האם אתם חושבים שחרדים שבאמת לומדים תורה פטורים מגיוס צבאי?יו
אותם שבאמת לומדים כל היום , האם נכון שילכו לשרת בצבא או יותר נכון שהם ילמדו תורה כל היום?
לענ"ד.. צריך לכתחילה שכל אחד ילך לצבא..סתמישוו
בדיעבד, שישארו ללמוד..
אני לא יודעתאופל

אני אישית מכירה כמה חרדים שלא הלכו לצבא כי הם "למדו תורה" ואני מדגישה כמה אחדים אם הם באמת לומדים תורה אז בסבבה אבל אם הם מסבנים לך תשכל אז ברור שילכו לצבא!

זה לא נותן לי לערוך, אז אני אכתוב פה עוד.סתמישוו
בכל מקרה, קצת מציק לי שלא עושים את אותו הדבר על החילונים..
האם אי פעם שמעתם דיונים על זה שחילונים ילכו ללמוד תורה בישיבה למשך שנה וחצי/ 3 שנים?
זה לא אותו דבר!יוחננוף
בעניין הגנה על עם ישראל (צבא) ברור לכל בר דעת שזה בוודאות מגן על עם ישראל ולכן חובה על כל אחד ואחת לקחת חלק בהגנה על עם ישראל בשרות בצבא.
לעומת זאת בלימוד התורה אין ודאות שזה מגן על עם ישראל, ובנוסף לא כל מי שהולך לישיבה באמת לומד.
לכן לדעתי אין להשוות בין "הגנה" לכאורה על ישראל באמצעות לימוד תורה לבין הגנה בפועל על ידי שירות בצבא היהודי הקדוש צה"ל
לא כל מי שנמצא בצבא מועיל ומגן על ישראלשירוש16

גם כאלה שנמצאים בישיבה ואינם יושבים ולומדים- לא חסר.

 

זה הדדי.

זה שאתה לא מאמין זו בעיה שלך.פשושון

חוץ מזה שזו עובדה מוכחת שכל מקום שמכניסים תורה יש פחות פשע. 

 

לא סתם שרצו כמה עוכרי ישראל לבטל את השיקום אסירים ע"י רבנים שירות בית הסוהר התנגד בכל תוקף.

 

כמה אנשים מתקשרים לחנויות כדי להתוודות שבעבר הם גנבו מאותה חנות ועכשיו הם רוצים להחזיר את הכסף בעקבות חזרה בתשובה.

 

פרדס כץ לדוגמא פעם הייתה מרכז פשיעה והרב דנאל זר ועוד כמה שינו אותה כמעט לגמרי.

 

אם לא יהיו רבנים שיורו לעם ישראל את הדרך הישרה לא יהיה לצבא על מי לשמור כי יהיה פה ג'ונגל

החבר'ה שהגיבו פה כבר עשו לי ת'עבודהסתמישוו
דבריך הם כפירה. הגמרא אומרת שאפיקורוס הוא האומר "מה מועיליםירושליםםםםם

לנו לומדי התורה" . הגמרא אומרת שלימוד תורה מגן בין בשעה שעוסקים בו וגם אחרי שעוסקסים בו. 

 בקיצור כדי שתשנה את התפיסות שלך , כי לאפיקורוס אין חלק כלל לעולם הבא.

לא.די"מ
ובקשר לצבא היום אני נגד להתגייס בלי קשר.
למה אתה לא חושב שצריך צבא בכלל??יו
בודאי שצריך צבא.די"מ

אבל צבא יהודי אמיתי ולא נמה שיש היום.

מחילה מכבודו, אבל האם אתה מכיר חכם גדול אחד שסובר כמוךיו
או שאתה בעצמך בחרת? הצבא שלנו היא צבא יהודית, יש בעיות אבל היא עדיין צבא יהודית לגמרי. וברוך ה׳ בורא עולם נתן לנו נסים ונפלאות בתוך המלחמות שהצבא הזה הטוב ליחם.
אני די חכם דווקא.די"מ
ויש לי מלא חברים חכמים שמסכימים איתי.די"מ
טוב אתה חושב שאתה וחברים שלך יותר חכם מכל החכמים בעולםיו
זה אכן בחירתך החופשית אבל אל תשכח שהתורה לא מסכים עם זה בפירוש
זה בסמוכיםטוביה2
ולא בסמוכים למלחת
^^^^די"מ
מה גם שלא ראיתי שכתבתי שאנחנו *הכי* חכמים.
אז איך אתם חולקים על החכמים שגדולים ממך פי אלף?יו
או שסתם גדולים ממך הרבה - איך אתה חולק. וכמו שהזכרתי זה אכן נגד התורה הקדושה (אולי אתה קראי?)
אם מישהו פה קראי זה אתה.די"מ
הפסוק הזה מדבר על הסנהדרין.


כי אין פה שום קשר למנת משכל.
זה לא נוסחא מתמטית.
מה גם שגם הבן אדם הכי גאון יכול לטעות.
קודם כל כתוב ׳אשר יהיה בימים ההם׳ כולל חכמינו היוםיו
דבר שני שאתה לא יכול לחלוק על כל הפוסקים! ומה זה קשור לקראי? אני קראתי לך קראי (בשאילה) כי אתה טוען שכל אחד שקצת ׳חכם׳ יכול לפסוק ההלכה- ככה באמת הקראים חושבים. אבל אני טוען שצריך לשמוע לחכמים שהם בוודאי יותר גדולים מאיתנו הרבה מאד. אכן אני לא מבין אתך שאתה הולך נגד כל הפוסקים בימינו (אולי הרבי מסאטמאר פוסק כמוך בענין הזה?) וזה נגד התורה במפורש. אפילו בלי סנהדרין
ככה רש״י אומר במקום ״אין לך אלא כהם שבימיך״יו
אם אני טועה? תביא מקור.
כמו שטוביה2 אמר מדובר הסמוכים=סנהדריןדי"מ
אין לי כוח עכשיו לפתוח את כל הנושא אז רק בקצרה.די"מ
א.משום מה כולם למעט המנחת חינוך לא הבינו ככה ואומקים שמדובר רק על הסנהדרין (וגם אז זה מוגבל,עיין הירושלמי על הפסוק).
ב.בוודאי שיש רבנים שסוברים שהצבא הזה לא יהודי ולא צריך להתגייס עליו.
ג.לא הבנתי על איזה דבר נגד התורה אתה מדבר לא זכור לי שכתבתי משהו שנוגד את התורה.
אוקיי אז יש לי שאילהיו
1- אוקיי אז אני לא צריך לשמוע לחכמים היום, טוב אז אני חושב שלא צריך להניח תפילין ומה שכתוב בתורה וקשרתם... זה רק מטפורי יעני רוחני כמו שכתוב כתבם על לוח לבך... זה טוב בשבילך? איפה הסנהדרין חולקים על זה? תביא מקור
אם אתה רק יכול לפרט את שמות של החכמים שסוברים שלא צריכים (או אפילו לא נכון) להתגייס וכמובן שאם אני יראה בהם גדולים בתורה זה יהיה שיטה שאפשר לסמוך עליו (באמת רבני הציונות הדתית כולם הלכו לצבא גם רב מאיר כהנא ע״ה והדומים לו) , תודה
במשנה.די"מ
ומצחיק לבקש מקור זו תורה שבעל פה רק בתקופת רבי היא הותרה לכתיבה.

הרב יצחק גינזבורג,הרב יצחק שפירא,הרב סטבסקי זה מה שעולה לי עכשיו.
אני לא יודעת מה אתם אומריםאוהבת את מלכנו
אבל- יסור המוסר הוא הכלליות, ואם כל אחד היה סובר ככה- לא היה צבא להגן על עמ"י.. אז נכון שיש התמודדיות- צריך להתמודד ולא לברוח.
בודאי שצריך צבא.די"מ
אבל צבא מתוקן.
הנוכחי צריך שיפול כדי להקים משהו מתוקן.
כמואוהבת את מלכנו
שבנאדם בא לעולם אמממ שיש בו הרבה רוע בו נגיד, ותפקידו לתקן אותו... אז זה לא שונה מהצבא, א"א להקים אחד מחדש יותר טוב מהנוכחי, אז שכל חייל יבוא וישפיע על החיילים סביבו ויתקן את הסביבה שלו..
א"א להשפיע מבפנים.די"מ
עדיף להרוס מבחוץ וכשזה יתפרק מימלא תקום האלטרנטיבה.
היא לא תקום ממילא. צריך להכין את התשתיות שלה.יזהר

וזו פעילות הרבה יותר פרודוקטיבית מאשר להרוס..

אין לי כוח כרגע לענות לזה באריכות.די"מ
כי אתה הרי אומר את זה גם על המדינה וזה דיון אחר.

אבל אם נתייחס ספציפית לצבא-
יצר החיים חזק מאוד.
וכשרבים לא יסכימו להתגייס עד שישנו את הדברים הבעייתים בצה"ל הם ישתנו.
או כי מה"ל יכנע או שהרוב יכריח אותו להיכנע.

בכל מקרה להיות בצבא ולעזור לממסד הפושע זה פשע.
ומחילה בכבודו ומכבוד הרבנים הנ״ל(אם באמת אמרו)יו
עבר עריכה על ידי יו בתאריך ו' בכסלו תשע"ו 01:28
בוודאי זה לא פשע להתגייס לצבא. כמעט כל החכמים אמרו להתגייס -כולם טועים?? אכן קשה להבין. אולי יש מחלוקת אבל לבוא ולומר שהם פושעים זה אני לא מבין!
אתה צודק שבפועל הם לא פועים ממש כי זה בשוגג.די"מ


הם לא פושעים בכלל- הם עושים מצווה!!!יו
לפי רוב מאד גדול של חכמי ישראליו
למעט השלושה שנזכרת (אם הם באמת אמרו)
אתה צודק שבפועל הם לא פועים ממש כי זה בשוגג.די"מ


גם להשתמש בשקל הציוני זה לסייע לממסד.יזהר

צריך פרופורציות.

חשוב לא להיות בסרט של השפעה מבפנים, וגם לא לעשות מצוות הבאות בעבירות. אבל אם אפשר לקבל קרש קפיצה לעולם ההיי טק, דרך מסלולים מותאמים לחרדים שנותנים לך גם הכשרה וגם שנתיים ניסיון בתחום - אני לא חושב שמי שקופץ על המציאה הוא פושע.

נכון.די"מ

ולכן בפועל אני לא מתייחס לכל אחד שמתגייס כפושע...

אבל לדעתי העיקרון צריך להאמר.

כן וזה מה שאני אומר -למה לא יכולים לחלוק על משנה?יו
בדיוק כמו הצדוקים שאמרו שלא צריכים לשמוע לפירושים של החכמים. וכן הקראים שאומרים שכל אחד יכול לבחור ממה שהוא מבין במקרא (היום)

לגבי הרבנים הנ״ל האם אתה יכול לתת לי מקור בספריהם או הקלטה או משו שהם אמרו את זה- שלא צריכים להתגייס לצבא ההגנה לישראל. תודה ומחילה על הטרידה
התנאים היו סמוכים.די"מ

ויש גם את עניין של מה שהתקבל על כל ישראל כחובה שזה התלמוד הבבלי.

אבל זה נושא שלם בפני עצמו ואין לי ראש לזה עכשיו.
עם ממש מעניין אותך ואתה לחוץ כנס לכרטיס אישי שלי ותחפש דנתי על זה בעבר לא מעט.

טוב אז אני אומר שלא קיבלתי יעני אני חולק על זה שקיבלויו
כמו הקראים. זה אסור. מאד חאראם שאתה חושב כזה לעניות דעתי. אבל אם אתה יכול להסביר קצת עם מקורות לא הרבה רק קצת, ואם אתה באמת לא מעוניין אז אל תידג
בודדים שלא מקבלים זה לא נחשב.די"מ

ומי שיצא מכלל ישראל ודאי לא נחשב.

הקראים לא חולקים רק על התלמוד אלא על כל מסורת התורה שבעל פה שזה הסנהדרין.

 

בגדול המקור זה הקדמת הרמב"ם למשנה תורה.

תלמד אותה.

קשקוש מוחלטטוביה2
הרמב"ם כותב שכדי לחייב החכם צריך להיות מקובל על כל עם ישראל (מה שאין היום) זה מוכח מהגמרא בסנהדרין. כמו כן כאשר מקבלים חכם אחד מהדברים שמקבלים זה את סמכותו לתת את הסמכות הזו לאחרים - דהינו סמיכה.

הצדוקים פרשו מכלל ישראל הכשרים עוד הרבה לפני שפסקה הסמיכה ולכן לא רלוונטים לדיון. הקראים נוצרו הרבה אחרי חתימת התלמוד ולכן לא רלוונטים לדיון כי זה כמו שאני לא יכול לחלוק על המשנה
כי אתה דגנרט פרזיט שחי על חשבון הציבוריוחננוף
חחחחחדי"מ
מי שלומד תורה פטור מגיוס צבאי2121

התורה היא זו שלמעשה מגנה על עם ישראל. הצבא תלוי בלימוד התורה ולא להפך.

מה המקור לזה?די"מ
לא מדויק..סתמישוו
כשהיינו בגלות לא היה לנו איך להילחם אז מה שעשינו כשהיה בעיות היה פשוט להתחבא בבית וללמוד תורה.. זו גם שיטה. אבל היא מתאימה לגלות.
פה בארץ צריך יותר מזה,ברור שצריך ללמוד תורה ואסור להפחית מהערך הזה, אבל פה צריך גם צבא.. גם וגם. יש עניין בצבא.. דוד המלך נלחם, יהושוע.. ועוד ועוד.

ויותר מזה, הצבא הוא חלק מהתורה. (כמובן שיש שם בעיות אבל זה לא פוטר אותנו מלהיות חלק בצבא)

וככה כותב הרב אבינר:
"כל אחד חייב ללכת לצבא. דבר שבעצמו מתחלק לשלושה חלקים ככל כנ"ל, כמבואר במאמר "למצוות הארץ" שכתב רבינו הרב צבי יהודה בפרוץ מלחמת השחרור (לנתיבות ישראל א קיח):
הצלת כלל ישראל: "אל תעמוד על דם רעך", קל וחומר על דם כל בית ישראל. פיקוח נפש זו מצוה ענקית שדוחה כמעט את כל התורה כולה (מלבד איסורים חמורים במיוחד).
הצלת ארץ ישראל: מצות כיבוש הארץ ושמירתה. זו אחת המצוות היחידות שאנו נכנסים לכתחילה למצב של מסירות נפש ממש כדי לקיימה.
מצות קידוש השם: כאשר עם ישראל מסכן, מוכה, רדוף, שבור ורצוץ – זהו חילול השם. כאשר יש לנו צבא, ואנו משיבים מלחמה שערה ומכים שוק על ירך – זהו קידוש השם! זהו קידוש השם הגדול של כלל ישראל המוזכר על ידי יחזקאל הנביא (לז). כמו שאמר הרב יצחק ניסנבוים שהיה ממנהיגי המזרחי: מהו קידוש השם לו אנו מצפים? שלא יהיה כתוב על מצבה של יהודי שהוא נרצח על קידוש השם, אלא שהוא חי בקידוש השם."
בלי לדון לגופו של כותבטוביה2
אני רוצה לראות אותו כותב פסק הלכה שאסור לסרב ללעלות לקצונה או לשנה נוספת בצה"ל. בכול מה שהוא כתב אין סיבה שהמצווה (לכאורה) הזו תפוג אחרי x שנים. ואם אין חיוב אז למה בכלל ללכת?

נ.ב. דכתי האישית בנושא היא כשל די"מ
זה שאין חיוב זה לא אומר שזה לא מצווה עצומהתסיר חרפה מעיר
אבל אה"נ שבאמת אני אף פעם לא הבנתי, לדברי האומר שזה מלחמת מצווה(שעל פניו כן נראה כך, שאכן כן יש עזרת ישראל מיד צר)לכאורה היה צריך להישאר בצבא כל החיים! כי חייבים להלחם במלחמת מצווה! שכן "חתן יוצא מחדרו וכלה מחופתה"!
אני לא מסכיםטוביה2
המצוות שהוא טוען שיש - הן שחור לבן - הוא ךא טוען ענין אלה חובה למרות שפסיקתו הוא מוכיחה להפך.
לכן אני אישית לא מתכוון לקחת אותה ברצינות
כי במצב מלחמה יש מילואים שאם צריכים כולם שיכולים להילחםיו
יוצאים לצבא
אלף למטה אלף למטה.שירוש16

כיום העובדה שאין איזון בין החיילים בשירות צבאי לבין לומדי התורה אכן מדאיגה.

 

אבל שניהם נצרכים.

כמו שהתורה מגנה על החיילים החיילים שומרים מבחינה פיזית על לומדי התורה.

זה הדדי.

 

קשקוש גמור כל הדיון הזה.משה

הצבא לא צריך את הכמויות האדירות של החיילים שיש לו, והוא מנצל אותן בצורה בזבזנית ולא יעילה.

רואים את זה בדוגמא הקיצונית שבה הצבא משחרר כמות גדולה של בנות סתם כי אין לו מה לעשות איתן.

 

 

אם יבטלו את גיוס החובה (או יעלו את שכר המשרתים בצורה משמעותית) הוא יאלץ לשלם משכורת למי שעושה משהו יעיל, ולפטר חיילים בזבזנים או גופים מיותרים.

 

 

הנה כאן יש כמה מאמרים על זה:

https://liberal.co.il/tag/%D7%A6%D7%91%D7%90-%D7%9E%D7%AA%D7%A0%D7%93%D7%91%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A7%D7%A6%D7%95%D7%A2%D7%99/

https://orikatz.wordpress.com/2012/05/02/giu/ 
http://mida.org.il/2013/03/06/%D7%90%D7%99%D7%95%D7%95%D7%9C%D7%AA-%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%95%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%91%D7%A0%D7%98%D7%9C/

 

 

נראליי שהוא רצה לעשות פה דיון יותר אידיאולוגי..סתמישוו
כלומר, האם באמת נכון שבחור חרדי שלומד תורה צריך להתגייס?
באופן הפרקטי אולי לא באמת צריך את כולם (לא יודע) למרות שעדיף שהצבא יהיה יותר גדול.. אבל הדיון הוא לא על הצד הזה.
תראה אני חושב שראשי הצבא אומרים שהם צריכים כולםיו
שאלתי בתור בחור מחו״ל שרוצה להתגייס אם הם באמת צריכים יותר חיליים אז הרבה אמרו שהם צריכים יותר קרבי אבל אם אתה בא כג׳ובניק אז לא צריכים כ״כ. אבל צריך לידע שיש הרבה הרבה יותר אויבים וערבים מיהודים במזרח התיכון ואנו לא יודעים מה יקרה מחר אז נכון להיות מוכן לכל מקרה.
אני לא סומך עליהםטוביה2
דרך אגב הם תמיד לא מזהים אימומים בזמן. ותפיסת הלוחמה שלהם היא זו המצריכה לוחמים רבים ולא צרכי המלחמה עצמה
תראה יש מספרים יש כ״כ הרבה ערבים ויש כזה מיעוט מאד מאד קטןיו
של יהודים-אז צריכים יותר חיליים. וכן ראשי הצבא אומרים. אולי היום אנחנו לא צריכים אבל אנו לא יודעים מה יקרא מחר
זה לא נכוןטוביה2
הסיבה שצריך כ"כ הרבה חילים היא שלא מוכנים לפגוע באזרחי האוייב. ועל המומחים של מערכת הבטחון אני לא סומך. ויש לי נסיון שהם לא יודעים לנתח מצבים לטווח רחוק אלה רק לנצח ברמת הנקודות בקרב. אם ניקח לדוגמה את מלחמת יו"כ את יבוא אשף מתוניס את עיצום החמס על אשף את ההפתעה שלהם מהאנטיפדה הראשונה את חוסר היכולת שלהם לשלוט במשוחררי עסקאות מחבלים ואת התדהמה שלהם מעליית החמס אחרי הבריחה מעזה. אלו מספר דוגמאות שבהם אני ראיתי שהם לא מסגולים לראות קדימה יותר טוב ממני או משפחתי וחברי - למה שאני לפחות לא אסמוך על עצמי לא פחות מעליהם?
איזה דוגמא חזקה הבאת שהצבא לא צריךתסיר חרפה מעיר
חיילים.. איך יודעים?? פשוט!! הוא משחרר הרבה בנות!!מה הקשר?? בנות באמת בקושי נצרכות בצבר.. אבל בנים ובמיוחד הלוחמים.. הם בטוח נצרכים!
ילמדוווו מה השאלהט1


מ'מעשו יכין
אני מאמין שמלבד לימוד התורה יש חובה מוסרית לבוא ולהגן על עמך. כל המקשקשים ש''לא צריכים אותם'' או המתנגדים לפעולות הצבא שידעו שיש לנו חובה הלכתית לגיוס גם מצד דין מלכות( מצידי הקיצוניים יכולים להתייחס לשלטון השלטון גויים וגם אז הם חייבים) וגם מדין מלחמת מצווה. הפטור שהם מדברים עליו הוא מדבר על חכמים שפטורים משמירה- שמירה על העיר ותשלום מיסים לחומה כי הם תורמים עם הלימוד תורה וה' מגן עליהם( שוב עליהם- איפה האחדות והאכפתיות לאחר?!) עסק שונה לחלוטין הוא מלחמת מצווה שבה אנחנו נמצאים עכשיו, מלחמה שמטרתה היא לשמור על עם ישראל מפני אויבנו שכל אדם חייב להתגייס ואין יוצאי דופן. אני מקווה שאני צודק, פתוח לביקורות
אבל לפיך לפי הרבנים שפוסקים שמלחמות מדינת ישראל הם מלחמותיו
רשות ולא חובה אז לפיהם ותלמידים לא צריך להתגייס
מ'מעשו יכין
קודם כל יש הרבה מאוד רבנים שכן פוסקים שמדובר במלחמת מצווה. אתה מוזמן לנסות לבדוק בעצמך את הטיעונים ולהשתכנע מי צודק, ההבנה שלי הייתה שכן מדובר פה על מלחמת מצווה (חוץ מזה שהזכרתי חיוב להתגייס גם מצד דין מלכות). הבעיה באלו שאתה מדבר עליהם- החרדים זה שאף אחד שם לא חושב לעצמו, כל התרבות מבוססת על תלות מוחלטת ברבנים שכבר היו מקרים ועשו החלטות על סמך שיקול פוליטי ולא הלכתי אמיתי. דיברתי עם הרבה חרדים והטיעון החוזר שלהם זה ''הרב אמר'' משגע אותי שהם לא חושבים לעצמם. החלטה שלהם היא להיות אטומים ולחיות בעיוורון, הלוואי שיום אחד נצליח להבין באופן שלם אחד את השני וכבר לא יהיה צורך בצבא
כן אתה צודק שיש חרדים שלא חושבים עצמם אלא אומריםיו
שזה ״פסק הרב״ אבל לענין מלחמת מצווה באמת יש פוסקים שסוברים שזה לא מלחמת מצווה או שזה לא מלחמת מצווה ודאי אלא ספק מצווה/רשות.
לענין דינא דמלכותא מזמן קום המדינה אני חושב שהיה מותר ללומדי תורה לבחור אי התגייסות לצבא אבל עכשיו אולי המצב שונה בקשר לחוק.( שמעתי חכם עובדיה יוסף אומר שיותר כדאי לנו לעבור לחו״ל רק כדי שלא יתגייסו לומדי תורה! כמובן שזה השיטה שלו ויש הרבה חולקים)
בלי קשר להשתייכות המגזרית.שירוש16

מדובר בעול שווה ערך לשירות צבאי שעל כל העם לעמוד בו. (אלף למטה אלף למטה).

 

מבחינתי שיוציאו את כל החילונים שמתבטלים בצבא ויכריחו אותם ללמוד תורה.

כי גם זה חלק בלתי נפרד משמירה על הביטחון בארץ.

אה..

ששכחתי..

לזה קוראים "כפייה דתית" ולכן אסור במדינה ה"דמוקרטית"-יהודית שלנו.

 

(אבל להכריח ציבור שלם לרמוס את האידיאולוגיה הדתית שלו ולהתגייס לצבא נקרא "שיוויון בנטל".

לא "כפייה דתית-אידיאולוגית".)

אני לא חושב שהחכמים מסכימים עמך.זאת לא הדרך של התורהיו
אבל חוק הגיוס יש בהרבה מקומות (לפעמים רק בעת מלחמה שצריכים יותר חיילים כמו בארצות הברית) אבל אסור להכריח אנשים ללמוד תורה -אני חושב שהחכמים לא מסכימים עמך
אנא פרט/נמק/הסבר.שירוש16

איזה חכמים?

עם מה הם לא מסכימים?

מה לא דרך התורה ואם כן- מהי דרך התורה?

 

חוק גיוס אין קיים ברוב מדינות העולם המתוקנות. (אני לא מדברת על מדינות עולם השלישי הברבריות ודאעש).

המדינה שלנו יוצאת דופן בצורה חריגה.

 

להכריח אנשים ללמוד תורה כבר ארע בתולדות עמ"י וזה מה שהציל אותם בסופו של דבר בדורו של חזקיהו.

רוב חכמי ישראל אם הם ציונים או אפילו חרדים לא מסכימיםיו
שצריך להכריח חילונים ללמוד תורה -אולי הם יעודדו אותם ללמוד תורה אבל לא יכרחו. אולי בדור של חזקיהו היו האנשים יותר צדיקים ויכלו ללמוד ומי שלא למד הוא רק עשה משום קצת יצר הרע שיש לו אבל עכשיו שכולם לא לומדים (רוב גדול) אולי זה שונה וכן לעולם לא ראיינו את חכמינו מכריחים אחד ללמוד - כי אם הוא מכריח לא ישמעו לו סופסוף. ועוד דבר אחד שאולי בזמן חזקיהו שהיה מלך ובית דין אמיתי יכל לעשות את זה אבל היום אין. וגם האם אתה גם יכריח החילונים לשמור שבת?
מ״מ לא ראיתי את הסוגיא של חזקיהו טוב.
מ״מ אתה יכול לשלוח לי את המקור של הסיפור של חזקיהו ? תודה
אני לא יכול.שירוש16

אני יכולה

 

בהזדמנות.

 

שאלת השאלות במדינה יהודית היא נושא ה"כפייה" הדתית.

 

אבל לא התכוונתי בצורה ריאלית. אלא תאורתית.

 

כ"כ מנסים להוציא את המגזר החרדי ושוכחים שמדובר בבני אדם עם אידיאולוגיה וצורת חיים שזכותה לשמר מבלי שיכריחו אותה לקבל על עצמה אידיאולוגיות שסותרות את השקפת עולמה.

זה^^ נכנס להגדרת "חוסר דמוקרטיה" ואסור באותה מידה שאכיפה דתית מהצד השני לא תיתכן.

אוקיי מחילה על הטעות 😔 ואני מסכים איתך על שהם מנסיםיו
להוציא את הציבור החרדי.
מעניין שהרמב"ם בהלכות מלכים לא מזכיר את "אלף למטה אלף למטה"די"מ

יש מצב שבגלל שזה מדרש אגדה ולא מדרש הלכה?

#רק_אומר

שהקב"ה ציווה על דוד המלך לקחת אלף למלחמה ואלף שישארו ללמוד?שירוש16

זה אגדה או ציווי?.

 

אגב- הרמב"ם הוא לא הפוסק היחיד שיש לנו.

 

#רק_אומרת

כן זה מדרש לא פסוק מפורשדי"מ

(אני כמעט בטוח, אם אני טועה אשמח שתביאי את הפסוק)

המדרש אומר שהקב"ה ציווה אותו. יש גמרא שככה צריך לעשות לדורות? 

אני לא מכיר (אני טועה? תביאי מקור)

 

הרמב"ם הוא לא הפוסק היחיד אך בין היחידים שעסקו בנושא הזה.

יש ראשון שאומר אחרת? שכן מביא את "אלף למטה"? בכבוד תראי לנו.

כן בוודאי לא פסוק אולי גמרא או מדרש קראתי את הפסוקים ולאיו
ראיתי רמז לזה. ראיתי שהמלך בטח והתפלל אבל לא נזכר קריאת מקרא (או רמז שלמדו לתורה שבעל פה) בתוך הפסוקים
שילכו לצבאברקת
אחרי זה שיעשו מה שהם רוצים. אני חושבת שזה לא הגיוני שבגלל לימוד תורה אנשים לא יעשו צבא.
לענ"דיוחננוף
אני כאחד שמחזיק מעצמו כעוקר הרים ופטיש הימני חושב שכמו שאני יכול ןהתגייס למרות שלעניות דעתי אני יכול להיות גדול הדור אם אני אשב וילמד (יש לי כישרון לא נורמאלי..) עדיין אני אתגייס למרות הפוטנציאל הגלום בי..
שורה תחתונה על כולם חובה להתגייס ולא להפליץ שטויות על זה שהצבא לא יהודי ואסורלהתגייס אליו.
חומר טוב אה?טוביה2
לא הגזמנו? דרך אגב אם כבודו למדן כה גדול - אתה יכול לענות למה ששאלתי על דברי רבה של בית אל?
חומר אחולבלוטה!!יוחננוף
כן ולא.פשושון

ברור שאי אפשר לומר שכל מי שלומד תורה פטור מצבא, כי אחרת בזמן דוד המלך או שאול לא היה אמור להיות צבא בכלל..

ומה נעשה אם כולם יחזרו בתשובה? מי ילחם? 

 

אלא להבנתי העניין הוא ככה... פשוט שגם ת"ח צריך להלחם.  אלא שצריך גם מישהו שילמד.  

זכור לי שזה היה שבט לוי פעם, אבל אולי בימינו היו עושים איזה הגרלה מי ישאר ומי ילך. 

 

בימינו לא רוצים להתגייס מסיבות של צניעות ולחץ חברתי שמפעילים על החייל לזלזל במצוות 

כמו שראיתי תשובה של הרב מוצפי לגבי גיוס חרדים

 "אם יבטיחו לי כשרות ושמירת שבת וצניעות כמו שצריך אני בן ציון מוצפי מתגייס מחר"

 

שמעתי שגם החזון אי"ש אמר בזמנו שאם מוציאים את הנשים מהצבא הוא בעצמו יוציא כרוז שקורא לחרדים להתגייס

אבל כמובן לא רצו..

לכן מי שבאמת אבל באמת יושב ולומדאחווש770
ימשיך לשבת וללמוד ומי שגם ככה לא מעניין אותו הלימוד שיעשה צבא
ככה אנחנו מוגנים משלוש צדדים
צד אחד: אלוקים שתמיד תמיד שומר ומגן
צד שני: הלימןד תורה שהבחורים לומדים
צד שלישי: החיילים ששמןרים עלינו ושאלוקים עשמור אותם
כל הכבוד לצה"ל וצה"ל=צבא הגנה לישראל
צבא הכנה לגאולה
בברכת יומאושררר שמחח כיף ויפה
אם כולם יחזרו בתשובה נגיע לימות משיח ואז לא יהיו מלחמותשירוש16

"כיתתו חרבותם לעיתים ונינותיהם למזמרות".

 

גם בהיסטוריה היהודית ניתן לראות מצב שבו כ-ל עמ"י ישב ולמד תורה והם לא הוצרכו לצאת כלל למחמה. (ע"ע מלכות חזקיהו).

גם נכון. אבל אי אפשר לסמוך על זה במאה אחוז. מסכימה?פשושון


לא מסכימה.שירוש16

חזקיהו מלך ישראל ושלמה המלך סמכו על זה. אין שום סיבה שאנו לא נוכל לסמוך על דברי ה'.

המלך יאשיהו סמך על זה ומת.פשושון


הוא הכריח את כל ישראל לשבת וללמוד.?שירוש16

תקע חרב בכניסה לבית מדרש ואמר שמי שלא יבוא וילמד יידקר בחרב?

 

כמדומני שלא.

 

בכל מקרה- אם הוא אכן נהג כחזקיהו ובכל זאת נהרג אשמח לדעת מה הייתה הסיטואציה שם.

מסכת תעניתפשושון

ת''ר חרב שאמרו, אינו צריך לומר חרב שאינו של שלום, אלא אפילו חרב של שלום, שאין לך חרב של שלום יותר מפרעה נכה, ואעפ''כ נכשל בה המלך יאשיהו שנאמר "וישלח אליו מלאכים לאמר מה לי ולך מלך יהודה לא עליך אתה היום כי אל בית מלחמתי ואלהים אמר לבהלני חדל לך מאלהים אשר עמי ואל ישחיתך"  מאי אלהים אשר עמי אמר רב יהודה אמר רב זו ע''ז אמר (יאשיהו) הואיל וקא בטח בע''ז יכילנא ליה  "ויורו היורים למלך יאשיהו ויאמר המלך לעבדיו העבירוני כי החליתי מאד" מאי כי החליתי מאד? אמר רב יהודה אמר רב מלמד שעשו כל גופו ככברה. אמר ר' שמואל בר נחמני אמר רבי (יוחנן) מפני מה נענש יאשיהו? מפני שהיה לו לימלך בירמיהו ולא נמלך. מאי דרש?  "וחרב לא תעבור בארצכם" מאי חרב? אילימא חרב שאינה של שלום והכתיב "ונתתי שלום בארץ" אלא אפילו של שלום. והוא אינו יודע שאין דורו דומה יפה. 

 

פירוש בקיצור... יאשיהו למד שמהפסוק "וחרב לא תעבור בארצכם" שאם כולם צדיקים אפילו חרב של שלום (שמישהו יעבור דרכו כדי להלחם במישהו אחר) לא תעבור.. ולכן יצא להלחם נגד פרעה נכה.   אבל הוא מת במלחמה כי הוא לא ידע שדורו לא ראוי לכך..

 

במקרה כזה הוא לא היה צריך לנעוץ חרב כי זה לא אותה סיטואציה.  אבל כן יש מקרים שהדור לא ראוי אף על פי שכולם נראים צדיקים.   כמו בדורו של דוד לדוגמא שכולם היו ת"ח אבל היו נופלים במלחמה כי היו ביניהם מלשינים.

או במלחמת העי כי עכן מעל בחרם... מי יכול לבדוק אם כולם צדיקים? יש מישהו כזה?

שם מדובר במצב שונה לחלוטין.שירוש16

אין ספק שאם עמ"י לא זכאי הם ייפלו במלחמה.

 

אני באתי לתקן את המשפט: "ומה נעשה אם כולם יחזרו בתשובה? מי ילחם? "

התשובה היא:

אם כולם יחזרו בתשובה ועמ"י יגיע למצב כמו שהגיע חזקיהו לא נצטרך להילחם.

 

כמובן שאם לא כל עמ"י חוזר בתשובה לא ניתן לסמוך על הפס' הנ"ל.

 

(בנוסף- מדובר בטעות חישובית של המלך. הוא חשב שכולם צדיקים וטעה. הוא גם לא שאל באורים ותומים אבל זה כבר נושא אחר).

בעיקרון אני מסכים עם התיקון שלך..פשושון

אבל בכל זאת, גם במקרה כזה, לא נראה לי שזה חכם להסתכן ולשלוח את כל הצבא הביתה.

מה גם שלא נראה שלחזקיהו הייתה אפשרות אחרת...

צבא אשור היה עצום בגודלו.. לשם תיאור, הפסוק אומר שהם עברו דרך נהר מסויים וכל חייל שתה קצת והנהר התייבש כתוצאה מכך.  

אני לא יודע אם אפשר לסמוך על זה לכתחילה..

שוב.שירוש16

לא ניתן לסמוך על המקרה הספציפי שהועיל לחזקיהו. רק הבאתי אותו בתור דוגמא.

 

מה שכן ניתן לסמוך על הבטחת הקב"ה בנושא. על זה אין עוררין.

 

ודאי. על הקב"ה צריך לסמוך במאה אחוזפשושון

כנראה שהבנתי אותך אחרת.

יש הסכמה

הרמב"ם כותב שהמשיח ילחם מלחמות ישראל.אז יש מלחמות בימות המשיירושליםםםםם


מה המקור המדויק של החזו"א?תסיר חרפה מעיר
אני אחפש.. בכוונה כתבתי ששמעתי כי לא קראתי את זהפשושון


ומה בדבר שירותי התברואה?כרית

הדבר ברור שללא שירותי תברואה (פינוי זבל בלע"ז) סדירים ותקינים היו באים על העם היושב בציון חוליים רעים ונאמנים. מה שהופך עבודה זו למצווה גמורה של הצלת נפשות ולכן על פי ההגיון שאני מוצא בשרשור זה לנפוץ למדי, חובה על כל יחיד ויחיד לתרום את חלקו ולפחות לעשות כמה שנים בעבודת קודש זו.

הדוגמה היא סתמית, איני חושב שהצבא הינו זבל. אך אפשר להשתמש בדוגמת מקצוע הרפואה. או היי טק שפיתוח מערכות מתקדמות מציל את עם ישראל.

 ברור שאם נרצה שכל אחד יתרום את חלקו בכל התחומים הללו הדבר רק יפגום באיכות של התרומה.

וברור עוד יותר שאין על היחיד חובה ללכת ולהציל במקום שיש אחרים

זה הטעות שלךתסיר חרפה מעיר
שמלחמת מצווה(בהנחה שבאמת יש לה דין של מלחמת מצווה ) יש לה דין שונה משאר המצוות שאפילו יכולה להיעשות על ידי אחרים צריך וחובה להתגייס לשם כך.
מנין לך?כרית

מה ההבדל בין הצלה זו להצלות אחרות? מהיכן לקחת את החידוש שלך? 

כי אחרת מה החידושתסיר חרפה מעיראחרונה
בזה שחתן יוצא מחדרו! הרי גם בלי שהיו אומרים לי את זה ,אם היה צריך אותו בצבא והוא אפילו באמצע לימוד תורה הוא צריך להפסיק!(מצווה שאי אפשר לעשותה ע"י אחרים) לכן כך אני חושב וכן החזו"א כותב כך מפורש..
עינינו הרואות שכך מחנכים גדולי תורה רביםעוגי פלצת


עונהאוהבת את מלכנו
אז בתכללסס כן, כי התורה עצמה זה להילחם על ארת ישראל, להגן עליה, להגן על תושביה- זו התורה! לשבת וללמוד כל היום- זו תורה גלותית כשאין לנו צבא ומדינה ועם אחד.
אבלללל אי אפשר שכולם יהיו אותו דבר, ולדעתי חרדים שבאמת לומדים תורה, ברור שעדיף שילכו גם לצבא, אבל הם מוסיפים מלא לעם ישראל בכך שהם לומדים תורה, הם עושים קירוב, הם פוסקים הלכה, זה גם דברים מאוד נצרכים בעם.. הם מתחתנים מוקדם ומולידים מלא ילדים- אם לא היה את זה הערבים היו משתלטים מזמן. נראלי לכל ציבור יש את תחומי ההשפעה שלו- ונכון שאנחנו משלבים תתורה והמדינה, אבל לדעתי החרידים נותנים הרבה בעולם התורה- וזה מעולה ככה
תשובה חשובה, ארוכה ומפורטתיזהר
יש שם כמה אי דיוקים בשולייםמשה

מלחמת שלום ההתכנסות זה אולמרט, לא ברק (שהתפוטר לאחר פרוץ מלחמת אוסלו ב-2000/2001 לטעותם)

תלוי את מי שואליםבן אהוב

בע"ה

 

התורה אומרת חד משמעית שלימוד תורה הוא ההגנה הטובה ביותר לכל תחום. "אם בחוקותי תלכו...ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד, ורדפתם את אויבכם ונפלו לפניכם לחרב. ורדפו מכם חמישה מאה, ומאה מכם רבבה ירדופו, ונפלו אויבכם לפניכם לחרב..." ועוד ועוד פסוקים מפורשים בתורה ובתנ"ך ועוד. אדם שלומד תורה חייב לשבת ללמוד כל היום כי לצערנו לא כל אחד יכול לשבת וללמוד 10-15 שעות ביום. חושבים שהם מחפשים חופש ולא מבינים איזו קריעה זו לשבת כ"כ הרבה שעות ולהתרכז. זו סיירת של ממש! אשרי מי שגדל בתורה ועמלו בתורה! היהודים שזוכים לשבת ללמוד כל היום- צריך לתת להם כבוד מיוחד, הם מחזיקים את העולם בכוח התורה. שוב- הכל בהוכחות מפסוקים מפורשים ועשרות מקורות מכל שלבי ההיסטוריה היהודית (חז"ל, ראשונים ואחרונים).

 

אכן, מי שלא לומד באמת בישיבה- צריך לעזוב את הישיבה. היום אפשר להתגייס לנחל החרדי, אני לא מונח בפרטים מבפנים כדי לדעת האם באמת ההלכה נשמרת שם בהקפדה עד הסוף או לא (שמעתי סיפורים מחברים ששרתו שם לכאן או לכאן). בשאלה של לאן ללכת כל אחד יעשה כרבותיו, אך ללא ספק- יהודי שלא מצליח ללמוד כל היום- צריך לעזוב את ספסלי בית המדרש ואי אפשר להגדירו "תורתו אומנותו", כי הוא לא אומן בדבר זה. זה לא בשבילו.

 

לסיכום: לומדי תורה צריכים להיות יקירי העם, התורה אומרת לנו שלומדי התורה מגינים על העולם וכך פשוט. שיהיה בהצלחה.

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

את יכולה להפסיק להספיםנקדימוןאחרונה

אף אחד לא רוצה פה לקרוא את מה שאת מציעה. אין לזה היענות.

אין כמעט אנשים חדשים שמצטרפים לפורומים אז מה שאת עושה זה פשוט לטמטם לנו את המוח.


 

אולי די כבר?!

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

אולי יעניין אותך