אמנם עדיין לא אמא, אבל....סיוון
שלום לכולם

רציתי בבקשה לשאול שאלה בנושא חינוכי.
מתנצלת מראש על האריכות.

אני ב״ה עובדת בגן, ולאחרונה קרה לי מקרה שבחיים לא קרה לי עד אותה הפעם, ולא ידעתי איך להתמודד איתו ומה לעשות.

ילד אחד שבכלל לא פשוט להתמודד איתו, עשה בלאגן והרביץ לילד אחר (או משו בסגנון. לא זוכרת מה בדיוק הלך שם), וזו לא הייתה הפעם הראשונה שלו באותו היום...

באופן כללי, לפי המקרה והסיטואציה אני משתדלת להפעיל שיקול דעת כיצד נכון לפעול - האם לנהוג ביד קשה יותר או רכה יותר.
הפעם החלטתי שאני צריכה להגיב בחומרה כיוון שהוא עשה הרבה בלאגן באותו היום, וזה אחרי שדיברתי איתו, ביקשתי והזהרתי.

קראתי לו לבוא אליי, והוא התחיל לברוח.
אמרתי לו בנחרצות - אני לא מתכוונת לרדוף אחריך כי אני לא משחקת איתך תופסת, בבקשה בוא אליי עכשיו!
אז הוא התקרב כזה אבל לא בא אליי, ואז אומר לי בטון מתנשא וחצוף - אז את לא נותנת לי עונש!
הייתי בהלם מהתעוזה שלו!!!
אמרתי לו - אתה לא אומר לי מה כן ומה לא. בבקשה בוא אליי עכשיו!
בקיצור בסוף הוא בא אליי. לקחתי אותו ביד והסברתי לו שעכשיו בגלל מה שהוא עשה הוא יצטרך לשבת בצד לחשוב קצת על מה שעשה, וכשהוא יבין את הטעות שלו, הוא יגיד לי ,ואז הוא יוכל לחזור לשחק.
שמתי אותו עם כסא וביקשתי ממנו לשבת.
ואז... הוא פשוט בעט בכיסא והעיף אותו על הרצפה!
הרמתי את הכיסא, הושבתי אותו עליו, ואמרתי לו שעכשיו הוא בעונש והוא לא קם. נקודה.

הוא התחיל לעשות בלאגן, לדבר בחוצפה כזאתי שהייתי בהלם ממה ששמעו אוזניי, הרים ידיים וכו וכו...
התיישבתי על הכיסא והחזקתי בו בשתי הידיים ע״מ שירגע, אבל הפעם זה לא עזר...
הוא התחיל לירוק, לחקות אותי (!!!) [ולא, בבקשה לא לצחוק, אולי זה נשמע מצחיק אבל זה היה מאוד מאוד לא מצחיק!], ללעוג לדברים שאמרתי לו, להשתולל...

ניסיתי להרגיע אותו ע״י זה שהחזקתי אותו והסברתי לו שבצורה כזו שהוא מתנהג הוא ישאר בעונש, ואני לא אתן לו לחזור לשחק אם כך הוא מתנהג, והזהרתי אותו שיפסיק מיד עם ההשתוללות שלו.
בקיצור הוא לא הפסיק והמשיך עוד יותר - לירוק, להשתולל, לחקות אותי, להתנשא ולהתחצף.
בכללי, אם קורה לי מקרה שילד משתולל אני מחזיקה אותו עד שירגע, אבל הבעיה שכאן הוא גם ירק לי על הידיים והרביץ (!!!) אז לא ממש יכולתי פשוט לשבת ולשתוק...
הרגשתי שעוד רגע אני מאבדת את העשתונות שלי! (וב״ה זה כמעט לא קורה לי אף פעם... אבל עכשיו פשוט לא ידעתי איך אני אמורה ״לאכול״ את זה!!)
זה נמשך ככה כמה דקות ובאיזשהו שלב שמתי לו כזה יד על הפה (לפחות שיפסיק לירוק, בחייאת!!) וזה לא עזר כמובן והוא העיף לי את היד...

בקיצור, בסוף ביקשתי מאחד הילדים שיקרא לזו שעבדה איתי והייתה עם שאר הילדים בחצר, ואז היא לקחה אותו לצד, דיברה איתו וכאן נגמרה הסצנה הזו...

אני הרגשתי שצריך לעשות משהו שיגרום לו לזעזוע ולהבין שאין מצב בעולם יותר שהוא מתנהג ככה, לא משנה מה!! אבל לא היה לי מושג מה לעשות במצב כזה.

בקיצור אחרי זמן מה, שוב הילד הזה עשה משהו (נראה לי הרביץ) ואז החלטתי שאני מנסה דרך אחרת.
ניגשתי אליו, התיישבתי, העמדתי אותו מולי, הסתכלתי לו בעיניים ופשוט דיברתי איתו, השתדלתי בנחת.
אמרתי לו ״אני לא כועסת״ (למרות שכן כעסתי. מאוד. אבל לא ראיתי דרך אחרת לפעול במצב זה).
שאלתי אותו אם הוא זוכר מה הוא עשה מקודם. הוא ענה שכן. אמרתי לו - אתה יודע למה אני החזקתי אותך ככה ולמה כעסתי? הוא ענה לי - כי אני הרבצתי וירקתי וכו.
אמרתי לו - אתה מבין שזה לא בסדר מה שעשית?
הוא ענה לי - אני לא יודע מה קורה לי... (תשובה שהפתיעה אותי - לשמוע את זה מילד קטן..?)
שאלתי אותו - אתה פשוט התבלבלת?(כדי לתת לו לרדת מהעץ...) פתאום זה קרה לך בלי כוונה ואתה עכשיו מבין שזו הייתה טעות? הוא ענה לי שכן.
הסברתי לו בטון שקט שמה שהוא עשה זה ממש לא בסדר, וממש חבל. ביקשתי ממנו שלא יחזור על זה שוב. אמרתי לו - כשיצר הרע בא אליך ואומר לך לעשות דברים לא טובים - תילחם בו חזק, אל תיתן לו להשתלט עליך, תגרש אותו!

היה נראה שהוא מצטער. חיבקתי אותו, והשתדלתי לתת לו תחושה שאני סומכת עליו ומאמינה בו, ושלחתי אותו להמשיך לשחק.

אחרי כמה זמן ששוב התחילה סצנה שלו - אמרתי לו - אל תיתן ליצר הרע לנצח! תילחם בו! תגרש אותו!... וב״ה זה עזר להפעם...

אח״כ דיברתי עם מי שעבדה איתי והיא הסבירה לי שזה ילד שזה קורה לו הרבה, ובמקרה כזה צריך פשוט לשבת, להחזיק אותו ולשתוק. פשוט לשתוק. אחרת, מבחינתו זה שהוא מצליח להכעיס אותי בדיבורים שלו, מבחינתו זה ״ניצחון״ שלו. הבנתי והסכמתי, אבל מצד שני אני תוהה - איך יכולתי לשתוק ולא לעשות כלום, אם הילד מרביץ לי ויורק עליי?! כלומר - מה? פשוט לשבת ולתת לו להרביץ ולירוק וכו? מילא אני יכולה להתעלם מהדיבורים החצופים שלו, אבל לא לעשות כלום כשהוא מרביץ?! מה?? זו לא הפקרות!! כל פעם שהוא מרביץ - פשוט לשתוק?!?

בסוף ביום הזה, זה נגמר ב״ה בטוב, אבל לא כל פעם אפשר וצריך לגשת לילדים ב״ריגשי״ כמו שעשיתי בסוף... יש פעמים שחובה להראות להם שאנחנו כועסים, ולא כל מקרה ניתן לסיים אותו ביד רכה...

סליחה על האריכות, תודה למי שהחזיק מעמד עד פה.

פשוט יש לי שאלה אחת עיקרית - מה צריך לעשות במקרה כזה עם ילד כזה שכל מה שלא עושים - הוא פשוט מתחצף ומשתולל??
הרגשתי ממש חוסר אונים בסיטואציה הזו, ואשמח לתשובותיכם המחכימות כדי שאדע כיצד נכון לנהוג במקרים כאלו (שיהי רצון שבעז״ה לא יקרו), ובכלל - אשמח שתחכימו אותי לגבי המקרה.
האם נהגתי נכון או לא? מה יכולתי לשנות/ לשפר?

תודה רבה מראש!
דעתי היאאנונימי (2)
בתור בת שירות לשעבר שיצא לי לעבוד עם ילדים קצת קשים,
תשומת הלב היא דבר מאוד חשוב. אולי לבת שירות יש יותר צומי לתת, אני מתכוונת שלפעמים הילדים האלה מבינים בנחת, כמו שדיברת בסוף. לא הכוונה לשתוק, אלא לדבר ברוגע, אבל בנחישות.
כמו שאמרת.. "אולי התבלבלת?" "אתה יודע למה אני כועסת?" ומותר להגיד- אני כועסת. אבל לא לתקוף אלא להסביר. "זה לא נעים לי שאתה מתנהג ככה" "אתה תלך לשבת בצד אם לא תירגע" או משפטים מעין אלה...
לא תמיד קל ליישם, אבל לאט לאט... וזה חשוב גם לא לשכוח לבטא מה את מרגישה. את כועסת? תגידי. תשתפי אותו.. "אני יודעת שאתה מרגיש ככה וככה אבל אני הגננת (?) ועכשיו אני מחליטה מה לעשות.ואתה צריך להקשיב לי". אולי זה נשמע תוקפני מעט אבל סה"כ חשוב שכל אחד ידע את מקומו ושהילדים יכירו בסמכות שלך.

אשמח גם אני לשמוע דעות נוספות.
המון הצלחה
מענין מאד..ד.

למדת שיעור חשוב מתוך עצמך.

 

את רואה שמה שעשית בסוף הצליח יותר - אז כנראה שזה יותר טוב איתו, ממה שהציעה זו שעובדת איתך.

 

מי אמר שיש פעמים ש"חובה להראות שכועסים" (אגב, לא ציינת בן כמה הילד)?..

 

 

הוא הסביר יפה, שהוא לא יודע מה קורה איתו - את "שיקפת" לו מצוין את התחושה, דיברת איתו, וזה עבד.

 

אז תוכלי להמשיך איתו על הגל הזה. 

 

קודם כל, להציע בבקר מראש "מבצע".  שאת תשימי לב פעמיים ביום - באמצע ובסוף - אם הצליח לא להתפרץ (תגדירי לו על איזה התנהגויות מדובר, ובקצרה. וגם תגידי מה חיובי), ותתני לו משהו (אלי מדבקות - שכל כמה מקבלים פרס/כיבוד).

וגם תגידי לו שאם מרגיש שהצליח להתגבר על רצון להשתולל/להרביץ, שיבוא לספר לך.  אם יבוא - תשבחי אותו. תגידי לו שזה יעזור שבפעם הבאה כבר יהיה לו יותר קל, עד שבכלל כבר לא ירצה להתנהג כך (שתהיה לו בראש "סקיצה" מה אמור לקרות מזה..).

 

אם קורה ששוב מתפרץ, אפשר לעצור את זה - אבל לא בתור "אוייב". להגיד לו, הנה, אני עוזרת לך להתגבר על ההתנהגות הלא-טובה. אח"כ אתה תשמח על זה.

 

לא צריך "לכעוס" - אפשר להציב גדרים גם בהסברה והרגל.

 

זו ענ"ד.

אבל יש מקרים שחייבים להעניש. אין מה לעשות.סיוון
עבר עריכה על ידי סיוון בתאריך ד' בתמוז תשע"ה 01:46
אמנם זה בעדיפות אחרונה. אבל גם זה קורה.
אז מה עושים במקרה כזה שחייבים להעניש (לדוגמא אלימות וכו) והוא משתולל כמו שתיארתי?

אהה, ושכחתי לצרף למעלה עוד שאלה - לפעמים, מודה ומתוודה, מעשה של ילד פוגע לי באגו. מה עושים במקרה כזה כדי לא להסחף אחרי העלבון האישי?

למדתי מספר פעמים ואני יודעת - אין ילד רע, יש ילד שרע לו, אין ילד מופרע - יש ילד שמפריע לו, אין ילד קשה - יש ילד שקשה לו.
אבל תכלס, איך בשעת מעשה מנתקים את האגו וחושבים 100% על טובת הילד ללא מניע אישי, ואפילו לא מעט?
איך בשעת מעשה מבינים שזה לא נובע מרוע של הילד, ושזה לא ״דווקא״ (אפילו שזה מאוד נראה שזה בכוונה להכעיס)?

אני מנסה, אבל לא תמיד זה קל. אשמח לעצות גם בעניין זה

ותודה רבה למי שענה עד עכשיו, עצות מחכימות ונכונות, בעז״ה צריכה לזכור ולהשתדל ליישם.
נ.ב. הילד בן 4.5-5 נראה לי
זה לא "להעניש"ד.

צריך לעצור אותו - ולראות מה הכי יעזור לכך שזה לא יקרה להבא. שיפנים התנהגות מתוקנת. לפעמים לתפוס אותו ולדבר. לפעמים - אם רואים שזה חוזר ואמצעים אחרים לא עוזרים, אז אפשר לומר, למשל: כעת אתה לא יכול לצאת לחצר, כי הרבצת שם; זה לא בשביל לעשות לך רע, אלא כדי לעזור לך להתגבר על ההרבצות. שתרגיש שזה לא כדאי.

 

אבל האמת, אם את תתני אמון באופן  שבו התחלת - סביר שלא יהיה צורך. הרי המטרה היא לעזור לו גם להשתנות בכך. לא רק "עזרה ראשונה".  

וכמובן, לא לחכות עם תשומת הלב עד שהוא עושה משהו רע... לתת אותה גם בלי קשר. להתענין בו במשך היום, לשאול מה הוא משחק, להציע לו לעזור לו. זה גם גורם ליותר היענות כשיש צורך להעיר. את אשר יאהב.. - יוכיח.

 

 

לגבי ה"אגו" - זו שאלה לא-פשוטה. נסיון. גם הורים לפעמים מתמודדים איתה.

 

דבר ראשון, צריך לא להיבהל. לזכור שהוא ילד קטן. את צודקת במה שאת רוצה וזה גם לטובתו. תחשבי שכל מה שהוא אומר - זה בכלל בשפה אחרת, שנשמעת לך כמו המילים הללו. הוא מביע תיסכול, נסיון להשתחרר מתהליך ההגבלה שהוא גם לטובתו.  המילים שהוא אומר, זה לא כי הוא "חושב כך", אלא מנסה מה הכי "יועיל"...

 

לפעמים הכי טוב, זה לסובב קצת את הראש - לא מול הפנים שלו - ולחייך מה"לשון העשירה" של פַספוס כזה...

ואז זה באמת מצחיק - איך הוא אומר דברים בלי-קשר, העיקר בנסיון "להשתחרר" - וכבר קל יותר לדבר איתו. 

וגם הוא מרגיש, שאת בפאזה אחרת, זה עוזר לו לקבל ולהירגע מכח שיש מישהי שאינה נסחפת איתו, היא יציבה יותר. זה טוב גם עבורו.

 

 

 

לפעמים אני תופס- ולפעמים תפוס. לפעמים אני ענק -ולפעמים פספוסאנונימי (2)

אבל אני...
ילד חמוד...אמא, ברוך ה'

ממה שקראתי נשמע שמדובר על ילד חכם וחמוד. זה לא אומר שקל איתו, אבל הוא מן הסתם (כמו כל ילד) לא רוצה להתנהג כך.

צריך לפתור את הבעיה מן השורש - לראות מה מציק לילד הזה, למה הוא כל הזמן מציק לילדים או מותח גבולות?

יש לו חברים? משעמם לו? יש לו איזה קושי רגשי או תחושתי?

גיל 5 זה עוד לא גיל שהם מבינים לגמרי את ההשלכות של מה שהם עושים, הם אולי כבר יודעים לדבר כמו מבוגרים, אך הם ילדים ונמצאים בעולם רגשי ודמיוני.

אני לא אומרת שלא צריך להעמיד אותו בגבול. אבל הוא צריך לדעת שאת איתו ולטובתו. להרגיש את זה ממש. שגם אם את שמה אותו בצד לכמה דקות - זה בגלל המעשה ושזו צריכה להיות התגובה, ולא בגלל שאת "לא אוהבת אותו", אלא את אוהבת אותו מאוד, אבל רוצה ללמד אותו גבולות של מה מותר ומה אסור.

 

בהצלחה!

 

מתייחסת לשאלה השנייהבהתהוות

 

את שואלת מה לעשות כשאת מרגישה שהעלבון האישי הוא שמוביל אותך ולא החשיבה החינוכית.

לדעתי, מעצם השאלה - עשית כבר את רוב הדרך.

אפשר להיות לכודים שנים במחשבה שאנחנו לכאורה פועלים רק למען טובת הילד, ואף פעם לא לעצור להקשיב לקול הפנימי שיודע מה אמת ומה אשליה. זה קורה לרבים. אשרייך שאת לא במקום הזה! אשרייך שאת מודעת, שאת כנה עם עצמך, שאת לא מפחדת להכיר במציאות כמו שהיא.

המודעות הזאת - היא העיקר. היא הבסיס להתקדמות.

 

ומה הלאה?

 

יש לי שני טיפים קטנים:

1) נסי לעשות תרגיל כזה - בזמן שהוא עשה משהו מאוד מכעיס, להתנתק מעצמך לשתי דקות. תבטיחי לעצמך שעוד שתי דקות תחזרי להיות את, ותחשבי את המחשבות שלך ותרגישי את הרגשות שלך. רק לשתי דקות תהיי הוא. תדמייני שאת הילד הזה, תראי את העולם דרך המשקפיים שלו, תרצי את מה שהוא רוצה (פתאום תרגישי מאוד חזק מה הוא רוצה!), תחווי או מה שהוא חווה עכשיו, בסיטואציה איתך. כשתחזרי להיות את, להיות המבוגר הסמכותי בסיטואציה, איכשהו תהיי פחות מעורבבת עם זה. תהיי יותר ממוקדת למה שנכון וכדאי עכשיו.

2) תרגיל מעשי פשוט: כשאת מאוד כועסת עליו, נסי להסתכל עליו ממרחק. כאילו לעשות "זום אאוט" - לראות לא רק את הפה שיורק, או הידיים שמרביצות, או כל אזור אחר בגוף שלו שהיית ממוקדת בו - אלא את כולו בבת-אחת. גם זה עושה איזה סוויץ' בהתייחסות.

 

אלה טיפים לזמן אמת. חוץ מזה בעיניי חשוב להנכיח כמה שיותר ביום יום את הידיעה הכללית שלך, שהאגו דורש את שלו. לפרוט אותה למטבעות קטנים. הנה, זה קרה הפעם. מה שאמרתי בסיטואציה הזאת לא בא ממקום טהור כמו שניסיתי להציג. לא באשמה! מאוד מאוד חשוב - לא מתוך אשמה! אשמה רק תשבש את כל התהליך. הרגש שלך נורמלי וטבעי, ובעזרת הילד הזה ה' מזמן לך הזדמנות פז לצמיחה, לעבודת מידות. אין כאן עניין לאשמה. פשוט להתבונן, לשים לב, להיות מודעת. מעוד פעם ועוד פעם שמחדדים את המודעות, מלטשים את היכולת להתעלות מעל הרגשות האלה.

 

 

לאט לאט. זה שיעור לחיים שלמים

 

 

 

הישירות של ילדים זה משהו!sha
נשמע שזה ילד מאוד מיוחד. העניין פה זה יותר עבודת המידות שלך מאשר שלו, שהרי באנו לשנות את עצמנו לפני שמשנים אחרים.
אז זה באמת לא נעים, ויכול להטריף את הבנאדם הסיטואציה, אבל כששיחת את הפגיעה האישית שלך בעניין, זה הצליח. ואני לא אתפלא אם הילד ראה את הכוחות שלך וקיבל בעצמו גם כן.

הרעיון הוא פשוט לא להכנס למצב שהילד מוציא אותך מהשקט והשלווה הפנימית שלך ואפילו כאפה הוא יכול לקבל באהבה (אם זה ילד שלך...)

קיבלת פה כלים לכל החיים מהמעשה הזה.
תגידי תודה למי שנתן לך אותם.

ושתזכי לילדים משלך בקרוב ותראי כמה הכלים האלו חשובים מתי שאין לך שום מעצור לתת לילד שלך סטירה אם הוא היה עושה לך ככה.

בהצלחה בגן הזה ובכלל.
קודם כל נראה לי שאת אשת חינוך אמתיתרבקה כהן

אם הצלחת ככה לשנות פאזה ולדבר אתו במקום להיכנס אתו למקום של מאבקי כוח זה אומר עלייך הרבה מאוד. 

מה שהגננת אמרה נכון - הדיבורים המטיפים האינסופיים שלנו הם "מכבים" את ההקשבה של הילד, ונותנים לו עוד דלק להמשיך במעגל של מאבק כוחות. כשהוא בתוך התקף זעם בלתי נשלט ויש צורך להגן על שאר הילדים או עליך מפניו, באמת צריך להחזיק אותו (ולהתעלם מיריקות, קצת רוק לא הרג אף אחד, אבל כן לחבק אותו בצורה שהוא לא יכול להרביץ) בשקט. בלי להגיד כלום. הוא יירגע יותר מהר ככה, מאשר אם הוא יקבל את הדלק של התגובות שלך. אפשר להגיד לו פעם אחת "אני רואה שקשה לך עכשיו לשלוט במה שאתה עושה אז אני מחבקת אותך עד שתרגע" אבל זהו! 

אם אפשר להגיע אליו רגע לפני שהוא מתחיל להשתולל - כשאת רואה שהוא על הסף - זה הכי טוב. ואז אפשר לתווך בדיבורים. לבדוק מה הרגיז אותו. לבדוק מה הילד השני בסיטואציה חושב שקרה. עם הילדים שלי אני לפעמים אפילו רק חוזרת על מה שהם אמרו באזני הצד השני "דני אומר שמאוד הרגיז אותו שאתה משחק עם האוטו וגם הוא רוצה. איך אתה חושב שאפשר לפתור את זה?" אם מאוחר מדי והוא כבר משתולל, אין מה לדבר עד שהוא נרגע. אחרי שהוא נרגע אפשר לעשות את אותה שיחה שעשית בפעם השניה, ואפילו לפתח אותה יותר. אם הוא אמר שהוא לא יודע מה קורה לו - וזו באמת תשובה מדהימה ברמת המודעות העצמית שבה - אפשר לשאול אותו "אתה מצליח לזכור מה קרה ממש לפני שהתחלת להרביץ? משהו עצבן אותך? או העציב אותך? אולי רצית משהו שהיה למישהו אחר? או אולי רצית שהילד ההוא ישחק איתך?" ככה יהיה לך וגם לו יותר ידע על מה מצית אותו. אפשר לעשות איתו משחק תפקידים - הרגיז אותך שדני לקח לך את המכונית? בוא נראה, אני אהיה דני ואקח לך את המכונית ובוא נחשוב מה אפשר לעשות אם זה יקרה שוב. לא פתרון קסם, אגב. אפשר לחזור על "פתרונות אפשריים מקובלים אחרים" 1,354,227 פעמים ועדיין באותו רגע הילד יאבד את האשתונות, אבל זה נותן לו כלי אפשרי לתגובה אחרת. 

לגבי האגו שמתערב - הורים כל הזמן מתמודדים עם זה! כי כשזה הילד שלך, בנוסף לכעס על זה שילד בן חמש "מנצח" אותך, נוספת קופת שרצים שלמה של רגשות. מה, הילד שלי מתנהג ככה??? מה זה אומר עלי כהורה? מה זה אומר על העתיד שלו? אם הוא מדבר ככה עכשיו, איך הוא ידבר אחר כך למורים בבית הספר? למפקד בצבא? אני לא צוחקת, זה באמת עובר בראש במידה מסויימת. דווקא ממקום של גננת יותר קל להיות מנותק מהצד של האגו. אני נלחמת בעניין הזה כל הזמן. מה שבהתהוות אומרת זה יפה וגם אני אנסה את זה. לפעמים עוזר לי להזכיר לעצמי שאני המבוגר והוא הילד. האחריות להתנהגות נאותה עלי. לפעמים עוזר לי להתמקד במה אני מנסה להשיג כאן. במקרה של ילד, נגיד, שצייר על הקירות, המטרה לא להוציא את כל העצבים על הקירות המלוכלכים על הילד, ולשחרר ככה כעסים, אלא המטרה שהקיר יהיה נקי. ואז זה עוזר לי יותר להתמקד בפתרונות, ופחות להתפוצץ מעצבים. 

אני חושבתכוח הרצון
שנהגת מצויין ואני מסכימה עם הדברים שנאמרו.

הדבר הבולט שאני רואה בילד(במיוחד כשהוא אמר שהוא לא יודע מה קרה לו!)זה שאין לו יציבות.בבית,הורים,וגם בגן יכול להיות.
כדי להכניס לו יציבות את צריכה לעשות לעצמך סדר בראש עם כל הטיפים שקיבלת פה ולהחליט על התגובה שלך כלפיו כבר עכשיו ותאמצי את התגובה לאורך זמן-הילד ידע שיש כאן דפוס קבוע אם הוא מתנהג כך אז התגובה כזאת ואם כך התגובה שונה.כמובן שאם את רואה שמה שבחרת פחות מתאים אז תשני אבל בגדול זה יכול להרים את הילד מאוד כי זה נראה שהוא באמת מבולבל.

בהצלחה רבה רבה!
כל הכבודבת 30

זה לא תמיד קל לצאת מעצמנו בזמן עימות או כעס ולגרום לעצמנו לחשוב ולפעול אחרת.

רק הערה- אני לא חושבת שזה נכון לומר לילד "בבקשה  תבוא אלי". את לא מבקשת, את קובעת. אתה בא אלי. ברגע שאת מוסיפה בבקשה- את נותנת לו אפשרות לסרב..

וואוו!! התגובות פה מדהימות אחת-אחת!!סיוון
יש לי עוד הרבה מה ללמוד ברוך ה׳...
תודה אנשים יקרים על העצות!! עצות מהממות, מחכימות ונכונות כל כך! תזכו למצוות

נ.ב. שכחתי להוסיף שלא שמתי לב אבל היו כמה ילדים שהסתכלו על כל הסצנה הזו, (טעות שלי. בגלל שכ״כ הייתי שקועה בניסיונות ההרגעה שלו, לא מספיק דאגתי שילדים אחרים לא יהיו שם, ורק בסוף שמתי לב לילדים שצפו במתרחש).
ואחר כך, אחרי שהוא התחרט על מה שהיה וכו, אמרתי לילדים שהיו שם - תיראו איך הוא התגבר! הוא ביקש סליחה והתגבר, ישר כח!! ואז קראתי לו, חיבקתי אותו ועשינו לו ״כיפק״! (מכירים? אומרים כיפק ל(שם הילד) ושאר הילדים אומרים ״היי!!״ ושוב, כך שלוש פעמים...) ראיתי על התגובה שלו שהוא מאוד התרגש, בצורה לא רגילה! הוא התחיל לצחקק במבוכה וניסה לכאורה לדחות את העידוד, אבל ראיתי שהוא מתרגש כל כך מיזה!!! בצורה לא נורמלית!!
[כנראה הוא רגיל שכועסים עליו ולא רגיל שככה מעודדים אותו ומחמיאים לו בפומבי..?]

אחרי העצות שלכם נזכרתי שלא סיפרתי את זה, ואז חיברתי בין הדברים וראיתי שהדברים שאמרתם תואמים בדיוק רב לסיטואציה.

תודה לכם אנשים יקרים, החכמתם אותי מאוד, ואני בטוחה שגם עוד הרבה אחרים. תבורכו!
יישר כח. תשובה מאהבה..ד.

הרגיש את הטוב שבו.

 

יש סבירות שההתנהגויות שלפני כן מביעות איזו מרירות/תסכול - והנה רואה את הנעימות שיש בתחושת הטוב שבו.

 

כעת תנסי להעביר את זה למישור יום-יומי. להתייחס מפעם-לעם, להתענין. "לחברֵת" בינו לאחרים, כלומר - להציע משחק ביחד ולשים לב איך זה מתנהל, להדריך. להרגיל בכך שמקבלים אותו טבעי והוא את החברים, מסתדרים. 

 

דבר כזה יכול להשפיע על כל ההמשך - מהלך אחר לגמרי ממה שהיה הולך בלי זה. יכול לפעמים לחסוך צרות לְשנִים.

נתת לו את מה שהוא כמהה אליואמא ו7 גמדים

תחושת חשיבות ומיוחדות.

 

ילד שזקוק לזה - או שיקבל, או שייקח בכח.

 

יקבל-ע"י העצמה חיובית "איזה ציור צבעוני ציירת!! וואו!"  "אני ממש מופתעת! אספת את המשחק ככ" מהר!" , "איזו חולצה יפה לבשת היום" וכיוב'.

 

ייקח - ע"י מה שהוא עשה וגרם בכח לכולם להסתכל עליו, ולך-להיות מחוברת אליו. בכח.

בתור גננת לשעבר.נערת טבע

עוד לא אמא, ולא מנוסה בהמון מצבים כאלה ב"ה.

אבל, יש ילדים שכאשר הם "מבולבלים", כפי שהוא בעצמו הגדיר זאת, דיבורים רק מערערים אותם ומבלבלים אותם עוד יותר.

יש לו כנראה הרבה רעש עכשיו בראש.הרבה קולות סותרים שהוא מנסה להקשיב להם ולסדר אותם.

((ובכלל, אולי יש גם רעשים חיצוניים-- טוב לו בגן? אולי משהו קורה בבית?))

 

כשאת, בנוסף להכל, "חופרת" לו, אולי זה רק מרעיש לו הכל יותר, וגורם לתותחים שאצלו בפנים לרעום חזק יותר. 

הוא במלחמה עם עצמו כרגע, וצריך שקט כדי להירגע.

 

זו דעתי הקטנה.

 

אח"כ כשנרגע, או למחרת, באמת ניתן לתת לו שמו"ס, בסבר פנים יפות ובנחת, אבל לא תוך כדי "ההתקפה" שקורית אצלו בפנים.

 

הרבה הצלחה! את נשמעת גננת מקסימה וקשובה!

פה באישי אם תירצי.\

 

פשוט מרגש את גננת בה' הידיעה!!770מ

מזמן לא נתקלתי בכזו אישיות מדהימה!

 

עשית בחכמה רבה. וממש יצא לי דמעות מהעינים!!

 

מאחלת שתמשיכי בעבודתך בקודש, במיוחד הילד הזה שבזכותך ישתנה לבלי הכר!!

נראה שמתאים לענייןמקיין

http://www.meirtv.co.il/site/content_idx.asp?idx=9197&cat_id=4430

הילד המתפרץ - פתיחה לסדרה "הילד שבר את הכלים" 

ערוץ מאיר.ד"ר אבולעפיה.

 

למרות שנראה שכשרון חינוכי ושליטה עצמית גבוהה מאד כבר קיימים.

אבל אולי יוסיף. 

 

איפה הגננת בסיפור הזה?shindov


הזכרתי אותה בהתחלה:סיוון
״בקיצור, בסוף ביקשתי מאחד הילדים שיקרא לזו שעבדה איתי והייתה עם שאר הילדים בחצר, ואז היא לקחה אותו לצד, דיברה איתו וכאן נגמרה הסצנה הזו...״

זו היא. והיא הייתה הגננת המשלימה. לא הקבועה.
התנהלות נכונה ." יצר אישה ותינוק שמאל דוחה וימין מקרבת"מנחם10אחרונה


יוגה עם פרשת שבוע לילדי מילואיםאיתי פ

אהלן, הכנתי סרטון של יוגה להורים וילדים לפרשת השבוע.

הוא מעולה לילדי מילואים/קבע כי יש בו המון מגע, עיטוף, הענקת ביטחון. ומתאים כמובן לכל משפחה, לא רק מילואים.

תהנו

יצירתי!תהילה 3>אחרונה
בהצלחה
אולפנה או תיכון בירושליםאילת אלישיב

מחפשת בירושלים אולפנה או תיכון דתי לבת שלי, מקום טוב וחם עם רמה לימודית טובה וחינוך טוב.

כן שמאפשר טלפון חכם ולק ג'ל. 

מציעה לך לשאול גם בפורום אמהות. בהצלחה בחיפוש!יעל מהדרום
אולי אולפנת חורב?הרמוניהאחרונה
אירועי תרבות בקהילה- מה הכי אהבתם?טליולה

קיבלתי תפקיד חדש יו"ר ועדת תרבות בקהילה שלנו

התקציב דיי דל 🤧

אשמח להמלצות למפעילים באירועי קהילה שהייתם בהם!


תודה!

מקסיםזיויק
באיזו קהילה?
אני אוהבת ערבי נשים שיש זמן לפטפט ולהכיריעל מהדרום
לק"י


יכול להיות יצירה קלילה, סתם ערב שכל אחת מביאה משהו טעים, אוכלים ומדברים.

ומציעה לך לשאול בפורומים פעילים יותריעל מהדרום
סיורים בגינות וחורשות קטנות מקומיות עם מדריכים,ירושלמית טרייהאחרונה

זה נקרא סיורי טבע עירוני. מגלים צמחים ובעלי חיים.

פיתות על הטאבון ביער..

זה עולה מעט כי זה רק תשלום למדריך.

סעודות שבת - קטסטרופה אבא פגום
עבר עריכה על ידי אבא פגום בתאריך י"ח בחשוון תשפ"ו 16:30

אני סובל בשבתות, פשוט סובל, כל סעודה היא סיוט. יש לנו ב"ה 6 ילדים מגיל 3 עד 17 וכל סעודה היא בעיקר הקנטות בין הגדול לכולם. אני מכין דברי תורה, חידונים, סיפורים (כן, ניסיתי גם את "עושים עניין" של הרב יוני לביא) ופשוט לא מצליח להחזיק יותר מ 20 שניות. אני רק פותח את הפה הגדולים על הספה במקרה הטוב קוראים עלונים, או בחדר, נחים מחוסר עזרה בשישי.. אני מרגיש מועקה גדולה, תחושת כישלון, אפילו הקטנים לא מקשיבים לסיפורים.

יש למישהו עצה מלבד תפילה?

אני עובד עצות..

לצערי מוכר גם ליליפא העגלון

החלטתי בשלב מסויים להגיע לסעודה מתוך גישה פנימית: אין לי ציפיות מאף אחד. אני לא אחראי על אף אחד. אני מתחיל שלום עליכם אחרי הודעה מספקת, מי שלא רוצה שלא יהיה. אני מקדש - מי שלא נמצא שיקדש לעצמו או שלא יקדש בכלל. אחרי כל כך הרבה סעודות שבהן ניסיתי להחזיק בכוח, לשלוט בסיטואציה, להשליט ''צורה של שולחן שבת'' - חלאס, זה לא שווה את הכעס.

אלה ילדים גם של הקב''ה ומנקודה מסויימת שייקח אחריות... או כמו שרבי נחמן אומר: ''וכן כשמגיע שבת או יום טוב, אזי אני מוסר כל ההתנהגות וכל הענינים והתנועות של אותו השבת או היום טוב להשם יתברך, שיהיה הכל כרצונו יתברך. ואזי איך שמתנהג באותו השבת ויום טוב שוב אינו חושב וחושש כלל שמא לא יצא ידי חובה בהנהגת קדושת אותו היום, מאחר שכבר מסר הכל להשם יתברך וסמך עליו יתברך לבד''


בקיצור, לשחרר וזהו. לאורך זמן השחרור הזה מביא לשיפור במצב. 

תתרכז אולי בשירים וחוויה.זיויק

שיחות משפחתיות, צחוקים ודאחקות.

אולי התוכן מועבר בצורה מעיקה?

שיטה טובה, עובדת אצלנו:חירטטתי
להתחיל לשיר שירי עונג שבת, מניסיון זה מושך את אלה שעוד נשאר בהם קצת ניחוח של שבת ואלה שלא, כבר בעיה אחרת
מטורףזיויק
שחרר אותם…רינת 24

זה נשמע מאד מעיק.


למה לא פשוט לאכול ביחד, לפטפט ולספר חוויות מהשבוע שחלף?

אני מבינה את האידיאל שאתה רואה לנגד עיניך אבל נשמע שזה עושה יותר נזק מתועלת

מאוד מבינה אותךשם פשוט

מאוד מאוד מבינה אותך💔

מאוד כבר אמרתי?

אבל הכי חשוב שתהיה להם חוויה טובה משולחן שבת.

אל תכביד עליהם

תקליל

שישמחו בשולחן שבת, שיהיה כיף, קולות של צחוק, טעם מתוק וזכרונות טובים

א כלהעני ממעש

צריך שילד יזכור חוויה חיובית משבת , שולחנו, וכלליותו .

תשחרר

שיעור כללי תעביר במקום אחר

בנוסף שים לב יש לך טווח גדול של גילאים

אולי לא צריך ארוחה כל כך ארוכה?משה
יש דרך!!!אוצרי

יש דרך!! בגישת "שפר" להורות תוכל למצוא דרך לשפר את סעודת השבת, לשפר את מערכת היחסים בתוך הבית, להבין את הדינמיקה שבין הורים וילדים ומכאן, השמים הם הגבול. חבל לסבול כשאפשר ליהנות מגידול הילדים. גישת שפר, המפתח להורות אחרת. 

פרסומת?זיויק
לא מתאים לכל הורה, לא מתאים לכל ילד.טויוטה
מגפה כלל יהודיתטויוטה

אם כי ידיעה זאת, לא עוזרת במיוחד...

קח ממנו כמה טיפים. מנסיון.

 

1) תעלה נושא עם אמוציות לדיון, והם המדברים. ולא הקהל. אתה מנהל הדיון. 

 

2) תציב דרישה וציפייה, שאין שלילי בסעודה. רק חיובי !

 

3) תגרום לחוויה בשולחן, שירה חידונים וכו'

 

4) תעשה קואליציה עם שניים מהילדים בשירה או בדיון, השאר יצטרפו בהמשך.

 

5) תעשה קידוש מיד, אנשים רעבים הם אנשים עצבנים.... גם אתה.

 

6) תהיה אתה רק בחיובי ולא בשלילי.

 

8) תנמיך ציפייה, ותוציא מראש את כל התמונות והסירטונים והתיאורים מהידברות וכו' ששולחן שבת יש אוירה מדהימה ומשפחתית... לרוב זה לא כך, כל מה שבא ברוך הבא.

 

9) מסתבר שרוב הריבים הם על אותם דברים פחות או יותר כל שבוע, אוכל, מקום, וכו', תשב עם עצמך או אשתך ותפתור את הבעיות לפני שבת. [כגון חלוקת מקומות שונה]

 

10) בד"כ יש ילד אחד או שניים שהם עושים את הבלגן - תבודד אותם... בעדינות כמובן. ובלי לפגוע.

 

11) אם יש לך ילד עם הפרעת קשב ריכוז שייקח ריטלין גם בשבת.

 

12) אם יש לך הפרעה קח ריטלין לפני הסעודה ..... זה עובד. [וגם אם אין לך הפרעה.... זה עושה את העבודה...]

 

אם תרצה עוד, פנה אלי באישי.

 

כמה מוכר...arlan

לגבי ההקנטות- האם הן ממש מעליבות? האם ילדים יוצאים פגועים? אם כן זה (ורק זה) מצריך ומצדיק מלחמת חורמה. אם כולם בסבבה, תזרום.

לגבי זה שהילדים קמים- אנחנו מאוד קיצרנו את הסעודה תמורת זה שהם לא קמים.

 

משהאחרונה
לא מבין..יהולב

יש לך אחריות על דברים מסויימים, ולילדים יש אחריות על דברים מסויימים (כמו כל דבר בחיים).

נראה שאתה עושה את מה שלדעתך מוטל עליך.

אתה לא יכול לשלוט על אחרים (קדרא דבי שותפי..)

תזרום עם הדברים הטובים שאתה עושה ואל תפנה למקומות שבהם אין לך ממילא שליטה

כמה דברים:תהילה 3>

1. תדאג שלך ולאשתך יהיה כיף וטוב בשולחן. תיהנו, תאכלו טוב, תפטפטו בכיף, תספרו דברי תורה.

אנשים רוצים לבוא למקום שטוב בו, ושולחן שבת צריך להיות עונג, לא מטלה.

תנסי לשכול מכל שאר ההגדרות ופשוט לדאוג שיהיה לכם כיף, וכל השאר מפסידים...

2. אפשר להוסיף דברים שכיפיים לבני הבית, ואפילי לשאול מה אוהבים..

סבב של מה היה טוב השבוע, שירה ב2 קולות/סולו של שירים כיפיים והווי משפחתי.

3. לגבי הגדול שמקניט, זה בדרך כלל ככה או רק בסעודה? התנהגויות של הצקות או מריבות על מקום בשולחן זה מגיע מחיפוש מקום במשפחה, מתחושת מצוקה מול המקום שלי וכו.

כן כדאי לנתב אותו למקום שירגיש משמעותי, ושיש לו מקום ומשמעות במשפחה. אפשר לבקש ממנו להכין דבר תורה, לשיר איתך איזה שיר, לעזור בהגשה, או סתם לפרגן לו על משהו.

בכללי לשים לב שהוא בטוב, ומה קורה לו.

ילד שמציק זה ילד שמשהו מציק לו.

4. כמובן תפילות!!

מחפשת מטפל רגשי מומלץ מנסיוןבננה צהובה

הבן שלי בן 16. מתוק, אבל  עם חרדה חברתית ודימוי עצמי נמוך.
מחפשת מטפל רגשי ממש טוב באיזור פתח תקווה והסביבה.
אשמח להמלצות!
תודה רבה!!

מציעה לך לשאול גם בפורומים נוספים ופעילים יותריעל מהדרום

לק"י


אמהות

הריון ולידה

ועוד

אפשר דרך השרות הפסיכולוגי של פתח תקווהמתיכון ועד מעון

יש שם פסיכולוגים גברים מצוינים, אבל לא דתיים אם זה חשוב

עניתי לך בפרטי, אם עדיין רלוונטיחירטטתי
מה טעות?חירטטתיאחרונה
כמה עובדותאריק מהדרום

1. כלכלת ארהב היא כרבע מכלכלת העולם כולו.

2. כלכלת סין היא הבאה בתור עם כ-17% מכלכלת העולם כולו.

3. אחריה כלכלת גרמניה בפער משמעותי של כ4.3% מכלכלת העולם כולו

4. שלוש הכלכלות האלה יחד לבדן מהוות כמחצית מכלכלת העולם כולו

5. כשמונים אחוז מכלכלת העולם מתבצעת במדינות G8 שהן היום G7 בתוספת רוסיה שממודרת כרגע מהמועדון.

6. 86 אחוז מכלכלת העולם מתבצעת במועדון G20 שהם 19 המדינות החזקות כלכלית בעולם והאיחוד האירופי שנחשב לחברה בפני עצמה (כלומר יש נציגות גם למדינות אירופאיות נחשלות באיחוד)

7. כל שאר העולם מתחלק ב14 אחוז הנותרים

8. ישראל איננה חברה בG20.

9 סדר גודל של התלג לנפש בישראל הוא סדר גודל של תלג לנפש של גרמניה

10. אנחנו לא כמו גרמניה כי אין מספיק נפש, לא כי אנחנו לא מוכשרים או חכמים מהם אלא כי אין מספיק נפשות.


מסקנה שלי, הביאו ילדים זה טוב לכלכלה, שאו ברכה.


(זה איננו פוסט כלכלי ולכן לא נכתב בפורום חיסכון השקעה וצריכה, אני יודע שאני משקר ביודעין שקרים לבנים למשל לגבי התלג לנפש של סין ולא אכפת לי ואני לא נכנס לדיון על כח קניה כי זה לא פוסט כלכלי, רק שורת המסקנה חשובה לי פה וכל השאר לא מעניין אותי)

תמיד נהיה עם קטן יחסית לאומות העולם, "כי אתם המעטקעלעברימבאר
מכל העמים". אף פעם לא נהיה 70 מיליון כמו גרמניה, ולא בטוח שיש מספיק מקום בארץ ישראל המורחבת להיות כמו הסינים.


אף פעם לא נהיה המעצמה הכלכלית של העולם כי אנחנו עם קטן.


לכן הנביאים אומרים שבעתיד הגויים יסייעו לנו כלכלית כמו שהאומן והמניקה עוזרים לתינוק קטן "והיו מלכים אמנייך ושרותיהם מניקותייך"

ישראלאריק מהדרום

היא המדינה המערבית היחידה שהאוכלוסיה שלה מתרבה בעוד שאוכלוסיית המדינות המערביות האחרות צונחת.

ישראל היא מדינה שיש סיכוי לדור שלנו להזדקן בה בכבוד כי יש לה צעירים שישלמו מיסים למחלקת הרווחה.

כבר היום ישראל יכולה לקיים את התעשייה שלה ללא מהגרים (ברוב ענפי התעשיה, יש עבודות בבניין ובמוסכים ובסיעוד שזה יותר קשוח).

ישראל צפויה להגיע ל24 מליון נפש עד שנת 2100 ויש הערכות שזה יקרה עוד לפני כן.


בקיצור הבאת ילדים לעולם זה ברכה לישראל.

מסכים איתך שזה ברכה, פשוטקעלעברימבאראחרונה

לא נראה לי שיום אחד נהיה מליארד כמו הסינים.

 

ואם מתישהוא נמנה מליארד, אז הסינים ימנו 500 מליארד (ויגורו בכוכבים אחרים או לא יודע מה יהיה. ובכלל השאלה אם ארץ ישראל יכולה הלכתית להתפשט על כל העולם, או שהטבעים ישתנו בעתיד או הטכנולוגיה בעתיד הרחוק תאפשר לנפח את כדור הארץ או לא יודע מה יהיה). בכל מקרה תמיד נהיה עם שמהווה אחוז קטן כמותית מהאנושות, ואף פעם לא נהיה המעצמה הכלכלית של העולם

קראווניםיוני21

עד כמה ילדים זה מתאים


עם 2 ילדים איך זה?



כמה המחירים היום לקראוון בברוכין?


מערב השומרון



תודה רבה

תלוי בגודל של הקראווןעזריאל ברגראחרונה

אנחנו נכנסנו לגור בקראוון כשהיו לנו שני ילדים, ועברנו ממנו עם שלשה ילדים, והיה סביר.

לא זוכר כמה מ"ר הוא היה, אבל היו בו שני חדרי שינה - אחד לנו ואחד לילדים, שהיה בו מקום להשכיב את שלשת הילדים במרווח.

והיתה חצר גדולה שהילדים שוטטו בה בכל זמן שמזג האוויר איפשר את זה....

הבת שלי שאלה אותי. אבא למה יש לך קוויםאדם פרו+

היא מתכוונת קווים בעור.

אני חושב שאלו קמטים.


מה עונים לה?

אולי יעניין אותך