תשובת מו"ר הרב ליאור שליט"אגאהלהיותיהודיה

בס"ד בעזרת מלך א-ל חי העולמים

 

בעקבות השרשור המבורך של אלירז (אשרייך נשמהחיוך) [http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t565350]

ותשובת הרב גינזבורג [http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t571184]

 

שלחתי לרב ליאור לא מזמן שאלה, השאלה והתשובה מובאות בהמשך..

 

 

השאלה:

שלום לכבוד הרב.
רציתי לשאול את הרב בנוגע לשהיית בנות במאחזים וצניעות בכלל,ואשמח אם כבודו יוכל לענות לי.
בפורום שעוסק בענייני א"י נפתח דיון בנוגע לבנות במאחזים ושם הועלו כמה נקודות.רציתי להביא גם את דעת הרב שליט"א;
 
הרב כתב שכמובן שיש לבנות חלק במאבק על א"י;
אשמח אם הרב יוכל להסביר במה הבנות יכולות לעזור.
מה הרב פסק על שהות בנות במאחזים?
אשמח אם הרב יוכל לנמק את תשובתו.
במידה והרב מתיר,
האם מותר לבנות לישון במאחזים במידה ויש מבנה?ובמידה ואין מבנה?
במאחזים רבים אין מבנים כרגע מאחר וכל פעם שבונים כוחות הביטחון הורסים ואין כספים לבנות שוב,ודווקא כשאין מבנה חשוב שיהיו אנשים..
כיצד בנות צריכות לנהוג כשהן במאחזים?
 
 
בנוגע לרמת מגרון; שכרגע (מאז פינוי מגרון) 'מבודדת' מישובים יהודיים, ומידי פעם עולים לשם ערבים; היו מקרים בהם כשעלו ערבים הבנים עצרו אותם.
כאשר הם עולים ניתן לרדת לציר או לעלות לכיוון מגרון הישנה,
א. האם מותר לבנות לישון שם?
אם כן,כמה בנות צריכות להיות שם?
ב.במידה ואין בנים בגבעה/ לא ידוע אם ישנם,האם מותר לישון שם?
אציין רק שהנוכחות שם היא מאד חשובה, וכאשר אין שם יהודים ישנם ערבים, ולדאבוני כרגע אין תמיד בנים שיהיו במקום.
 
אשמח לדעת אם הרב מרשה לפרסם את תשובתו.
​תודה רבה לכבוד הרב.
 
תשובת הרב:
אשריכם ישראל !
חג שמייח מלא באורות וקדושה!
למי שלא מצליח לפתוח-גאהלהיותיהודיה
בס"ד,כד' כסלו תשע"ד
לכבוד השואלים הנכבדים 
וכו'
 
השלום והברכה וכט"ס
 
קיבלתי את שאלתכם אודות שהיית בנות במאחזים במציאות הקיימת היום.
ראשית,הנני שולח ברכת 'חזק ואמץ' לכ הבנים והבנות היקרים הפועלים למען גאולת ושמירת חבלי ארצנו הק'.
כידוע ביהדות המטרה אינה מקדשת את האמצעים, ולכן עלינו לבחון תמיד האם הפעולות שאנו נוקטים תואמים את הדרכת התורה, במיוחד בעניני הצניעות ושמירת כבוד הבנות.
עם כל החשיבות של גאולת ארצנו, אסור להזניח את ההקפדה על דרכי הצניעות.
לכן, לא תהינה פחות משלוש בנות אפילו ביום,הלינה תהיה רק בתוך מבנה ולא תחת כיפת השמיים. כמו כן לא תישארנה הבנות לבדן במאחז אלא רק במקום שיש בו נוכחות של בנים, כמובן תוך הקפדה מלאה של הפרדה בינהם (כפי שקיים במאחזים מסוימים).
יהי רצון שבזכות מסירות הנפש של הנוער הנפלא, ד' אלוקי מערכות ישראל יחזיר לעם ישראל את מלוא מרחבי ארצנו, וזנכה לנקיונה של הארץ כולה.
'חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלוקנו'.
 
החותם לכבוד התורה,
(הרב) דוב ליאור.
בעזרת ה' אנסח שאלה לרב על התשובה ונשלח לו.די"מ
מה הבעיה בתשובה?י.ל.
זה-די"מ

לכן, לא תהינה פחות משלוש בנות אפילו ביום,הלינה תהיה רק בתוך מבנה ולא תחת כיפת השמיים. כמו כן לא תישארנה הבנות לבדן במאחז אלא רק במקום שיש בו נוכחות של בנים

איפה הבעיה כאן?זה פסק הלכה! לא תמיד התורה נוחה!י.ל.
כבר ידוע לכל המבין שדימ הוא מפוסקי הדורה' מלכנו

המנהל חליפת מכתבים עם גדולי הרבנים.

אני שמח שאנשים פה מבינים עניין.די"מ

<צ>

יש פסקים שקשורים למציאות.די"מ

והשאלה היא מה המציאות בשטח.

לדעתי כבוד הרב לא מבין את המציאות ולכך חושב שיש בעייה להיות פחות משלוש בנות ביום.

הכל תלוי איך? מי? ולמה? שאלעמיחי

רבים הם המקרים שבהם אנשים שמעו תשובות שונות מאותו רב לאותה שאלה(יכול להיות שהם לא שמו לב להבדל דק אבל מהותי מבחינת הרב, ויכול להיות שישנם שמשתנים שקשורים לשואל ומה רצונו לשמוע) מכיוון שמדובר בעניין שנוגע עמוק בהשקפה ולא בבשר וחלב שבו זה שאלה יבשה ונטולת משתנים לאומיים כלל ישראלים(לדוג' יכול להיות שרב שלא רואה ערך בהתיישבות במאחזים, יפסוק שזה פיקוח נפש ואסור מדאורייתא...) ב"ה הרב ליאור ידוע כרב לאומי אוהב הארץ ומאמין מאוד בצורך ההחזקה של המאחזים וחשיבותם, אבל ההנחה שהוא מושפע מצורת השאלה (האם השאלה היא האם מותר? או שהשאלה היא האם אסור?) ממיהו השואל? (שישיסטית, שמיניסטית, אמא שלהן, המחנכת שלהן) ומאוד הרבה דברים כמו זה ששאלה כתובה עתידה להתפרסם ומתקף כך היא תשובה לכלל וצריכה להתאים לכלל לעומת שאלה פנים אל פנים שהיא שאלה אישית ומתאימה אישית לשואל... היא סבירה.

אחרי הכל צריך לשמור על כבוד רבנים בוודאי רב שהוא מפוסקי הדור ולא לפתור את הבעיה בתשובה סתמית "טוב אז נשלח שאלה אחרת.." אלא להסביר למה לא בטוח שתשובתו של הרב מחייבת את כולן.

זה לא באמת משנה, נכון?אלעד

גם אם הרב יוכיח אותך על פניך ויעמיד אותך על מקומך

לא תשמע לו כל עוד דעתו לא תהיה כדעתך.

 

לא בכדי אין לך רב

המלבין.. אין לו חלק לעולם הבא..המצב חסה
אנחנו מכירים אותכם כאלופי המוסר. אני מבין שאצלכם אין את הבעיה הזאת
אוי נו.אלעד

אתה באמת סבור שמישהו כאן נכנס בו בקטעים אישיים??

 

הוא עשוי להיות יהודי צדיק ומתוק, אינני מכיר אותו אישית ואין לי שום כוונה להעליב מאן דהו. יש לי כוונה לנגח את השיטה ששוללים רב על פי הפסיקה שלו, ולמעשה מקבלים רק פסיקות ודעות שנוחות לנו. לא בשביל זה קבלנו תורה.

 

         אלעד,

כוכבאלוף המוסרכוכב

קודם כל נכון.די"מ

אני לא שאלתי אותו כי לא משנה לי מה הוא יפסוק (חוץ מזה שאני בן ולכן זה לא באמת נפקא מינה בשבילי)

 

אבל בהחלט הייתי שמח עם בתשובה היו מופיעים המקורות והסברות הלכתיות.

וכן,גם נראה לי שהרב לא יודע מה המציאות השטח,כי מהשאלה זה נשמע כאילו ערבים עולים כל הזמן,וזה ממש ממש לא ככה,אבל אין לי מושג האם זה הסיבה בגלל שבתשובה לא מנומקות הסברות.

 

 

הסיבה היא פשוטה-מרדכי
בס"ד

הגר"ד ליאור שליט"א (כמעט) תמיד עונה בקצרה ולא מפורט, אם לא מבקשים. זה בד"כ דרך הרב.
סבבה.די"מ

אבל לכן אי אפשר לדעת האם הרב חושב שצריך שיהיו שלוש בנות בגלל ערבים/ציונים/יהודים בעייתים.

ומה הבעייה ללון תחת כיפת השמיים והאם הרב מודע לזה שברמת מגרון לא ללון מתחת כיפת השמיים זה אומר פחות או יותר לא ללון תקופות ארוכות מאד,

ומה הדין במבנה בלי גג,זה מבנה אבל ישנים מתחת כיפת השמיים....כי זה המצב של "המבנה" של הבנות כרגע ברמה

אם ‏אתה ‏חושב ‏שאפשרי.ל.
לנסח ‏את ‏זה ‏אחרת ‏תשלח ‏לרב ‏שאלה ‏בניסוח ‏שלך ‏ותעלה ‏לפה ‏שהתשובה ‏תגיע
או שישאל רק אחר, שכן מכיר את המציאות בשטחאלעד

הרב שרבף, נגיד

או הרב לוינגר

 

וכדויימה

כן זה יהיה הרבה יותר חכם.די"מ

כמו לשאול רב שמתנגד לעלייה להר הבית, הלכות טבילה לעלייה להר הבית.

 

עם הרב לוינגר זה שונה אבל צריך לעבור דרך הרבנית.

 

 

 

 

 

 

מה שבאמת מעניין אותי זה הסברות הלכתיות לבעייתיות בכלל,כמו שמעולם לא שאלתי רב האם מותר לתפוס טרמפים כי אין לי הווא המינא שזה אסור אני לא מבין מה הווא אמינא בכלל שיש בעייה לבת להיות בגבעה ולישון תחת כיפת השמיים,אשמח אם מישהו יאיר את עיני ויראה לי מקור הלכתי.

יכול ‏להיות ‏מאד ‏שאתהי.ל.
צודק ‏,הרב ‏ליאור ‏אמר ‏שרב ‏צריך ‏לפסוק ‏בהלכות ‏שהוא ‏בקיא ‏בהם ‏ומכיר ‏אותם ‏ולא ‏כל ‏רב ‏שהוא ‏גדול ‏הדור ‏בהלכות ‏שור ‏שנגח ‏את ‏הפרה ‏יכול ‏לפסוק ‏בהלכות ‏אי ‏,אם ‏אתה ‏חושב ‏שהרב ‏ליאור ‏לא ‏מספיק ‏בקיא ‏במה ‏שקורה ‏בגבעות ‏תשאל ‏אותו ‏איך ‏הוא ‏פוסק ‏בהלכות ‏האלה ‏ואם ‏לא ‏צריך ‏ללכת ‏לפי ‏רב ‏שמכיר ‏את ‏המציאות ‏בגבעות ‏מקרוב
לא הבנת.די"מ

מעניין אותי מה הווא אמינא שיש עם זה בכלל בעייה הלכתית אשמח למקור(=הפניה לשו"ע,רמב"ם וכד')

אולי כי אתה לא מבין את נפשה של אישה..אלירז

ואת התיקון שהוא מנת חלקה של אישה - בצניעות!!

ושיש מעבר להלכה שביקשה לשמור על צניעות האישה החיצונית - על פי כללים.. יש מטרה לשמירה על הצניעות הפנימית שלה!
 

ואולי בגלל זה לעולם לא תבין את הפגימה בעדינות שלה..

ועיין ערך בנות מסויימות שהיו בגבעות - והיו מאוד קנאיות לשינה במאחזים

והיום לא בדיוק מתהלכות בצניעות שהיא הלכה נטו!! וגם מתנהגות בגסות!
ובאותה מידה - בנות אחרות שאולי צניעותן החיצונית לא נפגמה

אבל הן לא עדינות, ובחורים מהגבעות בעצמם אומרים לי שהם לא מעוניינים להפגש עם בנות כאלו למטרת חתונה!!

ובחורים אחרים מהגבעות התחתנו עם אותן בנות.schk

שהייה בגבעה לרוב פוגעת גם בעדינות של הגבר, זו לא סיבה שלא להיות בגבעה.

אנחנו כנראה לא מדברים על אותן בנות..אלירז

כי הבנות שאני מדברת עליהן - רווקות!!

עדינות של גבר היא לא עניין צניעותי כמו אצל אישה!
והוא דווקא צריך חספוס.. 

העדינות שלו- מתקיימת כלפי משפחתו (אשתו וילדיו) בעיקר (אצל החברים זה פחות מתבטא)

ובד"כ נובעת מתוך לימוד התורה שלו.

אולי,די"מ

זה מאד נחמד לכתוב משהו שאין לי איך להוכיח כי אני לעולם לא יהיה בת.

אפילו הייתי קורא לזה דמגוגיה.

 

 

 

 

אני לא יודע על איזה בנות את מדברת,אבל יש לי כמה וכמה חברים שהתחתנו עם בנות מהגבעות(ואני יודע שזה יעצבן אותך,אבל הם נראה לי יותר צנועות ממך)

 

אני מכיר רק אחד שאמר שהוא מעדיף לא לצאת עם מישהי מהגעות וגם אצלו זה לא כזה חותך.

חשוב לזכורחכחעחילםכ

יש גם בנות שלא ישנו במאחזים ומצבם לא שונה ... למה לתלות בזה (אם לא מטעמי אידיאולוגיה יצהרניקית שהשמיטה את א"י לטובת הקמת חברה יהודית ואידיאלים חדשים אחרים') ?

יש הרבה אופציות להיות אישה שלא מחוברת לנשיותאלירז

יהודית נכונה..

קל מאוד לפרוץ את האיזונים -

בעיני - השהייה בגבעות גם היא עושה זאת

ולכן אני לא ממליצה עליה.

אתה רוצה לפתוח דיון על כל מה שנכון ולא נכון לאישה היהודית לעסוק בו?

תפאדל.

לא נראה לי שזה הפורום הנכון.

 

ומה זה קשור ליצהרניקיות? חשבתי ככה הרבה לפני שהגעתי לשם.

את לא מתביישת ללכלך ככה על בנות שפעלו ופועלותגאהלהיותיהודיה

בס"ד

 

המון בשביל עמ"י וא"י?!..

גאהלהיותיהודיה - את לא מתביישת להלעיז?אלירז

רוב הבנות שנמצאות בגבעות הן חברות שלי!!!

לצערי הרב הבחורים אומרים לי שהם לא רוצים לצאת עם מישהי שהיתה בגבעות, ולא בכדי..

אז לא "לכלכתי" ולא בטיח!

אני אומרת את האמת בפרצוף. זה לא סותר את הערכתי הגדולה מאוד!! 

לאותן בנות שמוכנות למסור את הנפש על הנושא..

אני פשוט חושבת שהן עושות את זה בתחומים הלא נכונים..
 

אישה - תפקידה למסור את הנפש כדי -

לתת כוח לבעלה, לאחיה, לאביה, לבן שלה -  ולהתפלל להצלחתם!

אישה לא צריכה להיות חיילת בשטח! אלא עורף חזק!

לגדל את ילדיה לחיים של קדושה בארץ ישראל - זו הפעולה הכי עצומה ומשמעותית לעם ישראל!!
וזו מסירות נפש של ממש!!
 

זו דעתי ודעת הרבנים שאני הולכת לאורם..

 

תרצי לקבל את זה? אחלה.

לא תרצי - גם אחלה, רק אל תאשימי אותי בכל מיני שטויות.

מי זה "רוב הבחורים"?די"מ

(באמת מעניין אותי את מי את מחשיבה "נערי גבעות שאמרו לך שהם לא רוצים להתחתן עם בת שהיית בגבעה,כי נראה לי שאני מכיר את החברים שלי,אה,ואל תכתוב פה שלחי לי באישי).

1. לא כתבתי "רוב הבחורים"..אלירז

2. דיברנו כבר על מי ומה..

1.האמת שהתבללבלתי כי כתבת-די"מאחרונה

"לצערי הרב הבחורי" וזה נראה כמו רוב הבחורים,

אבל לכתוב "הבחורים אומרים לי" זה נשמע אפילו יותר מרוב...

 

2.דווקא ממש לא,אמרת שם אחד(וגם הוא אמר לי שזה לא נכון,אולי פעם הוא אמר משהו ולא הבנת בדיוק),אבל חלאס לפה.

כבר אין....די"מ
זה לא בעיה להשיג..גאהלהיותיהודיה
אתה הקשת מזה שיהיו לפחות 3 בנות לעליית ערבים!!אלירז

ואני לא חושבת שהרב מדבר רק על בטחון הבנות

אלא גם על עניין של צניעות ודיני ייחוד.

מה גם שבת אחת לבדה, או שתי בנות לבדן -
זה יותר בעייתי מבחינת האפשרויות לגלוש למקום לא צנוע או לחפש חברה נוספת....

אישה שונאת בדידות!!

זה טבוע בנפשה..

"והן האישה טב למיתב טנדו".. (אור החיים הקדוש לפרשת שמות)

 

פשוט לא הייתה לי הווא אמינא שיש בעיה של ייחוד ברמהדי"מ

גם בנים שנואים בדידות (ותעיד בעובדה שהבנים שנמצאים עכשיו ברמה אף אחד מהם לא נמצא יותר מדי זמן לבד).

 

 

וזה שהיא שונאת זה לא אומר כלום,אני שונא לא לאכול ואני עדיין עושה את זה ביום כיפור.

 

 

ואף בת לא תעלה במחשבתה לרדת לבנים(אפילו כשלקחו להן את הכריים אי שם לפני שנים רבות היא לא העיזה לרדוף אחרי א"ב עד שדה אפריקה).ץ

אף אחד לא שלל אותו.פייגליניזית
"זה פסק הלכה!!"פייגליניזית

אני יכולה לדמיין את ההתלהבות שבקול. יואו.

אשרייך צדיקה!סתם אחת
איך שלחת את השאלה בדואר?די"מ

פשוט אני גם רוצה...

haravlior1@gmail.comי.ל.
תשובת הרב על השאלה על התשובה.די"מ

השאלה:

הגיע אלינו תשובת הרב בנוגע לשהות בנות במאחזים ובפרט ברמת מגרון.

 
היינו שמחים אם כבוד הרב יוכל להביר לנו כמה דברים שלא הבנו,
מה הבעייה הלכתית להיות פחות מ3 בנות בגבעה או לישון מתחת כיפת השמיים.
 
חושב לציין שלפחות ברמת מגרון, הבטחון עובד על הרתעה,ובאמת חוץ ממספר חודשים שלא הייתה נוכחות קבועה ערבים לא עלו כשהייתה נוכחות קבועה,חוץ ממקרים בודדים וגם בהם ברובם זה היה ערבים שלא הגיעו ממש קרוב אלא באו עם העדרים שלהם ולא צמוד לאיפה שנמצאים.
ולכן גם אם כרגע אין בנים ערבים לא יעלו ובדרל כלל שאין בנים זה לזמן קצר.
נשמח אם הרב יוכל גם להביא את המקורות של האיסור של שינה מתחת כיפת השמיים או של שהייה של פחות מ4 בנות.
והדרך שבהם מבריחים ערבים בדרך כלל מספיק לזרוק אבנים שאת זה גם בנות יכולות לעשות.
 
עוד דבר שחשוב לציין שברמת מגרון רוב הזמן אין מבנה כיוון שהורסים כל הזמן ואין כל הזמן כסף לבנות מבנה אז אם אומרים לא לישון לא במבנה זה בערך כמו להגיד לא להיות בגבעה.
 
 
 

התשובה:

"יש להקפיד על גדרי צניעות ושמירה על אי ייחוד.

לשיטות מסויימות בן עם 3 בנות זה לא נקרא ייחוד ולכן אמרתי שתהיינה לפחות 3 בנות.

שיטת רש"י קידושין פ"ב תוס' ד"ה לא יתיחד.

אני אשתדל בהזדמנות לבקר במקום בתאום אתכם".

וואלה ‏...לבקר ‏במקום ‏...י.ל.
אשרינו שזכינו לרב שכזה! מרדכי
או! אשריי שהבנתי את כוונת הרב.. אלירז

עוד לפני שקראתי את התשובה הזו..

אני ממש לא מבין איך ברמה יש בעייה של ייחוד.די"מ

לי די ברור שאם הרב יקיר את המצב ברמה הוא יסכים שייחוד וודאי שאין פה(בכל רגע יכול לבוא מגבני"קמוציא לשון)

חל"פ הגבעות - AI. מה דעתכם על זה?נ א

אשמח שתעבירו את התמונה בקבוצות. תודה רבהנ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונה במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: chalaphagvaot@gmail.com

אפשר עדיין להשיג קפוצונים או חולצות לזכר אהוביה?הגבעות בלב תמיד

של יהודים בואו ורשו ארץ

ואם יש צמידים וכו גם יש ביקוש..

אני בת, מעדיפה לקנות מבנות כמה אם אפשר או שישלחו בדואר 

נירו ניר, שירו שיר, כבר הנצו ניצניםימח שם עראפת








יא! איזה יופי! אני מת על לראות נבטים נובטיםקעלעברימבאר

והעשבים גדלים. זה אחד הדברים היפים בחורף.

 

אפילו הטחב הירוק שגדל בין המדרכות אחרי הגשמים יפה בחורף.  (אגב רואים שהנבטים בתמונה העליונה הם דו פסיגיים)

עשית לי חשק לצאת ולחפש נבטים שנבטו מהגשםקעלעברימבאר
🤩פתית שלגאחרונה
גבעה או חווה על שם צ'רלי קירקאדם פרו+

הוא רוצה שננציח אותו

וגם אף שמאלני לא יתחיל עכשיו להרוס

חווה על שם צרלי

קדימה. מי לוקח את הכפפה.

לטרמפ יש ישוב,

למה שלצרלי לא יהיה?

(גבעון חובט במצח)ימח שם עראפת
הגבעון הנ"ל הוא השמש של בית הכנסת?קעלעברימבאר
קפיץאחרונה
כנסו >> החברה לפיתוח גבעות ארץ ישראל (חל"פ הגבעות)נ א

בשם ה' נעשה ונצליח

מקימים גבעות חדשות בארץ ישראל ומציבים בהם דגל ישראל לגובה רם

החברה לפיתוח גבעות ארץ ישראל בקריאה לכל מי שיכול, לצאת ביוזמה להקמת גבעה חדשה באזור מגוריכם, להציב דגל ישראל לגובה רם כדי שידעו כולם למי שייכת ארץ ישראל וכן, להביא ולרתום משפחות ואנשים למשימה החשובה הזאת.

להקים גבעה חדשה בזמן זה - זאת מטרה חשובה ביותר.

שלחו תמונות מהגבעה החדשה שהקמתם למייל של חל"פ הגבעות chalaphagvaot@gmail.com

חשוב!! להעביר הודעה זאת בכל קבוצה

🏡 החברה לפיתוח גבעות ארץ ישראל

בונים. מיישבים. גואלים.

מקימים גבעות חדשות בארץ ישראל!!!נ אאחרונה
סבתא לחיילת שאמורה לשמור בהגנשMalkaa

האם המקום מגודר. יש תנאי מגורים ומזון טוב לחיילים?

פשוט. מודאגת

באיזה מקום?משהאחרונה
איך אפשר לבדוק מתי תהיה העלייה הבאה לחומש ?דור ל

אשמח לעזרה

מה זאת אומרת 'עליה'?יו0י

יש שם ישיבה 24/7..

עליות מאורגנות המוניות, זה בדר"כ רק כשיש איזו סכנה גדולה שמסתמנת... 

הגיוני שתהיה ביום השנה ליהודה דימנטמן הי"ד.אריאל יוסףאחרונה


יש קבוצה בווצאפ..החיים מאושרים


שנים שאני חולם להקים מיזם כזה..יו0י

אולי יעניין אותך