<כותבת מאנונימי בשל חשש לאאוטינג. מי שמזהה - בכיף, רק אל תחשפו בבקשה
>
הבן שלנו פנה אלינו ואמר שיש לו בעיה: נקבע להם במערכת שיעור חדש, פעם בשבוע, שמתחיל מוקדם יותר משיעורי הבוקר הרגילים שלהם. זה אומר שהם צריכים להתפלל מהר יותר, והוא לא עומד בקצב. בעיקרון הם מתפללים בכיתה, בלחש, כל אחד עם עצמו. המחנך מרשה להם להתפלל לפני שהם מגיעים לבית ספר רק בתנאי שהם מתפללים בבית כנסת, במניין. אסור להם להתפלל ביחידות בבית (הבן אומר שכשהם מתפללים זה ליד זה בכיתה זה "כאילו מניין". הם עוד לא בני מצווה). לקום מוקדם למניין זה קשה - הוא הולך לישון מאוחר בגלל שיעורי הבית. אבל הוא לא יכול להספיק תפילה שלמה בזמן הקצר שמוקצב לו בכיתה.
חשבנו איתו על כל מיני פתרונות:
אולי שיגיד בבית חלק מהתפילה - לפחות את ברכות השחר, נבדוק אם אפשר יותר - וימשיך בכיתה?
לא, הרב לא יסכים. אנחנו אמורים להתפלל את כל התפילה במניין.
אולי נדריך אותו מה הכרחי בתפילה ועל אילו קטעים אפשר לדלג כשיש צורך?
לא, אפילו שהם מתפללים כל אחד לעצמו הם אמורים להיצמד לנוסח התפילה שהרב קבע.
וכך הוא פסל פתרון אחרי פתרון, בנימוקים שלא כל כך התאימו לילד ההגיוני שלי. לא סביר, למשל, להגיד שהוא חייב להתפלל ברכות השחר במניין, נכון? ועוד כשהמניין הוא ממילא לא באמת מניין, כשזה יוצר רווח זמן עצום בין הקימה לבין הברכות, כשהתוצאה היא שהוא צריך להיחפז אחר כך בתפילה!
זה היה מתסכל. היה נראה שהוא נעול על תחושת "אין פתרון" ומסרב לשמוע דברים הגיוניים.
הפעלנו עליו קצת לחץ, ניסינו לשכנע, ואז הוא אמר:
"בסדר, אני לא יודע, אולי כן אפשר, אני אנסה לשאול את הרב. אבל למקרה שהוא יגיד שאי אפשר, אני רוצה שתציעו ---"
פתחתי את הפה להגיד לו שקודם כל ישאל, ובטח יקבל תשובה חיובית (אני במקומו אפילו לא הייתי שואלת), ואם לא - אז שיחזור אלינו להמשך הדיון, או אולי אפילו עדיף - שיגיד לרב שזה מעמיד אותו במצב ללא מוצא, ויבקש ממנו פתרון!
אבל לא הספקתי להגיד את זה. הוא ראה שאני עומדת לענות, אזר אומץ והוסיף:
"אני רוצה שתציעו לי איך אפשר שאני בכל זאת אתפלל בבית כנסת".
האמת? נדהמתי.
בתחילת השיחה, כשהוא הסביר שקשה לו לקום מוקדם, הייתי בטוחה שזו שלילה סופית ומוחלטת, וזו אופציה שבכלל לא הפרק מבחינתו. בכלל לא העליתי בדעתי לנסות את הכיוון הזה בשיחה איתו.
גם השלכתי מעצמי, כמובן. לקום שעה יותר מוקדם מהמוקדם שממילא צריך כדי להגיע בזמן להסעה? איזה ילד ירצה את זה?
אחרי שהוא אמר את זה, הבנּו שהוא בכלל לא היה מקובע לפני כן. הוא פשוט ניסה בעדינות לאותת לנו שהפתרונות שלנו הם לא בכיוון שמושך את לבו. הוא ניסה להסיט את השיחה למסלול אחר. לגרום לנו לעזוב את מה שהצענו ולהגיע לפתרון שהוא רצה.
השיחה נגמרה תוך שתי דקות. סיכמנו שבלילה שלפני כן הוא ימעט בשיעורי בית, ילך לישון חצי שעה מוקדם מהרגיל, ואבא יעיר אותו בבוקר ללכת איתו לבית כנסת. הילד פנה לדרכו שמח וטוב לב.
למדתי מהשיחה הזאת לקח חשוב, ואני מקווה שגם הילד למד לקח חשוב.
אני מקווה שהוא שם לב שכשהוא העז להוציא מפיו את מילות הקסם "אני רוצה", ברורות ומפורשות - נרתמנו לעזור לו.
אני מקווה שהוא הפנים שהוא יכול וכדאי לו להביע במפורש את רצונותיו ולבקש מאתנו שנעזור לו להגשים אותם. שזה הולך יותר טוב מהצגת מצב "אובייקטיבית" כביכול, מתמרון מאחורי הקלעים.
מבחינתי למדתי דבר פשוט מאוד בהורות, שלכאורה אני כבר יודעת, אבל טוב מפעם לפעם להיזכר בו ולחדד אותו:
מול עקשנות לא כדאי להפעיל שכנוע ולחץ; תמיד עדיף לנסות לבדוק מה עומד מאחורי העקשנות.
פחות לדבר. יותר להקשיב. זה הסוד.

