היחידה של כיתה י'- לקט מצוות...
תודה רבה
עטרת..בס"ד
הצעה לתשובון – בגרות לקט מצוות קיץ תשע"ד
חלק א'
שאלה 1 – מצוות קידוש השבת בדברים
א. )1( לזכור ולקבוע בלבנו אמונת חידוש העולם
)2( זכר לנס יציאת מצרים )ששם היינו עבדים ללא אפשרות לנוח(
ב. קיום המצווה מתאפשר ומתקיים רק על ידי האדם, ולכן, הצלת האדם היא בעצם גם הדרך לשמור ולאפשר את קיום כל המצוות
)ולכן דחיית האיסור/המצווה להצלת האדם היא בספו של דבר הדרך לקיים ולאפשר את המצווה(
ג. )1( עונשו מוות בסקילה. בתנאי שהיו עדים למעשה והיתה התראה.
)2( קרבן חטאת )"חטאת קבועה"(.
שאלה 2 – מצוות לקבוע מזוזה בפתחים
א. אפילו אם יש אות אחת שאינה כהוגן, כלומר – שאיננה מוקפת גויל )קלף חלק(מכל צדדיה – דינה: פסולה
ב. יש לקבוע בצד ימין. המילה "ביתך" נקראת/נדרשת כאילו כתוב "ביאתך". כלומר יש לקבוע את המזוזה בדרך הכניסה לבית. וצד
ימין )רגל ימין( זה הצד שבדרך כלל אדם מזיז ראשון בדרך הליכתו וכניסתו.
ג. )122( מקום שאינו מיועד לדירה – בית שער, מרפסת
מקום לא מכובד – בית כסא, בית מרחץ
מקום קדוש – הר הבית והעזרות )ובית כנסת – אם אין בו מקום דירה(
שאלה 3 – מצוות לעבוד את השם בתפילה
א. )1( שלוש ברכות שבח, שתים עשרה )או 11( בקשת הצרכים ושלוש אחרונות הודאה לה'.
)2( התועלת המעשית – מילוי בקשותינו )בעקבות התקרבותנו אליו(
התועלת הרעיונית – חיזוק האמונה במלכותו ויכולתו ובהשגחתו עלינו ובכך הוא מקור הטוב שיש לנו.
ב. התפילה תוקנה עבור מי שנמצא במקום סכנה. יוצאים בזה ידי חובת המצווה מן התורה כיון החובה מהתורה היא עצם התפילה
בכל יום ואין נוסח מחייב מהתורה )וגם לא מספר מחייב של תפילות(
ג. )1( שחרית – כנגד קרבן תמיד של שחר, מנחה – כנגד קרבן תמיד של בין הערביים, ערבית – כנגד איברי תמיד של בין הערביים
שהיו נשרפים על המזבח כל הלילה. ובשבתות ומועדים גם תפילת מוסף כנגד קרבן המוסף – שהיו מוסיפים בימים אלו.
)2( ביום כיפור מוסיפים את תפילת נעילה – בגלל קדושת היום והיותו יום סליחה ומחילה.
שאלה 4 – מצוות שלא לסור מדבריהם
א. )1( זקן ממרא הוא חכם גדול בתורה )מחכמי הסנהדרין או בדרגתם(, שחלק על בית הדין הגדול שיושב בלשכת הגזית, והורה
לאנשים לעשות בניגוד לדעתם, או שהוא עצמו נהג כך – בדברים שיש בהם איסור כרת או אפילו נגיעה עקיפה לכרת.
)2( המחלוקת על עיבור שנה, כלומר על תוספת חודש אדר, משליכה על מועד חג הפסח )מזיזה אותו בחודש(, וממילא משליכה
על איסור חמץ. עונשו של האוכל חמץ בפסח הוא כרת, ולכן – המחלוקת על מועד הפסח יכולה לגרום לאיסור כרת למי שיאכל את
החמץ בזמן שעל פי ההלכה הוא פסח.
תורה לפני – כיון שמדובר בטובה רוחנית-שכלית והשכל מכיר בטובה עוד לפני שבאה.
ב. כאשר יש ספק )במציאות( בדבר שנוגע לאיסור תורה, יש להחמיר. למשל – מי שלא זוכר אם אמר אמת ויציב עליו לחזור, כיון שזו
חובה מן התורה )להזכיר יציאת מצרים(
אך כאשר הספק נוגע לאיסור מדרבנן – ניתן להקל. למשל –מי שלא זוכר אם התפלל, אינו חוזר, כי התפילה היא מדרבנן )כלומר חובת
התפילה הספציפית, זמנה ונוסחה. מן התורה חובה רק פעם ביום ובכל נוסח שהוא(
ג. )1( כיון שלפי הרמב"ם – גם על דברי סופרים )דרבנן( חלה חובת "לא תסור" וגם מצוות עשה )"ועשית על פי הדבר..."(, ואם כן כל
איסור או מצווה מדרבנן חמור לא פחות מאיסור דאורייתא.
)2( הכלל )"ספיקא...."( יוצר אבחנה ברורה בין הלכות שמדאורייתא לאלו שמדרבנן )ומציג את אלו חמורות מאלו(, ואילו לפי
הרמב"ם לא אמור להיות שום הבדל כי כל איסור מדרבנן הוא בעצם גם מדאורייתא )לא תסור(.
שאלה 5 – מצוות שילוח הקן
א. כאשר אדם מוצא קן ובו אם ואפרוחים/ביצים – עליו לשלח את האם לפני שייקח את הבנים.
טעם המצווה, על פי ספר החינוך: לחזק את האמונה וההכרה בהשגחת השם )ומתוך כך תחול גם עלינו השגחתו –מידה כנגד
מידה(
)אפשר להרחיב יותר, ואפשר להביא גם את דעות הרמב"ם והרמב"ן. אך לא ברור מה ההיקף שהתלמידים נדרשים לענות(
ב. )1( אסור לשחוט באותו יום שתי בהמות – אם ובנה.
)2( לפי הרמב"ם –רחמי ה' ומניעת צער מהבהמות.
לפי הרמב"ן – ללמד אותנו ולהקנות לנו את מידת הרחמים
ג. )לא ברורה לי כוונת הדברים(
ספר החינוך רצה להראות שבכל המצוות יש תועלת עבורנו )והן אינן "בשביל הקב"ה"(, ולכן טרח למצוא בכל אחת מהן תועלת,
אפילו אם אין זה העומק המלא של הדברים, וזה רק חלק מהעניין.
)בהקדמת בעל ספר החינוך לספרו הוא מוסיף וכותב ש"מרוב חשקו" הוא נכנס לעסוק בתחום זה שאין לו גבול. אך אין זה חלק
מהחומר הנלמד(
היי, צריכה בדחיפות מידע על אולפנת רננה
מה הסגנון באופן כללי, למי מיועד, איך האווירה
ומבחינה תורנית-דתית- מה הסגנון? האם מותר שם פלאפונים?
האם יש אולפנה אחרת מקבילה בסגנון כדי שאוכל להשוות?
כל מידע יעזור לי
תודה רבה!
נחשבת אולפנה תורנית בעיקרון, לא בקצה הכי תורני של הסקאלה. למיטב ידיעתי מותר שם סמרטפונים, אולי צריך סינון.
אולפנות נוספות שאולי אפשר לבדוק: שיראל, עטרת רחל, ראשית.
(אני מכירה את הנושא ממקום של אמא לבת באולפנה, אז לא יודעת מקרוב מאוד...)
אני רוצה ללכת לאולפנת קומי אורי ואני צריכה לשכנע את ההורים שלי ואני לא יודעת איך מישהי יכולה לעזור לי בבקשה?
ההורים שלי מאוד דוסים אבא שלי רב וכו..
הם מסכימים לי ללכת לתפארת, ראשית, רעיה ובהרן אפילו לכפר פינס הם לא מסכימים.
מישהי יכולה לעזור?
למה את רוצה ללמוד שם?
מה הדברים שחשובים לך?
אני ממש אשמח לתשובהעלה קטןלא בשבילי -
אולפנה בסגנון של אולפנת בית-אל
מישהי מכירה אולי?
תודה מראש!
היייייי לכולןןן
מחפשת אולפנה לשנת לימודים תשפ"ו עולה (עולה לי"ב)
אני יודעת שזה ממש מאוחר אבל תמיד עדיף לנסות
בקיצור סגנון ברסלב כזה מתנחל
חצאיות ארוכות, טלפונים כשרים, עם בגרויות
לא כ"כ משנה איפה עדיפות לירושלים אפשר עם פנימייה
בנות טובות וכפיות זורמות סגנון דוד המלך כזה..
מקום שיהיה חיבור לה מתוך אהבה
וצוות טוב
חחח זהו בעיקרון
אשמח להמלצות וגם לטלפונים או מייל של המקום 
מפוצלשת(:אחרונהיש את אולפנת ראשית ואולפנת נביעה שהם בירושלים
ויש את אולפנת טהר ביד בנימין ואולפנת תפארת במגדל העמק
יש פרטים בגוגל תחפשי..
בהצלחה 😇
לצערי עם כל הפוליטקלי קורקט אין אימוג'י נסקל או סוקל
אז תסתפק באימוג'י של בית הסקילה
חסום לשעבראחרונה