בסוגיות ארוכות (ואולי בכלל) יהיו בעז"ה שני סוגי סיכומים במקביל - סיכום מהלך הסוגיות בדף, וסיכום הסוגיות בשורה התחתונה בסיום כל סוגיה [הסוגיה שלנו למשל היא סוגיה ארוכה יחסית (כמעט שני דפים), ואם הייתי מסכם אותה רק בסוג הסיכום השני הדף היה מסוכם במשפט או שניים].
סיכום מהלך הדף:
משנה: המשנה מזכירה את 4 אבות הנזיקין: "השור, הבור, המבעה וההבער", ומסבירה שאינם זהים אחד לשני ולכן הייתה התורה צריכה לכתוב את ארבעתם. אבל יש בהם צד שווה - "שדרכן להזיק ושמירתן עליך. וכשהזיק, חב המזיק לשלם תשלומי נזק במיטב הארץ".
גמרא:
שאלה: נאמר במשנה "אבות", משמע שיש תולדות. האם התולדות זהות בהלכותיהן לאבות כמו שאין בין האבות והתולדות בהלכות שבת, או שיש ביניהם הבדלים בהלכות כמו שיש בין האבות והתולדות בהלכות טומאה?
תשובה: "אמר רב פפא: יש מהן כיוצא בהן (=זהות), ויש מהן לאו כיוצא בהן" [עכשיו עד סוף הסוגיה הגמרא מנסה להבין לאלו תולדות רב פפא התכוון שאינן זהות לאבות].
האב "שור" מכיל 3 אבות - "קרן, שן ורגל". תולדות "קרן" הם: "נגיפה, נשיכה, רביצה, ובעיטה" והלכותיהן זהות לשל האב כי אין הבדל מהותי ביניהם - "'קרן' כוונתו להזיק וממונך ושמירתו עליך, גם אלו כוונתן להזיק וממונך ושמירתן עליך", לכן לא לתולדות של "קרן" התכוון רב פפא שאינם זהים בהלכותיהם לאבות [בדף הבא הגמרא תברר זאת לגבי שאר האבות].
ביאור 'שפה ברורה' -
בהצלחה לכולנו! מוזמנים לשתף פה חידושים, שאלות, חיזוקים, תובנות וכל מה שבא לכם.
נ"ב
אשמח למשוב אם הסיכום והביאור עוזרים כדי שאדע אם יש טעם להעלות אותם להבא.
בבא קמא דף ב - כ"ה אייר


