוצים לברר מה דעתינו בעניין.
וכן עכשיו תורכם להציע דברים לעשות על מנת שהתנועה תחזור להיות תנועת נוער ולא תנועת ילדים. על מנת שהחב"ב יהיה כוח מרכזי בעיר הן מבחינת הכמות והן מבחינת מה שהם עושים ופועלים בעיר.
רק על מנת להוכיח את דברי הנה תעודת הזהות של בני עקיבא כפי שמופיעה באתר התנועה:
תעודת זהות
השם:
תנועת בני עקיבא בישראל.
הסיסמא:
"קדש חייך בתורה, וטהרם בעבודה"
המהות:
תנועת בני עקיבא היא תנועת-נוער דתית-חלוצית, והינה חלק בלתי נפרד מתנועת "תורה ועבודה" (הסתדרות הפועל-המזרחי).
המטרה:
1. חינוך דור נאמן ומסור לתורתו, לעמו ולארצו, החי על עבודתו ברוח התורה.
2. חינוך להגשמה אישית של רעיון "תורה ועבודה" וחתירה להקמת חברה של "תורה ועבודה"- בארץ.
תנועת בני עקיבא מחנכת את חבריה לחיי תורה שלמים, לאהבת העם כולו, לאהבת ארץ ישראל ומדינת ישראל ולמילוי תפקידים חלוציים בבניינה ובהתפתחותה החומרית והרוחנית, לקראת הגשמת החזון של מדינה יהודית הבנויה על אשיות התורה והמסורה.
לאור עקרונות יסוד אלה, תחנך התנועה את חבריה:
• ללימוד תורה;
• לעבודה עצמית;
• להתיישבות קיבוצית ומושבית ברחבי הארץ כולה;
• לקליטת העלייה ולמיזוג הגלויות;
• לקירוב לבבות בין כל חלקי העם ולהיות חיל חלוץ של היהדות הדתית הלאומית, על כל משימותיה.
בני עקיבא רואים בחיים בהתיישבות הדתית, הקיבוצית והמושבית, את הדרך העיקרית להגשמת רעיון תורה ועבודה.
הברכה:
• בעל פה: המברך אומר – ה' עמך; המשיב עונה – יברכך ה'.
• בכתב: הכותב פותח – ה' עמך, ומסיים - בברכת חברים לתורה ועבודה.
סמל התנועה:
שני לוחות הברית עליהם בולטות האותיות ת-ע, עטורים עלי זית, חרמש וקלשון מימין ושיבולת משמאל, ומוקפים סרט שרשום עליו "בני עקיבא", המאחדם לחטיבה אחת. רקע הסמל בצבע כחול.
התלבושת:
חברי בני עקיבא מקפידים על תלבושת צנועה והופעה פשוטה, ההולמת חברי תנועה וציבור דתי. מוסדות התנועה, הסניף והקומונרים מקפידים על ביצוע החלטה זו.
חול:חולצת תנועה תכלת עם שרוך כחול כהה ועליה סמל התנועה, מכנסיים\חצאית כחול כהה.
שבת, מועד, ר"ח ואירועים חגיגיים:חולצת תנועה לבנה ומכנסיים\חצאית כחול כהה.
מבנה חינוכי
המבנה החינוכי של התנועה: חלוקה לחבריות, ושבטים, בהתאם לתנאים המקומיים.
החבריא היא יחידה חינוכית המורכבת מגיל ודרגות התפתחות שווים. היא פועלת בעיקר בפעולות כלליות (טיולים, שיחות, פעולות ארגוניות וכד'). השבט הוא יחידה חינוכית של בני אותו גיל.
קיימות 3 חבריות כדלהלן:
חבריא א':מגיל 10 – 15 שנה.
שבטים: (הכנה), נבטים, ניצנים, מעלות, מעפילים, הרא"ה.
חבריא ב':מגיל 15 – 18 שנה. שם השבט ייקבע ע"י מליאת ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא בישראל לקראת שבת ארגון בכל שנה.
חבריא ג':חברים מעל גיל 18, הנמצאים בהכשרות, בגרעיני עלייה, או שהם מדריכים ופעילים בתנועה.
המנון התנועה:
את המנון התנועה חיבר הרב נריה ה זצ"ל בחול המועד סוכות תרצ"ב (1932).
הלחן הראשוני של ההמנון היה של שיר לכת רוסי. מאוחר יותר, לאחר הפצרות חניכים ופעילים, הוחלט לחבר לחן "מתאים יותר". ההמנון כפי שמושר כיום, הוא על פי ולחן של מיכאל פרלמן.
יד אחים
מילים: הרב משה צבי נריה זצ"ל לחן: מיכאל פרלמן
יד אחים לכם שלוחה, הנוער החביב, על דגלנו כולכם חנו מסביב. יזהיר לכם כוכב תורה, דרככם סוגה בעבודה. בלב אמיץ, בעזרת ה', עלה נעלה! קדימה, בני עקיבא, הידד במעלה!
מולדת זו ארץ אבות, ארצנו הקדושה, מידי אביר יעקב לנו מורשה. ראשינו בעמקי תורתה, כפינו ברגבי אדמתה. בלב אמיץ, בעזרת ה', עלה נעלה! קדימה, בני עקיבא, הידד במעלה!
|
אם הגעת לכאן בבקשה תדפיס את זה או תעביר את זה כפעולת חב"ב אצלך בסניף! הבירור הזה חשוב כמעט לכל סניף היום כי המציאות היא שחב"ב = צוות הדרכה+נספחים בבקשה לבעביר את המסר הזה כמה שיותר הלאה
בברכת חברים לתורה ועבודה