בגמרא בברכות דף לה ע"ב מובאת מחלוקת ר' ישמעאל ורשב"י:
"ת''ר "ואספת דגנך" מה ת''ל? לפי שנא' "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך", יכול דברים ככתבן?! ת''ל "ואספת דגנך" - הנהג בהן מנהג דרך ארץ, דברי ר' ישמעאל.
ר''ש בן יוחי אומר: אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח, תורה מה תהא עליה?! אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום - מלאכתן נעשית ע''י אחרים, שנא' "ועמדו זרים ורעו צאנכם וגו'", ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום - מלאכתן נעשית ע''י עצמן, שנא' "ואספת דגנך", ולא עוד אלא שמלאכת אחרים נעשית על ידן, שנא' "ועבדת את אויביך וגו'""
לכאורה דברי רשב"י לא מובנים, שהרי הפסוק כותב: "והיה אם שמוע תשמעו... ונתתי מטר ארצכם.. ואספת דגנך", אז איך רשב"י אומר שואספת דגנך זה "בזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום"?!
והתוס' תירצו:
"וי''ל דמיירי ודאי שעושין רצונו אבל אין עושין רצונו כ''כ דאינם צדיקים גמורים ועוד י''ל דפליג ליה אהא דלקמן שבא לפרש מה בין עושים ואין עושין והכא בעושים ואין עושים כי הדדי נינהו:"
התירוץ הראשון של התוס' קשה לי, כי לכאורה זה לא נכנס בדברי רשב"י, הוא אמר בפורש "שאין עושין רצונו של מקום" איך אפשר לפרש את זה בצדיקים?
את התירוץ השני של התוס' לא הבנתי, אם מישהו הבין אשמח שיסביר לי..
אם מישהו יכול לעזור לי אני ממש ישמח...
