האם היהדות גזענית?אריק מהדרום
כן, ולא. לאומיות אוניברסאלית. הרצי"ה שם, שםתרחיב לבי

@ד. - תמצא מקור. לי אין כח...

אינדקס אנושיאריק מהדרום
כיוון שביקשת....ד.

זה במאמר "על הפרק" - השני ב"לנתיבות ישראל" חלק א. נכתב עוד בצעירותו, זיע"א.

וואו, גדול.מעוז אסתר לנצח

אתה יכול למצוא לי איפה כתוב ברב קוק שלא ללכת רק לפי רב אחד אלא לפי כמה?

כנראה הוא חושב שזה אפליקציה שמוצאת את המקור ברב קוק.די"מ
לא אבל הוא שאל אותו והוא ענה מידמעוז אסתר לנצח


בהלכה או בדברים מחשבתיים?יין הונגרי
נראה לי גם וגםמעוז אסתר לנצח


בוא נראה.הולם במיוחד
ההגדרה לגזענות בויקיפדיה; אני מעריכה שהיא מדוייקת מספיק:
https://he.m.wikipedia.org/wiki/גזענות

היהדות לא עונה לזה משום כיוון.
(או שהיא מייחסת כישורים/ יכולות על רקע ביולוגי ולא ידעתי)
ציטוט מוקיפדיהמעוז אסתר לנצח

"על פי חוק העונשין הישראלי מוגדרת הגזענות כרדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור בני אדם או חלקים של האוכלוסייה או יחידים, והכול בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני"

זה לא כזה רחוק מהיהדות

וואלה?הולם במיוחד
ההפך. החלק הזה בחוק העונשין מעוגן גם בחוקי התורה.
(באיזה יקום מותר לפגוע באדם כלשהו יהודי/ גוי על בסיס כלום?)
היהדות משפילה את הגוים (רמב"ם הלכות מלכים) רק בגלל שהם לאמעוז אסתר לנצח

יהודים

מה זה 'משפילה'?הולם במיוחד
לצערי אני לא בקיאה במקור, אבל הסיבה היא כי הם יושבים בארץ. לא?

ופגיעה כמו שציטטת אסורה בוודאי.
אחת הדוגמאות ממה שציטטתי נכוןמעוז אסתר לנצח

הרמב"ם אומר שהגויים צריכים להיות שפלים מאוד ולא להרים ראש בישראל

זו לא פגיעה.הולם במיוחד
גזענות זה לא רק כשפוגעים במישהו.די"מ
זו תפישה.
כשהתפישה הזאת גורמת לפגוע באחר היא פגיעה ממניע גזעני.

נניח מישהו חושב שכושים הם טיפשים, אז הוא גזען.
אבל אם מישהו לא מקבל מישהו לעבודה כח הוא כושי זה כבר פגיעה ממניע גזעני.

נניח מישהו לא מסכים לבן שלו להתחתן עם כושית בגלל שהיא כושית. אז הוא גזען.

נניח ממשהו לא מסכים לבן שלח להתחתן עם מישהי רק בגלל שהיא לא יהודיה אז הוא גזען (לא גזען של צבע עור. גזען לאומי-דתי).
ולכן התורה גזענית.
גזענות, למרבה ההפתעה, היא על רקע גזעיהולם במיוחד
ולא דתי לאומי. ממש כמו שנשמע משמה.
אפליה על רקע דתי לאומי ודאי שקיימת.

ועוד משהו- הרגשת העליונות בהגדרת הגזענות כן כוללת שחושבים שההרכב הגנטי שלך וכד' באמת טוב יותר, ולא סתם שאתה אוהב יותר/ מעריך יותר/ חבר טוב יותר של בני הגזע שלך.
אז ככהימ''ל

 

א. לגבי ההגדרה של הגזענות:

אני לא חושב שההגדרה בויקיפדיה מדויקת מהסיבה הפשוטה שיש תחום שלם שהיא לא עוסקת בו: המדע של היום לא מכיר במציאות רוחנית ולכן אינה באה לידי ביטוי בהגדרת הגזענות. שימי לב שבהגדרה בויקיפדיה מודגש שהגזענות (= יחס מפלה ע"פ מוצא אתני) נובעת מתפיסה שיש בין הגזעים הביולוגיים השונים הבדלי אופי וכישורים קוגניטיביים.

היהדות מכירה במציאות רוחנית ולכן גם מתייחסת לתורשה רוחנית ומבדילה בין גזעים ע"פ תורשה זו. לכן ייתכן שהתורה לא גזענית ע"פ ההגדרה הויקפדית כי אינה מבדילה בין גזעים בענייני אופי וכשרונות פיזיים ושכליים אבל היא כן מפלה בין גזעים על בסיס גזעי מחמת התורשה הרוחנית (דנו בזה כבר כאן).

 

 

ב. לגבי השאלה האם לפי היהדות יש הבדלים אמפיריים (מדידים) בין יהודים לגויים:

עצם העובדה שהתורה מבדילה בין גזעים הוא ברור, זה מופיע אינספור פעמים בתנ"ך ביחס המשתנה בין עמ"י לגויים ובין העמים האחרים עצמם (עמלקים, מצריים, מואבים, עמונים, שבעת העממים, הגבעונים וכו' - לכולם יש הלכות שונות ויחס שונה אלו מאלו) אע"פ שהסיבה ליחס לא שייכת כלל וכלל לאנשים אליהם הוא מופנה אלא לאבות אבותיהם בדורות הקודמים.

 

בשאלה האם ההבדל בין הגזעים בא לידי ביטוי רק ביחס או שיש גם הבדלים באופי ובכישורים המדידים יש מחלוקת (איך לא?..) :

 

לדעת הכוזרי אכן יש הבדל כזה וכתב שבדורות שמאדם עד האבות היה בן אחד שהוא "הסגולה" והשאר היו "הקליפה" - "דומים לאדם ונקראים בני אלהים, שלמים בבריאתם ובמדותם ובאריכות הימים ובחכמות וביכולת, ובימיהם אנו מונים מאדם ועד נח וכן מנח ועד אברהם" ואחריהם עברה הסגולה לכל עמ"י. (מאמר א, צ"ה).

ובמקום אחר כתב: "אם כן כבר שכחת מה שקדם בהמשך זרע אדם, והיאך חל הענין האלהי באיש, שהיה לב האחים וסגולת האב, מקבל לאור ההוא, וזולתו כקליפה איננו מקבל אותו, עד שבאו בני יעקב כלם סגולה ולב, נבדלים מבני אדם בענינים מיוחדים אלהיים, שמים אותם כאלו הם מין אחר מלאכותי" (שם קג)

ולגבי הגרים כתב: "אמר הכוזרי: אם כן אני רואה שתורתכם אינה נתונה כי אם לכם. אמר החבר: כן הוא, וכל הנלוה אלינו מן האומות בפרט יגיעהו מן הטובה אשר ייטיב הבורא אלינו, אך לא יהיה שוה עמנו. ואילו היה חיוב התורה מפני שבראנו היה שוה בה הלבן והשחור, כי הכל בריאותיו. אך התורה מפני שהוציאנו ממצרים, והתחברות כבודו אלינו, מפני שאנחנו נקראים הסגולה מבני אדם. (שם כ"ו-כ"ז).

 

הרמב"ם למשל חלק על הכוזרי בעניין הזה וכותב בכמה מקומות שהייחוד של עמ"י הוא בזכות הבחירה שה' בחר בו, לא בגלל תכונות אופי או כישורים (למשל בהלכות ע"ז תחילת פ"א ובאיגרת ששלח לר' עובדיה הגר).

אמנם הרמב"ם מביא בהרבה מקומות את דברי חז"ל "שסימני ישראל האומה הקדושה: רחמנים ביישנים וגומלי חסדים", ו- "אבל הגויים ערלי הלב אינם כן" וגם "ואין האכזריות מצויה אלא בגויים הערלים" וכו'. אבל נראה שגם הבדלי אופי אלה אין מקורם בגנטיקה לדעתו אלא בגלל התורה כמו שתב בהלכות עבדים: "ואין האכזריות והעזות מצויה אלא בגויים הערלים אבל זרעו של אברהם אבינו והם ישראל שהשפיע להם הקדוש ברוך הוא טובת התורה וצוה אותם בחקים ומשפטים צדיקים רחמנים הם על הכל".

 

 

סליחה על האריכות...

 

אוקייהולם במיוחד
א- זה לא אומר שההגדרה לא מדוייקת אלא שגזענות בהגדרתה עוסקת בצד גשמי. אנחנו יכולים להמציא מושג חדש שידבר על הבחנה רוחנית ולקרוא לו ''גזענות ררוחנית', נגיד.

ב- גזעים ועמים זה לא אותו דבר. פשוט כי עם זה בר שינוי. ואז ברור שלאמדובר בפער גנטי ממשי כלשהו.


תראו, אני יכולה לומר את זה שוב: ברגע שתרחיבו את ההגדרה ללא גזעית ולא גשמית - היהדות תהיה סופר גזענית, בדומה לכל דת וכל לאום.

(מחילה על קוצר הדברים וקוצר הרוח..)

נ''ב
אתה לא בטיול? איך ממחשב?
דיוקימ''ל

 

א. הגדרה תמיד תהיה מדויקת, כי היא מגדירה את עצמה. לצורך העניין - לו היו מגדירים 'גזענות' כרצח ממניע גזעני בלבד או כאפלייה בין גזעים 'נעלים' מסוימים בלבד (כמו שהיה פעם) אז זו הייתה ההגדרה וכל מה שלא כלול בה היה לא גזעני.

הכוונה שלי הייתה שההגדרה הויקפדית היא לא הגדרה שממצה את המושג, התפקיד של הגדרה היא לתת גבול (=גדר) בין מה שנכלל בה למה שלא - הגדרה שלא כוללת בתוכה יחס לתחום שלם השייך למושג היא לא הגדרה מדויקת מבחינת זה שהיא לא עונה על הצורך בשבילו נוצרה.

 

ב. גזעים ועמים זה לא אותו דבר, אבל עמים נקבעים ע"פ גזעים (העמים השמיים לצורך העניין הם גם גזע). יש אפשרות להצטרף לעם אבל לא לגזע וגם זה עצמו גזעני (כי ההבדל הבסיסי והראשוני הוא גזעי, על אף יכולת הצירוף) וגם לא תמיד אפשרי ולא בכל מובן (לצורך העניין עמלקי לא יכול להתגייר, גר מצרי לא יכול לבוא בקהל 3 דורות ועמוני בכלל לא, גר לא זוכה בנחלה וכו' וכו'. שלא לדבר על שיטת הכוזרי לגבי גרים שהבאתי לעייל).

 

ולפי מה נקבע המושג?הולם במיוחד
אם גזענות זו אפליה גשמית (גנטית וכו) על רקע גזעי, אז זו לא גזענות. אם היה הגדרה למושג כולל יותר לכל סוגי האפליות על רקע לאומי- אז להגדרה הזו היינו עונים. (הי, יש כזו! לאומיות!)

אז מה אם עמים נקבעים לפי גזעים? זה שזה לא על רקע גזעי מראה שזה לא מציאת פסול בתכונות גנטיות נורשות או משהו כזה, אלא רעיון רוחני, חינוך, מהות של עם. וברור שזה שונה לחלוטין. לא התכוונתי שהשוני הוא *בגלל* שזה בר שינוי (גם, אבל לא רק) אלא שיכולת השינוי מעידה שמדובר בתפקיד ובמהות ולא בעליונות גנטית כלשהי (ובוודאי שלא בעליונות מהסוג שמשפיל ומוחק את קיום האחר..!)

זה שיש כאלה שלא יכולים להתגייר לא מוכיח כלום. ראינו שאין אפליה על רקע גנטי, אז כנראה שאלו סיבות אחרות. (ובטוחני שאתה מתמצא בהן הרבה יותר טוב ממני.)
ההגדרה נקבעת לפי איך שמגדירים אותהימ''ל

 

ולכן אני מסכים איתך שהכללות היהדות בהגדרה 'גזענית' תלויה בהגדרת הגזענות.

 

אבל כתבתי שההגדרה שהבאת מויקיפדיה לא מדויקת כי היא מתעלמת מהפלייה גזעית על בסיס תורשה רוחנית, לו מי שהגדיר את ההגדרה הנ"ל היה מתייחס אליה אבל מוציא אותה מכלל ההגדרה אז הייתי מסכים איתך שהיהדות לא גזענית ע"פ ההגדרה הזו, אבל לא זה המצב.

 

ראית את דברי הכוזרי שציטטתי? לשיטתו היהדות עומדת בהגדרת הגזענות גם לפי ההגדרה הויקפדית (ועוד קצרתי בהבאת דבריו מחמת האורך, דבריו המלאים מפורשים ובוטים יותר...).

 

"גנטי" הכוונה פיזי? אם כן אז את צודקת. רק אפנה שוב לקישור שהבאתי לעייל, אשמח לשמוע את דעתך גם על זה.

 

 

אוקיי, עכשיו הבנתי מה אתה אומר.הולם במיוחד
(לדעתי ההגדרה שם לא יכולה לכלול תורשה רוחנית כי היא מדברת על תורשה שהיא מדעית, כמו דארווניזם. ולכן אין מקום להתייחס לחלק הרוחני. [זה בעצם מה שאמרת בקישור שהבאת. לא?] אבל זו פרשנות, ואתה צודק שהם לא כללו ולא לא.)

לצערי אני לא יודעת כמה בוטים דברי הכוזרי שחתכת (צערי על שאני לא בקיאה, לא על הבוטות!), אבל הבדלים בסגולה, בתפקיד, זו לא גזענות.

ועוד דבר- נראה שהאפליה וההשפלה של האומות האחרות ביחס ליהודים היא בכך שאין בהם נשמה (קליפה, להגדרת הכוזרי..) וזה מצחיק לכנות את זה גזענות. זה כמו שצרפתים יאמרו שמי שלא צרפתי הוא לא צרפתי וזו תהיה גזענות. זה פשוט להיות יהודי. לא סתם אדם. אלא יהודי.

(וכמובן שגנטי הכוונה לתורשה פיזית. ודעתי על הקישור שהבאת היא שאתה צודק מאוד.)
יופיימ''ל

 

לגבי מה שכתבת בסוגריים הראשונים - זה בדיוק מה שכתבתי בהתחלה. ההגדרה הויקיפדית מבוססת על התפיסה המדעית שאין מקום למציאות ותורשה רוחניים. לכן ההגדרה הזאת חסרה ביחס לתורה שכן מתייחסת ומפלה ע"ב גזעי בגלל הבדלי מציאות ותורשה רוחניים בין הגזעים. מובן יותר?

 

לגבי הכוזרי - כנראה לא הבנת את דבריו (תנסי לקרוא שוב את הציטוט הראשון שהבאתי ממנו), הוא מדגיש כמה פעמים שה"סגולה" היא תכונות שכליות ומידותיות ואפילו פיזיות (אריכות שנים, שלדבריו הייתה חריגה גם בדורות הראשונים של הבריאה ואלו שכתובים בתורה היו הסגולה ולכן חיו מאות שנים).

 

לגבי העוד דבר - אני מסכים איתך עקרונית שהבדלים במדרגות רוחניות לאו דווקא מעידים על גדולה או מעלה אישית יחסית (לצורך הדוגמא - כהן מקודש מישראל, אבל זה לא מעיד על כך שהוא דווקא גדול ממנו באופן יחסי למדרגותיהם) ואני גם לא חושב שיש השפלה כלפי הגויים בעצם אלא כלפי מעשיהם (היחס של "בשר חמורים בשרם" וכדו' הוא תוצאה של מעשיהם ולא של מהותם). אבל מצד שני לא נכון לומר שאין משמעות להבדל בין גזעים שהתורה מבחינה ביניהם ושזה כמו ההבדל בין צרפתי לשוודי וכדו', כי יש משמעויות הלכתיות ואף מהותיות להבחנת הגזע כמו הבדלים ברמת ההשגחה ובחיי העולם הבא וכו' וכו' כך שיש הבדלים הפלייתיים בין גזעים כמו שיש הבדלים בין אדם לבעלי חיים על אף שאין מעלה עצמית לאדם על הבהמה אם האדם לא יוצר את ההבדל במעשיו.

 

לגבי הסוגריים האחרונים - כנראה לא הייתי ברור, טענתי שבמושג 'גנטי' הכוונה תורשה התלויה בקשר פיזי ולכן ע"פ תפיסת התורה כלולה במושג גם תורשה רוחנית העוברת בקשר-דם פיזי = גנטיקה. על פי המדע אין כמובן תורשה רוחנית ולכן היא לא מוכלת בהגדרה המדעית ל'גנטיקה' (עניין דומה מאד לחלק הראשון של מה שכתבתי). לכן נראה שבעצם דעתך היא שאני טועה מאד, לא כן?

 

אוף, זה קצת לא כוחות..הולם במיוחד
אני לא בקיאה במקורות בכלל!:/
בנוגע להגדרה הויקיפדית..
בעצם אתה אומר שהגיוני לקרוא לאפליה רוחנית על בסיס גזעי 'גזענות', אלא שבויקיפדיה לא היו מגדירים כך, כי הם מתייחסים רק לפן המדעי. נכון?
אז אני מוסיפה שבכ''ז זה לא לגמרי יכול להיכלל, כי זה לא רק עניין של דם. (בפועל- זה עובר כמו בדם. אבל הרעיון הוא ההורשה הרוחנית ולא כמו תורת גזע. ושוב, הראיה שזה בר שינוי.)

גם הכוזרי עוסק בעניין הרוחני, אני מניחה שהפערים הפיזיים נובעים מכוח זה. (אבל אני לא באמת יודעת ומכירה)

לגבי הלגבי העוד דבר,
בעצם אם גזענות היא להאמין שאתה מוצלח יותר מאחרים בדברים מסויימים, אותם דברים צריכים להיות נחשבים טובים יותר. לא רק בעיני עצמך. ואז יש 2 אפשרויות:
1- הגוי מאמין לנו שיש לנו השגחה וכו' ושזה טוב יותר- הוא מכיר במציאות קיימת. כמו שאירופאים יותר גבוהים ממנו נגיד.. זו לא גזענות, פשוט כך קורה.
2- הוא לא מאמין לנו. כלומר- כל זה חירטוט מבחינתו ולכן גם אין שום יתרון במה שאנחנו מתנשאים עליו. כמו שמישהו יתרברב שבאה רק אליו פייה בלילות. הוא לא גזען, הוא דביל.

ולגבי הסוף- או שהבנתי קודם או שעדיין לא הבנתי.
וודאי שגנטיקה היא תורשה פיזית. תורשה רוחנית זה עניין אחר לגמרי. היא יותר כמו ירושה- משהו שאב מעביר לבנו (ולרוב כלול בזה המאמץ של הנחלת הדברים) .
זה לא עובר בדם, כי זה לא עניין גשמי.
זה גם תורשה פיזית וגם תורשה רוחנית (סגולה).. מדברי הרב קוקאילתי
הכשירה לזה האידיאה האלהית את ישראל בתכונה פסיכית, ביחש גזעי, במצב גאוגרפי, שכולם מסייעים ומכשירים לכך את כחותיו העצמיים ואת המעמדים הסובבים אותו מבחוץ. וכנסת ישראל במעמדה הנשא והנשגב, בימים מקדם, בימי פריחתה והתחלת גדולה, בימי "חסדי נעוריה ואהבת כלולותיה", הגיעה בנשמתה המזהירה, בתעופה גדולה למקור האורה העליונה. את תכונתה הלאומית השרישה במעמקי האידיאה האלהית הצלולה בכל להבת אש עז אהבתה ובכל תפארת הוד רעם גבורתה, ועם ברקי נגהה חתמה לה את חותם לאומיותה. ובאוצר האידיאה הלאומית שלה נגנזה ונזרעה האידיאה האלהית, בתכלית הכשרון אל השכלול העליון והגמור המאיר את העולם כלו בכבודו. (מהלך האידאות, ב.)
זה לא צריך להיות 'כוחות',ימ''ל
אנחנו לומדים ביחד וכל אחד מביא את הרקע שלו (ואם כבר לא כוחות - יתרון שכלי הוא יותר משמעותי מבקיאות בעיניי).

נכון, הבנת את דבריי. את ההוספה שלך לא ממש הבנתי אבל נראה לי שזה כבר יותר עניין של הגדרה וסמנטיקה מאשר מהות (בניגוד להגדרה הויקיפדית שמבוססת על השקפה מסוימת ולכן אפשר לייחס לה אי דיוק).

לגבי הכוזרי - נכון שתורשת הסגולה מורכבת מצדדים רוחניים ופיזיים גם יחד לדעתו, זה משנה את ה"גזענות" שבשיטתו?

לגבי ה-"לגבי הלגבי" - אנחנו דנים בהשקפת התורה, האם לפי התורה יש הבדל והפלייה בין גזעים. למה זה רלוונטי איך המדע או הגויים רואים את המציאות ואת דעת התורה?

לגבי הסוף - יש תורשה ויש ירושה (חלוקה לא מדויקת לשונית אבל קבלי את תוכנה לצורך העניין), התורשה היא דבר עצמי שנובע מיחסי הולדה לעומת הירושה שהיא עניין הלכתי/משפטי. התורשה הרוחנית (כמו היהדות והכהונה למשל) היא עניין עצמי ולכן היא תורשה ולא ירושה, אבל היא נובעת מקשרי הולדה ולכן היא 'גנטית' (gnos = הולדה).

תיוגימ''ל

 

@הולם במיוחד, למרות שאין מערבבים שמחה בשמחה ואנחנו בעיצומו של פילסוף אחר.

בטח שכחת את הדיון הזה אז אני מזכיר לך (מעניית אותי בעיקר השאלה על ה"לגבי העוד דבר").

 

שמחה עילאית, לא סתם.הולם במיוחד
אני לא מספיק מחזיקה ראש בדיון נושן זה,
ולכן, ברשותך, אני אגיב רק על הלגבי וכו.
אם פשוט עובדתית יהודים הם מוצלחים יותר במשהו (דוגמא היפוטתית: מקבלים פרסי נובל באחוזים הזויים) אז גם אם התורה תציין את אותו עניין זו לא גזענות (למרות שבאמת אם אתה פשוט אומר שגזענות זו הבדלה בין גזעים אז זאת כן גזענות. אבל הבדלים בין גזעים ברור שקיימים ברמת הסטטיסטיקה, זה הופך להיות גזענות כשהופכים את זה לתכונות מוחלטות יותר של גזע, מונפצות למחצה, שנעלות יותר משל גזעים אחרים).
ואם זה על דברים מכלילים, נניח- היהודים מוצלחים יותר נקודה, אז זו גזענות.
אבל אם מדובר במשהו שהוא חיובי בעיני מי שמאמין בו, אז זו גזענות בעיני מי שמאמין בו, אבל בתנאי שזו איזו הכללה כזאת ולא פשוט עובדה ידועה (כמו- לכל היהודים יש אף עצום. סתם.)
אבל אם הוא מאמין אז זו פשוט עובדה- ליהודים יש עולם הבא, לגויים אין.
אולי הפעם הבנתי...ימ''ל

 

אז את בעצם באה לומר שבעיניי הגויים היהדות טיפשית ולא גזענית כי הם לא מאמינים שיש ליהודים יתרון (בייחס מועדף מבחינה הלכתית והנהגה אלוהית, ובתכונות מדידות לדעת הכוזרי)?

 

א. אנחנו דנים בדעת התורה עצמה - האם היא מפלה ע"פ גזע, לא איך הגויים רואים את זה. את מסכימה שלהשקפת התורה - יש הפליה על בסיס  גזע?

 

ב. עדיין לא הבנתי למה השקפה של הנושא משנה את ההגדרה כ'גזען' של מי שמתייחס אליו. אם אני מאמין שיש מעלה להיות יהודי, והגוי לא - אז זו לא גזענות כי הוא לא רואה את זה כמעלה? (כנראה ששוב לא ירדתי לסוף דעתך... עצוב)

 

לא, לא..הולם במיוחד
(הצלחת לבלבל אותי ממש. אז אני אנסה להסביר איך אני תופסת את זה, בתקווה שלא איבדתי את זה עדיין)

אתה אומר שאפליה על בסיס גזע זו גזענות. מה שמשתמע מכך, למשל, זה שכשאתה אומר שלאירופאים יש יותר עיניים כחולות מלאפריקאים, אתה גזען.
ובמקרה הזה- שליהודים יש נשמה- אתה גזען.
ואני לא הגדרתי ככה גזענות (וכידוע, כל המחלוקות פה הן על בסיס ההגדרה...) אלא שאם אתה מייחס לגזע אחד תכונות טובות יותר *בלי* שבאמת זה מעוגן במציאות. למשל, שלארים יש דם כחול יותר, או שהם תורמים יותר לפיתוח העולם.
ואם תאמר שלטעון שיש ליהודים נשמה זה אותו דבר, אז לא, כי באמת יש לנו נשמה.

(תוספת לא חשובה)
ואין מי שיאמר- מצחיק מאוד, גם הנאצים אמרו שהם באמת יותר תורמים לפיתוח העולם, כי אם הוא לא מאמין שליהודים יש נשמה אז זה גם לא משהו חיובי בעיניו, מן הסתם.
אז המחלוקת היא בהגדרהימ''ל

 

אני חושב שההגדרה שלך לא מדוייקת:

 

א. יש דברים שהם אמורים להחשב כגזענות אע"פ שהם מתארים מציאות, למשל - להגיד שגזע מסוים הוא יותר נעלה מבחינה שכלית או רוחנית זה גזענות למרות שזה נכון (לפחות ע"פ התורה). זה רק הופך את המציאות לגזענית = מבדילה בין גזעים.

 

ב. את לא מתייחסת לדברים שאינם הגדרת מציאות - להגיד שיש הבדל הלכתי-משפטי בין גזעים היא לא גזענות לדעתך? זה לא כלול בהגדרה שלך.

 

את התוספת לא הבנתי (נראה שעברתי את השעה...)

 

|פורשת|הולם במיוחד
א- ואני כן חושבת שההגדרה שלי מדוייקת. (מותר לי להמציא מה שבא לי בגבול הסביר הבלתי מוגדר)
והסברת למה היא לא תוך הנחה ששלך כן (ה= בסוף). אז ברור שזה מה שיצא.

ב- זאת גזענות אם היחס שלילי. אם קבוצה בינה לבין עצמה מתייחסת ביותר אמפתיה זל''ז זו לא גזענות. להגדרתי.

כל טוב וליל מנוחה.
כל טוב סלהימ''ל

 

דיון מעניין, שמחתי.

 

"היה נחמד ממש, היה ממש נעים" וכו' 

 

חן חן! תודה, חג שמח וטובהולם במיוחדאחרונה
פספסת את זה-די"מ
"אולם נהוג לכלול בהגדרה גם הבחנות על בסיס לאומי"
סבבה, אז טעו.הולם במיוחד
אם מרחיבים את ההגדרה להבחנה על רקע לאומי (שהיא שונה לגמרי לגמרי, כי מדובר במשהו בר שינוי, במיוחד ביהדות)
אז הגזענות מוטבעת בדמם של כל בני האדם יחד עם גאוות יחידה, רגש לאומי וכל זה.
בוודאי שכן וזה טוב! עצם זה שאנחנו אומרים שהגזעחסדי הים
שלנו נעלה מבחינה רוחנית- "אשר בחר בנו מכל העמים", " ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש", "כוהני ה' תקראו", ונעלה מבחינת חכמה-"רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה". יש בו השקפה גזענית.

גם החיוב להשמיד את גזע עמלק, מראה שאנחנו פוסלים גזע שלם.

יש עוד מלא מלא ראיות!

אנחנו גזענים, וטוב שכך, כי זו האמת!
עם ישראל כולל גם את הגרים.בן חורין

ולכאורה יש גם אפשרות לעמלקים להתגייר. מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק.

*הזוהר כותב שנשמת הגר נמוכה מנשמת ישראלחסדי הים
*גם בהלכה, גר צריך לחכות כמה דורות, עד שיהיה שווה לישראל בענין הנישואין, כדוגמת נישואין לכהן.

*עיקר הקבוצה שלנו, זו קבוצה גזעית נעלה, אז גם אם מצטרפים אליהם, כמה 'נספחים' (זה לא ביטוי שלי, אלא של הנביא ישעיהו, וחז"ל מכנים אותם יותר בחומרה 'ספחת'), זה לא משנה הרבה.
גר לא צריך לחכותטוביה2
אא"כ הוא מעמים מסוימים מאוד
ואני חושב שאם אין הבדל בנינו לבין הנספחים - במה שמעלה אותנו - זו לא גזענות
התכוונתי לאיסור לכהן לישא גיורת כמבוארחסדי הים
בקידושין פרק ד, משנה א'.
[כוהנות לא הוזהרו להינשא לפסולים]
זה רק כי היא היתה גויה פעםטוביה2
מצד שני ביתה מותרת גם בלי לבדןק יוחסין שזה יתרון
''נעלה מבחינה רוחנית'' זו לא גזענות ע''פ הגדרתה הידועה..הולם במיוחד
א- גזענות מייחסת עליונות גשמית ולא רוחנית,
ב- זה לא על רקע גזעי, כמו שאמר בן חורין- הראיה שאפשר להתגייר.

(ועוד נק'- גם בחלק ה'מתנשא' ביהדות, שכינית אותו גזענות, הרעיון הוא לא השפלת האחר אלא סגולת העם היהודי. שזה רחוק מגזענות מאוד.)

נ''ב
לא ממש מזיז לי להיקרא גזענית אם זה היה נכון, לא הכינוי מרתיע אותי (אחרי הכל אנחנו יהודונים מלוכלכים), אלא שזה פשוט לא נכון..
*גזענות של מעלה של חכמה, זה כן נחשב גזענות מבחינתחסדי הים
ההגדרה המדעית היום של גזענות.

*מצווה למחות גזע שלם-עמלק, בוודאי נחשב גזענות שיש בו להשפיל את האחר.

*"שלא פסקה זוהמתן" של הגויים כולם, עוד ביטוי גזעני של חז"ל כלפי הגויים.

*הזוהר אומר שאין לגויים אפילו צלם אלוהים, והצלם עבר מאדם עד בני ישראל.
לא מדויקקוד אבל פתוח
עמלק אני לא אגיב כי לא מכיר בבירור את הסוגיה, היה פה פעם דיון על זה.
השני והשלישי לא מכיר את המקור. אבל השני זה כמו שאמירה התרבות הערבית מקדשת את המוות זה לא אמירה גזענית, ולומר כל הערבים רוצחים זה כן. ולכן אמירה כמו כל הערבים חיים בתרבות שמקדשת את המוות היא לא גיזענית.
השלישי מדבר על רמה רוחנית.
זה כן. זה תפישה גזענית.די"מ
את יכולה להגיד שזה לא גזענות שפוגעת באחר. אבל זה עדיין גזענות.
באופן כללינולאית
עבר עריכה על ידי נולאית בתאריך י"ג בניסן תשע"ו 19:36
בס"ד

יש לכל עם או שבט זכות להרגיש רגשות אחווה וחברות ואפילו העדפה על רקע כזה לאנשים שנכללים בקטגוריה
בלי להיקרא גזענים.

ואם אנשים כאלה נקראים גזענים, אז כל אדם שנושא שם משפחה ומרגיש רגשי אחווה וחברות ומחוייבות על רקע השתייכות משפחתית גם צריך להיקרא גזעני.
וזה בלי להיכנס ליהדות עצמה.

שגם אם נגיד הייתי מאיזה השתייכות אתנית ותרבותית שהיא אחרת, לא הייתי מוכנה ומסכימה שיבטלו את הזהות האתנית שלי והתרבותית שלי בטענות שאני 'גזענית' ושאני צריכה להיות כלל עולמית.

זה נגיד מה שהרבה מהאירופאים חוששים ממנו,
הערבים שנוהרים לאירופה לא מבקשים לגזול מהם את האדמה, הם מבקשים לגזול מהם את הזהות שלהם,
(או במילים שלהם עצמם, לאסלאם את כל העולם)

ומוסיפה,
וגם אם כן, גם אם היהדות נחשבת גזענית, אז מה?
אז מה? נשנה אותה בשביל שלא תהיה גזענית? לא.
כך שבסך הכול התשובה לשאלה לא באמת משנה.
זהו מושג מתחדש שמשנה את מהותו לפי צורך הדוברשואף לאור

במקור, הביטוי מדבר על הכללה שקרית שהיא כוללנית כלפי קבוצה.כלומר יש כאן שני תנאים הכרחיים,זו הכללה שקרית,והיא מוכלת באופן קולקטיבי על קבוצה שלמה.

 

בשיח המודרני,אוהבים לקחת את המושג הזה לפי צורכו של הדובר ולתאר "תופעות" שאינן עונות על הקריטריונים המקוריים של המושג,מן הסתם בעיקר במובן של התעלמות מן התנאי המשולב המדבר על כך שזו צריכה להיות טענה שיקרית וחסרת ביסוס ברמה הקבוצתית.

 

במילים אחרות רוב השימושים שאנחנו שומעים חדשים לבקרים במושג הזה, ככל הנראה לא עונים למושג המקורי של גזענות אלא למושג מחודש של טשטוש הבדלים בין קבוצות..

 

מושג הגזענות אינו מדבר על כך שכל בני העמים הם מקשה אחת כאשר ההבדלים ביניהם מלאכותיים וממוצאים ידי אדם,אלא על הכללה שיקרית ומומצאת כלפי הקולקטיב.

 

לדוגמא להגיד: כל המקסיקנים חצופים,זו הכללה גזענית מכיוון שברור לכל שזו הכללה שיקרית שפוגעת בכלל,אומנם להבדיל, לומר שהמקסיקנים בעלי מאפיינים תרבותיים X ו Y כאשר המאפיינים אכן קיימים (לטוב או לרע !) אינה הכללה גזענית,אלא תיאור המציאות.

 

תיאור המציאות מחייב טאקט ודרך ארץ,אין לאף חברה מטרה שקבוצות יתקפו אחת את השניה וישתמשו בתיאורים ועלבונות מציאותיים רק על מנת לפגוע ולהקניט,במובן הזה חשוב גם למנוע חיכוכים מיותרים,אבל אלו מושגים אחרים לגמרי שעלולים להשתנות לפי המציאות והמקום (בשאיפה לשמרם במידה המרבית).

 

אם כן,מובן שהיהדות אינה הולכת יד ביד עם המושג האמיתי של גזענות.

התורה וחז"ל מכלילים בגנות עמים בהמון מקומותחסדי הים
דוגמא:
היא אומרת על כל זרע ישמעאל, שיהיה פרא אדם, וידו בכל ויד כל בו.

"בני ישמעאל מקבלים אתם את התורה, אמרו לפניו ריבונו של עולם מה כתיב בה, אמר להם 'לא תגנוב', אמרו להם כל עצמם של אותם האנשים אינם חיים אלא מן הגניבה ומן הגזל" [פסיקתא רבתי פיסקא-כא' 'י' הדברות פירוש קמייתא. הבאתי דווקא מדרש זה כי בלשון שלו הוא ברור ומפורש. יש עוד מדרשים (דברים רבה, איכה רבה ועוד עם רעיון דומה)]

ההכללה להרוג את כל זרע עמלק, זה הרבה יותר מהכללה...
שים לב לכלל הראשוןשואף לאור

צריך להיות מדובר על הכללה שקרית באופן אובייקטיבי ומציאותי,במקרה שתיארת השאלה היא יסודית יותר בדבר אמיתות מקורותינו,שכמובן איננו חלוקים עליה.

(אני מדבר כעת כהפניה לפיסקה האחרונה בדברים שכתבתי) כמובן שדברי חז"ל לא באו על מנת להרגיז אלא לתת תיאור מציאותי לשם בירור דברי תורה או הדרכה תורנית מעשית לעם ישראל ביחס לסובב.וברור שאין הדרכה לזרות חול בפני אותה אומה. אומנם כאמור כבר לא מדובר על המושג גזענות

 

היום במחקר הם סוברים שכל הכללה, היא שקריתחסדי הים
אתה יכול להגדיר לעצמך גזענות אחרת.

אבל מה שצריך לדעת (ואולי אתה מסכים לזה כבר), שיש פער עצום בין השקפת התורה לבין הדעה הליברלית הרווחת היום במחקר, ונסיון לשלב ביניהם, זה לעשות שעטנז.
זו שאלה שולית יותר בעיני ביחס לנשאל (אם הבנתי אותך נכון)שואף לאור
עבר עריכה על ידי שואף לאור בתאריך י"ג בניסן תשע"ו 22:46
 

כלומר הדיון פחות מהותי מהבחינה שהועלתה האם התנהגות קבוצתית מסויימת היא ערך נרכש או שהוא תוצר של השפעה סביבתית (ואינני בטוח מה עמדת חז"ל בכל מקרה ומקרה),מה שמהותי זה האם התנהגות כזו קיימת במציאות,ואם היא קיימת היא גם בהכרח משפיעה על המציאות כאותה קבוצה בעלת מאפיינים בולטים.

 

במידה והתכוונת לכך שפוסלים חד וחלק כל הכללה קבוצתית,הרי זה שקר ועיוורון.אין מציאות כזאת.ישנם מאפיינים קבוצתיים לעמים לאומים ואפילו קבוצות קטנות.

אותם שפוסלים באופן גמור הכללה קולקטיבית כעקרון יצטרכו לענות לשאלה האם לכל הסינים עיניים מלוכסנות ? זו לא הכללה קבוצתית ? ואם ביטויים פיזיולוגים לגיטמיים מדוע יש עילה לפסול מאפיין התנהגותי משותף לרוב חברי הקבוצה ? מאפיינים תרבותיים ? קישורים פיזיולוגיים-תרבותיים וכו' ?

 

העובדה היא שאין לאף אחד בעיה לאפיין יתרון או קישרון של קולקטיב בריש גלי אך הרבה אנשים (במדינה ליברלית) יתפחדו מלבטאות ביקורת כלפי חסרון קולקטיבי באשר הוא חסרון, מציאותי או לא.

כלומר הבעיה כאן מבחינה חברתית היא הפוגענות,ולא עצם שיוך מאפיין לקולקטיב (להבדיל ממה שההשקפה הליברלית רדיקלית טוענת,כיאלו ואין לייצר כל הכללות),ובעניין הזה באמת צריך דרך ארץ וטאקט.

ואם כן במקרה הזה ולפי השקפה כזו,גזענות היא מושג המדבר על תקינות הסדרית של שיח, ותו לא.

אם עד כאן הכל ברור,אז הגענו למסקנה שמדובר במושג שבא למנוע חיכוכים בין קבוצות,אך לא מבטא מהות של שקר או אמת.

 

בכל אופן,כל עוד תיאור המציאות הוא נאמן ואין בו נסיון לפגוע ולחבול בסביבה באופן סתמי,אין בו שום פסול מוסרי מכל בחינה שנראית לעין.

 

 

הגדר גזענותמוטיבציה
אני לא מתכוון לעשות את זהאריק מהדרום
מה יש לך? זה יוריד את כל הכיף.
שמחה שאתה נהנה מוטיבציה
או במילים אחרותנולאית
בס"ד

זה לא סקר האם היהדות היא גזענית, אלא מה זה גזענות בשבילכם במסווה
לאטוביה2
היהדות היא לאומנית
אפשר להצטרף - אבל מי שלא כנראה לא ממש שווה משהו
זה אכן יותר מדוייק.די"מ
אבל ההגדרה בעולם המערבי לגזענות כוללת לאום.
בעיה שלהם.טוביה2
אני גם לא מסכים שהגדרה על בסיס לאום או דת שניתן להצטרף אליהם היא גיזענות

אבל בלי קשר. לדעתי האישית התורה לא יכולה להיות לא מוסרית - ואכן רואים בעיני בשר מה שקורה היום במדינות מכילות שלא שמות קווים אדומים לתרבויות זרות. זה הכי לא מוסרי שיש - לא לתת לי להגדיר את עצמי על פי שום מכנה משותף
אני חושב שהיהדות מכילה גם רעיונות גזעניים במידת מה,בן חורין

אבל עיקר מה שנדמה בה כגזענות, אינו גזענות אלא הבחנה בין בן ברית לשאינו בן ברית, כשלגבי זה צריך להוסיף-שערלי ישראל נקראים מולים, ונימולי הגוים נחשבים ערלים. אפשר לומר שזה סימן של גזענות, אבל אני חושב שזה פשוט הסתכלות על הברית במובן יותר כולל-כלומר נכרתה ברית עם כל גזע ישראל, לא שבאופן מדעי הם חשובים יותר, או שהם מחשיבים את עצמם יותר מאחרים, אלא שהברית הנצחית נכרתה איתם, וזה עצמו מבדיל בינם לבין האחרים, כמו שאתה מבדיל בין מי שחבר שלך למי שלא חבר שלך, לא בקטע רע של אפליה, סתם שפשוט מי שלא חבר שלך לא כ"כ מעניין אותך.

 

יש לציין שהחברות הזו היא יותר מסתם חברות רגילה שאנחנו מכירים. היא חברות שעצם החיים סובבים סביבה. ברית עמוקה שכל חיינו מתנהלים בתוכה. מה שנקרא אהבת אמת.

 

(וגם הגזענות שכן יש ביהדות, היא באופן שציינתי. גזענות שנוצרה מתוך בחירה, ולא מתוך אפליה.)

לא. היא מבדילה על רקע דתי-לאומי. אין לה שום עניין בגזעא"י זה קשה

יכול להיות שהבנים של יוסף היו מגזע אפריקאי במידה מסוימת. ויכול להיות שבלהה וזלפה היו פיליפיניות.

אבל היא לא באמת שואפת להפלות אלא רק להבדיל. היא כמעט ולא טוענת שמגיע ליהודי יותר מאשר לגוי. היא רק מצפה ממנו ליותר.

האם היהדות מבחינה גזע לטובה?עוגי פלצת
כן

האם היהדות מבחינה גזעים לרעה?
כן

מהי גזענות בשבילך? לא יודע
התשובה תלויה בשאלה איך אתה מגדיר 'גזענות'ימ''ל

 

לכן השאלה בלי נתינת ההגדרה ריקה מתוכן, לתשובה עניינית ראה כאן - אז ככה 

 

ניצלושש.א הלוי
האם משעמם ל @אריק מהדרום , (מעניין אם יעבוד לי התיוג.. ) והאם הוא כבר אחרי כל הבישולים והאירגונים לחג, או שמא מכר את כל ביתו לגוי ונסע לנופש שבוע, ועל כן יכול ל"הטריל" את הפורומים בשאלותיו היחודיות, מעוררות המחשבה והחסרות תשובה ברורה?! (ע"ע ילד שלא אוהב דובנים, פורום הורות שם שם)

*תהיות של שעת לילה מאוחרת אחרי הכשרת מטבח וכליו*
הכשרת ממש בדקה האחרונה..השאלה.
אצלינו אחרי הבישולים..
אני אדם של הדקה המאה ואחת ;)ש.א הלוי
תמיד מנסה להספיק דברים לפי הדד ליין...
משתפרים אבל זה עדיין קשה..
אני כמה שאני יודע אסור למכור בית לגויאריק מהדרום
ואנחנו כבר אחרי כל מירוק הבית כולל הגעלת השיש אז אפשר ללכת לישון כי הבישולים זה לא אני עושה.
אבל אני לא מצליח לישון למרות שעבתי 11.5 שעות היום בחנות, דמט, בעל הבית סינג'ר לי את הצורה ואני עייף מת ולא מצליח להרדם.
התיוג לא עבד לך אבל עברתי פה כי מעניין לי בשירשור הזה.
אתה לא מוכר לגויים? גזען!די"מ
תלוי איך אתה מגדיר גזענותדי"מ
על פי ההסבר המקובל בעולם המערבי, כן. בהחלט.
מה זה משנה?צריך עיון
היהדות היא הטוב בעולם.
אם מישהו מגדיר את היהדות כגזענות זו בעיה, אבל היא אצלו, לא ביהדות...
היהדות כפי שאני תופס אותה היא לא גזעניתנפתלי הדג
לא מוכן לחתום על כל היהודים, או אולי מוכן לחתום שההפך הוא הנכון.
אני לא מכיר יהודים ששונאים בני עם אחר רק מכיוון שהם בני עםשואף לאור
עבר עריכה על ידי שואף לאור בתאריך י"ד בניסן תשע"ו 13:01

אחר.

אני בספק אם יש בכלל,יש אנשים שאולי יאמרו כך,אך הסיבה האמיתית שלהם לייחס עוינות היא מכיוון שאותם בני עם השתתפו או משתתפים באופן אקטיבי ברדיפת מדינת ישראל או העם היהודי.

כלומר הסיבה לכך היא לא גזעית או כזו של הכללה קולקטיבית סתמית, אלא כתוצאה ממעשים בחיריים של אותה קבוצה לאומית באופן שכיח.לכן אם בדר"כ תראה להם לדוגמא פרט שהוא כחלק מאותה קבוצה לאומית אך לא משתתף באותם מעשים,או אפילו מתנגד להם בצורה אקטיבית,הם יגידו "לא עליו דיברנו,אלא על אלה ש.." זה ביטוי אנטי גזעני מובהק בעיני.

 

כמובן שאני לא מדבר על מקרי קיצון או מעשים קיצוניים,אך סביר להניח בעיני שהם התחילו מאותה נקודה דווקא.

 

*אני מציין שכפי שכתבתי בתגובה אחרת,אני לא סבור שהמושג גזענות שמשתמשים בו באופן שכיח באמת קיים פורמלית,אלא זה שינוי פנים של מושג יסודי אחר (המושג המקורי הוא הכללה שקרית על קולקטיב).

אשריך שאתה רואה את עמ"י בעין טובה נפתלי הדג
הייתי שמח אם הייתי יכול להסכים איתך.
היהדות לא "גזענית",ד.

כמובן.

 

שהרי רק אצלנו גוי יכול להתגייר, ולהפוך ממש משלנו, חלק מעם ישראל, שהתורה מזהירה עשרות פעמים על אונאתו.

 

 

יש הבחנה ברורה בין ישראל לעמים, בגלל מעלתם של ישראל.

 

גם זו לא "גזענות" במובן של היום, של שנאת האחר.

 

הרי, אומר הכוזרי, ישראל באומות כ-לב באברים. לא לב בסיר.. יש לו מטרה, להעלות את כולם.

 

ובוודאי שבאופן פרטני, "מעיד אני עלי.. בין איש בין אשה, בין גוי בין ישראל.. לפי מעשיו רוה"ק שורה עליו" (תנדב"א). אלא שיש מדרגות עד היכן כל אחד יכול להגיע, בגלל קישורו לעמו.

 

 

אז אם אהבת האדם באה מטשטוש מעלתם של ישראל כעם נבחר לה' וגוי קדוש, זה מזיק מאד. אבל אם על גבי הכרת מעלת ישראל ואהבתם, באה אהבת האדם בכלל והכרת ערכו - טוב מאד.

 

ורח"ו ויטאל אומר בתנאים להשיג רוה"ק, שיאהב כל אדם ואפילו גוי.

 

כמובן, זה לא אומר שכאשר הגויים מתנהגים כמו "גויים".. אנחנו צריכים להיות סלחנים או ותרנים כלפי זה.

 

אבל המטרה היא, שמתוך אורם של ישראל, יעלו גם האחרים.

צריך להבין מה זה גזענותיש דיבור

גזענות זה שאדם או קבוצה אומרת שהם שונים או מיוחדים ולכן מגיעים להם זכויות מיוחדות או זכות להשפיל אחרים או לקבל דברים מיוחדים רק בגלל שהם שונים/מיוחדים. אבל היהדות זה בדיוק ההפך - אנחנו אמנם אומרים שאנו שונים או אפילו יותר טובים אבל זה לא נותן לנו יותר זכויות אלא יותר חובות! להיות הדגל המוסרי של העולם וכו' ומי שמאמין יודע שגם מגיעות עם זה זכויות רוחניות שזו אמירה שלא אמורה להטריד שום אדם שהוא לא מאמין...

בוודאי.ותן טל
והנה,עוד סתם אחד

השרשור הזה שוב מוכיח, שכשההגדרות אינן ברורות, התשובות מתחלקות לארבע קבוצות: 

 

א. מי שבעד X ובעד Y יגיד ש-X הוא Y. 

ב. מי שבעד X ונגד Y יגיד ש-X איננו Y. 

ג. מי שנגד X ובעד Y יגיד ש-X איננו Y. 

ד. מי שנגד X ונגד Y יגיד ש-X הוא Y. 

 

אז אני תוהה מה אמורים להשיג משרשור כזה. אפשר פשוט להעלות אפריורית את ארבע האפשרויות...

 

במלים אחרות - נראה לי שיעיל יותר להעלות שאלה על מקרה היפותטי והאופן שבו יש לנהוג לגביו. כך זה גם יחדד הגדרות והבדלים. 

הגדר 'הגדרה לא ברורה'ימ''ל

 

ההגדרות הלא ברורות מתחלקות לארבע קבוצות:

 

א. הגדרה שמגדירה את X כ-Y. (=יש מחלוקת על ההגדרה).

ב. הגדרה שמגדירה את X כ- X-Y (=הגדרה לא מדויקת או וחסרה).

ג. הגדרה שמגדירה את X כ- X אבל לא ברור מה הוא X (=הגדרה שמשתמשת בהגדרות).

ד. הגדרה שמגדירה את X כ-X ואני לא יודע למה אף אחד לא מבין אותה חוץ ממני למרות שהגדרתי אותה בצורה מושלמת.

 

 

ובהקשר של השרשור הזה - השאלה לא אמורה להיות עניינית אלא פרובוקטיבית ולייצר שרשורפלצת . ראה כאן - אני לא מתכוון לעשות את זה.

 

חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
^^^פ.א.אחרונה
לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולדאחרונה
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עליאחרונה

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח

בס"ד

 

שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור

מה שאני מכיר בירושלים יש כמה  קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) , 
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה 
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה  ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך  מרכז בית אל  רמת גן  מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.

מחפש קהילות נוספות  בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד. 
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר . 
אשמח לשמוע.

וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוטאחרונה


המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולדאחרונה

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

אולי יעניין אותך