עוד פילוסופיותמופים
עבר עריכה על ידי מופים בתאריך כ"ט בשבט תשע"ד 18:54

כיון שראיתי שאתם משתפים פעולה עם הגיגים פילוסופיים שלי

אני מעלה לכאן עוד משהו שחשבתי עליו הרבה.

אבל הפעם זה הרבה יותר תורני.

 

היסוד

אחד מיסודי האמונה הוא שהקב"ה משגיח על כל מעשינו, והוא מנהל את העולם כרצונו. החובות הלבבות [שער הביטחון פ"ג] כותב שאף על פי שאנחנו רואים את העולם מתנהל לפי חוקי הטבע ("סיבות"), יש לכל סיבה - סיבה שקדמה לה, ולסיבה הקודמת סיבה עוד יותר קדומה, עד ששרשרת הסיבות מגיעה בסופו של דבר לגזירת הקב"ה. ואם ינסה האדם להבין איך הקב"ה גילגל את כל שרשרת הסיבות עד שנעשתה גזירתו – לא יצליח כי חשבונותיו של הקב"ה "נעלמות עמוקות ועליונות", ולא יוכל אדם להבין אותם.

הבעיה

מזמן החובות הלבבות ועד זמנינו, התקדמה הפיזיקה מאד, ובסביבות זמנו של ניוטון נשתנתה התפיסה של חוקי הטבע מדבר פילוסופי רעיוני לדבר מתמטי.

וניתן דוגמא – שלמדתי מפרופ' שנרב – אריסטו טען שמה שאבן נופלת כשעוזבים אותה הוא כי כל חומר שואף ליסודו, והיסוד הדמיננטי באבן הוא יסוד העפר שנמצא למטה, ולכן האבן "רוצה" לחזור ליסודה. ככל שהאבן מתקרבת לאדמה היא ממהרת יותר בתנועתה כי היא מרגישה שהיא מתקרבת יותר ליסוד, וגוברת בה התשוקה להגיע ליסוד, כמו שהסוסים ממהרים יותר כאשר הם מתקרבים לאורווה.

האם לפי אריסטו אפשר היה לשאול "באיזה מהירות בדיוק האבן נופלת"? כנראה שלא. כמו שאי אפשר לתת כלל קבוע באיזה מהירות יחזרו הסוסים לאורווה, וזה תלוי בטבע הסוס, כך אי אפשר לתת כלל קבוע באיזה מהירות תחזור האבן ליסודה, זה תלוי ב"אופי" כל אבן ואבן.

בפיזיקה המודרנית חוקי הטבע הם מוחלטים, אפשר למדוד אותם במתמטיקה ולהיות מדויק עד כחוט השערה (כל זמן שמכשירי המדידה מדוייקים) אין "אופי" של אבנים, ולא מדובר על "רצון" שלהם, אלא על חוקים טכניים שאי אפשר לזוז מהם ימין ושמאל.

כיון שכך נוצרה פילוסופיה חדשה בעולם המדע שנקראית דטרמניזם, שאומרת שלו היה ידוע לנו כל חוקי הטבע, וידוע לנו כל החומר הקיים במציאות, נוכל לנבא מה יקרה בכל רגע, כיון שחוקי הטבע הם מוחלטים, (אינני יודע הסטורית, יתכן שהפילוסופיה הזאת הומצאה גם בזמן קדום יותר, אבל לפי התפיסה של הפיזיקה בימינו יש לפילוסופיה הזאת הרבה יותר מקום)

השאלה היא איך מסתדרים דברי החובות הלבבות עם הדטרמניזם. אם אנחנו יודעים שלכל סיבה יש סיבה שקדמה לה, והיא חייבת לגרום לאותה סיבה בדיוק נמרץ בלי סטיה של כחוט השערה, אין שום מקום שבו הקב"ה "יכול" להתערב ולהתחיל את שרשרת הסיבות!

אם הפיזיקה אינה מדוייקת לגמרי, והיא תלוי ב"רצון" של כל אבן, אפשר להניח שהקב"ה מתחיל את שרשרת הסיבות על ידי הטיות קטנות של חוקי הטבע, בצורה שתגרום לתוצאה הסופית.

אבל אם חוקי הטבע הם מוחלטים, ומדויקים עד חוט השערה, איפה הקב"ה יכול להתערב בניהול העולם בלי להפר את חוקי הטבע?

פתרון ראשון - הבחירה

אלא שיש יוצא מן הכלל לדטמרניזם – הבחירה של האדם.

אנחנו יודעים שהאדם מחליט בעצמו מה לבחור, ואין חוק טבע שיכול להכריח אותו לבחור לעשות כך או כך. יש לנו נשמה שמחליטה בעצמה, מכח עצמה, בלי "סיבה קודמת".

ממילא הדטרמניזם אינו מוחלט, יש דברים שאינם מוחלטים ואי אפשר לדעת אותם מראש.

אלא שכאן לכאורה זה לא יעזור לנו. הקב"ה לא מתערב בבחירה של בני האדם, ממילא הוא לא "יכול" להתחיל את שרשרת הסיבות ע"י שינוי בחירה של אנשים, שהרי הוא נותן את הדבר לבחירתם ולא מתערב בשיקול דעתם.

אני אומר לכאורה, כי בפסוקים נראה שלפעמים מצאנו שהקב"ה מתערב ברצונות ובחירות של אנשים כדי לנהל את העולם, למשל במלכים (א י"ב ט"ו) "ולא שמע המלך אל העם כי הייתה סיבה מעם ה', למען הקים את דברו אשר דיבר ה' ביד אחייה השילוני אל ירובעם בן-נבט". כאן אנחנו רואים שהקב"ה התערב בבחירה של רחבעם האם לקבל את דברי העם או לא, כדי להקים את דבר ה' לירבעם.

וכן מצינו קצת בתורה (בראשית ל"ט כ"א) "ויהי ה' את יוסף ויט אליו חסד ויתן חנו בעיני שר בית הסהר" נשיאות חן גם כן די תלויה בבחירה, ונראה שהקב"ה התערב בבחירה של שר בית הסהר.

וכן לשון הרמב"ן (בראשית י"א כ"J) "או נס נסתר, שנתן בלב אותו המלך להצילו ושלא ימיתנו והוציא אותו מבית הסוהר שילך לנפשו" דהיינו שהרמב"ן אומר לנו שלפעמים הקב"ה עושה נס נסתר (=הנהגת העולם של הקב"ה דרך חוקי הטבע) ע"י שנותן בליבו של המלך להחליט לא להרוג.

אבל קשה להאמין שכל מה שהקב"ה מנהל את העולם זה דרך מעשי בני האדם.

פתרון שני – ניסים

ולכאורה יש מקום לומר שבאמת הקב"ה מנהל את העולם ע"י שינוי הטבע.

אלא שהרמב"ן בכמה מקומות (מהם בראשית יא כח, שמות יג טז) מחלק בין ניסים נסתרים – שהוא מה שהקב"ה מנהל את העולם, לניסים גלויים ומפורסמים, ואומר שמהניסים הגלויים אדם לומד על הניסים הנסתרים. ונראה מדבריו שניסים נסתרים אינם שינוי הטבע, אלא הם בתוך המסגרת של הטבע.

מלבד מה שאנחנו מניחים באופן טבעי שחוקי הטבע קיימים גם בזמן שאנחנו לא צופים בהם, וקשה לתפוס שהקב"ה כל הזמן עושה שינויים בחוקי הפיזיקה במקום נסתר הרחק מעין כל כדי לנהל את העולם.

וצריך לזכור שלכל שינוי של חוקי הפיזיקה יכולות להיות תוצאות נסיבתיות ביום מן הימים, ואם הקב"ה רוצה "להסתיר" את השינוי של חוקי הטבע, הוא מוכרח לחשב את כל התוצאות שיהיה לזה, ולדאוג שאף אחד לא ישים לב. מצד שני, אמנם לנו הדברים נראים קשים לביצוע, אבל כבר הקדמנו בדברי החובות הלבבות שהליכותיו של הקב"ה הם "נעלמות ועמוקות ועליונות"...

פתרון שלישי – תכנון הכל מראש

ויתכן לומר שהקב"ה הניח כבר בתחילת הבריאה את כל התיכנונים מראש, דהיינו שחוקי הפיזיקה והחומר הקיים בעולם תוכננו מראש בצורה כזאת שכל התיכנונים של הקב"ה יצאו לפועל ע"י חוקי הפיזיקה. לפי זה תחילת שרשרת הסיבות היא בבריאת העולם.

יש חיסרון בסיסי בהסבר הזה, שנמצא שהקב"ה כבר תיכנן מראש איך להעניש אדם שעבר עבירה, לפני שהוא בכלל נולד, והרי יש לאדם בחירה, והוא יכול לבחור לא לעבור את העבירה, ונכנסו לסתירה הידועה בין ידיעת ה' את העתיד לבחירת בני אדם, והדברים ארוכים, אבל אם נאמר שהסיבה שידיעה לא מכריחה בחירה היא שהקב"ה הוא מעל הזמן, ואינו יודע את העתיד בהווה, אלא הוא נמצא בעתיד כמו שהוא נמצא בהווה, והוא רואה הכל לפניו, יתכן שיתכנן את העולם לפי מה שהוא יודע מה יהיה בעתיד.

פיתרון רביעי – מכניקת הקוואנטים

עוד יתכן לומר לפי מה שנמצא בדור האחרון שיש אקראיות בטבע ברמה האטומית, ואין חוק פיזיקלי מה יקרה בדיוק, ואולי הקב"ה מנהל את הטבע באקראיות הזאת, וכל שינוי הכי קטן יכול לעשות שרשרת ארוכה של סיבות שתשפיע לבסוף על מה שהקב"ה תיכנן

ייבשתם!מופים

חשבתי שתשתפו יותר פעולה.

 

אולי זה כבד מדי?

|תוהה|

חלילה. חזון למועד.שום וחניכה
יעבדוך עמים!מאמע צאדיקה

אני מקבלת קרדיט אקדמי לקרוא את זה? ולהבין גם? 

 

 

(סימנתי לי לקרוא ברגעים של מוחין דגדלות, רק כתבתי כדי להראות יחס....) 

דוקא זה נראה לי מתאים לראש שלך...מופים
האמת?נקודה טובה
זה היה שיא המעניין..אבל לא הבנתי הכל עד הסוף..אני צריכה לקרוא את זה שוב..
קראתי. רק הערה קטנהשיר ידידת

אתה יוצא מנק' הנחה שבאמצעים מדעיים אפשר לנבא מה יקרה בכל רגע  בגלל שחוקי הטבע מוחלטים.

 

תיאוריית הכאוס סותרת את העניין הזה. חלק מהתיאוריה אומר שאומנם חוקי הטבע ידועים ומוחלטים אבל הצורה שבה הם יתבטאו במציאות תלויה בכ"כ הרבה פרטים ומשתנים עד כדי כך שלא ניתן לנבא איך מערכות מורכבות יפעלו.

 

לדוגמא מזג האוויר- ידוע לנו הרבה על רוחות וזרמים וכו' אבל ניתן  לשער מה יהיה מזג האוויר רק כמה ימים מראש וגם אז כל הזמן יתכנו שינויים בלתי צפויים.

(אני מודה שאני לא בקיאה בתורת הכאוס אבל זה חלק ממה שהיא אומרת לפי מה שהבנתי...)

 

ה"אופי של האבן"- יכול להיות צפיפות החומר, גובה המשטח שממנה נפלה, צפיפות האוויר בחדר, טמפרטורת החדר  ועוד המון משתנים בלתי צפויים! ולכן המדע יכול בסך הכול לתת לנו הערכה. אך לנבא במדויק? זה כבר מעבר ליכולתו.

 

 

 

מה שאת אומרת נשמע פרקטי לא מהותימופים

המדענים הם חבר'ה פרקטיים, שיודעים שיש יותר מדי פרמטרים, ואין סיכוי שיצליחו לחשב את כולם, אז עוברים לסטטיסטיקה.

אבל זה לא משנה את העיקרון. אם נדע את כל חוקי החומר ואת כל חוקי הטבע, נוכל לחשב בדיוק את מזג האוויר.

אותו דבר לגבי האבן - אם נדע את צפיפות החומר, גובה המשטח שממנה נפלה, צפיפות האוויר בחדר, טמפרטורת החדר  ועוד כל המשתנים הבלתי צפויים - נדע בדיוק איך האבן נפלה. הבעיה היחידה היא שאנחנו לא יודעים!

לא ריאלי שנגיע לרמת ידע כזאת, וודאי גם אם נדע זה יהיה נורא מסובך, אבל זה לא משנה את העקרון שהחוקים קשיחים וא"א לשנות אותם.

 

ומה שכתבת על "אופי" האבן הוא צורת מחשבה של ימינו, אני דיברתי לפי אריסטו על אופי כמו שמדברים על בני אדם, שיש להם עוצמת רגשות שונה, וגם האבן "מרגישה" שהיא "רוצה" להגיע ליסודה.

כשיש לי סבלנות לטקסטים ארוכים+mp8

אני לומדת למבחנים שלי.

וגם זה לא ברצון רב מידי.

 

 

לפה אני נכנסת כדי לקרוא משהו שאני לא צריכה להשתמש עבורו באף בייט בודד מהמח שלי (גם ככה לא נשאר שם הרבה שטח איכסון....)

מחילה.

אתה לוקח את הבעיה המפורסמתטנגענס
של בחירה וידיעה. ובונה עליה בניינים ומסבך ת'חיים. שורה תחתונה לא תוכל להתעלם מהבעיה הבסיסית הזו. לכן כל מה שכתבת מעורר תמיהה
"כל" מה שכתבתי?!מופים

אתה מתייחס רק לפיתרון השלישי

כל השאר לא קשור בכלל

הרי בכל הפתרונות האחרים הקב"ה מתערב רק לאחר שהאדם עשה את המצוה\עבירה, כך שזה בכלל לא קשור לידיעה ובחירה

 

ולעצם דבריך - לפי הרמב"ם שהתשובה לידיעה ובחירה לא ידועה, וזה מסוג הדברים שאי אפשר להבין - אתה צודק שאי אפשר לבנות על זה בניינים

אבל אני מתבסס על תשובה אחרת (כמדומני עיקר התשובה הזאת של הרשב"ץ) שהידיעה של הקב"ה לא מחייבת בחירה, כי הקב"ה מעל הזמן, וזה לא שהקב"ה יודע בעבר את מה שיקרה בעתיד, אלא שלפני הקב"ה אין הבדל בין העבר לעתיד, והכל נמצא לפניו והוא רואה את זה, והרי ברור שאי אפשר להקשות "איך יתכן שיש בחירה לאדם, הרי אחרי שהוא עשה ואנחנו רואים את מעשיו, אנחנו יודעים מה הוא בחר, וזה מכריח אותו לעשות את זה" שאלה כזאת היא שאלה טיפשית, אנחנו יודעים מה הוא עשה רק אחרי שהוא בחר, והידיעה שלנו לא משפיעה כלום על הבחירה שלו לפני כן, אז אצל הקב"ה העתיד הוא כמו העבר, והוא רואה את מה שהאדם יבחר בעתיד לפניו, ולכן הוא יודע מה הוא יבחר, אבל זה לא משפיע על הבחירה עצמה, כי הוא יודע מה הוא בחר רק אחרי הבחירה, אלא שהמילה "אחרי" אצל הקב"ה היא גם על העתיד

(אני מסכים שקשה לתפוס, כי אנחנו לא מעל הזמן, אבל בזמנינו עם תורת היחסות די אפשר להתרגל שזמן הוא מימד נוסף של החומר, ואפשר להיות "מחוץ" לו)

אני מקווה שאני יותר ברור

אלוהים לא משחק בקוביות (איינשטיין)הקולה טובה

איך אני אוהבת לחפור על דטרמיניזם מול בחירה חופשית

אבל אין לי זמן לחפירה ארוכה, אז נתחיל ואולי נמשיך בהמשך.....

 

קודם כל- קראתי הכל.

 

היסוד- נאמר כבר בגמרא "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים" כלומר- יש מקומות שבהם הקב"ה כאילו "יוצא" ומשאיר אותם לבחירה החופשית של האדם. שם הוא לא מתערב.

נשמע לי שהחובות הלבבות מתיחס פה לדברים שנראים לנו טבע ולא למעשי האדם. כלומר- למה יש צונאמי דווקא בתאריך הזה? הקב"ה ברא את העולם עם לוחות, וסידר שכל מני דברים יקרו ודווקא בתאריך הזה, לפי סדר שנקבע מששת ימי בראשית- יקרה צונאמי. וככה כל הדברים כמו מזג אויר, אסונות טבע, מלחמות גדולות, תאונות וכו'.

 

הבעיה- לי לא נראת בעיה בזה. הקב"ה עובד עם חוקי הטבע. הוא עושה ניסים כדי שנדע שיש אותו ולא רק את הטבע, הרי "הסתכל באוריתא וברא עלמא"- העולם נברא בדיוק לפי התוכנית האלוקית הרחבה והמדוייקת ובשבילה. 

חוקי הטבע הם מולחטים ומדוייקים- כי ככה התוכנית צריכה להיות. ה"שינויים" שגורמים לכל דבר לקרות כביכול קרו כבר לפני בריאת העולם. שנברא במדויק כדי שיקרה מה שצריך לקרות.

 

פתרון אחד- ישנה טענה היום היא שהדטרמיניזם הוא גם בבחירה של האדם. כלומר- לאדם אין באמת בחירה, הוא בוחר לפי מה שקרה לו בחיים ולפי כל מני דברים ידועים מראש. (ה"מוכתב" של האיסלם גם טוען ככה)

זה סותר את הבחירה החופשית לכאורה אבל הטענה הזו מאד בעייתית- כי רואים אפילו חיות שפועלות בניגוד לאינסטינקטים שלהן שלא לדבר על בני אדם- שיכולים לפעול הפוך לחלוטין ממה שהיה צריך לקרות. 

מה קרה פה? יש לאדם מימד רוחני (נפש, נשמה) שמשפיע על המימד הגשמי אבל אין לו מערכת ידועה מראש אלא הוא נטו בחירה חופשית.

 

לגבי התערבות של הקב"ה בבחירה- 1. "לב מלכים ושרים ביד ה'" אכן הקב"ה מתערב בבחירות של מלכים, אבל לא בבחירות אישיות- אלא רק בכאלה שיש להן השפעה לטווח רחוק. 

2. שמעתי פעם משהו יפה על פרעה- אומרים הרי שה' "הכביד את ליבו" נכון? אז זה לא שהוא גרם לו להחליט לא לשלוח, אלא שבעקבות המכות- הלב של פרעה נטה לשלוח את עמ"י מפחד. אז ה' הכביד את ליבו כך שהיה לו חצי חצי- הפחד מהמכות והרצון להשאיר את עמ"י היו שווים. כך שהוא עדיין בחר.

 

פתרון שני- ניסים. אכן לפעמים יש ניסים גלויים (כלומר שינוי של חוקי הטבע הפוך ממה שצריך להיות) למה? אני מאמינה שמה שהקב"ה עושה בנס גלוי הוא יכל גם לעשות בנסתר. אבל מה לעשות וצריך קצת דברים שיזכירו לנו שיש מי שמעל הטבע..

בחירה חופשית איננה נס. 

 

תכנון מראש- אצל הקב"ה אין זמן. זה כלא שרק אנחנו נמצאים בו. 

לכן הוא יודע מראש מה אדם יבחר- כאילו הוא נסע קדימה בזמן, ראה מה קרה (בלי להתערב) ואז חזר אחורה לזמן התכנון של העולם. בהוה- יש לאדם בחירה חופשית גם אם יש לה' את הידיעה מה הוא יבחר- זה לא מהתערבות שלו אלא רק ידיעה כאילו זה כבר קרה. לכן זה לא סותר את עניין הבחירה החופשית.

 

מכניקת הקוואנטים- אכן, פיתרון ראוי. 

עליה אמר איינשטיין "אלוהים לא משחק בקוביות" כי נראה שיש פה משהו שהוא בלתי ידוע, לא ניתן לחיזוי מראש, לא מסתדר עם חוקי הפיזיקה וההגיון, ואפשר לומר שזה נטו החלטה של הקב"ה.

 

בדיוק קניתי את מדעי החופש של הרב מיכאל אברהם, נראה שהוא עוסק בתחום הזה, אבל עוד לא הספקתי לקרא אותו  

 

בגדול את מסכימה איתי לגמרימופים

ורואים שהפיתרון האוטומאטי שלך הוא השלישי (הכל תוכנן בבריאה)

מענין, כי גם אצלי זה הפיתרון שחשבתי עליו ראשון, וכשדיברתי עליו עם חברים, לא היה נראה שהם הכי אוהבים אותו

ננסה לענות טיפה יותר באריכות. אחרי קריאה נוספתטנגענס
לכאורה באמת היה ראוי לומר שגם לאדם אין בחירה חופשית. כי כמו שבטבע הכל ברור כך גם התנועות במח לכאורה היו אמורות להיות צפויות מראש ע"פ זרמים חשמליים והרכבים כימיים. אלא שאנחנו מאמינים בקיומו של כח רוחני באדם. יותר מאוסף של חומרים. והוא בעצם מה שגורם לשבירת חוקי הטבע ויצירת הבחירה החופשית. א"כ אין זה התערבות של ה' נגד חוקי הטבע. אלא זה בדיוק חוקי הטבע. שכך בראם מלכתחילה ברי שינוי. זה בעצם קצת הרחבה לתרוץ הראשון. ולא הבנתי את דחייתך אליו? מה מוזר בלומר שהכל בידי אדם?
לגבי הבחירה החופשית, כל תירוץ שתתן מועד מראש לכישלון. גם שכתבת שה' הוא בעתיד. אין זה תירוץ אלא שאלה, מה הכונה בכך? זה פשוט שינוי השאלה מדבר לא ברור לדבר לא ברור אחר. אין הסבר שמסוגל להתיישב על ליבות בנ"א. אלא לומר שהוא מצידו יודע הכל. אבל אנחנו מתנהגים כאילו שום דבר לא ידוע. זה המתנה שלו. לתת לנו אפשרות בחירה אע"פ שהכל צפוי. א"כ שאלתך לא מתחילה, מצידו הכל צפוי, מששת ימי בראשית ע"פ כל החוקים. מצידנו הכל בידיים שלנו. איך זה מסתדר? א"א לדעת.
לגבי הניסים‎‏, אני תמיד בשאיפה להסביר הכל ע"פ הטבע. אפ' יש הסברים למבול, קריעת ים סוף, ועשר המכות. זה דרגת אמונה יותר גבוהה מבחינתי. שהכל מצידו גם כשזה בחוקי הטבע.
אני לא דוחה את התירוץ הראשוןמופים

אני רק אומר שלא מסתבר שהוא התירוץ היחיד

קשה לי להאמין שכל מה שהקב"ה מנהל את העולם הוא דרך שינוי הבחירה של אנשים, נראה לי שזה אירוע נדיר, שהקב"ה לא עושה בכל יום, וקשה טכנית שעם זה הקב"ה ינהל את השכר והעונש של כל בני האדם, ויכוון את הבריאה כולה להגיע לתכליתה.

אבל אולי!

 

לגבי הבחירה החופשית, אתה מדבר בדיוק כמו הרמב"ם (שים לב שהקולה הטובה כתבה בדיוק כמוני), זה קצת יציאה מהנושא כך שאני לא אאריך, מלבד מה שיש לי הרגשה שאין לי יותר מה להסביר, רק רציתי לשאול אם למדת את תורת היחסות, כי מופיע שם דברים דומים (לא שתורת היחסות היא דבר מובן לדעתי)

 

 

למה לא?טנגענס
מה עם הגמרא שההוא שחייב גלות נפל על מי שחייב סייף. מגלגלים זכות וכו'. כלומר זה יכול להיות מאד נפוץ. לאו דווקא ע"י התערבות בבחירה באופן אקטיבי. לכן לא קשה לי בכלל.
מחילה שחלקתי על כ"כ של הקולה. לא הבנתי מה הסיוע מזה?
באתי לומר שאתה מתרץ ע"י קושיא אחרת
מופים

התכוונתי רק שכנראה לא המצאתי את זה...

 

המילים שלך "לאו דווקא ע"י התערבות בבחירה באופן אקטיבי" לא ברורות לי.

ברור שהקב"ה "מגלגל" המון גילגולים. אני רק שאלתי איך הוא מתחיל את השרשרת אם כל חוקי הטבע קשיחים, כל התופעות בטבע לא יכולות להשתנות בלי נס, והבחירה החופשית נתונה בידי האדם והוא לא מתערב בה.

נמצא שהקב"ה "כבל" את עצמו שלא יוכל להתערב בכלום, לפי כללי המשחק שהוא עצמו קבע - אין לו יכולת תימרון בכלל, אז איך הוא יכול לנהל את העולם בלי לשבור את כללי המשחק.

 

התערבות בבחירה באופן אקטיבי היא בעצם שבירת כללי המשחק, יש ראיות שזה קורה, אבל אני מניח שזה נדיר

לא ברור לי מה עשיתהרועה

הדטרמניזם לא תלוי בחוקיות חיצונית או פנימית, אם נקבע שיש חוקיות מסודרת בהכל כך או כך נגיע לשם.

 

1. אם יש דטרמניזם האדם הוא חלק ממנו.

4. עד כמה שידוע לי קוונטים לא בהכרח מדבר על אקראיות אמיתית.

2\3 בשניהם הקב"ה גורם וזה בדיוק מה שחובת הלבבות אמר.

אתה ממש כותב בקיצור נמרץמופים

הזכרת לי את שום!

חוקיות חיצונית או פנימית? מה זה?!

לגבי 1 - כבר אמרתי לך פעם, אני לא מתווכח עם כופרים! יש בחירה, זה ברור, אני מקבל את הדטרמניזם בחוקי הפיזיקה, לא על נשמות

לגבי 4 - אתה מנסה לומר שיש חוקיות ורק לא יודעים מה החוק? כי אם כך אלוקים לא משחק בשום קוביה, אנחנו פשוט לא יודעים מה הכלל כאן. (חשבתי על הרעיון שלך, אבל ממה שקראתי לא היה נראה כך, ויש דברים שאני מבטל דעתי, כיון שאני לא מבין עד הסןף...)

מילים זה מצרך יקר הרועה

חוקיות פנימית היא תיאור שלי למה שמכונה פסיקה טלאולוגית, מתייחס למה שהגדרת כאבן ליפול וכן על זה הדרך.

 

1. אם אתה לא מתווכח עם כופרים אז אם מי אתה מתווכח? אם אין שאלה על בחירתו החופשית של האדם בעולם דטרמניסטי למה יש שאלה על השגחת ה'?

4.  זה שאנחנו לא מסוגלים לנבא את התוצאה לא אומר שהיתה אפשרות אחרת, קוונטים לא בהכרח סותר את הדטרמניזם.

אף אחד לא יכול לשחזר את המערכת כולה (לצורך העניין היקום כולו) ברגע הניסוי ולכן לא תוכל להוכיח שלניסוי היתה אפשרות אחרת (אם כי הקוונטים נותנים לך יכולת להשפיע בצורה מעניינת על הניסוי).

אני לא מתווכח עם אף אחדמופים

אני שואל שאלה - איך יתכן שהקב"ה מנהל את העולם אם יש אנחנו מקבלים את חוקי הפיזיקה, ונראים הדברים שהם עובדים.

 

השאלה היא לוגית, לא שאלה שהשגחת ה' לא מסתדרת עם חוקי הטבע, אלא שאם הקב"ה מגביל את עצמו לחוקי הטבע, איך הוא יכול בכל זאת להתערב במסגרת חוקי הטבע.

 

דוגמא קטנה (ולא כזאת מוצלחת...)

אם אני אומר שבכל סל ירוק יש תמיד 3 תפוחים, ואני אומר שאני לוקח מכל סל תפוח ומעביר לתפוח אחר - יש כאן בעיה לוגית - אם היו 3 תפוחים, לא יכלתי להעביר שום תפוח משום מקום.

אני יכול לומר שלא בהכרח יש תמיד 3 תפוחים, אבל לומר שתמיד יש 3 תפוחים ואע"פ העברתי תפוחים, זה סתירה לוגית מיניה וביה.

זאת השאלה שלי.

למה אתה מחיל אותה על הקב"ה ולא על האדם?הרועה

השאלה היא, אם הקב"ה מגביל את עצמו לחוקי הטבע, איך הוא יכול בכל זאת להתערב במסגרת חוקי הטבע.

 

והתשובות הם

1. הקב"ה מכפיף את עצמו לחוקים האלה ולא את האדם.

2. הוא לא כפוף לחוקי הטבע.

3. בשלב מסוים הוא לא היה כפוף לחוקי הטבע/הוא יצר את חוקי הטבע שיסתדרו טוב.

4. אין באמת חוקים מגבילים לטבע.

 

אף תשובה לא ממש מסתדרת עם השאלה, ומחדשת משהו

התשובות הם:מופיםאחרונה

 

1. הקב"ה מכפיף את עצמו לחוקים האלה ולא את האדם ומשנה את המציאות דרך האדם

2. הוא מתערב לא במסגרת חוקי הטבע.

3. בשלב מסוים הוא לא היה כפוף לחוקי הטבע/הוא יצר את חוקי הטבע שיסתדרו טוב.

4. יש בטבע דבר שאין בו חוקיות

 

למה זה לא מסתדר עם השאלה?, אתב מתכוין שזה לא מסתדר עם ההנחה של השאלה? - ברור, זאת תשובה, לא שאלה!

 

ואם לא חידשתי לך כלום, אז לא! לי זה חידד דברים. ואותי ה מענין.

אתה יכול לא להרגיש כך, אני מרשה!

פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.אחרונה
נשמע די מבאס לאבד חחח
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי הים

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

כלל נחמדזיויק
נראה לי רחוק מאד ממה שהולך שם
דווקא פנים מול פניםהפיאחרונה
יותר קל לי
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).
המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויק
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

לגמרי הבנתי את השאלה. עונה:די שרוט

בסוף, זה תלוי במינון של כמה אתה צורך. כי אם תגזים אתה בסוף תמצא את עצמך בחמש לפנות בוקר מתעורר ליד פח זבל עם גרביים שהם לא שלך.

 

ככה זה בחיים. צריך לקבל אותם כמו שהם. כל ניסיון להתכחש להם נועד לכישלון. כי מה הם החיים אם לא צבר אירועים שמפריעים לנו לישון?

מתברר עם הזמן-יש כיוון אבל רק ה' יודעהרשפון הנודד
אם רק ה' יודעזיויק
אז איך אתה גם יודע?
אני יודע את הכיוון לפי מה שאני מבין ומרגישהרשפון הנודדאחרונה

אבל בסוף מה יקרה איתי בפועל זה רק ה' יודע ומוביל

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
כןנפש חיה.אחרונה
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אולי יעניין אותך