יצא לי לדבר עכשיו עם אדם שטוען שע"פ התורה, האישה נחותה מהגברחוף השנהב
ושכל הניסיונות להסביר את ברכת 'שלא עשני אישה' בדרך אחרת הם אפלוגטיקה פתלתלה ומצטדקת.
הוכחה נוספת לדבריו הוא מצא בכך שלאיש מותר לשאת שתי נשים, בעוד שלהפך אסור.

עוד הוא טען שבתורה יש כפייה ולא דמוקרטיה, ושהיחס לגויים צריך להיות זהה ליחס של דוד המלך לגויים בתנ"ך, וכדומה.

בודדים ביותר האנשים שמשמיעים דעות כאלה מהצד הדתי אבל הם קיימים.
אז הוא טוען... so whatקוד אבל פתוח
יש לו מקורות, אדרבה שיביא אותם... זה יהיה דיון מעניין.

דבר שני יש המון דתיים שאומרים את זה (יותר מהצד החרדי).
הוא אמר דבר מעניין, על אף שאני לא ממש מסכים איתוחוף השנהב
נראה שהוא מבסס את דבריו על הרב כהנא, על אף שלא הזכיר אותו.
הוא טען שבעצם כל נושא שאנחנו בוחנים, אנחנו מסתכלים לפני זה מה החברה של ימינו אומרת על
זה ואז מנסים להתאים את התורה לדעת ההמונים כיום.

אבל, הוא טוען, מה שצריך לעשות הוא לבחון את דעת התורה ללא 'דעות קדומות' וללא בהלה מכך שמסקנות הלימוד יובילו לרעיונות הסותרים את מה שמקובל.

לדוגמא, אם יוכח שע"פ התורה הגבר נעלה מעל האישה, או שצריך להרוס כנסיות ולהרוג מיליוני
אנשים, יש לעשות זאת, או לפחות להסכים שכך
יש לנהוג, גם אם זה ממש לא נראה שייך והגיוני.

אני אישית לא מסכים איתו אבל לא אכנס לזה כרגע.
אציין שרק שזו פעם ראשונה שהרגשתי פמיניסט במקצת, ואני ממש ממש לא כזה.
כמה עומק ורוחבהרוזן!

בוודאי שתורה לומדים מתוך תורה. נקודה.

אבל צריך רוחב ועומק

ולא צריך "לבחון" את התורה. צריך ללמוד אותה.

הוא צודק שככה נראה בתורהימ''ל

יש הרבה דוגמאות למה שהוא אומר מהתורה ומחז"ל כמו למשל שאשה לא יכולה להעיד ופטורה ממצוות עשה שהזמן גרמן ושאינה מחוייבת בלימוד תורה (ויותר בוטה בלשון חז"ל "כל המלמד ביתו תורה כאילו מלמדה תיפלות" והרמב"ם מסביר "מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן") ואמרו חז"ל שנשים דעתן קלה ועוד הרבה דוגמאות.

 

התורה היא תורה נצחית אבל היא ניתנה בדור מסוים והתייחסה למציאות שהייתה קיימת באותה התקופה (כמו היחס לעבדות, אלילות, כלכלה, יחסי שלטון וכדו'). לכן היחס לנשים היה בהתאם למציאות. לא נכון שנשים נחותות מבחינה גנטית/שכלית וכו' אבל הן בהחלט היו נחותות מבחינה חברתית והשכלתית ובהתאם לכך התורה התייחסה אליהן. התורה לא באה לשנות את ההרגלים האנושיים שאינם שליליים אובייקטיבית (אני לא חושב שהנשים אז הרגישו נחותות ושעושים להן עוול) ובטח שלא חייבה שינויים שהאנושות לא הייתה בשלה לקבל (כמו עבדות למשל, שהתורה אמנם הגבילה אותה אבל לא ביטלה אותה לגמרי).

 

לגבי כפייה ולא דמוקרטיה - לאיזה עניין? כפייה דתית? הנהגה ציבורי?

להגידד.

"התורה היא נצחית"

 

ובאותה נשימה, "התייחסה למציאות שהיתה קיימת באותה תקופה", ולפי זה בעצם, כביכול "מצד האמת" חלק מהלכותיה אמורות "להשתנות" עם הזמן ח"ו - זה תרתי דסתרי (ולא דומה למה שהרמב"ם מסביר טעמי חלק מהמצוות ב"מחיית עבודה זרה"; שמלבד שזה "הסבר", ולא עצם הדבר, זו אכן מגמה נצחית).

 

התורה נצחית, הלכותיה נצחיות, ומבטה על המציאות נובע מעומק מהותה. יתכנו חילוקים בין דורות, באופן הנצרך להוצאה לפעל של המהות. לפעמים יש דברים שדי בקו קטן כדי שיתקיימו בעולם (אין ע"ז בפעל, אז די שיתקיימו כמה הלכות ש"מתחזקות" את המחאה נגדה ושלילת הרמתה-ראש מחדש, למשל), ולפעמים המציאות היא כזו שיוצאות לפעל ההלכות בנושאים מסויימים, בכל האופציות לקיומן, כי הזמן גרמן (לדוגמה, מעבר מ"דרבנן" של מצוות התלויות בארץ, למצב שרוב יושביה עליה).

 

וגם בנידון זה, התורה דיברה במהות ובעומק האופי. ואמרו חכמים: השווה הכתוב אשה לאיש לכל דינים שבתורה. זה היסוד. על גבי זה באו חילוקים ספציפיים לפי עומק המהות הידועה ליוצר הכל, כמו פטור ממצוות עשה שהזמן גרמן וכד'. ובאו בהמשך גם דינים, תקנות ומנהגים, מחז"ל וממנהג ישראל, שהתאימו לדרכה של תורה הבסיסית, להארת המציאות המשתנה.

 

ואם התורה אמרה, למשל, שהאיש מקדש, אז זה לא "לאותה תקופה" - ולא רק כי "אי אפשר לשנות עכשיו".. אלא כי זה שייך לעומק המהות שלהם.

 

יש "יתרונות", לפי מה שרואים מהתורה שבכתב ושבע"פ, לאיש. ויש "יתרונות" לאשה. חילוקים מובנים ששייכים לעניינם בעולם, וההלכות מתאימות לתפקיד של כל אחד, ולהוצאה לפעל של מהותו.

 

ובצד "נשים דעתן קלה", אמרו גם "בינה יתרה ניתנה באשה" (ובדרשה של פסוק מתושב"כ). אז זה לא "תירוצים", אלא העמקה בענין.

לא הבנת בכלל את מה שכתבתיימ''ל

כנראה שלא הייתי ברור. לא התכוונתי שהתורה אמורה להשתנות עם הזמן חלילה. אבאר את דבריי בע"ה כשיהיה לי זמן.

הסברימ''ל
עבר עריכה על ידי ימ''ל בתאריך כ"ו באדר תשע"ו 01:37

קודם כל אני לא מסכים עם הקביעה שלך ש"להגיד 'התורה היא נצחית' ובאותה נשימה, 'התייחסה למציאות שהיתה קיימת באותה תקופה' - זה תרתי דסתרי", כמו עם ההשלכה המוטעית ש"לפי זה בעצם, כביכול 'מצד האמת' חלק מהלכותיה אמורות 'להשתנות' עם הזמן ח"ו". אני כן חושב שהתורה, מעצם היותה צו אלוהי מעשי, מתייחסת למציאות הקיימת. האמירה שהיא נצחית לא שוללת את ההתייחסות שלה למעשים או תופעות זמניות (לדוגמה - מצוות מחיית עמלק נצחית וקיימת אבל יישומה כבר לא, העבדות עדיין מותרת מהתורה כבעבר ולמרות זאת לא ראויה ומגונה, העברה באש למולך עדיין אסורה מהתורה אבל לולא זה היה כתוב בתורה אף אחד לא היה מכיר את סוג העבודה הזאת ובטח שלא חושב לעשות אותה).

 

עכשיו לגבי היחס לנשים בתורה, אני מחלק את התשובה לשניים, יש מקרים שההבדלים בין גברים לנשים נובע מההבדל העצמי ביניהם, ויש שהוא נובע מהבדל תרבותי שהיה קיים אז. ואסביר בע"ה:

 

בתורה יש יחס שונה בין גברים לנשים, זה ברור ומובן שכן יש שוני אמיתי ואובייקטיבי בין המינים בעצם בריאתם (דבר שהתרבות הליבראלית והפמיניזם בפרט לא מוכנים לקבל, כנראה שמסבירים את ההבדלים הפיזיים והרגשיים הברורים לעיניים כתוצאה אבולוציונית). אלו הבדלים שהם מוכרחי המציאות וברור שהתורה תייעד לכל אחד מטרות וציוויים המתאימים לו, לכן האיש מקדש והאשה נקנית, לכן יש מצוות בודדות שנשים לא חייבות בהן (לא אכנס למושג 'מצוות עשה שהזמן גרמן' אבל הכלל הזה לא פשוט בכלל והמצוות בו הן בודדות - כ12, בעוד יש הרבה מצוות שיוצאות מהכלל כמו שבת יו"ט חמץ פסח וכדו'), ולכן היא פטורה מלימוד תורה וכו'. לעניינים האלה התכוונתי בפסקה הראשונה שמהם נראה כאילו האשה נחותה, אבל בעצם השינוי לא מגיע מנחיתות אלא משוני בייעוד ובתכונות שאינו מעיד על עליונות/פחיתות של אחד הצדדים.

 

יש עניינים אחרים כמו למשל האפשרות למכור את הבת, שזה דבר שהיה נהוג אז והתורה לא אסרה אותו אלא הגבילה אותו (אפילו מאד במקרה של מכירת הבת, יעויין שם) בדומה לעבדות, אשת יפת תואר וכדו'. ברור שיש בעבדות ובמכירת הבת חסרונות מוסריים אמיתיים (שלא נובעים רק מההשקפה המודרנית שלנו וכמו שכתב הרמב"ם "החכמים יגנו קניית העבדים") אבל התורה התירה אותם. יש עניינים שהם חברתיים כמו נישואין של ילדות קטנות ובחירת האבא את החתן ואפילו קבלת תשלום על זה שגם בזה יש חוסר התחשבות מסויים באשה, אבל זה היה נהוג והתורה התירה את זה (גם כן תחת הגבלות שלא היו נהוגות).

אני רואה הבדל גדול בין הדברים שהתורה מתירה לדברים שהיא מצווה עליהם לכתחילה. את הדברים האלה שהתורה מתירה היה אפשר לראות כביכול "'מצד האמת' חלק מהלכותיה אמורות 'להשתנות' עם הזמן ח"ו", אבל לא - אם מבינים שהם הותרו בתור הסכמה מסוימת למצב הקיים (למרות שהגבילה אותו) אז כשהמציאות משתנה אפשר ללכת על פי רוח התורה שהגבילה ולהימנע לגמרי מההיתר למרות שההיתר הוא נצחי ועומד בעינו ככל התורה כולה.

 

[בתגובה הקודמת אמנם נראה שהפסקה השנייה מסבירה את הראשונה, אבל לא לכך התכוונתי אלא שבראשונה כתבתי שבאמת בתורה נראה בכמה מקומות בהם יש הבדלים בין גברים לנשים כמו שטען הטוען בלי להסביר מה הסיבה להבדל, ובפסקה השנייה הערתי על הסוג השני של ההבדלים שהם כן נובעים מהפלייה תרבותית]

גם מלך וכהן גדול לא יכולים להעידקראנץ שוקולד
אז הם נחותים?
אפשר לראות מפה שלהיפך מצבה של האישה טוב בגלל שהיא מכובדת מדי היא לא מעיה כמו כהן ומלך
תגדיר "נחותה".ותן טל

במונחים שאני מניח שאתה משתמש כדי להגדיר "נחיתות" - נכון, אין ספק, על פי התורה האישה נחותה מהגבר.

 

העניין הוא שלא צריך להסתכל על זה במונחים האלו שהם פשוט לא נכונים תורנית ורוחנית. נחיתות זה לא כמו שמגדירים היום ולא כמו הרבה הגדרות של נחיתות.

 

המציאות התורנית היא שלזכר ונקבה יש תפקידים שונים בעולם, גם רוחנית, גם פיזית, גם נפשית, גם מנטלית, גם הלכתית ווכו' וכו'... - אישה שממלאת את ייעודה בעולם על הצד הטוב ביותר, לא נחותה מאף גבר שממלא את ייעודי בעולם על הצד הטוב ביותר. זאת בהנחה שאנחנו מאמינים בה' ובכך שהביא אותנו לעולם על מנת שנמלא את הייעוד שהוא הציב לנו. בהגדרות אחרות, שוב, אין ספק שיהיה אפשר "להוכיח" באלף דרכים, שהאישה נחותה בהרבה מהגבר. אז מה? אפשר כך גם להוכיח שאין אלוקים, אם ממש רוצים - אבל אנחנו לא עובדים לפי ההגדרות האלו.

 

שבת שלום  

יש בתורה דמוקרטיה?הולם במיוחד
בוודאיטריה טריה
איפה?צריך עיון
היא כוללת שיוויון וחירות?
או רק 'הרוב קובע'?
בתורה מופיע המינון המדוייק של הפרדת הרשויותטריה טריה
המלך יכול לעשות כמעט הכל, אבל כפוף לדבר ה‘ על פי הסנהדרין
הכהן הגדול נבחר לרוב על פי כישוריו, אבל אם יש אפשרות אז התפקיד עובר בירושה
הסנהדרין נבחרים על פי כישוריהם בלבד
ובכל מקרה, שלושת אלה הם האשמים הראשונים אם קורה משהו (כמו שנקרא בתחילת החומש הקרוב)

האדם ”הקטן“ הוא זה שנהנה מחופש כמעט מוחלט, כל עוד זה לא פוגע בשכנים שלו, לפי דיני נזיקין
ושיוויון? אף אחד לא חסין באופן מוחלט. כל אחד, ולא משנה מה מעלתו ותפקידו, צריך לשלם אם הוא חטא...

הייתי מרחיבה יותר, אבל לא ככ נוח לכתוב דרך הטלפון
איפה הדמוקרטיה פה?צריך עיון
את מתארת שלטון מלוכני וקוראת לו דמוקרטיה, קצת מוזר..
אז זהו, ש...טריה טריה
בשלטון מלוכני קלאסי, המלוכה והאצולה חסינים והם מעל הכל.
לפי התורה גם המלך כפוף לאותם חוקים שכולם כפופים להם, למעט כמה פריווליגיות שמגיעות לו בתור המלך.
אבל דמוקרטיה זה שלטון העםלשם שבו ואחלמה
שלטון שנבחר על ידי העם ומייצג את רצון העם
ואילו בתורה השלטון תפקידו לייצג את רצון ה׳, בדיוק להיפך מדמוקטיה.

אין חופש ליחיד, אין זכויות ליחיד, היחיד חייב לשמור שבת אחרת דינו סקילה,
ליחיד אסור אפילו לחשוב דברים מסויימים (הירהורי עברה), אסור לו לומר דברים מסויימים וכו.

לבית משפט על פי התורה יש סמכות להלקות אפילו על איסורי דרבנן, ככה שהיחיד ממש משועבד להמון חוקים שרלוונטים כמעט לכל רגע ביום.

ובכלל, השלטון הוא מלוכני. נקודה.
מי שרק מביע זילזול במלך חייב מוות, ואילו בדמוקרעטיה מותר לתיקשורת לבקר את השילטון.


ההבדל הואטריה טריה
שבדמוקרטיה - הרשות המחוקקת קובעת את החוקים
ובתורה החוקים מוכתבים מלמעלה.

בכל היתר, למעט המלך עצמו, כולם נבחרי העם.
השופטים, השרים, השוטרים...
דווקא העם ממנה את השופטים והשוטרים? לא המלך?צריך עיון
יש לך מקור?
מה הכוונה "למעט המלך עצמו"? המלך הוא השליט!
למעט המלך עצמו שהוא הרשות המחוקקתלשם שבו ואחלמה
הבדל קטן...

וזאת מעבר למה שכתבתי על זכויות היחיד
יש את פרשת המלך . ו שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך"נפש חיה.

יש "המליכו ולא ממני"

ויש עוד הרבה מקורות
על מי ממליך
מתי
איך
ואיפה.

רצריך למצוא.

 

לא ענית לי, תרתי משמעלשם שבו ואחלמה
טכנית המלך נבחר על ידי העם.ענבל
ואז ממנו זה עובר בירושה לבנו ובן בנוצריך עיון
לא כתבתי אחרת.לשם שבו ואחלמה
אבל התפקיד שלו זה לא לייצג את רצון העם אלא את רצון ה׳, ולכפות אותו על העם.
זה כל הטיעונים שהוא הביא?אריק מהדרום
אפשר להביא הרבה יותר מקורות, אז מה?
טוב שיבוסם לו.
רק - אישה אמנם פסולה לעדות- אבל היא נאמנת. למחשבה. והפטוריםנפש חיה.

שהיא מקבלת הם דווקא כי יש חשיבות וערך למה שעושה.
לא הייתי מאד מתפעלת מהטיעונים. . אפשר להביא דברים לצד השני .

יש עוד מלא דבריםאריק מהדרום
רק איפה האדם שהביא את הטיעונים? ולמה רקזה? ולמה לא מבסס?נפש חיה.


"ניזבין אינש ברתיה ולא ניזיף בריביתא"ימ''ל

תרגום - ימכור אדם את בתו ולא יילווה בריבית (אפילו בהיתר מגוי). למה אדם יכול בכלל למכור את בתו? למה את בנו לא? למה הוא יכול לחתן אותה תמורת תשלום?

 

סתם דוגמה, אפשר להתעלם מהעובדות ולתת תירוצים דחוקים אבל זה לא משנה את המציאות.

אישה מתקדשת מדעתה . אפשר לדמגג מפה עד מחרתיים. כשהתפיסה לאנפש חיה.

נכונה.
זה לא הדוגמאות הקונקרטיות לבדן, זה מה שבאים לומר שממיחשות את העיקרון של יחס לאשה ביהדות.

 

 

להגיד 'אפשר לדמגג' במקום להתייחס לטענה זה עצמו דמגוגי אבל-ימ''ל

א. קראת את התגובה שלי למעלה? לא טענתי שהאישה נחותה, את יכולה לראות שם.

 

ב. "אשה מתקדשת מדעתה" = אי אפשר לקדש בעל כורחה, זה נכון (בניגוד לתרבויות אחרות באותה התקופה, והתורה אכן תיקנה פה עוול כלפי נשים) אבל כן אפשר לחתן אותה בע"כ כשהיא קטנה ואח"כ כשתגדל היא יכולה למאן. חוץ מזה שהיא מתגרשת בע"כ אבל לא יכולה להתגרש מרצונה (=בעל כורחו של הבעל).

 

ג. את באמת חושבת שהיחס לגברים ונשים בתורה הוא שוויוני? 

תשובותנפש חיה.

[לגבי הכותרת- לצאת בהצהרות  (כוונתי לטענות של פותח השרשור) זה לא דמגוגיה? אז מה זה?....]

1. ככה זה נראה- אבל לא מחייב שזה ככה כלפי נשים.
כלומר- הדוג' של "כל המלמד את ביתו" ..וגם "ניזבין אינש ברתיה..." כן באות מכיוון כלשהוא של צדקנות [?] כלפי מה שמכונה "הדרת נשים". אבל באמת- צריך לראות באופן כללי + ראשונים, אחרונים, מהתורה עצמה- את היחס לאישה ביהדות.

2. אני לא למדתי מספיק ולא מכירה את כל הנימוק- אבל יש בהחלט את נאמנות האישה- שאם היא לא הייתה נאמנת היו הלכות קריטיות לא נמסרות לידיה [כשרות הבית ועוד עניינים] עיין "על ג עברות נשים מתות..."

3. אני לא חושבת שהיחס שוויוני. לא כל מה שגבר עושה אישה גם צריכה לעשות [ולהפך]
אני כן חושבת- שהיחס נובע מכוחות הנפש השונים וממבנה הנפש השונה של האיש והאישה.

יש הרבה שמעדיפים לשנות את התורה במקום להתמודד עם הטענות נגדהימ''ל

וזה לא נכון גם כי לשקר אין רגליים ובסוף נשארים עם הטענות בלי תשובה ולא מרוויחים מזה כלום וגם מבינים את התורה לא נכון. ברור שיש אפליה לרעה ביחס בין נשים לגברים בתורה, רק צריך להבין למה. אני חושב שהסברתי את זה בתגובה הראשונה, את לא מסכימה עם ההסבר?

בכל מקרה נראה לי לא נכון להתעקש לטעון שאין יחס נחות לנשים בתורה (לזה התכוונתי 'אי שוויון') רק כדי 'להוציא את התורה בסדר'.

השאלה היא מאיזה צד מעדיפים להתמודד ומאיפה באה השאלה.נפש חיה.
אם אכן שואלים בשביל תשובה אמיתית
אפשר וצריך ללמוד את הנושא.
אני כתבתי את מה שכתבתי לא עהתעקשות אלא א. כי כך נראה לי נכון וסביר שאאצה לכתוב בצורה שתשרך את הרגשתי. ב. אני חא מספיק בקיאה בעונק הנושא הזה.
ישנם שפע מקורות מכל גווני המקורות היהודיים בנושא; יש פה עוד ברי סמכא שמוזמנים להחכים.
ד. אנינחושבת שהאפליה היא לא לרעה. אפליה באה כקונוטאציה ליחס לא הגון כלפי מישהו.
וכי תאמר למשל שהקמת כבש לצד המדרגות זו אפליה כלפי ציבור האנשים המתקשים בהליכה?!
ה. כאשר מבינים את ההגיון שעומד מאחרי מצוות התורה וזה מתיישב בלבנו אין תרעומת על נותנה. לא נשמע נכון שנותן התורה שכולו טוב, ימציא לברואיו חוקים שיועדו אותם לסבל ומרירות כל חייהם.
יכול להיות שיש כמה דרכים לענות על הטענותימ''ל

לצורך העניין להסביר למה השאלה לא נכונה זה גם תשובה, להגיד שאם התורה באמת אומרת שהאשה נחותה אז זה באמת ככה זאת גם תשובה. השאלה החשובה היא מה האמת, לא מה מתאים לי. מה שלא נכון זה להתעלם מהעובדה שהיחס הוא שונה לרעה לנשים, אפשר לטעון אחרת (ובשביל יהיה זה צריך להסביר את כל המקורות שמראים הפוך), אבל לא מתוך כוונה לסדר את התורה שתתאים לתפיסת העולם של הטוען.

 

כשכתבתי שיש הרבה שמעוותים את התורה לא התכוונתי אלייך.

אולי בגלל השעה ואולי סתם כי אני לא מרוכזתנפש חיה.
האמת היא שיש שוני פיזי ונפשי בין אישה לאיש. וממנו נגזרים כל מיני דברים כגון קולות הלכתיות או פטורים מדברים מסויימים לנשים.
כל השאר לא הייתי מרוכזת כך שלא ממש הבנתי.
נכון, יש דברים שנובעים מהשוני ויש דבריםלשם שבו ואחלמה
שנובעים ממעמד נחות שיש לאשה לעומת הגבר, מעמד אותו קבע הבורא בתורה.
גם לישראל יש מעמד נחות לעומת לוי וכהן אגב, ולאדם לעומת חיה וכו
אפשר להחליף את המילה נחות. אני לא חושבת שהיא נכונה פה.נפש חיה.


לאיזה מילה למשל?לשם שבו ואחלמה
אבל המילה "שונה" לא מבטאת את הערךלשם שבו ואחלמה
הקטן שיש לאשה יחסית לגבר
ולהגיד נחות- מחריף את היחס הלא נכון- המערבי כלפי האישה.נפש חיה.


להגיד נחות זה מדוייקלשם שבו ואחלמה
אם זה גורם לתוצאות לא טובות - לא יודע.
שוב,
אם יש לך מילה אחרת שמבטאת את האמת הזאת אשמח לשמוע.
אולי "בעלת מעמד גבוה אך לא כמו של האיש" - סבבה?
תוכל להרכיב תשבצים ככה.... וכן- זה נשמע אחרת כבר. זו מהותנפש חיה.

השוני. 
המילה שונה משמעה= לא דומה, נבדל מאחרים.

למילה "נחות" יש קונוטציה שלילית שמלבה פה את האש סביב הדיון. 

 

בתגובתי מעלה התייחסתי רק לנושא הראשון, נמשיך:ותן טל

בתורה יש כפייה ולא דמוקרטיה. נכון, איפה אתה רואה דמוקרטיה בתורה? למה צריכה להיות שם דמוקרטיה? 

 

היחס לגויים צריך להיות זהה ליחס של דוד המלך לגויים - דוד המלך קיים מצוות, עשה מה שכתוב בתורה ומה שה' ציווה אותו. כל מי שהולך על פי דרך התורה ומקשיב לרבותיו שמנחים אותו בכל ההלכות האלו ובכלל - מקיים את דבר ה'. נכון, דוד הרג את אלו שרוצים להורגו, וכך גם אנחנו עושים, וכן הלאה... מה הבעיה בכך, לא הבנתי? 

לא לפי התורה, אבל כן לפי היהדות, או אלא שמחזיקים בה...ארוון


אכן כךמושיקו

אבל לעתיד לבוא תתגלה מעלה האשה על הגבר

 

"נקבה תסובב גבר"

ו"אשת חיל עטר בעלה" בגלוי

 

ומי שרוצה כבר להתחיל לחיות גאולה -  מוזמן

 

*לגבי הנקודה הראשונה, זה נכון, האיש מקודש מהאשה.חסדי הים
1."האיש קודם לאשה להחיות ולהשיב אבדה" [משנה הוריות ג,ז]

"כבר ידעת שהמצות כולם חייבין בהן הזכרים והנקבות בקצתם כמו שנתבאר בקידושין 'והוא מקודש ממנה' ולפיכך קודם להחיות". [רמב"ם פירוש המשנה] "שהוא מקודש ממנה" [רע"ב]

2. האבודרהם כותב, שברכת 'עשני כרצונו', הוא כמו ברכת 'דיין האמת', וזה מובא בטור או"ח. [נכון שיש הסברים מודרנים, אבל זה היה הפירוש המקובל.]

*לגבי כפייה על המצוות, נכון בית דין כופה, רק שבימינו אין כוח בידם לכפות, וגם רק יזיק הכפייה בימינו, כי זה יגרום לאנשים למרוד יותר.

*לגבי לוחמה בימינו. כתוב בפרשת 'שופטים' שצריך להרוג 'כל זכר', לפי דעתי זה היה במציאות ימיהם שכל זכר מהעיר היה לוחם, ובימינו צריך להרוג את כל החיילים הלוחמים מהעם שנלחם נגדנו. אמנם צריך להשמיד לגמרי את הקבוצה הלוחמת, ולא לחוס עליהם בגלל שיש אזרחים מסביב שיפגעו, כי סוף סוף כל העם שנלחמים נגדך נידון כיחידה אחת, כפי דברי המהר"ל ב'גור אריה' פרשת 'וישלח'.
אני מכפת לי... כל עוד היהדות נקבעת לפי האשה....חיה רוז

זו המתנה הכי גדולה. הכי שווה.

 

 

עוד סיבהנפש חיה.
הוא צודק. אז מה? לא נעים באוזן?לשם שבו ואחלמה
הוא לאהרוזן!


דיון ענייני מאודצריך עיון
מלא נימוקים וסברות
שמעהרוזן!

זה לא רציני.

ברור שהברכה "שלא עשני אישה" מציגה צדדים שבהם גבר עדיף על אישה.

אבל המחשבה שברכה אחת מייצגת לבדה את תפיסת התורה, היא צרה. בטח שאין כאן אפולוגטיקה, אלא יש כאן הרחבת הדעת.

והוכחות אפשר להביא מפה ועד מחרתיים.

בדברי מהות, צריך פשוט לקבל מרבותינו. בשביל זה התורה שבע"פ היא בע"פ. כדי שנקבל מרבותינו את הפרופורציות הנכונות, את ההבנה מהן המגמות.

 

לגבי הדמוקרטיה, זה עוד יותר מורכב ומסובך.

נכון שהתורה איננה דמוקרטית. ואת האמת, כנראה שגם נכון שהיחס לגויים צריך להיות כמו היחס של דוד לגויים - אבל כדי להבין את היחס של דוד לגויים, צריך להעמיק המון.

ואיכשהו, אם תפיסת אותו אדם צרה כנ"ל, נראה לי שהוא לא יידע להעמיק נכון

זה לא הברכה, זו הסיבה לברכהלשם שבו ואחלמה
העובדה שגבר נצטווה ביותר מצוות
בהחלט מייצגת את תפיסת התורה,
הברכה רק נותנת את פרשנותם של חזל
לעובדה שהיא נצטוותה בפחות מצוות
והפרשנות היא - שזה פחות טוב, שצריך לברך על זה כמו שמברכים שלא עשני גוי ועבד וכו.

הדמוקרטה היא ממש היפך התורה, היא שלטון העם לעומת שלטון ה׳.

ונכון שצריך להעמיק בדברים האלה, אבל זה רק פורום, לא בית מדרש

יש כאן דברים שכדאי להעמיד על דיוקםנפש חיה.

לכשירחיב מבחינת הזמן בע"V.

 

פרשנות מסויימת.הרוזן!

מה שאתה כותב הוא בסדר גמור ויש בו אמת.

אבל התורה רחבה מכדי שהפרשנות הזו על היחס לכמה מצוות נשים קיבלו, תהיה כל תפיסתה על נשים.

באמת כך, לא כאפולוגטיקה...

 

לא. כי מדובר בשלטון עם ישראל, אז מדובר בעצם בשלטון העם של ה'.

המטרה היא שנבחר בזה.

יכול היה הקב"ה לברוא אותנו מוכרחים לבחור בטוב...

או אפילו לברוא לנו דמות מובילה בעלת עוצמות שתכריח את כל העם לעבוד אותו.

לא עשה כך, כי רוצה שנבחר. כעם.

הוא רוצה שלטון העם שמוביל את דרכיו עפ"י שלטון ה'

 

^^^

לא ברור למה אתה מתכווןימ''ל

במילה "נחותה" האם אתה מתכוון שהאישה היא בעלת סמכויות פחותות בהיררכיה המשפחתית,

או שאתה מתכוון שמעלתה העצמית (קדושתה, שיכלה, זכות הקיום שלה וכו') פחותה משל הגבר?

 

לפי מה שהבנתי, כוונת פותח השרשור היא לאפשרות השנייה, אם ככה אתה חושב אז אני חולק עליך.

 

כשאתה עונה "אז מה? לא נעים לאוזן?" אתה בעצם אומר - זאת השקפת התורה והמוסר האלוהי ואם היא לא מסתדרת עם המוסר שלך אתה צריך לבדוק את האוזן (= השקפת העולם שלך מעוותת ואתה צריך ליישר אותה ע"פ התורה, 'להוריד את הראש' ולבטל את המוסר האנושי כלפי המוסר האלוהי).

האמירה הזאת נכונה עקרונית אבל הרבה פעמים אנשים משתמשים בה כדי להצדיק עיוות מוסרי או השקפתי שהם השליכו מההשקפה שלהם על התורה והבינו אותה בצורה לא נכונה. יותר מזה - זה נתפס כצדיקות יתר כביכול להיות מבוטל לגמרי להשקפת התורה ולבטל את המוסר האנושי (לא שהוא תמיד נכון והרבה פעמים הוא הלך רוח זמני, אבל בהחלט יש מוסר אובייקטיבי) ובמקרים אחרים 'לזרוק את השכל' וכמה שאתה יותר מבטל את המוסר והשכל שלך אתה יותר 'דוס' וצדיק. אבל התורה היא חכמה מוסרית ועמוקה וצריך להתעמק בה ולהבין אותה לפני שמבטלים את השכל והמוסר הישר.

איזה תגובה אתה רוצה? שנתייחס לטענות?שמש אא
יש תשובה כל כך פשוטה לשלא עשני אישהkly3
זה מדהים.

להיות אישה זה יותר קשה מלהיות גבר. נקודה.

מספיקה הלידה שהן חוות כדי להבין שלהיות אישה זה קשה. פשוט ככה. ועל זה מודים.
לא בגלל שהיא נחותה או משהו, פשוט כי זה יותר קשה, אנשים פה נכנסים לפולמוס סביב דבר נורא פשוט.

זה כמו להבדיל הפרסומת של גולדסטר "תגיד תודה שאתה כבר ותשתוק". זה כבר שוביניסטי ממש. אבל שלא עשני אישה זו טענה של אנשים שמנסים למצוא מגרעות בדת ע"י מניפולציות מערביות.
לידה זה קשה? חח תראה מה עובר על גבר שיש לולשם שבו ואחלמה
37.5 מעלות חום ואז תראה מה זה קשה!
אפשר לקרוא את הקישור שאני מצרפת. עושה קצת סדראודי-ה

http://www.yeshiva.org.il/midrash/8
זה בקשר למעמד האישה ביהדות.

בקשר ליחס של דוד המלך לגויים - האם זו הלכה? ואם דוד התחתן עם הרבה נשים אז מותר היום לשאת יותר מאישה אחת?
ממתי לומדים הלכות מהנ״ך?

בוודאי שמותר היום לשאת כמה נשיםלשם שבו ואחלמה
אמנם יש אומרים שיש על זה חרם,
אבל זה לא אומר שזה אסור.
רבינו גרשום לא המציא איסור שלא כתוב בתורה
הוא רק גזר חרם על מי שמממש את ההיתר,
אבל ההיתר עצמו עדיין קיים.
קוראים לזה היתר בזויkly3
לקרוא לדברי התורה בזויים זה ממש לנאץ את ה׳לשם שבו ואחלמה
ומכיוון שאני לא מאמין שזה מה שהתכוונת לעשות אני חושב שאולי התכוונת שבמציאות של היום,
מי שישא כמה נשים, זה יהיה מעשה בזוי.
אה הא. ברור. לנאץ את ה'...kly3

ההההה(אנחת יאוש).

 

אם ידעת שאני לא מתכוון באמת "לנאץ את ה'" אז לא היית צריך לרשום את זה.

 

בכל מקרה בספר העיקרים לרב יוסף אלבו במאמר השלישי, הוא משווה בין היתר אכילת בשר למשל להיתר אשת יפת תואר במלחמה ואומר שהם היתרים שעדיף שלא יממשו אותם. אמנם הוא לא משתמש ממש בביטוי "היתר בזוי" אבל ממכלול הדברים שהוא כתב אפשר להבין שהוא מתכוון ליותר גרוע מכך.

 

מה גם שלא צריך להיות "נבל ברשות התורה" וזה ביטוי שהרמב"ן משתמש בו.

 

 

לא התכוונת לזה, אבל זה מה שעשית.לשם שבו ואחלמהאחרונה
לכן ציינתי את הטעות שלך בהתנסחות, טעות חמורה ביותר.

ואכן הדוגמא שלך ממחישה את הדברים היטב, "עדיף שלא לממש את ההיתר",
זאת אומרת שבפועל ביישום במציאות, זה לא נכון לממש את ההיתר, על פי רוב,
(אם כי כמובן שיש יוצאי דופן).

אין לנו מחלוקת בזה, רק על הבעייתיות של הניסוח.
במה לעבוד ומה אפשר לעשות בתקופת חיפוש עבודה?צע

כבר כמעט חודשיים שאני מחפש עבודה.

נראלי שיש מין תום כזה שבע"ה נמצא בקלות עבודה, ולכן זה בסדר לקבל דמי אבטלה נמוכים שנגזרים ממשרת סטודנט..


ואז מגיע הרגע הזה, שאתה מבין שאולי ח"ו זה יכול לקחת הרבה יותר זמן .. ויפה שעה אחת קודם גם לחשוב על הכנסה זמנית וגם על לוז או משהו כזה ..


אני מניח שלרבים מילואים זאת אופציה אבל אין לי כח ורצון לפרט למה, אבל ישמצב גדול שאני מנוע מלעשות מילואים..

(לא עשיתי במלחמה..)


האם יש רעיונות אחרים למקומות עבודה זמניים?


במהלך התואר לא קמתי בזמן אז קל וחומר עכשיו שאני ללא מסגרת.. ואני מניח שאולי עבודה תוכל לגרום לי לבריאות ויציבות .. וכמובן גם להכנסה..


רעיונות אחרים לסדר ויציבות עשיה לימוד והתקדמות בתקופה מאתגרת זו מלבד עבודה זמנית/או על הצד שאתקשה למצוא עבודה זמנית זה גם מבורך..


בתפילה לפרנסה בשפע ולמציאת מקום עבודה מתאים ומספק לכולם.. ואולי אפילו השבוע אעדכן שדברים יסתדרו והתקבלתי😃


תודה רבה..

אולי משלוחים? ראיתי מלא שעושיםזיויק
והכי חשוב להתמקצע במה שאתה טוב
עבודה היא ברכה בלי קשר לתוכן שלהמשה

מה הכישרון הטבעי שלך? מה למדת?

סיימתי לימודי ראיית חשבון ב"ה.צע
לא עולם שאני מכירמשה

בינתיים אני במקומך הייתי יושב בבית ולומד שני דברים לעומק

 

1.AI

2. אקסל

ולא פחות חשוב מזה את השילוב בניהם.

 

 

נשמע רעיון ממש טוב, תודה.צע

אקסל אני מכיר קצת, היה לא מעט בתואר..

וגם יודע שיש קורסים חינמיים..


 

איך לומדים ai? אתה מכיר דרך או קורס?

ותוכל להסביר מעט מה יש ללמוד בזה? 

אתה צריך בסוף ללמוד איך לעשות את העבודה שלךמשה

כללומר. לנצל את הזמן כדי להתקדם מקצועית ולא רק "לחכות" שמישהו יואיל בטובו להסתכל עליך. כמובן גם הקו"ח שלך יתעדכנו  בהתאם.

 

לימודי AI ברשת - למה זה לא שורה? 

AI יש לא מעט חומר. הייתי מחפש ללמוד על השילוב בין AI לבין המקצוע שלך. כלומר  איך לשאול שאלות על טבלאות דוחות וחשבוניות וכל אלה. בסוף איך לעשות את העבודה שלך טוב יותר.

אופס… טעותפ.א.
יש בקמפוס ILהרמוניהאחרונה
אתה כבר עם רישיון רו"ח, אחרי סטאז' של שנתיים?פ.א.

יש הבדל גדול בין סיום לימודי חשבונאות ובין מי שמחזיק ברישיון לעסוק בראיית חשבון.  


אם אתה עם רישיון - חיפוש העבודה הוא שונה מחיפוש מקום לעשות בו סטאז'  

גם כיוון תעסוקתי הוא שונה - עם רישיון אתה כבר צריך לבחור כיוון התמחות / תת-התמחות מקצועי בתחום הגדול של ראיית חשבון.   

האם אחרי שמחת תורה התשפ"ד הפכתם לאנשים טובים יותר?זיויק

או שנשארתם אותו הדבר?

ומה המשמעות למה שעברתם? או שלא עברתם..

לצערי לא. אותו בן אדם.צע
חח מה יש לפרט?צע

ובכל זאת..

המלחמה יכלה לנטוע בי גבורה, מסירות נפש, רצון לחיים משמעותיים יותר בשל הידיעה כמה חיי אדם נגדעו... איזה אנשים איבדנו שיש להשלים את החלל שלהם..


לא זכיתי שקרה..

מבין אותךזיויקאחרונה
לפחות אתה מרגיש וזה המון
דברים שאני עושה לפעמים/משה

יחד עם שאר פרוייקטי הווטסאפ של ערוץ 7, הנה עוד אחד: אייטמים מעניינים שאני (או הצוות) דגים מהפורום.

 

מוזמנים להצטרף. קבוצה שקטה של 2 אייטמים ביום בממוצע .

 

ערוץ 7 הפורומים - Whatsapp

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוג

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

לא נוראנחלתאחרונה

כיף להיות במיטה עם אבא ואמא!  לא נורא בכלל. אם יש מיטה רחבה מספיק

והילדונת לא בועטת נוראות תוך כדי שינה, לא נורא. חושבת שזה נותן בטחון

לילד.  אולי להתפלל על זה, אם זה מפריע? לבקש עצה טובה מהשם?

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאר
הפך היהדותזיויק
הפך הפסיכולוגיהקעלעברימבאר
מידות בסיסיות בנפש אי אפשר, אבל אפשר לנתב אותןקעלעברימבאר
למקומות אחרים בשבירת הרגלים. כדוגנת מי שזולד במזל מאדים בגמרא
יש לנו ש"ס שלם לצטטצדיק יסוד עלום
פוק חזי
איפה בשס?קעלעברימבאר
אנשים נשארים אותו הדבר,צדיק יסוד עלום

בני אדם הם יצורים קטנים וחלשים

הרצון להשתנות תמיד מתבדה

המציאות סותרת את דבריך. אבל מביןקעלעברימבאר
ללבך❤️
נדבר עוד כמה שנים בפורום גרושים גרושותצדיק יסוד עלום
אל תדאג יהיה טוב❤️🙂קעלעברימבאראחרונה

אולי יעניין אותך