נושא שאני מתחבט בו הרבה: האם לאדם יש בחירה חופשית או לא?דתי

כי הרי חייבת להיות סיבה לכל בחירה אחרת היא לא היתה נבחרת,
מצד שני זו עובדה שיש ביכולתנו לקבל החלטה לכל צד,
אז מה קורה פה???
ההחלטה היא הסיבהעוגי פלצת
אתה בעצמך אמרת שעובדה שאנחנו מחליטים
אז מה הבעיה לומר שההחלטה היא הסיבה
אבל למה החלטתי א ולא ב?דתי

אני חושב שאתה בעצם מניח את אי קיומה של הבחירה...אדם כל שהוא

אתה מניח "שחייבת להיות סיבה לכל בחירה" במובן של סיבה חיצונית מחייבת. אז אתה מניח את אי קיומה של הבחירה, ומקשה מכאן על הבחירה.

אבל, הנחת היסוד אינה נכונה.

יש סיבה לכל בחירה, שהיא הרצון החופשי, ויש סיבות חיצוניות שתורמות לה, אבל לא מחייבות אותה.

הסבתיות לא מונעת בחירה בין טוב לרעשואף לאור

יש סיבות ברורות לבחור בטוב,ויש תירוצים רעים לבחור ברע שבזמן מעשה התירוצים הרעים נראים יותר כמו סיבות,לאדם יש חירות לבחור בסיבות הנכונות,וזו בחירה שהיא לא מתמטית

גם לבחירה בסיבות טובות חייבת להיות סיבהדתי

לא הבנתי מה הבעיהלשם שבו ואחלמה
בוודאי שיש לופרח-בר
הקב"ה יודע שתבחר במשהו כי הוא כל יכול~א.ל

האם זה סותר את הבחירה האישית שלך?

ממש לא.

כמו שאמא יודעת היטב איזה בחירות יעשו ילדיה

זה בעצמו מחזק את ההנחה שאין חופש בחירה דתי

הקב"ה יודע שתבחר במשהו כי הוא כל יכול~א.ל

האם זה סותר את הבחירה האישית שלך?

ממש לא.

כמו שאמא יודעת היטב איזה בחירות יעשו ילדיה

יש לך בחירה בין 2 דברים טוביםאפרוח
כשאדם נמצא במצב שהוא מיושב ודעתו צלולה, אין סיבה שהוא יבחר ברע. אם הוא בוחר ברע זה לא בגלל שהוא בחר בזה כמשהו עדיף, אלא כי הוא לא כשיר כרגע להבין שזה לא טוב עבורו.
בחירה היא בין 2 דברים טובים והאדם עושה את השיקולים מה יותר מתאים לו.
להיות ברע זה לא בחירה.
עיין בדברי ר' חסדאי קרקש ב'אור ה'', פ"ב ה'גוונא

וברמב"ם הל' תשובה פ"ה ה"ג.

כמובן שיש. זה מיסודי האמונה.ד.

והאדם מחליט מה ה"סיבה, המכריעה לבחור כך או כך.

 

למשל, הסיבה של "היצר-הרגעי", או הסיבה של הטוב והצדק ודבר ה'.

 

וכל השכר-ועונש, בנוי על כך שיש בחירה חופשית, ויש השגחה.

אם אתה עומד על ראש הרמושיקו

ורואה מכונית נוסעת למטה בכביש מפותל, עצם הידיעה שלך מה הולך להיות המסלול שלה ומתי יש לה מכשולים ואם היא תעשה תאונה  וכו' זה אומר שאין בחירה לנהג איך לנהוג?

חברה השאלה יותר חזקה מהתשובות...דתי
אני כבר חשבתי על התשובות האלה והם לא מספקות בכלל.
כדאי לכתוב את ההשגות שיש לךשואף לאור

כדי שאולי  אנשים יוכלו לחדד או להאיר

בחירה מגיעה ממקום מאוד עמוק וגבוהמושיקו

כי אם יש סיבה שדבר אחד ותר טוב מהשני זה לא בחירה, הוא יותר טוב.

 

בחירה אמיתי זה בדברים שווים לפחות מצד הנתון שאתה בוחר בהם

 

למשל הבחירה של ה' בבני ישראל היה מצד הגוף שדומה בחיצוניותו לגופות אומות העולם, דבר שווה ולכן הבחירה האמיתית יכולה להיות בצד הזה ולא בגלל המקור שבי ישראל נבראו שהוא לא דומה למקור שאומות העולם נבראו בו

אתה חבדניק, נכון?שום וחניכה

אאתגר אותך:

 

"אין סוף". זהו הכינוי הרווח בספרי המקובלים והחסידות לקב"ה.

כאשר "משווים" ערכים כמותיים או מוגבלים לאותו אין סוף אין כל משמעות

לגודלם או לקטנם וכל המוגבלים שווים בפניו, גם אם יש היררכייה ביניהם עצמם.

 

ומעתה יישאל: כיוון שבבחירתו של אותו אין סוף עסקינן, למה לך ללכת עד השוויון

שבין גופות ישראל ואומות העולם, הלא אפילו אם נדון ב"נשמתם", כלפי הא"ס הכל שווה,

וא"כ גם שם נוכל לומר שהייתה בחירה "ממש"!

הבחירה היתה ממקום שהנבראים תופסים מקוםמושיקו

ומכיון שהוא העמיד את עצמו במקום כזה אז שייכת הבחירה

וכי בגללד.

שאותך הן לא סיפקו זה אומר שהשאלה חזקה יותר?...

 

לא.

 

זה לגמרי עונה.

 

אתה פשוט יוצא מנקודת מבט שאינה תופסת שאכן הבחירה היא "חופשית" לגמרי. מציאות שאדם יכול להחליט לכאן או לכאן בין סיבות אפשריות להתנהגות.

 

ועל סמך אי התפיסה הזו, אתה שואל.. אי אפשר להחליט מראש הנחה שהיא ההיפך מהענין.

דומה שאתה מתכוון לענות על השאלה עתיקת היומיןשום וחניכה

ולא על שאלת השואל.

 

ולגופה של תשובה - התשובה הרווחת הזאת מעולם לא סיפקה אותי ולטעמי היא לוקה בחסר.

אכן במושכל ראשון ידיעה אינה סתירה לבחירה, אבל לא זה הנושאדתי

תשובהשום וחניכה

בד"כ אכן לכל צד ישנה יריעה גדולה של סיבות לבחור דווקא בו.

 

אך ברגע שנדרשת בחירה, וכך מורגש, עובדה היא שלא כל היריעה נפרסת

(גם אם שיכלית תיפרס כולה במוחו), אלא מה שמורגש זאת רק נקודת החיכוך

בין שני צדדים, ובאותה נקודה, באותו הרגע, שני הצדדים נראים מאוזנים 

ושקולים למדי.

 

ואתה צודק בעצם הבחנתך שבחירה ע"פ טהרתה של המילה, היא רק

כאשר ההעדפה של הבוחר היא שרירותית ולא מנסיבה כלשהי.

גם בששנהם שקולים חייבת להיות סיבה לבחירה.דתי
נכון, ואז?שום וחניכה

כבר רמזתי לך שהמושג בחירה במקרים דנן, הוא רק בשיתוף השם.

 

אתה משום מה מניח שבחירה תיתכן רק כאשר אין סיבה לבחור באף אחד משני הצדדים.

אני מסכים איתך בנקודה הזאת, רק מוסיף עוד מצב: ששני מערכי הסיבות לכל צד נראים

שקולים.

בקיצור, אתה מודה שאין לאדם בחירה חופשיתדתי
דווקא לא.שום וחניכה
אז מה זה בחירה חופשית בעיניך? רק כשאין סיבה לבחירה?ותן טל

הרי ברור שלכל בחירה שאדם עושה בחייו צריכה להיות סיבה כלשהיא.

 

זה לא סוצתר את זה שזה בחירה חופשית.

 

יש סיבות טובות ויש סיבות רעות.

 

היטלר היה יכול לבחור אם להיות עובד סוציאלי ולעזור להרבה אנשים, או להיות מנהיג מדינה שגורם להרג של עשרות מליונים - הוא עשה את הבחירה שלו.

 

אתה יאכל להחליט אם לאכול את הסופגניה שעומדת לפניך או לא. לכל צד יש סיבה - אתה יכול לבחור לאכול כדי להנות, או כדי לשבוע, או כדי להיות חלק מהחברה, ואתה יכול לבחור לא לאכול כדי לעבוד על המידות, או כדי לשמור על הדיאטה, או בשביל להוות דוגמא לאחרים, או כדי לחסוך כסף - לכל צד שתבחר יש סיבות - זה אומר שכאשר בסוף תבחר האם לאכול או לא - בעצם לא הייתה לך בחירה חופשית?

 

ממש לא.

זה בדיוק מה שזה אומר!דתי

צריך להפריד את השאלה.אלעזר300

בחירה יש, גם אם יש לה סיבה. את המעשה הסופי אתה החלטת לעשות.

שאלה אחרת היא האם אפשר לבוא עליך בטענה על הבחירה הזאת, כי באינדוקציה מרגע לידתך כל בחירה הושפעה מההיסטוריה שלך.

ועל זאת התשובה, שבחירה בין טוב ורע אינה בחירה בין שתי אפשרותו שקולות באותו רובד, אלא היא בחירה בין מבט אנושי-סובייקטיבי למבט א-להי-אובייקטיבי. וזה פנים-נשמתי בוודאי.

גם בחירה בין מבט אנושי למבט אלוהי נובעת מסיבה קודמתדתי
זאת טעות נפוצה שנובעת מהבנה לא נכונהאלעזר300

של מושג הא-להות.

כאילו שיש מישהו שמבין באלוקות...דתי
אבל היא קיימת, נכון?אלעזר300
מנין לך?דתי
עד לכאן הגענו?אלעזר300

אני מוכן לפתוח גם את הנושא הזה, בשרשור נפרד. השרשור הזה - תחת הנחה מאמינה.

אני לא מבין איך זה קשור לנושא בכלל...דתי
מי שלא מאמין בקיומו של מבט אובייקטיבי-אמיתי,אלעזר300

לא מופרך בעיני שלא יאמין בבחירה חופשית.

גם אם נאמין בקיומו של מבט אוביקטיבי השאלה בעינה עומדת.דתי
לא...אלעזר300

כי אם קיבלת את קיומו של מבט אובייקטיבי, הרי שהבחירה של האדם בכל רגע בין מבט סובייקטיבי למבט אובייקטיבי היא חופשית.
כי אם הוא הגיע ל"מבט אובייקטיבי" מכוח ראיות וסיבות הרי שהוא לא אובייקטיבי, עדיין.

אז מה זה אובייקטיבי בעניך?דתי

האפשרות שאין לאדם בחירה לא פחות קשהשמש אא
אתה צודק שבהשקפה דטרמיניסטית המושג 'חופשי' הוא בלתי אפשרי ולכל בחירה של האדם חייבים למצוא הסברים פסיכולוגיים תת הכרחיים.

מנגד- על פי ההשקפה הנ"ל יוצא שאת כל מאורעות ההיסטוריה היה אפשר לראות במדויק מרגע היווצרות העולם ועד עת קץ. מחשבה שללא ספק מנוגדת להיגיון הבריא והישר לא פחות מההשקפה הדטרמיניסטית.

לכן אין לנו אלא לאמץ את גישתה של היהדות - שהקב"ה העניק לאדם יכולת השמורה לו בלבד - "צלם אלוהים" הוא הבחירה החופשית. ועל אף מכבש הלחצים שיכול להיות אדיר ורב ממדים - עדיין יש לאדם יכולת להכריע כנגד טבעו ולבחור בחירה חופשית

אני ממליץ לך בחום לעיין בספרו של הרב מיכאל אברהם בנושא
ההנחה שלך שאפשר לצפות הכל מראש אם אין בחירה חופשית היאשגויה.דתי
איזה בן אדם יכול לחשב את כל זה?? שכל אנושי יכול להכיל את זה?
וודאי שלא!
אלוהים יכול ואכן הוא ידע הכל מראש.

אלעזר300, אם זה לא אובייקטיביות אובייקטיביות מהי?
אתה מבלבל ביןשמש אא
האפשרות לצפות הכל מראש לבין היכולת.
אני טוען שלא רק מאוד קשה אלא בלתי אפשרי לדעת את העתיד.
אם אכן אין בחירה - הטענה שאני לא יכול לצפות הכל מראש בגלל הקושי לא תחזיר לנו את החירות שאנו מחפשים. אתה עדיין תישאר בעמדה שהופכת את האדם לחוק פיזיקלי
אובייקטיביות היא ההבנהאלעזר300

שדברים הם נכונים ואמיתיים גם אם לא אני זה שנותן להם תוקף, ואפילו אם לא הייתי יודע עליהם.

ח, אתה יכול להגיד את זה על כל דבר, זה סתם אמונה עיוורת!דתי

לא על זה אני מדבר.אלעזר300

אני מדבר על המבט.

על אותם נתונים-חושפי-אמת עצמם אפשר להסתכל כ"אני מסכים שהם אמת ולכן הם אמת" או כ"אני רק מגלה שהם אמת בלי תלות בי".

המבט האובייקטיבי - שמה שנכון, נכון גם בלי תלות בי - אי אפשר להביא לו ראיה, ועליו בדיוק אני מדבר - זה המפתח לפתרון שאלת הבחירה החופשית שלך.

אבל לכל מבט יש סיבה.דתי

לכל מבט סובייקטיבי יש סיבה.אלעזר300

עצם המבט האובייקטיבי, נתינת המקום לו במחשבת האדם, הוא דבר שנתון רק לבחירה.

והראיהאלעזר300אחרונה

שאני לא אצליח לשכנע אותך עד שתבחר להבין.

ר' חסדאי קרשקש שלל את קיומה של הבחירה החופשיתגוונא

וזו גם גישה יהודית...

 

(המקור הובא כבר לעיל)

איפה המקור?לשם שבו ואחלמה
ואם אין בחירה למה יש שכר ועונש?
יש לזה הרבה השלכותגוונא

והוא נדרש אליהן.

 

עיין בספרו אור ה' פרק ב, ה

מומלץ לעיין בספרו של הרב שמחה בונים אורבאךגוונא

עמודי המחשבה הישראלית העוסק במשנתו של ר' חסדאי קרקש -חלק ד' (ואולם גם חלק ג' עוסק בכך):

 

http://www.daat.ac.il/daat/vl/orbachamudey/orbachamudey401.pdf

 

http://www.daat.ac.il/daat/vl/orbachamudey/orbachamudey402.pdf

 

אין כמעט דעה שאי אפשר למצוא מישהושמש אא
שאמר אותה

אבל כפי שאמר לי פעם יהודי חכם: הרבה דעות נכנסו לעם ישראל, מעט מאוד נשארו.

בלי לפגוע חלילה בכבודו של רבי חסדאי - כמו שיש דעות דחויות מההלכה ככה יש דעות דחויות באמונה. ובעם ישראל התקבלה האמונה הקלאסית בבחירה החופשית בלי אוקימות
נסכים שלא להסכיםגוונא


בחירה שלךשמש אא
הנושא הזה הוא בסיסי וחשוב מדי בשביל לסמוך בו על הכלל...דתי

מסתבר שלשונו קשה וככל הנראה אין הבנה חד משמעית של דבריושואף לאור

הבנתי שהוא גם כתב סייג על הדברים הללו..

 

מכל מקום,אם הדברים כך זה נראה לי מקום לא מתאים בכלל לדון בדבר כזה,כל מה שיצא מהפניות כלליות או כמה שורות כתב בפורום לענ"ד זה בלבול

שמש אא מה זאת אומרת קשה להניח שהכל צפוי? ?דתי
אני לא רואה סיבה לשלול את זה.
רק אצין שגם דעתו של רבי צדוק הכהן היא שהכל בידי שמים ואפילו יראת שמים.
אבל הנידון צריך להיות לוגי, בנתיים נראה שאין בחירה חופשית...
באיזה מישור אתה רוצה לדון?שמש אא
מבחינה לוגית - אין עדיפות לאחת מהאפשרויות. זאת אומרת שאין סתירה לוגית פנימית להנחה שיש לאדם בחירה חופשית או שאין לו.

בהנחה דטרמיניסטית (שלכל דבר בעולם יש סיבה אחת ויחידה שקדמה לו וחייבה אותו) אין מקום לבחירה החופשית, גם לא לבריאה יש מאין, וגם לא לרצון ה' וכו..

השאלה היא למה אתה בוחר בהשקפה דטרמיניסטית (על סמך האינטואיציה כמובן) על פני ההכרה האינטואיטיבית של קיומו של הרצון?? זו בחירה לא שכלית שהולכת שולל אחרי התרבות המודרנית (היוונית אפילו, חנוכה וזה..)
הנח את כל המונחים בצד, לכל בחירה יש סיבה...דתי

כי זה לא הגיוני לומר שבחירה מסוימת נעשתה בלי סיבה,  ומי יצר את הסיבה? על פניו זה לא אני וגם אם זה אני מה הסיבה שיצרתי אותה? סיבה קודמת! עכשיו לך אחורה עד הסוף עד לבחירה הראשונה, שם אתה מוכרח לומר שהסיבה לא נוצרה על ידי,

אז ההיגיון קובע שאין בחירה חופשית!

זו הטעות.ד.

יכולות להיות כמה "סיבות", או  אפשרויות שיקול-דעת, לבחור לכאן או לכאן. 

 

כמו כן, אפשר למשל שהיצר יטה לכאן - והשכל והמוסר לכאן.

 

ויש לאדם בחירה חופשית לגמרי, להחליט כך או כך. הוא שוקל, ומחליט.

 

 

[אתה אומר, "אבל מה הסיבה שהוא מחליט" לכאן או לכן. הסיבה היא מה שהוא שוקל. בוחר. אלא שאתה חושב שלא.. הוא מחליט כי משהו "מושך" לכיוון שהוא מחליט. זה בדיוק מושג הבחירה החופשית: הוא מחליט לפי בחירתו. יכול לכאן ויכול לכאן..]

 

למה אתה מקבל את ההנחה שלכלשמש אא
דבר יש סיבה ולא מקבל את ההנחה שיש לי יכולת לבחור? שתי ההנחות האלו בנויות על אינטואיציה ולמה אתה מעדיף את הראשונה?
זה לא נכון.ד.

והבחירה החופשית היא יסוד כל היהדות, השכר והעונש וההשגחה וכפי שביאר רבי יוסף אלבו בספק העיקרים.

זה גם וגםמשיח בן דוד

לנו זה נראה כסתירה שיש בחירה חופשית וגם שה' רוצה שנעשה את אותן פעולות

אבל זה לא סתירה , זה בעיה בהבנה שלנו כמו שלעולם לא נבין מיהו הבורא

 

 

השרשור הזה מזכיר לי את מה שכתבתי בכרטיס אישי משיח בן דוד
שמש אא, זה לא אינטואיציה אלא זה מוכרח מבחינה לוגיתדתי

ד היהדות לא קשורה לנושא,

משיח בן דוד אתה מכניס נושא שלא ממש קשור...

למה אתה לא מוכן לקבל שאין סתירהמשיח בן דוד

אתה מנסה להבין עניין שקשה לנו עם ההגיון לתפוס

אי אפשר להסביר את השכר והעונש בלי שתהיה בחירה לאדם , ומצד שני ה' מכוון הכל

יש דברים שהם למעלה מהבנתנו ..זה כמו השאלה למה להעניש את פרעה אם כתוב שה' הכביד את ליבו

זו שאלה עתיקת יומין שלאף אחד אין עליה תשובה ברורה , אולי בקבלה יש לא יודע

לענ"ד,אם אתה רוצה לנהל שיח יעיל יותר כדאי לכתוב הכל בצורהשואף לאור

מסודרת,במקום אחד.מה הבעיות,ומה במה שכבר אמרו לא מניח את דעתך,עד עכשיו הגבת לרוב הכותבים בתגובה כללית שזה לא מספק,ולא נתת הזדמנות לבאר יותר,אתה יכול לעשות כרצונך,אך שים לב לזה

שואף לאור תודה על ההערה ובכן...דתי

העניין של שכר ועונש מסתדר עם בחירה חופשית, כי שכר ועונש נוצרו כחלק ממכלול הסיבות שיגרמו לאנשים לא לחטוא ולקיים מצוות.

 

חשוב לדון בנושא על מנת לברר האם יש טעם להתאמץ לשנות דברים.

לא הבנתי את מה שכתבתשואף לאור

אתה מסכים עם מה שכתוב בפנים או לא ?

 

 

סליחה, מסתדר יופי עם העדר בחירה חופשית.דתי

וודאי ה"יהדות" קשורה..ד.

הבחירה החופשית זה מיסודות האמונה.

 

כל השכר-ועונש בנוי על זה.

 

[והשאלה היא יותר הסתבכות - "לופ" - בחשיבה; מאשר באמת משהו "לוגי" צרוף..]

לא ראיתי את זה מופיע בתורה!דתי

יש מצוות שלא מפורטות איך לקיימםמשיח בן דוד

זה לא אומר שזה לא מציאות קיימת

לכן יש את התורה שבע"פ

בחירה חופשית זה לא מצווה!דתי

"העדתי בכם היום את השמים ואת הארץ החייםשמש אא
והמוות נתן לפניך הברכה והקללה ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך"
איך הציווי לבחור בחיים מראה שיש חופש בחירה.דתי


כי זה מפגר לצוות משהו שבכל מקרה יקרהשמש אא
או לא ייקרה.

זה כמו שאני אצווה על השמש לזרוח או לא לזרוח
לא! זה לא משהו שיקרה אם לא יצוו עליו.דתי

למה לא?שמש אא
למה כן?דתי

אתה מבין שמה שאתה אומר לא הגיוני כן?שמש אא
אם לא יצוו על משהו זה אומר שהוא לא ייקרה?

(המקום היחיד שהמשפט הזה נכון הוא בצה"ל..)
זה אומר שזה פחות יקרה.דתי

אם אין בחירה איך ציווי יכול להגדילשמש אא
או להפחית משהו?
הצווי הוא הסיבה דתי

איפה בדיוק הקב"ה ציווה על הכלביםשמש אא
לנשום?
אחרת אני לא רואה סיבה שהם יחיו..
למה השם ציווה ובחרת בחיים? אולי כדי שאנשים לא יתאבדו...דתי


לא ראית אינה ראיה....ד.

כל הציוויים על הבחירה,

 

כל מצוות התורה - 

 

וכל השכר-ועונש,

 

מסתמכים על כך שיש לאדם בחירה חופשית. ולכן מקבל שכר על בחירתו הטובה, ונענש על בחירתו הרעה.

 

וכמו שכבר הביאו, "ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע - ובחרת בחיים". פשט פשוט לחלוטין, אני נותן לך שתי דרכים, אתה יכול לבחור - ובחרת בחיים. ציווי. 

 

וכפי שכבר הזכרתי, לכן גם בעל "העיקרים", שמצמצם את מספר העיקרים, מונה את זה בין העיקרים ההכרחיים. כי זה ביסוד כל ציווייה של תורה, וביסוד השכר והעונש; מלבד מה שגם השכל הישר אומר כך, בלי "להסתבך"..

מי כן ראה?דתי

פירטתי..ד.
ספר העקרים זה לא תורה מסיני עובדה שרבי חיסדאי קרקש ורבי צדוקדתי

סברו אחרת.

חושבני שלא הבנת אותם.ד.
עבר עריכה על ידי ד. בתאריך כ"ה בכסלו תשע"ה 23:58
אף אחד לא סובר שאין לאדם מישראל בחירה חופשית בין רע לטוב.

 

אצל ר' צדוק זה דבר רגיל שהוא מדבר ב"כמה רבדים".  לא העלה בדעתו דבר כמו שאתה אומר.

 

[דוגמה מר' צדוק: כי יראת שמיים היא הבחירה שבידי אדם. והבחירה בעצמה באמת גם כן מהשי"ת שיצר את האדם בעל בחירה, רק יראת שמיים דהיינו ההכרה שהבחירה גם כן מהשי"ת, זה נקרא יראת שמיים, שירא לבחור ברע, זהו בידי אדם]

על כל פנים ספר העיקרים אינו תורה מסיני.דתי

המשך התורה מסיני -ד.

ומסביר אותה.

 

בפרט כשהעיקרון הזה מקובל על כל חכמי ישראל.

 

ואין איש כנגדו מהם. וגם לא יכול להיות.

 

[עי' הציטוט מר' צדוק שהיית סבור שאפשר "להסתמך" עליו]

זה לא לוגישמש אא
הוכחה לוגית (שכלית) לצורך העניין זו הוכחה שמונחת בהנחות היסוד שבלתי אפשרי לחלוק עליה מפני שהיא נכונה בהכרח. לדוגמה:

הנחה א: א גדול מב
הנחה ב: ב גדול מג
מסקנה: א גדול מג

זוהי הוכחה לוגית שהיא נכונה בהכרח ואי אפשר לחלוק עליה.

הטענה שלך שלכל דבר יש סיבה היא לא טענה לוגית אלא טענה פיזיקלית שמבוססת על ההתבוננות שלך ושל כולנו על המציאות - אנו רואים שלכל דבר שקורה יש סיבה שגורמת אותו ומחייבת אותו. אין עשן בלי אש. זוהי הנחה אינטואיטיבית למהדרין (זה לא אומר שהיא לא נכונה אלא שהיא לא נכונה בהכרח)

הבעיה היא שיש עוד הנחה שמבוססת על ההתבוננות שלנו על המציאות והיא החוויה שלנו את החירות של בחירתו.

עכשיו יש שתי אפשרויות: להחזיק בכל מחיר בהשקפה דטרמיניסטית ולמחוק את חווית הבחירה שלנו ולהתייחס אליה כאשליה

או לקבל את הבחירה החופשית ולהודות שיש דברים במציאות שאינם נתונים לדטרמיניזם (השפעות כן. אבל לא סיבה ותוצאה) כמו רצון ה' הבחירה החופשית בריאה יש מאין וניסים..

אני לא מבין למה אתה חושב שהאפשרות הראשונה היא יותר הגיונית ומתאימה למציאות מאשר האפשרות השנייה. יכול להיות שזה בגלל שאנחנו שבויים בתרבות המערבית שבודקת את הכל רק בעיניים של מעבדה..
זה רק מחזק את ההנחה שאין בחירה חופשית דתי

וכן, להגיד שמשהו קורה בלי סיבה זה נוגד את ההגיון!

גם להגיד שחווית החופש שאנו חווים היא אשליהשמש אא
נוגד את ההיגיון

ולא, להגיד שמשהו קורה בלי סיבה זה לא מנוגד להיגיון. יכול להיות שקשה לקבל את זה אבל אין סתירה לוגית באמירה הזאת
זה מה שהתכוונתי.דתי

יש לנו המון אשליות זה בעיה להוסיף גם את זה לרשימה?

לא הבנתי. בבקשה תכתוב באריכות כדישמש אא
שיהיה מובן
למרות שאין סתירה לוגית להנחה שיש חופש בחירה, היא לא סבירהדתי

לעומת ההנחה שאין בחירה חופשית שהיא מסתברת למרות האשליה של חופש בחירה, משום שקיימות הרבה אשליות.

התפיסה שלנו שיש דטרמיניזםשמש אא
הוא חוויה בדיוק כמו חווית הבחירה.
אין שום סיבה הגיונית להעדיף את הדטרמיניזם
אני לא מדבר כרגע על דטרמניזם זה נושא אחרדתי

מה פתאום נושא אחר? זהו בדיוק דטרמיניזם.אלעזר300
יש עוד גישות שמבססות את ההנחה של העדר בחירה חופשית...דתי
עבר עריכה על ידי דתי בתאריך כ"ז בכסלו תשע"ה 01:03

מלבד דטרמיניזם. זאת ועוד, לדטרמיניזם עצמו יש יותר מגישה אחת.

פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשהאחרונה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויקאחרונה
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.אחרונה
נשמע די מבאס לאבד חחח
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי הים

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

כלל נחמדזיויק
נראה לי רחוק מאד ממה שהולך שם
דווקא פנים מול פניםהפיאחרונה
יותר קל לי
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).
המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויק
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

לגמרי הבנתי את השאלה. עונה:די שרוט

בסוף, זה תלוי במינון של כמה אתה צורך. כי אם תגזים אתה בסוף תמצא את עצמך בחמש לפנות בוקר מתעורר ליד פח זבל עם גרביים שהם לא שלך.

 

ככה זה בחיים. צריך לקבל אותם כמו שהם. כל ניסיון להתכחש להם נועד לכישלון. כי מה הם החיים אם לא צבר אירועים שמפריעים לנו לישון?

מתברר עם הזמן-יש כיוון אבל רק ה' יודעהרשפון הנודד
אם רק ה' יודעזיויק
אז איך אתה גם יודע?
אני יודע את הכיוון לפי מה שאני מבין ומרגישהרשפון הנודדאחרונה

אבל בסוף מה יקרה איתי בפועל זה רק ה' יודע ומוביל

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
כןנפש חיה.אחרונה
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אולי יעניין אותך