ציטוט מרמב"ם(רמב"ם לעם,שופטים,הלכות מלכים ומלחמותיהם,ג):
"אין מעמידין מלך בתחילה אלא עפ"י בית דין שבעים זקנים ועפ"י נביא.."
אז מה עושים?
מחכים עד שיקום נביא?זה אומר שזה יקרא רק בביאת המשיח?
בבקשה תענו מהר...
ציטוט מרמב"ם(רמב"ם לעם,שופטים,הלכות מלכים ומלחמותיהם,ג):
"אין מעמידין מלך בתחילה אלא עפ"י בית דין שבעים זקנים ועפ"י נביא.."
אז מה עושים?
מחכים עד שיקום נביא?זה אומר שזה יקרא רק בביאת המשיח?
בבקשה תענו מהר...
אדם גדול בתורה שכל ישראל מסכימים לפסיקתו יכול להיות סומך לסנהדרין.
זה היה הנסיון לעשות למי שסמך את בעל השולחן ערוך אך זה לא צלח בגלל כמה רבנים שלא הסכימו.
ומחר לא יהיה לי זמן לחפש לך..
אתה מבלבל בין הלכות סנהדרין והענשין המסורין להן לבין הלכות מלכים ומלחמותיהן
ואפילו לא סנהדרין אלא המלוכה ירושה להם.
לי תמיד היה נראה בפשטות שראש שולשלת הכוונה כשזה לא בנו של המלך הקודם.
אשמח לשמוע מדוע אתה חושב אחרת.
מקורות אביא כשיהיו לי ספרים על יד.
אבל בפשטות (מסברא, ונראה לי יש לזה גם מקורות) העניין הוא כדי שהמלך יתקבל.
כאשר זה בונו של המלך או כל יור עצר אחר אין צורך. אבל מלך חדש צצריך.
הרי יש היום מלא צאצאים של דוד. ולהצליך היום מלך זה נראה לי שושלת חדשה.
בכל מקרה הרמב"ן עונה ש/לא חייבים בדיעבד וברמ"ם חייבים להסביר שמסכים איתו.
שו"ת ציץ אליעזר חלק ב סימן כח
ועפי"ז יש מקום לתרץ גם אל הדקדוקים הנ"ל שבדברי הרמב"ם ולומר, שזה שכותב בה' מלכים, אין מעמידין מלך מתחילה, כוונתו שזהו דין של לכתחילה, ומוסב על נביא, שזה שצריכים גם נביא הוא רק דין של לכתחילה מכיון שבתוספתא לא נזכר זה שצריכים נביא, וגם הוציא כן ממ"ש: לא תוכל לתת עליך איש נכרי. ואי נביא מעכב איך בכלל יוכלו לתת איש נכרי. עיין שם ברמב"ן פ' שופטים. ויתיישב ממילא על הא שברמב"ם הלכות סנהדרין לא כתוב לשון זה של מתחילה, מפני ששם הרי לא מזכיר מנביא ורק מע"א, וע"א מעכב אפילו בדיעבד, וזה שלא מזכיר בה' סנהדרין מנביא מפני ששם לא מדבר במיוחד על פרטי דיני מינוי המלך אלא מדבר בדרך כלל על כל הדברים שזקוקים לבי"ד של ע"א.
עוד נראה לי לתרץ דכוונת הרמב"ם במ"ש מתחילה. ר"ל דזה שבעינן גם נביא, דווקא במלך הראשון שממנין, כדי שנדע באיזה בחר ה', אבל במלך בן מלך שידעינן כבר שבמשפחה זו בחר ה', כדכתיב שם בשופטים למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו בקרב ישראל ודרשינן בספרי: הוא ובניו שאם מת בנו עומד תחתיו, אז לא צריכים כבר נביא. ובה' סנהדרין מדבר בכללות על מינוי מלך ולא בפרטי דיניו כנ"ל, לכן כותב בסתמא שצריכים ע"א ולא מזכיר נביא שנוהג רק בתחילת המינוי, וממילא לא מזכיר משו"ז גם הלשון של מתחילה.
אח"ז ראיתי בחסדי דוד על התוספתא שכותב נמי בכזה, שזה שכותב הרמב"ם בה' מלכים לשון מתחילה כוונתו לאפוקי שאם הוא מזרע המלוכה א"צ עפ"י נביא, ומשו"ה ברפ"ה מה' סנהדרין לא הצריך אלא ב"ד הגדול דהתם לא הזכיר בתחילה, ע"ש.
לסיכום:
בתחילה = לכתחילה, וכשאין נביא בנמצא אין זה מעכב את מינוי המלך.
עוד פירוש: בתחילה = המלך הראשון בשושלת.
חבל, יש עוד הרבה מקורות והסברים לחילוק ברמב"ם, עיין מה שכתבתי בתגובה למטה..
ככה יישבנו את הרמב"ם בסנהדרין והמו"מ לפני הרבה שנים לפני שהיה בידינו את הלכות מדינה או את השו"ת, כי זה פשוט ברמב"ם עצמו אע"פ שאין על זה מפרשים.
השאלה המרכזית שעבורה הבאתי את הדברים היא בנפק"מ האם גם המשיח או כל מלך אחר מבית דוד שיעמוד עכשיו צריך נביא. יש שאלה שנידונה בהרחבה בפוסקים לגבי חובת המשיחה של המשיח, אך לצערי לגבי נביא אין נידון בפוסקים. העובדה שהצי"א נוגע בזה נותנת הרבה מאוד. בכל מקרה, בחז"ל אין דין של נביא וחידושו של הרמב"ם לא בהכרח מחייב אותנו.
ומן הסתם לא כולם ראויים...
והרמב"ם חייב להסכים לו כי אם יש קושיא איך הוא קורא לכוזיבא "המלך" כאשר פסקה הנבואה הרבה לפניו.
כך שיש נבואה כיום
.
והוא גם מביא עוד פוסקים שמסכימים לסברה הזאת.
כדאי לעיין שם.
אבל בקצרה- יש חילוק בין הדינים של המלכת מלך בהל' סנהדריןו והענשים המסורים להם [שם כתוב שממליכים מלך ע"פ בי"ד של 71 ובהלכות מלכים מדובר על "אין מעמידין מלך בתחילה אלא עפ"י בית דין של שבעים (ולא שבעים ואחד) זקנים ועפ"י נביא."
עיקר החילוק זה האם המלך הוא מזרע דוד, ואז לא מעמידים שושלת מלוכה קיימת [ולא צריך גם למשוח אותו בשמן המשחה שגם אותו כיום אין לנו..] אלא פשוט אומרים לבן של המלך (או לנכד שלו או לנכד של הנכד וכו' שלו) להמשיך את השושלת. כמו שהמליכו את שלמה לא ע"פ נביא אלא רק מכוח היותו הבן של דוד.
והצי"א מדייק שם בנוסח שכתוב בהל' מלכים ומלחמותיהם "שבעים זקנים" (הדגשתי למעלה) ולא 71 כמו בהלכות סנהדרין, כי לכתחילה [ז"א להעמיד שושלת חדשה של מלכים לא מבית דוד] באמת צריך נביא, והנביא מצטרף ל70 זקנים ואז יש בי"ד של 71.
אבל עייני שם הוא מביא בהרחבה עם המון מקורות חשובים מהתנ"ך עד לאחרונים.
מי שרוצה יכול להתמודד על הכתר ולעמוד בתנאי ההלכה מוזמן לעשות זאת. מאז כלות הנבואה עם חתימת כ"ב הספרים אף אחד לא הצליח.
את דבריו שהם מאת ה'
אבל ההגדרה של נביא זה שהוא מקבל חזיון נבואי או שהוא שומע את ה' וכדו'
ברגע שזה מתרחש הרי שהוא נביא
מניין לך שאף אחד לא זכה לזה?!?!
לפיכך לנידון דידן לא רלוונטי כלל אם יש אנשים שמקבלים חזיונות מה' או שמא מדובר בחולים פסיכיאטריים לא מטופלים. לאנשים רבים היו חזיונות, רוח הקדש, חלומות אמת ועוד לכל אורך ההיסטוריה. זה לא הפך אותם לנביא ההלכתי שהינו בעל תפקיד ידוע של העברת דבר ה' אל העם.
זה בסדר גמור להרגיש ככה וכולם אוהבים אותך (באמת), אבל זה עדיין לא משנה את העובדה המרה ש-2500 שנה לא היה לנו נביא מוחזק.
כתוב בפירוש שמתחילת בית שני ניתנה נבואה לשוטים!
כל מי שטוען שהוא נביא, הוא פשוט שוטה.
הרי אנחנו באתחלתא דגאולה,
והנבואה צריכה להופיע מתי שהוא...
זה די מתבקש שהיא תופיע אתמול או מחר....
בס"ד
שלום לכולם!
כולנו רואים שבחודשים האחרונים מתרחש הרס רחב בגבעות ביהודה ושומרון.
תנו עצות מה כדאי לעשות כדי למנוע את ההרס הזה?
עם ישראל!! תקימו גבעות בכל אזור בארץ!! תצטרפו לגבעות קיימות!! חייבים להפוך את הגבעות ליישובים!!
של יהודים בואו ורשו ארץ
ואם יש צמידים וכו גם יש ביקוש..
אני בת, מעדיפה לקנות מבנות כמה אם אפשר או שישלחו בדואר
והעשבים גדלים. זה אחד הדברים היפים בחורף.
אפילו הטחב הירוק שגדל בין המדרכות אחרי הגשמים יפה בחורף. (אגב רואים שהנבטים בתמונה העליונה הם דו פסיגיים)
הוא רוצה שננציח אותו
וגם אף שמאלני לא יתחיל עכשיו להרוס
חווה על שם צרלי
קדימה. מי לוקח את הכפפה.
לטרמפ יש ישוב,
למה שלצרלי לא יהיה?


קפיץאחרונהבשם ה' נעשה ונצליח
מקימים גבעות חדשות בארץ ישראל ומציבים בהם דגל ישראל לגובה רם
החברה לפיתוח גבעות ארץ ישראל בקריאה לכל מי שיכול, לצאת ביוזמה להקמת גבעה חדשה באזור מגוריכם, להציב דגל ישראל לגובה רם כדי שידעו כולם למי שייכת ארץ ישראל וכן, להביא ולרתום משפחות ואנשים למשימה החשובה הזאת.
להקים גבעה חדשה בזמן זה - זאת מטרה חשובה ביותר.
שלחו תמונות מהגבעה החדשה שהקמתם למייל של חל"פ הגבעות chalaphagvaot@gmail.com
חשוב!! להעביר הודעה זאת בכל קבוצה
החברה לפיתוח גבעות ארץ ישראל
בונים. מיישבים. גואלים.
אשמח לעזרה
יש שם ישיבה 24/7..
עליות מאורגנות המוניות, זה בדר"כ רק כשיש איזו סכנה גדולה שמסתמנת...