אני כותב את זה כי אני מתלבט איך יותר נכון לכוון בקריאת שמע
1) "תשמע(תקשיב) (עם)ישראל, ה׳ הוא האל שלנו והוא אחד"
או
2)"(ה׳) שמע לישראל,(כי אתה) ה׳ האל שלנו ואתה (ה)אחד"
בעיקרון בשניהם יש קבלת עול שמים ובשניהם אומרים שא-דני זה בלשון יחיד ולא רבים וההבדל הוא שב:
1)יש קביעת עובדה
2)יש בקשה (פניה)
תמיכה ב1) הפסוק הבא (בתורה) הוא ואהבת... כלומר בגלל העובדה אתה צריך לאהוב אותו...
דחייה: מוסיפים את ברוך שם כבוד מלכותו... ולכן אתה אוהב אותו (כי אתה חלק ממלכותו שקיבלת על עצמך/כי כדאי לאהוב משהוא שהוא לעולם ועד)
דחייה נוספת: "ואהבת את ה׳ אלוקיך" מצב טבעי של מישהו שממליך את ה׳ על עצמו הוא שהאדם אוהב אותו
תמיכה ב2)הברכה שלפני שמע מסתיימת בבקשה ושמע היא עוד בקשה
דחייה: הברכה מסיימת את שלב הבקשות (סיום העניין)
טעמי המקרא לא כל כך עוזרים כי לכל סוג מתאים קשר לוגי (ככה קוראים לזה נכון?) כלשהו:
1)פניה ודיבור
2)טענה ונימוק
עוד תמיכה ב1) יש את המדרש שישראל זה יעקב שלא בטוח באמונת האחים והם עונים לא בשמע ישראל...=עובדה
דחייה: זה משל
יעקב=ה׳
לא בטוח באמונה של האחים =חוסר אמונה בעמ"י (וכתוצאה מכך יש צרות)
שמע ישראל...=ה׳ תקשיב לנו ולצרותינו כי אין לנו אחר חוץ ממך (חזרה של האמונה)
עוד תמיכה ב2) שמע=פניה למישהו שיקשיב לך (לדוג׳: שמע קטע...)
דחייה: שמע יכול להיות גם דרישה(ציווי) לא רק פניה
תמיכה ב1): ישראל (העם) בא לייחד את שם ה׳ בעולם והוא צריך לקבוע לו את זה כעובדה
דחייה: אני אישית חושב שכשאתה מבקש משהו ומתרץ את הבקשה בתירוץ כלשהו אז אתה מקבל את התירוץ כעובדה ולכן גם בדרך השנייה יש קביעת עובדה
תמיכה ב2) מהדחייה קודם רואים שהדרך הזאת מכילה הכי הרבה
דחייה: לא מספיק ברור שזה עובדה וחייב לדעת את העובדה
המסקנה שלי היא שצריך לכוון לפי הפסוק
"להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות"
בבוקר(זמן או הרגשת קרבה) דרך 2) לבקש
בלילה (זמן או הרגשה) דרך 1) לקבוע

