"וילדה זכר וטמאה שבעת ימים (י"ב, ב')
הטומאה הינה תוצר ישירה של הסתלקות השכינה. כאשר הקדושה מסתלקת מגיעה הטומאה ותופסת את מקומה, בדומה לטומאת המת שנובעת מהסתלקות הנשמה מהגוף.
על זה אמרו חכמינו בקשר ליולדת כי מפתח הלידה נתון בידיו של הקב"ה ואינו נתון לא, שליח כפי שנאמר "ויפתח אלוהים את רחמה". יוצא מכאן שבכל לידה יש השראה של קדושת ה' יתברך וממלא כאשר מסתלקת קדושה העליונה מיד תופסת את מקומה טומאה. (הה"ק מקוצק זצ"ל)
"וראה הכהן את הנגע...וראהו הכהן וטימא אותו" (י"ג, ג')
לכאורה תמוהה כפילות הלשון בפרשת השבוע, מדוע הכתוב חוזר ומדגיש את נושא הראייה של הכהן את הנגע? משיב על כך הגאון רבי מאיר שמחה מדווינסק בספרו "משך חוכמה", לפי ההלכה אם אדם לקה בצרעת באחד מימי ה"רגל" (בפסח, בשבועת ובסוכות) – מניחים אותו לנפשו כל ימי הרגל ואין משביתים את שמחת החג שלו. כיוצא בכך חתן שנשא אישה, מניחים אותו לביתו כל שבעת ימי המשתה, כי התורה "דרכיה דרכי נועם" (משלי ג', י"ז) על מקרים מסוג זה אומר רבי מאיר שמחה באה הכפילות בכתוב:
תחילה "וראה הכהן את הנגע" – שלב בו הכהן בודק אם יש סימני טומאה בנגע, אבל רגע לפני שיוציא גזר דין של "טמא" – עליו לקיים "וראהו הכהן". על הכהן לבדוק את האיש ואת הסיטואציה, את מצבו המשפחתי ואת המועד בשנה שמצויים בו ורק לאחר מכן עליו לפסוק טמא או טהור.
שבת שלום!
