נשואות? צריכה את עזרתכן! גאהלהיותיהודיה

מועדים לשמחה.

 

החלטתי לאחרונה לבנות מערך מקוואות ידידותיות לרווקות המעוניינות לעלות להר, וזאת על מנת להקל על כל התהליך.

אם אתם מכירים רווקות שעולות להר או בלניות המעוניינות לעזור, אשמח שתקשרו ביננו.
(אני מחפשת מקוואות ברחבי הארץ, גם בחורים נידחים וגם בערים גדולות.)

 

תודה רבה!

תפארת גולדפרד, תנועת חוזרים להר.

054-7944877
Tiferetbg12@gmail.com

 

[דרך אגב, גם נשואות הנתקלות בקשיים כשהן מנסות לטבול על מנת לעלות מוזמנות ליצור קשר איתי בהמשך ואשתף איתן את הרשימה.]

נגד דעת תורה!כאן ועכשיו

חכמים ביטלו טבילה מרווקות פנויות בשביל שלא יהיה פתח לדבר עבירה!

ולכן אין הרווקות כיום טובלות בעיו"כ אף שבהלכה מובא לטבול.

 

מלבד עצם האיסור לעלות להר הבית!

 

דעת תורה של רבים וטוביםאוהב תורה
אולי לא דעת תורה של רבותיך אולם רבנים רבים לא חושבים כמותם.
לא כדאי לכתוב בשם דעת תורה בלי להכיר מה התורה אומרת.
רבנים מגוונים שונים מעודדים טבילת רווקות לשם עלייה להר הבית.
ביניהם הרב ישראל אריאל, הרב שמואל אליהו, הרב יובל שרלו ועוד.
ובכלל גדולי תורה רבים עולים בעצמם להר הבית, אז אם אתה רוצה לסמוך על רבנים שאוסרים, אתה לא יכול לבוא בטענות למי שסומך על המתירים.
אנא הבא מקורות לדברי הרבנים שהזכרתיזהר


מקורותאוהב תורה
אני מניח שהתכוונת להפניות לדברי הרבנים, כי מקורות דווקא מי שרוצה לאסור צריך להביא - בפרט כשהוא מודה שההלכה אינה כדבריו והוא טוען זאת בשם "חכמים".

הרב ישראל אריאל פרסם את דבריו בחוברת בשם "בית ה' נלך".
דברי הרב שרלו ראיתי מפורסמים בתשובה באינטרנט, אני חושב שבאתר כיפה.
דברי הרב שמואל אליהו ראיתי בתכתובת דוא"ל אישית; אם כי אתה יכול לשאול אותו...
שמעתי על עוד רבנים שמתירים, אבל באמת אין עניין לספור רבנים.
מי שרוצה לטבול ולעלות, בוודאי שיש לה על מי לסמוך. מי שלא רוצה, ההפסד כולו שלה...
אולי לא רק שלה, אלא גם של כלל ישראל, שמפסיד עוד בת ישראל מלעלות אל ההר, אבל אם היא נמנעת מכך מכיוון שהיא סומכת על רב מובהק המורה לה כן, כנראה שיש לה על מי לסמוך...
לגבי לספור רבנים..אדם כל שהוא

יש בכל אופן משמעות לשאלה מי האוסרים והמתירים וכמה.

ונדמה לי שהתומכים בעליית רווקות להר הבית [ואולי גם נשים בכלל] הם מיעוט מאוד קטן.

ושהפוסקים המרכזיים בציבור הדתי לאומי, וכל שכן בציבור החרדי, מתנגדים.

(הבאתי תשובה של הרב אריאל, והנה תשובות של הרב ליאור 1 2)

תשובהאוהב תורה
שים לב שהרב ליאור עצמו אומר שמותר, אלא רק שהוא מוסיף כי אין להתיר, כי זה מסובך להסביר את פרטי ההלכה בזה.
אם תשובה כזו וכן התשובה של הרב יעקב אריאל - שכתבת שאינך מבין את סברתו - מספקת אותך, ייתכן. אבל יש הרבה שבוחרים ללכת לפי פסיקות רבנים שהם יכולים להבין, ופעמים רבות המדובר ברבנים שהתמקצעו בתחומים אלו, והבנתם בהחלט עולה על הבנת רבנים שלא עסקו בנושאים אלו.
ישנם מאמרים וספרים העוסקים בנושאים אלו, המסבירים את הדברים בהרחבה.
אי אפשר לבא מכח שני משפטים של רב, גדול ככל שיהיה, על מנת לדחות דברים מבוססים וברורים.
הנושא של רוב ומיעוט בקרב הרבנים, הוא נושא שאינו קל למדידה, משום שפעמים רבות רבנים מצטטים את דברי רבותיהם בלי להיכנס לעובי הקורה.
השדי חמד שהתנגד לטבילת רווקות היה במיעוט עצום נגד המגן אברהם והמשנה ברורה והבן איש חי ועוד רבים.
העלייה להר הבית היא נושא חדש, שגם כן בתחילה כאשר היא הפכה להיות שייכת, אחרי מלחמת ששת הימים, התנגדו אליה רבנים רבים; ורק בעשרים השנה האחרונות, הרבה רבנים אשר נכנסו לעובי הקורה, ומכללם הרבה רבנים צעירים, כי דווקא יש לעודד את העלייה להר.
בפרטי הלכות העלייה להר, יש הרבה שאלות הלכתיות. הרבה מהרבנים המבוגרים, אשר אינם עולים להר הבית בעצמם, אינם מביעים דעה בהם, וכך הויכוחים עוברים לדור הצעיר של הרבנים. גם אם פה ושם אפשר למצוא הבעת דעה בעניין, בעקבות המציאות הסבוכה, לא ניתן להתייחס אליה כאל דעת רוב או דעת מיעוט, כאשר היא מובאת בלי מקורות התומכים בדבריה, ובפרט כאשר נרמז או אף נאמר בפירוש, כי הדברים אינם נאמרים לפי שורת ההלכה, אלא לפי שיקולים של קלות ההבנה של המקבל או כושר ההסבר של האומר.
כמה הערות-אדם כל שהוא
עבר עריכה על ידי אדם כל שהוא בתאריך כ"ד בתשרי תשע"ו 21:09

1. יש לי השערה מסוימת על סברתו של הרב אריאל (שיש הבדל בין ההשלכות של טבילה שקבועה לה זמן מוגדר, לטבילה שיכולה להיות בכל יום בשנה).אך איני יודע האם זו סברתו, ניתן לשאול אותו, [לא בטוח שהדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא באמצעות האתר].

2. מבין שלושת הרבנים שהזכרת, אחד מהם באמת ידוע שהתמקצע מאוד בענייני הר הבית. לגבי האחרים, איני חושב שהם עסקו בהם יותר מהרב ליאור.

3. לעומת זאת, כמדומני שיש רבנים נוספים שהתמקצעו בנושא שאוסרים.

4. ההתמקצעות הדרושה כאן אינה רק בעניני הר הבית, אלא גם בשיקולים מתחומים אחרים לחלוטין.

5. מבין הרבנים שאינם עולים להר, רבים נקטו עמדה למעשה שאסורה העלייה, ובמילא גם עליית נשים. חלקם באמת לא נוקטים עמדה, כמו הרב אריאל.

6. אני בהחלט מקבל שיש משמעות רבה לטיעונים שהבאת, אבל נראה לי שאתה משתמש בהם בצורה די קיצונית.

 

תוספת

ומעבר לשאלת קיומה של גזירה על טבילת רווקות, והחששות ממכשולות בתחום הצניעות ובתחום הכניסה להר הבית, יש עוד שאלה הלכתית מתחום דיני ממונות, שצריך לתת עליה את הדעת.

אני מעתיק גם כאן את הדברים מחוזר המנכ"ל של משרד הדתות. [אותו חוזר מנכ"ל שאוסר על שאלת טובלת האם היא רווקה או נשואה] - "סעיף 6א' לחוק שירותי הדת, קובע כי המועצה הדתית תפעל לפי פסיקתן של הרבנות המקומית והרבנות הראשית. המשמעות היא, שהמועצה אמורה לפעול בהתאם לפסיקה ההלכתית של הרבנות המקומית והרבנות הראשית, בין השאר, בכל הנוגע להיבטים ההלכתיים המתייחסים להקמת המקווה ולתפעולו השוטף. במסגרת זו הובהירה ע"י הרבנות הראשית, במסגרת פנייתו של הרב מצגר לרבני ישראל מיום י"ז שבט תשס"ח, כי טבילה של פנויות במקוואות אסורה. "

הערות להערותאוהב תורה
1. סברות בהחלט ניתנות להיאמר לכל מיני כיוונים. אבל לפסיקה הלכתית יש צורך במקורות ברורים ומבוססים.
2. בנוגע למה שכתבתי על ספירת רבנים, התייחסתי לכך שישנם עוד רבנים שלא הזכרתי, שגם אם הם אינם מוכרים, פעמים שהם התמקצעו ועסקו בנושאים אלו, ובררו אותם בצורה טובה להלכה (וכדוגמת המאמר שפורסם בפורום הר הבית והקטע מהספר שפורסם שם).
3. אני שמח שאתה מסכים עקרונית לטיעונים שהעליתי.
4. הרב יעקב אריאל אמנם מתנגד לטבילת רווקות, אבל הוא אינו מתנגד עקרונית לעליית נשים - לפני כמה שנים הוא כתב באחד מהעלונים בעד עליית כלות ביום חתונתן; ושמעתי שאישית הוא גם התיר לנשים נשואות לעלות בזמנים מסוימים.
5. בחוזר המנכ"ל בקטע שלא ציטטת מפורש, כי אחריות הציות להחלטת הרבנות האוסרת על טבילת הפנויות, מוטלת על הטובלות בלבד; וניתן להביא לידיעתן החלטה זו באמצעות שלט שייתלה במקום, אך אסור לבלניות למנוע את טבילת הרווקות ואסור להן לשאול אותן לגבי מעמדן האישי.
6. בניגוד להחלטות הרבנות בעבר, הרב הראשי הנוכחי הרב לאו הודיע, כי אין לו התנגדות שאנשים יעלו להר הבית בהסתמך על פסיקת רבותיהם. אמנם לא שמעתי אותו מתבטא כך גם לגבי טבילת הרווקות, אך מאחר שהחוק אוסר למנוע מהן לטבול, הרי שבוודאי שהרוצה לעשות כן על פי רבותיה, מקיימת מצוה גדולה, ואינה צריכה לחשוש שמא היא עוברת על פסיקת הרבנות, ושכרה גדול מן השמים.
לגבי 4- 5אדם כל שהוא

4. לכאורה הדברים שכתבת בסתירה לדברי הרב אריאל בתשובה זו.

5. האחריות לציות לא אומרת שיש להן בחירה האם לציית. מודגש שם שלבלניות אסור לשאול מטעמים של צנעת הפרט בלבד.

לבלנית אין סמכות אכיפה, אבל האיסור קיים.

אין סתירהאוהב תורה
הרב אריאל כותב במפורש, כי הוא התיר עלייה למחכמה משום ששם אין חשש כניסה לעזרות.
ובשו"ת באהלה של תורה הוא כותב לברך על טבילה לפני כניסה לשם, ובתנאים מסוימים אף מתיר לטבול לשם כך גם בתשעה באב.
וב"ארגמן" הוא כתב על עליית כלות.
מאחר שהוא מתייחס למחכמה כאל הר הבית, ומסרב להתייחס פומבית לדעתו לעלייה להר הבית, הרי שאתה יכול לנחש מה דעתו על העלייה להר הבית.

(במאמר מוסגר ובניגוד לדבריו: עיין במעלין בקודש גליון כז במאמר הנושא את הכותרת "המחכמה אינו קדוש בקדושת הר הבית").

ומה שכתבת בסוף על אחריות הציות, ברור לי שלא זו כוונת המחוקק.
אני גם דמיתי שרבנים אוסרים לטבול לרווקותAnonimit 28
ויד בזה הגיון
רווקות טובלות בערב יום כיפוראוהב תורה
דעת גדולי הפוסקים שאף רווקות טובלות בערב יום כיפור.
ביניהם: המשנה ברורה, המגן אברהם, ערוך השולחן, שולחן ערוך הרב, הבן איש חי.

הרב הנקין היושב שבעה כיום, כתב בספרו שו"ת בני בנים תשובה ארוכה, בה הוא דוחה באריכות מה שהיה בדורנו מי שרצה לערער על ההלכה המובאת בספרי הפוסקים הללו.
הרב מלמד כותב בפניני הלכה, אאל"ט, שכיום לא נהגו רווקותקפה קפה

וגם נשואות לטבול בעריו"כ

אבל זו דעה אחתבת 30

וכמו שכתבו- יש פוסקים שכותבים במפורש שרווקות יטבלו בערב יו"כ וערב ר"ה.

אני אישית מכירה מישהי שקיבלה התר לטבול ע"מ לעלות להר הבית.

איך? אפילו לנשואות שהגיע מועד הטבילה שלהן אסור לטבול ביו"כ!בתאל1


כתבו בערב יוכ - בצהרייםיראת גאולה
הרב יעקב אריאל כתב..אדם כל שהוא

שלא נראה להשוות בין הדברים - http://www.yeshiva.org.il/ask/3626

(איני יודע מה נימוקו)אדם כל שהוא


זו טבילה פשוטה כמו של גבריםפאז
מה שנהגו בערב יום כיפור?יזהר

אם כך זה לא מועיל כלום.

זה מה שאני מכירה שטובלות נשים ורווקות בערב יוכפאז
ביום.
וזה מועיל כמו טבילת גברים ואכן לא אמור להועיל מעבר לזה כידוע. .
זו שאלה מעניינת.יזהר

טבילת גברים שמועילה לטבילת עזרא בד"כ היא טבילה שמועילה מדאורייתא גם להר הבית, ורק מדרבנן יש איתה בעיות. אני מנסה לחשבן האם זה כך גם בנשים ולא מגיע להכרעה.

למה שיהיה הבדל?אוהב תורה
אם הבעיה היא בנוגע לכשרות המקווה וכגון שהמים שאובים, הרי בין בטבילת איש ובין בטבילת אשה זהו אותו פסול.
ואם הבעיה היא מצד חציצה שלא נזהרים, הרי גם כאן הפסול מן התורה הוא דווקא ברובו ומקפיד.
אולם מסתבר בעיני שאין צורך לכל זה, משום שהנחת היסוד הפשוטה היא, שכל הטובל עושה זאת במקוה כשר וללא חציצות הפוסלות גם לא מדרבנן; אף אם סיבת הטבילה אינה מחייבת.
וכבר מצאנו כן בגמרא ביבמות לגבי אותו אדם שערערו על טבילת גיורו (וטבילת הגר היא מן התורה), והשיבו שאין לערער, שבוודאי לאחר מכן הוא טבל כהלכה "מי לא טבל לקריו" - ואף על פי שהטבילה לקריו היא טבילת עזרא מדרבנן, היה פשוט להם שהיא נעשית כהלכה כדין תורה. ומסתבר שהוא הדין לכל הטובל בערב יום כיפור, שטבילתו בדרך כלל תהיה כשרה.
ההבדל הוא בהפסק טהרה ושאר בדיקות.יזהר


תלוי מתיאוהב תורה
מאחר שמספק זיבה תמיד סופרות שבעה נקיים, הרי שבתוך זמן זה פשוט שטבילה לא תועיל לשום דבר; ואולי גם בערב יו"כ זה לא יהיה שייך (אם כי באמת מסתימת הפוסקים נראה שלא חלקו, וייתכן שנקטו כן על פי הטעם שטבילה זו אינה כי אם מעלה לשם תשובה).
אכן, הפוסקים התייחסו במקרה זה לאשה ששמשה תוך שלושה ימים לערב יום כיפור - והדברים מתאימים לטעם שטבילה זו היא משום קרי (אלא שבאמת טעם זה לא שייך ברווקות).

ובכל אופן, לא הצריכו הפסק ושבעה נקיים בשביל הטבילה בערב יום כיפור, וממילא, אין לסמוך על טבילה זו בשביל עלייה להר הבית (שלזה בעקרון מספיקה הטבילה הרגילה לבעלה, אלא שצריך להמתין עוד לילה לעלייה כדי לא להיות טבולת יום מחוסרת כיפורים, כנלמד בדף יומי שלשום, ואכמ"ל).
זה לא רק ספירת נקייםפאז
א. מקווה טהרה של נשים הוא בסטנדרטים מחמירים יותר
ב. הכנה לטבילה מחציצה עיון ובדיקה
זה לא משהו שגברים עושים ומקפידים בטבילות שוטפות.
ה"סטנדרטים" הנ"ל הם בד"כ בפסולים דרבנן.יזהר

וכן עניין החציצות - צריך להיות "מומחה" כדי לפסול טבילה מדאורייתא בגלל חציצות (צריך שיהיה על רוב גופו/שערו דבר חוצץ שהוא מקפיד עליו).

איני יודע איך הוא מתמודד עם הלכה פסוקה בשו"עשום וחניכה

ביו"ד סי' קפג (לפי זכרוני) בשם תשובת הריב"ש שיש ע"ז חרם קדמונים.

אין כזו הלכהאוהב תורה
לא חרם ולא קדמונים.
נא לפתוח בית יוסף וריב"ש ולראות מה באמת כתוב שם.
אכן אין חרם, אך יש כזאת הלכה/תקנה.שום וחניכה

ראה מה שכתב בספר טהרת הבית ח"א (עמ' לד-לו בהערה).

לא הלכה ולא תקנהאוהב תורה
תודה על ההפניה. עיינתי שם. הרב עובדיה מתנגד לטבילת רווקות בערב יום כיפור, כדעת השדי חמד, בניגוד לדעת המגן אברהם והבן איש חי "ואחרונים נוספים" (ולא הזכיר שזוהי דעת רוב מוחלט של גדולי האחרונים, וגם בראשונים כבר המהרי"ל מביא את המנהג).
אולם אנוכי על משמרתי אעמודה. הריב"ש עליו מסתמך השדי חמד אינו מזכיר כל הלכה או תקנה, אלא רק מבאר מדוע לא חייבו את הרווקות לטבול - כאשר השואל מבקש לדעת אם חל איסור נידה על פנויה, ואם כן, מדוע אין הקדשות טובלות...
דבריו על כך שאין אנו מתקנים תקנות עבור החוטאות, ברורים. וודאי שהוא עצמו אינו מתכוון לחדש הלכה או תקנה (דבר שהוא עצמו סובר שאין זה בסמכותנו).
הריב"ש לא העלה על דעתו שישתמשו בדבריו על מנת למנוע מהפנויות לעלות להר הבית.
ודאי שזאת לפחות תקנה.שום וחניכה

וכ"מ מלשון הרמב"ן שהביא בסוף דבריו.

וכן ע"כ הבינוהו האחרונים שאסרו על פיו טבילה בעיו"כ, שא"ת שאינו אלא מתאר המציאות

אין בכח זה לאסור הטבילה.

ומ"ש במוסגר שסובר שאין לנו לחדש תקנה, הוא דבר תימה, שמצאנו בכל מקום ובכל זמן שמתקנים

תקנות לפי צורך הדור והשעה. וכנראה התחלף לך עם מ"ש הריב"ש בתשובה (ס"ס קכה) שאין לנו 

לגזירו גזרות מדעתנו מה שלא גזרו חכמים, וזהו רק לעניין גזירות הא אטו הא, אבל לעניין תקנו

יש ויש לנו וכך עשו בתי הדינים בכל מקומות מושבותיהם של ישראל בכל זמן.

אין זכר לכזו תקנה בשום מקוםאוהב תורה
הרמב"ן אינו מזכיר איסור לטבול, גם לא הריב"ש, וגם לא אף אחד אחר מהראשונים.
גדולי הפוסקים האחרונים מביאים את מנהג הטבילה בערב יו"כ ואינם מזכירים תקנה האוסרת זאת.
ומה שכתבת שהבינו האחרונים, אין זו הדעה הרווחת באחרונים, וכבר העיר הבן איש חי על הבאר היטב, שהוא הראשון שמלשונו משתמע שאוסר, כי הוא לא ראה בעצמו את דברי הריב"ש.
ואכן תקנות מקומיות יכולות להיות, אך טענה בדבר תקנה שהיא גזירה חדשה כפי שמשתמעת מדבריך, שאינה מתייחסת למקום ולזמן מסוים, לדברי הריב"ש אין זה בסמכותנו מאז נחתם התלמוד.
לגבי חידוש תקנות-אדם כל שהוא
עבר עריכה על ידי אדם כל שהוא בתאריך כ"ז בתשרי תשע"ו 21:17

אני רואה כאן שאוהב תורה טוען שתקנות מקומיות יכולות להיות, אבל תקנה שהיא גזירה חדשה  שאינה מתייחסת למקום ולזמן מסוים, לדברי הריב"ש אין זה בסמכותנו מאז נחתם התלמוד.

ושום וחניכה טוען שגזירות הא אטו הא אין לנו לגזור, אבל תקנות יש ויש.

 

האם יש לכם מקורות לחילוק זה, כל אחד לשיטתו, וכן הסבר לסברא שבדברים?

 

[ולענ"ד, אם משום דברי הריב"ש בסוף סי' קכה, לא ראיתי שבא לומר זאת בתור כלל, ואדרבה יש מקום לדון להביא ראיה הפוכה משם].

בין כך ובין כך, יש תוקף מחייב למנהג שנהגו כל ישראל.יזהר


גדולי הפוסקים: נהגו לטבולאוהב תורה
על פי מה שהבאנו, המנהג המקובל לפי גדולי הפוסקים הוא שרווקות טובלות בערב יום כיפור. ואם תאמר שלא נהגו לטבול להר הבית - גם לא נהגו לעלות ובכלל, לא נהגו ללבוש תכלת בציצית, לישון בסוכה, לעלות לארץ ישראל, ולהגן על עצמם מפני הגויים התוקפים אותם.
זה שונה מאוד.יזהר

יש מנהג ברור ומוחלט שפנויות לא תטבולנה. המנהג שנהגו בחלק מהקהילות לטבול בערב יוה"כ לא מבטל את המנהג הזה, ולא מתיר כלל להתיר את הפירצה ולאפשר לכל אחת לטבול בכל יום ויום.

ההשוואה לשאר הדברים לא נכונה כלל. לא נהגו לעלות להר הבית - כי לא היה אפשר (וכשהיה אפשר אכן עלו. יש עדויות על כך). לא הלכו עם תכלת כי לא היה תכלת. לא ישנו בסוכה כי היה קר (ומעולם זה לא היה מנהג כל ישראל, אלא רק בארצות אירופה הקרות). ולא"י עלו לאורך כל הגלות, אם כי טיפין טיפין.

לא הבאת מקור אחדאוהב תורה
טענתך על מנהג שלא לטבול תמוהה ביותר. כפי שכתבת, כשהיה אפשר, עלו להר הבית - ולא מצאנו מקור לזה שרווקות היו נמנעות מלעלות. לא מצאנו כל מקור לאיסור טבילה על רווקות.
אתה יכול לחזור על דבריך שוב ושוב, אבל ההלכה בעניין ברורה. אין שום איסור בדבר, מעולם לא נתקנה תקנה בעניין, וברור שלצורך העלייה להר הבית, חובה לטבול.
מקור בריב"שאוהב תורה
אני לא ליד ריב"ש כרגע, אבל רשום אצלי סימן רעא.
אז כנראה שזה באמת הסימן אליו התכוונת-אדם כל שהוא

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19989&st=&pgnum=159

ומרפרוף נראה שאין כח בחכם יחיד לאסור לכל ישראל, אבל לא ראיתי שהיכולת לגזור בהסכמת החכמים מוגבלת לדורות מסויימים.

להרחבה בכל העניין ממליץ לעייןיזהר
מקור בריב"שאוהב תורה
אני לא ליד ריב"ש כרגע, אבל רשום אצלי סימן רעא.
דוגמא בעלמאשום וחניכה

חליטה - לעניין מצה, לעניין הכשר בשר, לעניין הכשר כבד ועוד.

ואגב מצה - חומרת מצה נפוחה וכפולה שהתקלה בקרב קהילות אשכנז.

וכהנה רבות לאין מספר.

ולמה גזרה הא אטו הא תהיה שונה?אדם כל שהוא

ומה המקור לכך שהיא שונה?

[בדברי הריב"ש בסוף סי' קכה נראה שהוא אומר שבעניין הספציפי שם אין הצדקה לגזירה, ולא שהוא דן בסמכות לגזור גזירות].

הודעתך חוטאת בחוסר דיוק.שום וחניכה

- כשהרמב"ן כותב שבטלוה משם שחומרא דאתיא לידי קולא, ע"כ לומר שלא רק שלא חייבו אלא שאסרו,

שאל"כ לא הועילו בביטולם כלום וק"ל.

- כשם שיש גדולי פוסקים שהזכירו את המנהג בשתיקה, כך יש לעומתם כאלו שתמהו ע"ז מדברי הריב"ש, 

ולא מובנים פשר דבריך.

 

לגבי הסיפא - ראה בהודעה אחרת.

הרמב"ן לא דיבר על זהאוהב תורה
הרמב"ן מתייחס לאפשרות שהיו נוהגים לטבול פעמיים - פעם אחת אחרי דין התורה בשביל אכילת טהרות ופעם נוספת להיטהר לבעלה. (אפשרות שאינה מוסכמת על רש"י והרמב"ם ועוד).
כאשר בטל אפר הפרה והפסיקו לאכול טהרות, בטלו את הטבילה בשבילה, כי לא היה בה צורך.
הרמב"ן אינו מדבר על רווקות ובוודאי שהוא אינו מדבר על איסור.
וכבר הערתי שאין כל מקור לאיסור כזה, כפי שיווכח כל המעיין בדברי הריב"ש; ומה שהיו שהבינו בטעות מציטוט חלקי מדבריו, כיום שהריב"ש לפנינו אין עוד לטעות בזה, כפי שמבאר הבן איש חי.
זה כמו שבספירת העומר כולם תימניםה-מיוחד

לא מחפשים את ההלכה שהכי נראית לך ולוקחים אותה. אם הרב שלך אומר כן אז בסדר

נצטט את פרקי אבות "עשה לך רב"

יישר כח!אוהב תורה
תודה הרב גאהלהיותיהודיה
תודה רבה לכל מי שפנתה.
אם יש רבני ישובים התומכים בכך,כתר הרימון
סביר להניח שבמקווה של אותו הישוב יהיה קל יותר.
למה כוותך לעלות בהר?נשואה מבולבלת
מה כוותך לעלות בהר???
להר.גאהלהיותיהודיה
לעלות ולהראות.
חתימות של רוב הרבנים בארץ על איסור עלייה!כאן ועכשיו
ההקשר שהמכתב מובא,ד.

ב"כיכר השבת" (שאליו הקישור), הוא הקשר בזוי.

 

ברור שמה שחותמים רבנים, אינו בגלל "המצב הבטחוני". אדרבה, אם כבר זו  סיבה בדיוק להיפך, לא לפרסם כעת, שלא יטעו הרשעים לחשוב כאילו הטרור שלהם משתלם, וכאילו מכתב הרבנים בא לערער במשהו על ריבונותנו המוחלטת שם וחשיבותה.

 

הענין של העליה להר בפועל, זה ענין יהודי פנימי. הלכתי-נטו. לא נוגע לכך שלכולי עלמא צריך למחות בכל תוקף על השתוללות הפראים שם, ועל נתינה של "סמכות" כלשהי להם בענייני המקום הקדוש הזה.

 

 

דעת הרב חיים דוד הלויאוהב תורה

לא לחינם בעצומה החדשה יש מעט מאוד רבנים מהציבור הדתי לאומי.

ובאמת, מצערת התנהלותם של מארגני העצומה, שבחרו לפרסמה בשעה כזו קשה, כאשר מתנהלת מערכה גדולה כנגד עם ישראל, ובהבאתם חתימות של רבנים הקוראים שלא לעלות, הם מחזקים את אחיזת אויבינו במקום הקודש.

לא כל רב מסכים שדעתו תפורסם בכל הקשר. אזכיר כאן את הרב חיים דוד הלוי, רב העיר תל אביב, החתום על העצומה הראשונה בתשכ"ז, שכעבור זמן לא רב התבטא באופן אחר לחלוטין, ובוודאי שהיום הוא לא היה חותם על מכתב כזה.

 

להלן תשובה מתוך ספרו שו"ת עשה לך רב (חלק א סימן טו), ואני מדגיש שני משפטים בסיומו, אשר שייכים גם לדברים שנידונו לעיל (התשובה היא בדיוק כפי שמופיעה בספרו, ללא כל שינויים):

 

המותרת הכניסה להר - הבית
השלום והברכה, זה עתה קבלתי שאלתכם, והיות שרואה אני בה ענין צבורי חשוב, הריני ממהר להשיבכם:
----------
שאלה:
לאחרונה פסק בית - המשפט שאין כל בסיס חוקי למנוע מיהודים מלעלות ולהתפלל בהר - הבית. העתק פסק - הדין נשלח לשר - הדתות, אשר מיהר להעבירו לרבנים הראשיים לישראל, בטענה כי זו שאלה הלכתית.
רצוננו איפוא לדעת בבירור, מה דעת ההלכה, האם הכניסה להר הבית מותרת היא או לא.
----------
תשובה
"הר - הבית" הוא ההר שבית - המקדש היה בנוי על חלק משטחו. הר זה מוקף היה חומה, היא חומת הר - הבית, שה"כותל - המערבי" הוא שריד ממנה. שטח הר - הבית היה חמש מאות על חמש מאות אמה.
המקדש לא היה בנוי במרכז ההר, אלא נוטה היה למקצועו הצפוני מערבי.
לפנים מחומת הר - הבית, היה "סורג" מקיף סביב, וגובהו עשרה טפחים. הסורג היה עשוי מקלעות עצים ארוגים אלכסונית זה על גבי זה. לפנים מן הסורג היה החיל, ושטחו עשר אמות. על זה נאמר בקינות: ויאבל חיל וחומה יחדו אומללו (איכה פרק ב' פסוק ח).
לפנים מן החיל היתה עזרת - נשים, ופנימה לה עזרת - ישראל, ופנימה לה עזרת - הכהנים, ופנימה לה אולם המקדש, ההיכל, הקודש וקודש - הקדשים.
מדות המקומות הנ"ל ידועות לנו בדיוק, ומבוארות הן בדברי הרמב"ם בהלכות בית - הבחירה פרקים ה' ו'.
לכל המקומות הנ"ל לא היתה דרגת קדושה אחידה, וכך שנינו: עשר קדושות הן,,, והר - הבית נמצא בדרגת קדושה שלישית, וקדושתו היא שאין זבים וזבות נדות ויולדות נכנסים לשם. החיל מקודש ממנו שאין טמאי - מת נכנסים לשם (מסכת כלים פרק א'). הרמב"ם הוסיף שאפילו מת עצמו מותר להכניס להר - הבית עד החיל, ששם אסור לטמא - מת להכנס (הרמב"ם שם פרק ז' הלכה ט"ו, עפ"י הגמרא בפסחים דף ס"ז).
יצויין, שהכניסה למקום הקודש בטומאת הגוף, גורמת אחריה עונש כרת (יעויין במדבר פרק י"ט פסוק כ').
כל זאת כמובן כשבית - המקדש היה בנוי על תלו. אחר שחרב המקדש לא בטלה קדושת המקום, כי קדושת המקדש נובעת מכח חלות שכינת ה' שם, ושכינה אינה בטילה לעולם, כאמור: והשימותי את מקדשכם (ויקרא פרק כ"ו פסוק ל"א), ואמרו חכמים אעפ"י ששוממין הם, הרי בקדושתם הם עומדים. ולכן, קדושה ראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד לבוא (עפ"י דברי הרמב"ם שם סוף פרק ו').
כל גדולי הפוסקים, ראשונים ואחרונים, ומספרם גדול מכדי לציינם, הסכימו לדעה זאת, פרט להראב"ד, ואולי גם המאירי, שדעתו אינה ברורה די צרכה ושנויה במחלוקת האחרונים.
ולכן ברור ביותר שהר - הבית נשאר בקדושתו כמו בזמן שהיה בית - המקדש בנוי. ולמקום שטמאי - מת היו מנועים מלהכנס אז, כך הוא הדין גם עתה. ומטעם זה נמנעים שומרי מצוות מלהכנס כיום להר - הבית.
נוסיף בקצרה, שזבים וזבות נדות ויולדות יכולים להטהר בטבילה בלבד (ראה ויקרא פרק ט"ו). ואילו טמאי - מת אין בזמנינו כל אפשרות להטהר, מהעדר אפר פרה וסדרי טהרה (ראה במדבר פרק י"ט).
אילו רצינו להתיר כיום מבחינת ההלכה כניסה להר - הבית, צריכים היינו לערוך מדידות מדוייקות, ולקבוע בדיוק את מיקומו של המקדש. אין הדבר קשה כל עיקר, כיון שמדות המקדש ידועות לנו בדיוק נמרץ, ואף מיקומו אינו קשה לקבוע, וביחוד אחרי החפירות שנעשו סביב לכותל - המערבי ונתגלו לנו כל המבואות אל המקדש פנימה.
אחרי שהיינו קובעים את מקום המקדש בדיוק, היה מתברר מקומו של ה"סורג" הנ"ל, ומשם פנימה היתה אסורה הכניסה, כיון שכולנו טמאי - מת מבלי כל אפשרות להטהר. אך מן הסורג כלפי חוץ אפשר היה להתיר את הכניסה בכל שטח הר - הבית, אחרי שכל הנכנס לשם היה טובל במים חיים כדין. יצויין כמו כן שכל הנכנס להר הבית חייב גם לחלוץ מנעליו, שכך שנינו: לא יכנס אדם להר הבית במנעלו (ברכות פרק ט' משנה ה').
יש אמנם החוששים פן ואולי היתר הכניסה יגרור אחריו הכשלת רבים באיסור כרת שייגררו להכנס גם לשטח האסור, או שיכנסו לשטח הר - הבית ללא טבילה וחליצת נעלים כדין. אך לענ"ד אין כדאי בחששות אלה לאסור על עצמנו הכניסה להר - הבית, כי אלה שאינם חוששים לקדושת המקום הלא גם עתה נכנסים הם לפני ולפנים, ומי הוא המפסיד מגזירה זאת רק יראי ה' שלבם יוצא לעמוד במקום הקרוב ככל האפשר לאותה נקודת אור מופלאה, שבה נגלתה בעבר שכינת ה' באור - בהיר, ושרויה גם בהוה, אם כי בהסתר - פנים. וחזקה על אלה הרוצים לשפוך שיחם ושיגם לפני בוראם במקום קדוש זה, שיזהרו לבל יכשלו באיסור כל שהוא.
זאת ועוד, הלא ידוע הוא שאין אנו רשאים לגזור גזירות מדעתנו לאסור את המותר, מאחרי תקופת התלמוד
(עיין בשדי - חמד כללים מערכת ג' סימן י"א שציין דעת רבים וגדולים שהסכימו כן, ועיי"ע שם בפאת - השדה סי' ד' שדחה דעת יחיד הסובר שיש מקרים שבהם יכולים חכמי הדורות לגזור גזירות חדשות, והסכים שאין לגזור בשום פנים גזירות חדשות מדעתנו).
מעתה, סיכום ההלכה הוא ברור, שאם תיערך מדידה מוסמכת, ויקבע בדיוק מקום ה"סורג" הנ"ל, יהיה מותר להכנס עד שם, למי שטבל וטיהר עצמו כדין אחרי חליצת - מנעלים.
יתן ה' ונזכה במהרה לגאולה שלימה ולבנין בית המקדש.

 

 

הרב מוצפי אמר שאסור לעלות וגם ייתכן שהדם של יהודים שנשפךמנחם10

הוא על מצפונכם אין טעם סתם להתסיס את האוירה ובמיוחד שאסור לעלות להר הביית מצד ההלכה וגם אני מסכים שהשטח צריך להיות שייך לנו וצריך לאפשר אבל אם ההלכה אוסרת ובפרט בזמן זה שאנשים נדקרים זה לא מהלך חכם למרות ששוב זה זכות שלנו

גם אי פינוי שטחים זה גורם לשפיכת דם יהודי~א.לאחרונה
מסקנה: בואו נפנה את השטחים
גם צביון ציוני יהודי גורם לשפיכות דמים
מסקנה: בואו נשנה את צביוננו
גם נסיעה באוטובוס גורמת להתגרות ושפיכות דמים
מסקנה: בואו לא נסע יותר בכבישים

גם חיים בארץ הזו גורמים לשפיכת דם יהודי
מסקנה: בואו לא נחיה כאן!!
יש מטפלים בקהל?חוזר

אשמח אם תוכלו אפילו לתייג אנשים מהפורום שעוסקים במקצוע. תודה

אני מטפלת, פסיכולוגיתמתיכון ועד מעוןאחרונה
ערב נשים - המלצותתתטליולה

מחפשת המלצה לסדנה לערב נשים בקהילה❤️

לא סדנה יקרה! לא קשירת מטפחות.


תודה!!

למה השרשור הכלכלי שלי נמחק?חוזר
מחפשת רעיון למשהו כיף בחצי האחרון של חנוכהמתייעצת גירושין

בא לי לטוס או לעשות משהו ממש כיף אבל אין לי כרגע ויזה

יש מקום שאפשר לטוס אליו, בלי?

מה עוד אפשר לעשות גם לבד וגם זוגי בחנוכה?

יש לי רצף כייפי של ימים שאני יכולה לעשות בהם מה בא לי 👸

כל רעיון יתקבל בברכה, אני כבר אשקול.

למדינות באירופה, אין צורך בויזה. וממש קל עם כשרותאלישבע999

במדינות הגדולות

וגם קרוב מבחינת משך הטיסה.

יש גם את דובאי - לא הייתי שם עדיין ולא יודעת להמליץ 🙃

גם שם יש שפע של מסעדות כשרות

(חפשי בגוגל "מטיילים בכיפה"  אתר מעולה לתכנון נופש לדתיים) 

אילת;)ברגועאחרונה
בעלי מתעלם ממניא1111

היי, אשמח לעצת הפורום

בעלי אחת לכמה ימים כועס, נפגע ממשהו או סתם לא במצב רוח ולאחר מכן מתעלם ממני למשך כמה שעות/ימים.

זה כולל יציאה מהאוטו הביתה בלי לחכות לי, מבט אטום, הסתגרות במחשב או ללכת לישון מבלי לתקשר.

זה בדרך כלל מסתיים אחרי שאני כבר ממש פגועה, ואפילו בוכה. גם מזה הוא בהתחלה מתעלם ואחר כך חוזר כאילו לא קרה כלום.

אני מבינה שיש לאנשים לפעמים צורך במרחב אבל זה חוזר על עצמו כל יומיים. אני מרגישה שאי אפשר לצפות אותו ושכל דבר קטן יכול לגרום לניתוק רגשי. אני ממש סובלת מהאירוע הזה. אשמח לעצות

תמיד זה היה ככה? או שזו תופעה חדשה יחסית?*אשתו של בעלי*

אולי עובר עליו משו...מצוברח ממשו...

ניסית לדבר איתו על זה?

כמה זמן נשואים?זמירות
לא תקין.לביטה

התעלמות זו אלימות לכל דבר.

טיפול זוגי אולי יעזור. 

מצטרף להתנגדותצדיק יסוד עלום

זו התנהגות חריגה ואכזרית כלפייך. לפעמים אין כוחות ואז קצת יורד החשק לדבר, אבל אם זה דפוס אי אפשר לתרץ כנפילה. את אשתו, הוא חייב להתאמץ עלייך. הוא מרגיל אותך בהענשה על התנהגויות שלא כפי רוחו, והעונש הוא נטישה.


אם זה באמת כמו שתיארת זה מאוד מאוד לא תקין. טיפול זוגי דחוף, אין משפיל מההתנהגות הזו.

ממליץ לא לתקוף חזרה אלא לפעול חכם. מן הסתם הוא גם בחור טוב ולכן אתם ביחד. אבל זו התנהגות אולטרה בעייתית, תיזהרי מאוד לא להיות מכילה כלפי דבר כזה

אם הוא היה פהמשה

הייתי שולח אותו לתחקור של כמה דברים לנסות להבין איך הנפש שלו פועלת ולמה הוא מתגונן ככה. אבל הוא לא.

 

איך את מרגישה? מה עובר לך בגוף כשהוא עושה לך את זה ?

 

אולי הוא לא יודע להגיד את הרגשות שלוbinbin
צריך ללמוד איך מדברים ומשתפים תנסי ליזום שיחה על זה שאת מוכנה לעזור לו לדבר לשתף ולפתוח את הלב... זה שלב חשוב בזוגיות שצריך לעבור אותו ושניכם צריכים להיות מוכנים להתקדם לשם
נשמע כמו התעללות רגשיתזיויק
השיח והקשר חשובים גם במצב של מריבה. דברתם על זה בזמן רגוע?
תעשי גוגל על טיפולי שתיקהruthi
זה לא תקין, זאת לא נורה אדומה אלא פרוז'קטור. 
גם אני מתעלם מאישתי.די שרוט
חוקרים גילו שהאוזן הגברית בנויה בצורה אבולוציונית מיוחדת. היא מסוגלת לשמוע רחש של פתיחת בקבוק בירה ממרחק של 3 חדרים, אבל מסננת אוטומטית תדרים שמכילים את המילים "זרוק את הזבל" או "אנחנו צריכים לדבר". זה לא רוע, זה פשוט הישרדות. אל תיקחי אישית.
לא יפה ללעוג לכאב אמיתי שמעלים כאןזיויק
מסכימה גםדיאט ספרייט
חוסר טאקט עד כדי חוצפה של ממש 
בסדר בסדר סליחה. ניסיתי להקליל את האוירהדי שרוט
כמה זמן נשואיםהעני ממעש
נשמע לא טוב, אבל...שלג דאשתקד

חלק מהחברה' כאן לקחו את זה קיצוני קצת, לטעמי. זו לא בהכרח אלימות, זה לא דורש טיפול דחוף, זה גם ממש אבל ממש לא מה שנקרא "טיפול שתיקה".

בסך הכל, מדובר לכאורה באדם טוב שעובר עליו משהו והוא מגיב לזה בצורה מסוימת. חבל באמת שהוא ככה מתנהג, וגם חבל שעובר עליו משהו, אבל זה קורה במשפחות הכי טובות. בשביל להבין כמה זה לא מבהיל, תדמיינו שהשטלה הזו הייתה נשאלת על ידי גבר, ביחס לאשתו. ברור שהתשובות היו שונות לגמרי, וזה משום שלנשים יש יותר לגיטימציה להביע רגשות, להעיר, לעמוד על דעתן וגם להתנהג בצורה כזו. אצלן זה נורמלי שיש תנודות במצב הרוח. מותר להבין שיש גם גברים כאלה. אף אחד לא מת מזה, וכנראה גם אף אחת לא תמות מזה.

לדעתי, תחכי קצת שזה יפשיר ותדברו, ותנסי בכנות להבין מה שורש העניין. דווקא ככל שתאפשרי לו לדבר בפתיחות, יש יותר סיכוי שהוא ילמד לדבר ולהעיר אם גרמת לו עוגמת נפש (אכתוב כאן משהו שיפחיד חלק מהחברות/ים, אבל יש מציאות כזו! יש שיח אלים מאוד כיום כלפי גברים, שגורם להרבה גברים עדינים לחוש שאסור להם להעיר ולדבר על מה שמפריע להם, ואז זה יוצא בצורות כאלה. אז אם באמת רוצים לפתור את הבעיה, צריך לגרום לו כן להעיר ולדבר ואולי זה יעזור).

כמובן שיש עוד הרבה אפשרויות. יכול להיות שזה מזג האוויר (פתאום נזכרתי בשיר היפה "מת אב ומת אלול" של ר' שמואל הנגיד, שמתאר את החוויה הזו בצורה מליצית ויפה), יכול להיות שזו איזו חוויה נפשית או אישית וגם יכול להיות שמישהי מדליקה אותו בחוץ ואז כשהוא חוזר אלייך הוא נכבה (לא תמיד זה סוף העולם, אבל אדרבה, ככל שתנהגו בחכמה ותפתרו את העניין בקלות, הוא יישאר אצלך ויבין כמה זה טוב).

סליחה, טעיתי!!שלג דאשתקד

בזכות אחד מחברי הפורום שהאיר את תשומת ליבי, אני רואה שלא מדובר באירוע חד פעמי שקרה לאחרונה, אלא באירוע שקורה מפעם לפעם.

אם זה אכן כך, זה שונה מהיחס המאוד סלחני שהצגתי. אם זה קורה רק בתקופה האחרונה, תנסי באמת להבין, אולי עכשיו ממש יש לו תקופה קשה (נניח, ואתן דוגמה מאירוע שהיה אצל קרובי משפחה שלי: זוג שגם ככה קצת דבוקים להורי האישה וכולם שם "לא מתים" על בעלה, מחליטים לעבור לגור אצלהם לתקופה ממשוכת, והגבר גם ככה מרגיש לא בנוח ועוד זוכה מדי פעם להערות קטנטנות מכיוונים שונים - את יכולה חהבין שזה מצב לא טוב מבחינתו, ובנוסף הוא מקבל עוד משקולת של 2 ק"ג כל יום-יומיים).

אבל כן, חד משמעית שזה לא מצב בריא וזה לא אמור לחזור על עצמו כל פעם שכועסים.

אין לי עצות, אבל כן חשוב לי להגיד שזה ממשדיאט ספרייט

ממש ממש לא תקין

להישאר ככה זה לא יכול להיות

זה קורה סביב נושא/תחום קבוע?רקלתשוהנ
האם בעעלך עם אישיות רגישת יצרשוקו.
מה שנקרא SHP
באמת לא נעיםתהילה 3>

נשמע שכדאי לשוחח על המצב הזה בזמן נינוח ביניכם.

לשתף כמה זה פוגע בך, וכמה זה מכאיב לך, ולבקש שגם אם הוא פגוע ונסער יתנהל אחרת.


 

מוסיפה שיש אנשים ש"מענישים" בהתנהגות כזאת, ויש אנשים שהתגובה שלהם כשהם נסערים או כאובים היא התנתקות והסתגרות עד שהם נרגעים וחוזרים.

 

אם זה נעשה באופן מעניש, כדאי לפנות לעזרה חיצונית. אם זה חלק מדפוס התנהלות מסתגר בזמן קושי, אפשר להתחיל גם בשיח ביניכם.


 

כך או אחרת חשוב לשוחח על התחושות שלך מול זה. אפשר ורצוי, בכללית לדבר על התגובות והאוטומטים שלכם בזמני פגיעות. הרבה פעמים אצל זוגות אלה תגובות שמפעילות זו את זו.

לדוגמא צד שפגוע וצועק, ומלחיץ את הצד השני שרגיש להרמת קול, שמסתגר ומתרחק בגלל זה ואז הצד הראשון מרגיש נטוש, ויותר נפגע וכועס, וחוזר חלילה.


 

הרבה פעמים אופן התגובות הללו לפגיעות מוסיפות פגיעה נוספת, גם אם הצד השני צועק כי הוא פגוע, והצד המתרחק מתרחק כי הוא נסער, ושניהם לא מתכוונים לפגוע אחד בשני, אבל תכלס זה מה שקורה.

מודעות לאוטומטים האלה יכולה לסייע לשניכם (ולכל זוג) להתנהל יותר נכון בעיתות משבר.


 

איש שילמד שהוא כרגע פגוע וזקוק להסתגר שיגיד לפני כן, קשה לי לדבר עכשיו ואני צריך זמן לעצמי לעבד מה שהיה. הצד שהדחף שלו הוא להוציא את מה שמכעיס אותו, שילמד להגיד אני ממש ממש נפגעתי ממך ואני רוצה שנדבר על זה, מתי תהיי פנויה לשמוע אותי? וכן הלאה.


 

מטבע הפורמט, בני זוג עשויים לדרוך זה על הפצעים אחד של השני. זה לא באג אלא פיצ'ר, שבעבודה נכונה מאפשר לכל אחד להכיר לעומק את הפצעים והדפוסים שלו ושל בן הזוג, ולהתרפא בהתנהלות נכונה.

 

רק מעודדת שאפשר לצאת מיזה.אונמר

נשמע פה מהתגובות שאת במצב מזעזע והלך לך על הנישואים.

לא מקלילה, ובאמת זה קשה ברמות. זה השפלה נוראית וכאב מאד גדול לאישה.

רק אומרת שאני גם הייתי חווה את זה מבעלי, וב"ה אנחנו אחרי זה. אין דבר כזה היום.

הינו בטיפול טוב ב"ה. ובאמת שבאנו שתינו כדי לטפל ולא לשמוע ולהמשיך הלאה.

אבל לגמרי לגמרי אנחנו אחרי והסיכוי היום שיקרה דבר כזה הוא אפסי.

הוא פשוט הבין בעלי עד כמה זה לא רלוונטי ולא יכול להיות חלק מהחיים שלנו, ולמד להתמודד.

 

אש רק מעודדת אותך שאפשר לצאת מיזה. טיפול כמובן יועיל פי מאה מכל שיחה שלכם. אם יש לך סיכוי לשכנע אותו אז הכי טוב.

אם את רוצה המלצה למי שאנחנו הלכנו אפשרי באישי.

 

ולא אומרת לך טיפול עכשיו 40 שנה. הינו בטיפול ממוקד, כמה חודשים ואנחנו מעל זה.

בעז"ה שיהיה כה גם לכם.

חיבוק על הבדידות... לא קל בכלל.

חשוב לי להוסיף לפותחתדיאט ספרייט

למקרה שהדברים שאני כתבתי לא היו ברורים.

אני מסכימה מאוד עם הכתוב פה.

אני לפחות, המסר שהתכוונתי להעביר הוא שככה זה לא יכול להימשך וחייב עזרה חיצונית.

ממש לא התכוונתי שיש מקום להפסקת הנישואים.

ובכללי אני בעד הפסקה במקרים קיצוניים בלבד. 

👍.אונמראחרונה

מבינה לגמרי גם את הבהלה.

באמת זה ממש לא נעים.

אבל ב"ה אפשר לצאת מיזה. מטפלים ויוצאים והחיים אחרי הם כל כך אחרים.

החיים בצל החשש של 'אולי עכשיו משהו לא יתאים לו ויגזר עלי שקט של יומיים' זה זוועה.

אחרי שעובר החשש נפתחים עולמות. בעז"ה.

מעשה שהיהיהלום אובלי

ישבנו בנחת שבת בצהריים על הנדנדה, דיברנו על הא ועל דה.

הגענו לנקודה שאמרתי לו בהקשר למשהו כללי שדיברנו על כך שלגברים יש נטיה לפזול לדשא של השכן. והעלתי סיטואציה שהיתה במסעדה, ישב מולי ממרחק גבר חרדי שישב מול אישתו ולא הפסיק להסתכל עלי, בזמן שבעלי עם כיפה גדולה, פיאות וזקן התרגש מהמלצרית.

אמרתי בנחת שזו מציאות קצת עצובה, שבמקום לחיות עם מה שיש להם ולהעריך את זה ולהשקיע בזה, כל אחד מסתכל על האחרת.

בהתחלה הוא הכחיש ואמר שהוא לא התרגש ממנה למרות שלי זה היה ברור וגם לא תקפתי אותו על זה וגם לא פגע בי כי היא היתה עם טיץ צמוד.

והוא אמר "זה בכלל לא בגלל הטיץ, אמרתי לעצמי 'וואו איזה שפתיים יפות יש לה'"

בהתחלה השתתקתי מרוב הלם...

אולי בהתחלה ניסיתי להבליג. אני לא יודעת איך זה קרה, והוא חזר שוב ושוב על המשפט הזה. חמש פעמים שמעתי אותו אומר על בחורה אחרת "וואו איזה שפתיים יפות יש לה". 5 פעמים!


לפרוטוקול, לא שזה משנה אבל שפתיים זה צד חזק שלי, מחמיאים לי עליהן המון, והוא מעולם לא החמיא לי עליהן ככה...

ופתאום אני שומעת אותו מחמיא באוזניי ככה למישהי אחרת ועוד על שפתיים.

בתור מתבוננים מהצד, איך אתם רואים את זה?

ואיך אתן הייתן מגיבות?

שיחה מיותרת, לדעתי שניכם טעיתם שדשתם בזהרקלתשוהנ

אני חושבת שלמרות שאמרת את זה בנחת, התפיסה שלך את הגברים עצובה.

אני לא חושבת שהם פוזלים לדשא של השכן. אני חושבת שהם יותר מתרשמים בקלות ממראה עיניים, אבל לפזול לדשא של השכן זה עניין של הלב ולא של מבט.

 

לא רואה לאן שיחה כזאת מקדמת. מילא אם היה תיאורטי, אבל הבאת דוגמא שבפועל משפילה את בעלך, וזה גם קצת מכה מתחת לחגורה, בשיחה אגבית להגיד לו שהוא התרגש מהמלצרית...זה משפיל.

את מתארת הרבה נחת וזרימה בתחילת השיחה, אבל לפי התגובה שלך בסוף את יכולה להבין שזה לא באמת קליל בעינייך - ובצדק.

את אומרת שלא נפגעת אבל זה רק כי בראש שלך נתת הסבר, אבל הנה ההסבר לא היה נכון וכן נפגעת.

וברור לגמרי למה. זה מעליב.

מיותר לגמרי מצד בעלך להגיד את זה

מיותר לגמרי מצידך לדחוק אותו לשם

וזה בדיוק הסיבה שהשיחה הזאת פשוט היה מיותרת מראש...

 

איך הייתי מגיבה?

כנראה בצורה תינוקית נעלבת מאד מאד וכועסת ועוזבת את השיחה - או רק שותקת או הולכת ממש.

 

גם אני חושבת שחבל לדבר על זה. בטח ככה.מרגול

כלומר, כן, ברור שגם אנשים נשואים יכולים להתרשם מאנשים אחרים בני המין השני.

וגם אני לא חושבת שזו בעיה להעלות את זה כטענה כללית מול האיש.

אני חושבת שזו בעיה להביא את זה לחיים המציאותיים האישיים שלכם.

מילא היית אומרת על אנג'לינה ג'ולי שברור שהיא יפה, או שאפילו היית אומרת על בראד פיט.

אבל זה לא במציאות.

להביא למציאות, בטח כשאת נותנת את הדוגמה השלילית *עליו* (ולא עלייך), זה לבשל לעצמך את הדייסה.


קודם כל העיקרון של להגיד על הצד השני. דמייני שהשיחה הייתה בנושא אחר - קנאה, כעס משהו כזה. את מבינה שזה מאוד שונה אם תתני דוגמה על *עצמך* שהרגשת בה קנאה/כעס, מאשר שתתני עליו?


ולנושא שלכם ספציפית… איך זה יכול לעשות טוב לזוגיות שלכם? או של כל אחד? אם מדברים על זה פרקטית. על ההיא מהמסעדה. ההוא שהסתכל והמלצרית שכך וכך.

זה קצת כמו שתדברו לפרטי פרטים איך הרגשתם כלפי איזה אקס/ית מהעבר. נכון, כנראה היו שם תחושות של אהבה ומשיכה כלשהן, אבל למה לפרט??? איך זה מועיל?

היה, נגמר, מתרכזים בזוגיות שלכם, במחויבות ובייחוד שלכם אחד לשניה. זהו. 

אני תמיד נהנית לקרוא אותךנגמרו לי השמות

כמה חוכמה תבונה ורגישות יש בך! ❤

ורק לגבי הסיפא -

זו ממש לא צורה תינוקית אלא הכי אנושית שיש,

ואישה ששומעת כך מבעלה ומרגישה פגיעה הכי מוצדקת בבלעדיות, במחמאות, במבט, בכיוונון הלב, שרוצה וצריכה להרגיש היחידה עבורו מגיבה מתוך מנגנון הגנה הכי אנושי שיש בדיוק כמו שהיטבת לתאר - או כעס (FIGHT) או עזיבת השיחה (FLIGHT) או שותקת (FREEZ).

שאלו מנגנוני ההגנה שלנו עד ה120 ולא רק בינקות, וטוב מאוד שהם שם כדי להגן עלינו ולאותת לנו שמשהו כאן באמת פגע בנו והיווה איום עלינו, ע"י איום על מימוש הצרכים שלנו במקרה הזה.

ותיווך נכון ונתינת מקום נכונה לעצמינו לכל המתחולל בנו גם ודווקא אז, ואח"כ תיקשור נכון של זה לבן/בת הזוג יכולים גם להביא לצמיחה גדולה, לריפוי, לבניית קומה נוספת.

כשחשבתי שהוא התרגש בגלל הטיץיהלום אובלי

לא נפגעתי כי חשבתי שזה מראה עיניים, אבל שהוא דיבר על השפתיים הרגשתי שזה כבר עניין של הלב, ולא האמנתי שהוא ממשיך לחזור על זה...

גם כשהוא התרגש מהמלצרית במסעדה זה פגע בכבודי כי היא הרגישה את זה, אבל הבלגתי עד אותו רגע שהעלתי את זה בשיחה בשבת

טעות קשה שלוזיויק
יש את ההתמודדות וזה לגיטימי, לגברים ונשים, אבל הוא עשה מעשה פוגע וחסר רגישות לדעתי, כולל באמירה
אתה יכול לפרט?יהלום אובלי
למה זה מרגיש כאילו למישהו יש הרבה זמן פנוינעמי28

ופותח שרשורים הזויים.


ולא תקין בעליל כמובן.

אין סיכוי שהוא דיבר ככה על שפתיים מבלי שהוא חשב לנשק אותן.

ולהגיד שוב ושוב זאת אפילו לא מחשבה חולפת, ממש לקח את זה איתו.

חוסר טאקט מתמשך, אולי הוא חטף שבץ או משהו.

כתבת בכותרת משהו שחשוב לשים לב אליו בכללינגמרו לי השמות

לא מדברת ספציפית על השרשור הזה,

אבל בהחלט באופן כללי:

את צודקת לגמרי שעלולים להיות פעמים (ואף פעמים רבות לצערינו) שיפתחו שירשורים לא אמיתיים.

כלומר שכל הנכתב בהם לא אמיתי, או חלק אמיתי וחלק לא.

או שהפותחת מזדהה כאישה, אך "היא" בעצם גבר.

או שהפותח מזדהה כגבר, אך "הוא" בעצם אישה.

או שמשנים את הפרטים בצורה שקשה לקלוע לסיטואציה האמיתית ולהתאים את המענה,

או שיש באמת מקרים אפילו של מטרידים או אנשים/נשים עם כוונות לא טובות כלל שמנצלים את הבמה ואז פונים באישי להמשך ולעשות עוד רע חלילה,

או "סתם" משועממים,

או נערים/ות,

או טרולים,

או מעוניינים להביא נושאים פרובוקטיבים או עם פן "גופני" / "מיני" / "מוצנע" וכן הלאה

 

וחשוב ממש להיזהר.

גם לבחור למי להגיב אפילו בבמה פתוחה

ובטח שבאישי

ותמיד אם לא מתאים או מרגיש מוזר אפשר לדווח, ובעיקר לשמור על עצמינו, כל אחד על עצמו או עצמה.

 

אז כאן ספציפית יכול להיות שהכל אמת לאמיתה? ודאי.

יכול להיות שלא? יכול.

איך נדע? לא יודעת אם אפשר לדעת בוודאות כמעט אף פעם, אבל כל אחד ומה שהוא/היא מרגישים.

וחשוב גם לעקוב ו"להיות עם היד על הדופק" אם משהו נראה חשוד.

 

וגם כשכתבתי את זה אישית אני באמביוולנטיות,

כי מאוד יכול להיות שהכל אותנטי ואז זה עלול לפגוע בפותחת, ומתנצלת מראש אם כך, לא זו הכוונה.

אך העיקרון באופן כללי חשוב מאוד בפני עצמו ולכן היה חשוב לי בכל זאת לכתוב ולחזק את הנקודה הזו עבור כולנו.

אני שמחה שאת לא מאמינה לייהלום אובלי
זה רק מחזק לי כמה זה לא תקין...
אני לא יודע מה מריח יותר מרחוק, הגרביים שלידי שרוט
אחרי שבוע שדאות או השרשור הזה.
הערותהעני ממעש

אינך אחראית על ולא תתורו שלו, לא באופן רוחני שתילחצי שיגיע לגיהנום , ולא ב'לחץ' להיות 'מלכת היופי' עבורו


הוא פתוח איתך וזה יפה .

הקטע שהוא המחיש לך ככה - אולי יש לו פער כלשהו נוירולוגי וכו


אינך חייבת לקחת ללב

תחשבי שבעלך יתלונן, שבגלל שקנה לך שמלה חדשה, ולמרות זאת התעכבת על כל חלון ראווה אחרי זה, סימן שאינך אוהבת אותו


ייתכן שהרעיון הכללי נכון אבל הדוגמא שהבאת לאקופצת רגע

ממש קשורה לנושא.

אני לא שמלהיהלום אובלי
ואני לא אחת מאלף
תגובההעני ממעש

נראה שלא הבנת את כוונתי

שוב - התפעל ממשהו מסויים בחוסר טאקט

אבל משמע ששם נעצר

לגבי שיתוף עם חברותייך זה לכאורה בעייתי

כלומר, פגעו בי - למרות זאת אני יכול לפגוע בחזרה רק לפי התו'ל- הדין . ולא להשתולל יותר מדי. עם כל הכאב והכבוד .

ושוב ממליץ לבדוק אם קיים אצלו פער כלשהו נוירולוגי תקשורתי וכו

לא אמרתי ששיתפתי את חברותיייהלום אובלי

וגם אם כן, לא באתי לתת כאן דין וחשבון, נכנסתי כדי לקבל תמונה ותגובות שיפוטיות לא מעליבות אותי אבל פחות משרתות את המטרה שלשמה שיתפתי באנונימיות סיטואציה רגישה.

וזו לא סתם התפעלות בחוסר טאקט, יש פה חוסר כבוד ורגישות ופגיעה באינטימיות. זה לא נעצר שם, זה מלווה אותנו הרבה זמן...

אוהעני ממעש

אז כאן יש נקודה שניתן לפתוח

חוסר כבוד וכו שציינת

מתי התחיל , מדוע, האם ואיך ניתן לטפל

עוד משהו -

אנשים כאן כותבים על מנת לנסות לסייע

אז גם אם תגובה אינה מה שהפותח ציפה לקבל - לא צריך לקחת קשה

ולפעמים משהו לא בעניין עלול במבט שני לשפוך אור


נראה לי ש נגמרו לי השמות לא הגיבה כאן

מסתמא יהיה לה מה לאמר

הוא שיתף אותך.אדם פרו+
עבר עריכה על ידי אדם פרו+ בתאריך כ"א בכסלו תשפ"ו 12:15

 

ברור שזה אסור לו הלכתית להסתכל עליה ובטח שלא להתמוגג מיופיה.


 

והוא נכשל


 

אבל אפשר בקטע הזוגי להסביר, שהוא מעביר את ההתפעלות אלייך.


 

וגם לשיתוף איתך.

זה לא כל כך נורא מבחינה זוגית. לדעתי.

אולי סוג של רמז שהוא היה רוצה שתעשי עיצוב שפתיים כלשהו.

 

באמת אמירה מיותרת יחסית.

 

מבחינה הלכתית ומוסרית, ברור שההסתכלות והמשך ההתפעלות אסורה.

הוא לא רמז לי שום דבריהלום אובלי

ולא רוצה עיצוב שפתיים, יש לי שפתיים עבות ויפות וכל מי ששמע שזה מה שאמר, אמר שמוזר שהוא אמר את זה דווקא לי...

נשמע שהיתה שיחה בעייתיתגפן36

אבל הגלגל ממשיך להתגלגל...

למה עוד אנשים בסביתך יודעים עליו שאמר כך? 

איזה גלגל ממשיך להתגלגל?יהלום אובלי
מסכימה. משהו לא נראה לי תקין בשרשור הזהלומדת כעת
העודף שיח ושיתוף על המראה של הפותחת, וקושי זוגי שמיוצג בשמחה ולבביות...
סליחה שאני עונה על תגובות שמכריחות אותי להגיביהלום אובלי

שהבעיה היא לא השפתיים שלי אלא האמירה שלו

וכאילו לרמוז לאישה לעשות עיצוב שפתיים זה חכם והגיוני, יש פה תגובות מפתיעות...

הן שאלו את מי עוד שיתפתSeven

כי באמת לא סביר לשתף באמירה כזו של בעלך את הסובבים אותך


לגופו של עניין האמירה לא רלוונטית

לחשוב שגברים פוזלים לדשא של השכן זה לא חשיבה בריאה ונכונה לקשר זוגי ואם בעלך פועל ככה שיעשה עבודה עם עצמו..

גם גבר שהוא לא דוס ולא עם זקן וכיפה גדולה יכול להיות נאמן..המראה זה חארטה אז שיפסיק להתמקד במראה ויתחיל לעשות עבודה פנימית

אני לא הבטחתי לענות לכל שאלה שנשאלת פהיהלום אובלי

וזה מקובל עלי שחושבים שאני טרול משועמם, זה לא לוחץ עלי לחשוף פרטים שאני מעוניינת לשמור לעצמי...

אבל אם יש פה נשים וגברים שאמירה כזאת עוברת על ידם בשתיקה, וחושבים שאישה ממשיכה להרגיש נאהבת ונחשקת אחרי דיבור כזה אז כדאי שיזכרו שהחיים והמוות ביד הלשון.

ואם למישהו נראה מוזר ששיתפתי והתייעצתי עם סובבים שלי לגבי אמירה כזאת, כנראה לא מבין כמה זו אמירה שפוגעת בליבה של האינטימיות.

 

בידיוק זו אמירה שפוגעת בליבה של האינטימיותSeven

אבל זו הנקןדה זה שיח אינטימי של בני זוג

לא מתאים לשתף אותו עם אף אחד

פרט לבעלי מקצוע במידת הצורך...

מצטערת אם אני רק מחממת אותךסיה

אבל אם מציע לך לצאת איתו בהמשך תתחמקי. אל תגידי למה.

אם כבר דיברתם על הנושא שהוא פלרטטן ומסתכל על נשים אחרות והוא יודע שזה כואב לך.

כואב לך זה אומר שזה אמור גם לכאוב לו

אם אשתו עצובה בגלל שהוא מסתכל על נשים אחרות אז הוא פוגע בעצמו

מה הענין שלך לצאת למסעדה איתו ולחזור כאובה

עד שהוא לא יבין שאין פלרטוטים ואין מבטים בצורה כזאת שמכאיבים לך אין סיבה לצאת איתו

לא קראתי תגובות אחרותbinbin
אני חושבת שיש נושאים שלא אדבר עם בעלי עליהם זה אחד מהם. למה לי לתת לבעלי לחשוב ולדבר איתי על יופי של מישהי לידנו? (זה לא שאני חושבת שהוא לא יחשוב לבד אבל יש הבדל בין לחשוב לבין לשים את זה בנינו ולדון על כאלה)


אגב אני מסכימה עם הפסקה הראשונה שכתבת, גברים צריכים להעריך ולזכור מה יש להם בבית!

סליחה אבל זה שיח גרועדרור אל

דרך הטבע שיש משיכות כל הזמן. כל עוד לא ממשים אותן חס וחלילה, אין מה לדבר על זה.

זה רק ייצור פגיעה, העלבה ומתח. שום דבר טוב לא יכול לצאת מזה.

אם פתחת בטיפשות את הנושא, קבלי את משיכותיו בכנות. כשמבשלים חמין מקולקל - אין מה להתפלא אם יוצא מזה קלקול קיבה.

ולגופו של ענייןדרור אל

יש ציפייה ליצור משיכה, ולכן היעלבות כששומעים על משיכה לאחרות. וזה גם נוגע בדימוי עצמי.

אי אפשר לעצור את המשיכות לאחרות, זה דרכו של עולם. אפשר להעצים את המשיכה אליך. באופן חיובי, לא באופן שלילי.


כלומר: טוב ורצוי לדבר על - כמה אני יפה בעיניך, נכון שאתה אוהב את השפתיים שלי, מה הכי יפה בי שאתה הכי אוהב ונמשך. כאלה שאלות, שיעשו רק טוב.


עכשיו שכבר נאמרה האמירה שלו - מציע לך לא למסגר אותה ולעשות ממנה עניין. זו תחושה רגעית של משיכה מקומית. זה לא אומר שהוא לא נמשך אליך ולא שאת פגומה.

הוא נמשך אליה, היא לא פגומהסיהאחרונה

אבל הוא לא חכם מספיק . אם היה חכם לא היה בוער לו לבהות באישה אחרת כשהוא נמצא ליד אשתו

עד שהם אירגנו יציאה ויצאו הוא יכל להתאמץ בשעתים של היציאה לא להסתכל על אישה אחרת.

מה יצא לו? התאמצו ליציאה ובמקום להתקרב אחד לשני יצא הפוך. וכל זה למה? כי לא יכל להתאפק ביציאה הזאת לא להסתכל על אישה אחרת ולא לכבד את האישה שלו.

לצאת זה טירחה זה ביביסיטר זה ארגון הילדים.

יצא שכרו בהפסדו

נשמע שאתה מאוד חכם, אקבל את עצותיךיהלום אובלי

המלומדות, הנבונות והלא טיפשות בכלל, מזל שאתה כאן להציל אותי מהבעירות שלי.

אפשר לנעול את השרשור אני רואה שהוא מיצה את עצמו...

ויכוח סוער - אוכל קנוי - בבקשה בבקשה תעזרו לי!זקן ושבע ימים

אשתי לא אוהבת לבשל אבל טובה בזה, אמא שלה לעומת זאת שורפת סלט. בקיצור זה לא הצד החזק שלהן. אשתי כל הזמן אומרת שיש ביצה במקרר ואפשר להכין חביתה, ויש ירקות אפשר לחתוך סלט, ולכן לא מבשלת. ואני אומר לה שאני רעב והלוואי והייתי יודע לבשל אוכל, אוכל אמיתי. בישולים. סירים. הבנתם..


בקיצור, חזרנו שבת מההורים שלה, עם מה שמתיימר להיקרא "אוכל", וכל השבוע אני רעב! אומר לה אולי תוכלי להכין משהו, את טובה בזה. היא אומרת לי שיש אוכל מההורים שלה, או שאני אכין חביתה, מצידה לא חסר אוכל.


אז עשיתי מעשה - הלכתי לקנות אוכל מוכן, פיצה שווה, המבורגר טוב, סושי מפנק..


חזרתי ואמרתי לה  - זה שלי! אני רעב!


ואז היא נפגעה ממני ממש. אמרה לי שהיא גם עובדת קשה, וגם רעבה, וזה לא בסדר שאני לא חולק איתה. אז אמרתי לה שהיא טוענת שיש מלא אוכל בבית, אז מה פתאום היא מתנפלת על מה שקניתי? לא בקטע של קמצנות , אלא בקטע של אם את בסתר ליבך גם רעבה וגם יודעת שאין באמת מה לאכול ושסלט לא באמת משביע, אז מה את מחכה שאני אקנה אוכל מבחוץ ואז אוכלת לי אותו??


בקיצור - מה דעתכם? האם אני באמת לא בסדר במצב הזה? 

חחח שטיפת כלים באמת לא כלולה בזמןפשוט אני..

אבל אם תוציא את הקישוא (שהוא באמת לא חובה),

אין כאן שום דבר שדורש הכנה.

 

בסיר מערבבים את החומרים של הרוטב,

בקערה את החומרים של הקציצות, 

זהו.

 

אין שום רכיב שדורש הכנה מוקדמת. כמו שזה יוצא מהמקרר - ככה אתה מכניס לסיר/קערה.

חיוב מוזר באשראיאפרסקה

הסתכלתי קצת בדוחות של האשראי, וראיתי שירד לי החודש וגם חודש קודם חיוב מאיזה מקום שלא מוכר לי, משהו בירושלים ואני לא הייתי בירושלים ממזמן. לא משהו פסיכי רק 17 שקל, אבל עדיין מאוד מוזר לי. חיפשתי את שם החברה בגוגל (וונד פיי) ועוד יותר לא הבנתי. מישהו יודע איך אני מבררת מה זה החיוב הזה? יכול להיות שזה פשוט דמי כרטיס או משהו?

האם עסקה טלפוניתהעני ממעש

או שעבר פס מגנטי בפועל

האם יש בפירוט מס' טלפון של החברה

האם חיוב מוכר שעבר בעלות

האם מישהו שנתת לו לשלם משהו דרכך

רשוםאפרסקה

האם הוצג? כן

זה אומר הכרטיס כאילו עבר בפועל? איך זה הגיוני?

בעלי אמר שאולי זה בית עסק ששינה שם וכתובת אבל איך אני יודעת מה הוא?

זה חיוב הוראת קבע?משה

תכחישי עסקה דרך חברת האשראי. הם מאוד מקפידים על הדברים האלה.

רגע רגעפשוט אני..
כדאי לברר היטב לפני שעושים הכחשת עסקה, גם כדי לא לגרום עוגמת נפש לבעל העסק וגם כדי לא לקבל קנס מחברת האשראי.


קודם לבדוק טוב מי זה העסק הזה, רק אחר כך להכחיש אם הבירור לא עזר.

מנסיוןמשה

לא מקבלים קנס מחברת אשראי כל כך מהר. בתור מי שמתפעל כמה עסקים שסולקים ומקבלים הכחשות.

זה מה שאני מנסה להביןאפרסקה

איך אני מבררת מי זה?

כי השם ממש לא מוכר לי, ולא הכתובת

לפעמים השם שמופיע זה לא איך שקוראים לזה בעולםרק נשמה

קרה לי פעם גם שהיה לי חיוב מוזר וכשהשוותי תאריכים וסכומים הבנתי שזה סתם שייק שקניתי בריבר ומשום מה בחיוב הופיע "דעבול גלצבי" או איזה משהו הזוי דומה

תנסי להיזכר מה עשית באותו יום או אולי נתת את הכרטיס למישהו אחר?

אפשר גם לבדוק באתר של החברת אשראי עצמה פעמים יש שם יותר פירוט

יכול להיות שזה חיובעדיין טרייה
של המקווה? סתם קפץ לי הסכום שזה העלות לטבילה בלי הכנה...
וואלה!!!אפרסקה

את גדולה! צודקת חחחח

תודה גם ל @רק נשמה זה באמת שם מוזר מאוד למשהו אחר חחח

חח ענק רקלתשוהנ
נתנו כאןהעני ממעש

כיוונים מעניינים

ממליץ למצוא חצי שעה פנויה ולטפל

באופן כללי, אפשר להכניס פירוט על כל קניהמרגול

לפחות באפליקציה של מקס.

נניח אם אני מעבירה בביט משהו תפעולי, וזה יורד מהאשראי, כתוב באשראי ביט. אז אני מוסיפה הערה קטנה מה זה כדי שיהיה לי אח"כ.

או לפעמים גם על רכישות משמעותיות שלא ברור מה הן (נניח איזה מוצר חשמל. לכי תזכרי מה קנית במחסני חשמל ביוני).


ברוב הדברים כמובן לא צריך. רמי לוי זה רמי לוי, אין יותר מדי מה להתבלבל… 

תתקשרי לחברת אשראיזיויקאחרונה

אולי יעניין אותך