איך מסבירים זאת אם הם שואלים ואם הם לא שואלים.. רק מציינים?
א.עדיף שכמה שפחות יבקרו בחדר של ההוריםאשריך
ב.כמה שיותר מוקדם לחבר בבוקר את המיטות
ג.אני אומרת להם- ככה זה,לפעמים מחובר ולפעמים לא...בלי להסביר למה.
מסתייג מא וב. תומך בג'העני ממעש
אני אומרת להם שלפעמים אבא ואמא אוהבים ככה ולפעמים נוח להם ואאני84
אבל אצלי הילדחם רגילים שאני ישנה כל הזמן את הבית פעם הספה פה והשולחן דם ופעם הפוך אז יכול להיות שזה יותר מתקבל להם...
איך אפשר שלא יבקרו בחדר ההורים?אורי8
פשוט אומרים שיש זמנים שאמא ואבא מפרידים את המיטה ועוד מעט נחזיר
לבנות הגדולות ( 11,15) הסברתי קצת יותר במסגרת שיחת גיל ההתבגרות והן מבינות שזה קשור למחזור, נכון משהו בפרטיות שלנו כבר לא אותו דבר, הן מבינות מתי אני טובלת, אך לא מבינות עדיין את מלא המשמעות , זה בסדר מבחינתי, חושבת שזה חלק מהחינוך , לא אוהבת הסתרות וסודות בבית( גם לא צריך לחשף הכל), אבל כשילד שואל לענות לו לפי רמתו
דרך אגב כל ההסתרה בעניין זה קטע של אשכנזים, בציבור הספרדי אני רואה בנות שהולכות עם אמן למקווה, שמעתי פעם שזו הסיבה שאשכנזיות חילוניות לא הולעות למקווה ולעומת זאת ספרדיות הולכות, בעיר מגורי שרובה ספרדית אני רואה במקווה המון נשים שלא נראות דתיות והן עושות זאת כי זו מסורת שראו אצל אמן,
כשהיתי ילדה היתה לי שכנה ספרדיה שאמרה לי משהו על הימים שאבא לא ישן עם אמא ואני ( אשכנזיה) לא הבנתי על מה היא מדברת, בקיצור אני לא חושבת שצריך להתאמץ להסתיר, ואם נערה בגיל ההתבגרות מבינה, שתבין - חינוך לחיי נישואין בקדושה
לא לעשות מזה סיפורmp3
ובסתם נידה רגילה אני אומרת לילדים שזה כדי שלא יוכלו לבוא אלי למיטה בלילה
והם מקבלים את זה סבבה לגמרי.אולי כי הם עוד קצת קטנים.(הגדול בן 9.)מדבר שקר תרחק!העני ממעש
איפה ראית שקר?mp3
שלא יוכלו לבוא...העני ממעש
אה.אבל זה אמיתיmp3
ולעצם הענין אין באמת צורך להסביר אם כל דבר שנעשה נצטרך להסביר לילדים לא יהיה לזה סוף.
א.העני ממעש
ב. אם מסבירים אז צריך שיהיה אמתי.
ג. אפשר להשאיר תמידי במצב מופרד. ועי' דרכי טהרה הרב אליהו
ד. חיובי שילדים ידעו שיש לאבא ואמא כזה עניין לא ידוע. כל אחד לפי גילו והבנתו. והסברו התכליתי והענייני.
א ב ג-מסכימהmp3
לגבי ד לא מבינה מה הצורך להשאיר ילד בסימן שאלה על נושא מסוים.ילד חכם יחקור וינסה להבין מה פשר הענין.
גם לדעתי, אין כל ענין.ד.
"ענין לא ידוע", הוא פתח לניפוח, דמיונות, והתרגלות להתעסק עם שאין לו כל שייכות אליו וענין בו.
לא הובנתי.העני ממעש
הזדמנות נפלאה להזכיר שיש לאבא ואמא מצווההריוןראשון
שלפעמים הם ישניםמאחד ליד השני ולפעמיםצקצת רחוק ובכל מקרה- הם מאוד אוהבים אחד את השני.
????
מודדת כובעים
אתם מתעלמים מהמצווה הזאת?הריוןראשון
לדעתי נכון שילד ידע שיש מצווה כזאת. למה הוא אמור להגיע לגיל מבוגר ורק אז לגלות את זה? שמי שכל חייו הוא נרתע ושמר על עצמו מקרבה מינימלית פתאום צריך להתחתן איתם ולהיחשף איתם בצורה הכי פתוחה וגלויה שיש?
התשובה שלי כמובן תלוית גיל ואולי לא לכל גיל זה מתאים, אבל לדעתי- נכון שילד ידע שיש מצווה שלפעמים אבא ואמא ישנים קרוב ולפעמים לא. לא אמרתי שצריך לפרט יותר מזה ומניחה שבשלבים צעירים- זה גם לא ממש מה שמעניין את הילד.
וגם הייתי מוסיפה שאנחנו בכל מקרה אוהבים אחד את השני כדי שלא יחשוב שריחוק פיזי מראה חלילה על ריחוק נפשי.
ונכון שאפשר לענות תשובות שמספקות את הילד ולא מזכירות את זה, אבל אם כבר הילד שואל- בעיניי זו אחלה הזדמנות
הוא לאד.
"מתחתן איתם"...
הוא מתחתן עם אחת ויחידה. וללא כל סתירה ל"נרתע ושמר על עצמו" - אלא בדיוק ההיפך. מתוך השמירה הזו, קולט היטב שרק בנישואין המציאות משתנה, באופן הראוי, ושנישואין אינם אקט-טכני, אלא שינוי מציאות.
וילד לא צריך ש"יגידו לו". הרי הוא רואה שההורים הם היחידים שאצלם זה כך. מה עניינו לדעת שלפעמים יותר ולפעמים פחות.
וילד כלל אינו מעלה בדעתו שאם יש שינוי כלשהו זה אמר שהם "לא אוהבים" כ"כ... זה בכלל לא בראש שלו.
ככלל, באופן רגיל, ילד לא נכנס לעניינים כאלה ביחס להוריו, גם כשהוא כבר למד על הנושא. כי לגביו הם הורים, לא סתם בני אדם. וזה דבר חיובי.
למה שילד לא יכיר שיש מצווה כזאת?הריוןראשון
בדיוק כמו שאנחנו מלמדים אותו על שבת ועל נטילת ידיים. אני כמובן לא אומרת שצריך להסביר לילד בן שנתיים את כל פרטי המצווה ואת העניינים היותר צנועים שבה, אבל למה לא להגיד שקיימת מצווה שבה אבא ואמא לפעמים ישנים קרובים ולפעמים לא. ולגבי האהבה- יש ילדים שמרגישים שחלילה הוריהם לא אוהבים אם הם בריחוק פיזי, לאותם ילדים הייתי מוסיפה את המשפט שאבא ואמא תמיד אוהבים (באטתה מידה- אני גם אומרת לילדים שגך כשאבא ואמא כועסים עליהם- הם עדיין אוהבים אותם הכי שבעולם!). כל הורה מכיר את ילדיו ויודע מה הדרך הנכונה ללמדם.
אגיד לך..ד.
לדעתי, זה לא דומה מכמה בחינות:
שבת ונטילת ידיים, הן מצוות שיתחייב בהן מעצם היותו בר מצוה. הלכות נידה שייכות כשיתחתן (כשלא מדובר על חינוך להרחקות בין גברים לנשים, שלא שייך ישירות לזה).
דבר שני, הרי זה לא שיש "מצוה שלפעמים ישנים קרובים ולפעמים לא". זה נגזר מהלכות נידה. אמירה כזו, לדעתי, בגלל שנראית משונה, מעוררת סקרנות לדבר שגם לטעמך אין אפשרות להסבירו כעת.
בנוסף, כשיגיע זמן שילמד הלכות נידה, מתוך תורה, ילמד. אבל מה שנוגע לאבא-ואמא שלו, שם לכאורה יש גם צד של חינוך לצניעות, במובן זה שלא מערבים אותו במה שביניהם בעניינים כאלו. אמנם כעת לא יבין כלום, אבל את הרי רוצה את זה מצד החינוך למצוה. חושבני שאת החינוך הזה לא נותנים ע"י הדגמה מעשית ממה שאצל ההורים. כשיגדל, ידע שהוריו שמרו הלכות נידה מעצם זה שיזכור שהיתה מציאות כזו. זה חינוך-עקיף וצנוע.
אני לא אומר שיקרה אסון מאמירה כזו שבאה מתום לב. אבל לא נראה לי שזו הדרך.
לגבי ילדים שחשים שהוריהם לא אוהבים אם הם בריחוק פיזי.. ועד כדי שהם יחשבו שזה כך כי המיטות לא אחת ליד השניה.. דומני שפיתרון הבעיה הוא הרבה לפני האמירה להם. ילד באופן נורמלי לא אמור להגיע לתחושה כזו, שהיחס בין הוריו תלוי בקרבה פיזית שהוא רואה.
[ומזל טוב להולדת הבת... הרבה נחת]
אני לא מסכימה איתךהריוןראשון
הבת שלי (שכבר גדולה, אגב, והצטרף אליה אח נוסף ב''ה, אבל תודה על האיחולים) ראתה פעם שהרטתי לבעלי כתם ובתמימותה שאלה אם פספסתי... הסברתי לה שיש פעמים שלאישה יורד דם וזה דבר טוב ובריא וזה מה שהראתי לאבא. אני חושבת שכדאי ללמד מעטנדברים בסיסיים בנושא נידה עוד לפני שילמדו את זה בכיתה בצורה מסודרת, כי היום אנחנו בדור שהכל מאוד פרוץ לצערנו ואני מעדיפה שילדיי ישמעו על הדברים ממני ולא ממקורות אחרים טובים או פחות טובים. הלוואי וכל עם ישראל היה שומע על הלכות נידה ועל כל הדברים הנלווים לזה דרך שיעורי תורה בצורה בריאה וכנה, אבל לצערי לא זה המצב.
מבינה באיזה שהוא מקום את דעתכם, אבל חושבת שנכון לחנך כיום בצורה טיפה אחרת ויותר פתוחה. ושוב- לא אמרתי שיש עניין להעמיק ולהיכנס לפרטים, אבל להכיר לילד את המושג הבסיסי ושידע שהוא יכול לדבר איתנו על הדהרים האישיים עוד לפני שמגיעים ל'שיחת גיל ההתבגרות'...
לא מקצין בענין.ד.
אני גם לא נבהל מדיבור רגיל כשעולה משהו. ובוודאי נכון שטוב שילד ידע שיכול לדבר מה שרוצה. ואני גם לא חושב שצריך לעשות "שיחת גיל ההתבגרות".. יותר טבעי. דיברתי יותר ספציפית לנושא הנידון, מהטעמים שהזכרתי. ולגבי בנים אני חושב שזו עוד יותר בעיה. אבל, אם זה "בא לך טבעי", אז מן הסתם סביר שהילדה שלכם תקלוט את האוירה שאת רוצה. שיהיה בהצלחה.
אין צורך להתייחס במיוחד,ד.
אם הם מציינים - "נכון"...
ואם שואלים, "נכון, לפעמים ככה ולפעמים ככה".. "למה"?.. מושכים בכתפיים, ככה..
הרי את הילדים זה לא באמת מענין, הם סתם שמים לה כמו לכל חפץ בבית שזז. ואם תתייחסתי כמו לכל חפץ שסתם הזזת, גם הם יקבלו כך. וזו האמת עבורם. מה עניינם מעבר לכך. ואם היו כבר לומדים על זה משהו, גם לא היו שואלים.
תודה רבה. תשובות מחכימותדרומית
לומר שיש זמנים שיש מצווה להפריד את המיטותלשם שבו ואחלמה
כשהילדים יותר קרובים לגיל ההתבגרות להסביר גם מתי חש מצווה להפריד (בזמן מחזור וגם שבוע אחרי)
נסחפת!!!mp3
למה? מה הביג דיל שידעו שיש מחזור?לשם שבו ואחלמה
אגיד לךmp3
לא מוצאת שום צורך בידע בנושאים האלו!!
ואשרי ההורים שהבנים והבנות שלהם מתוודעים לנושאים האלו רק לקראת החתונה.
למה שהם יקשרו שבעה נקייםלשם שבו ואחלמה
ולבנות ידע על מחזור הוא בכל מקרה נחוץ וגם לבנים הוא לא צריך להיות נסתר.
זה ברמה העקרונית.
בפועל רוב הנערים יגלו את הדברים האלה בכל מקרה אז עדיף שזה יהיה דרכך....
כשאתה אומר לילדmp3
ובנות תדענה על מחזור מכורח המציאות אבל אין צורך ליידע אותן על נושאים נוספים בענין.
ובנים-עד שלא יבואו וישאלו ספציפית על נושאים מסוימים אין צורך לומר להם כלום!
ואם אתה אומר שבסוף הם ידעו אז לפחות לדחות את הגילוי כמה שיותר.
כמובן שלא להיות ראש בקיר ולהיכנס ללחץ כשילד שואל ולהתחיל לתרץ בצורה שהילד מבין שיש דברים שמסתירים ממנו.
אבל אני כן מסביר למהלשם שבו ואחלמה
״המיטות מופרדות בגלל מאז המחזור עד שבוע אחרי סוף המחזור יש מצווה להפריד ואז כעבור שבוע יש מצווה לחבר את המיטות״.
אין פה משהו מעורר סקרנות, ואם הילד יתעניין מעבר לכך זה לא יהיה בגלל ההסבר הזה.
וכשאת דוחה את ההסבר עם הבנים, את עלולה לגלות שהם כבר יודעים הרבה יותר מידי בלעדייך.
ובכלל, לדעתי אפשר להסביר לילד הכל כולל הכל אם הוא סקרן, אני לא רואה איזה נזק יכול להיות מזה.
אני כן רואה איזה נזק יכול להיות אם הוא יחפש את המידע מחוץ לבית.
אני מבינהפה לקצת
אני מסכימה עם הדעה של mp3
לומר רק מה שחייב.
יהיה גיל שאכן אסביר לו הכל כולל הכללשם שבו ואחלמה
אני בעדmp3
אבל צריך לדעת מה לומר ואיך.
צריך להגיע למצב שאתה מספר מה שאתה רוצה שהילד ידע והילד יהיה בטוח שאין שום ענין נוסף.
כמו שכשילד ישאל איך באים ילדים לעולם לא תשב ותפרט לו אלא תסביר שההורים מתחתנים וה' עושה נס ונותן להם ילדים.ככה גם אין צורך לענות לילד ששואל על מיטות מופרדות שיש מחזור ונידה אלא אפשר למצוא מיליון תשובות אחרות-שנוח להורים ככה,שבא להורים להזיז רהיטים,ועוד כהנה וכהנה.
והכי חשוב זה לדעת ולהבין שהצניעות היא מתנה ולהבין שיש דברים שהשתיקה יפה להם.
בנוסףmp3
לא!העני ממעש
למה לא?!mp3
תשובההעני ממעש
באופן ש
ידע דברים נכונים
לא יישאר עם שאלות פתוחות
יבין שזה תחום שהוא גם נכון וגם מוצנע
וכן שלא יהיו לו סיוטים. יש חתנים וכלות שמתקשים בגלל הנ"ל.
זה יצר טבעי
אם ההורה לא יענה יהיו תשובות ברחוב
בעצם התשובות יהיו שם בכל מקרה. יש להתמודד עמם בכדי לסבר את אזנו
יש להעביר לפי התפתחות
בת בערך עשר
בן שתים עשרה
כנלע"ד
מסכימה עם הרובmp3
וכתבתי את דעתי למעלה ונראה לי שאנחנו כמעט באותה דעה.
צריך לומר אבל לא הכל.
לא להשאיר סימני שאלה.
ולא להשאיר מקום לסקרנות.
איזה גיל נ"ל?העני ממעש
תלוי ילד ותלוי סיטואציה.mp3
לדעתי אין בזה כללים-כשרואים שילד נחשף אן עלול להיחשף בדרך כלשהי לאיזשהו מידע מוטב שניידע אותו קודם.וכמובן למנוע כמה שאפשר אופציות להיחשפות בגיל צעיר.
בכל מקרה גם בן וגם בת יחשפו לנושא בצורה כלשהי בגיל ההתבגרות.צריך לשים לב שהידע שלהם יהיה מבוקר ומסונן.
טובהעני ממעש
בנים שלומדים תורה מתוודעים למושגים האלה בגילאים צעירים מאודאורי8
אםmp3
לא אמרתי שהם יהיו בלי ידע בכלל.יהיה רקע אבל לא יותר מזה.
למה ילדים צריכים לדעת איך באים ילדים לעולם?
אולי אני חיה במציאות שלא קיימת? אבל אני לא כזו זקנה.
השאלה מה היחס לנושאלשם שבו ואחלמה
איך את מצפה להגן על הילדים?
ובצורה הם לומדים הכל, זה מאוד מקובל,
התלמידים שלי בכיתה א יודעים מה זה ז*ונה.
הבעיה מתחילה כשמתייחסים לנושא כנושא שלילי ואז רוצים להסתיר.
לדעתי בדיוק הפוךאורי8
..קיים בכל מקום ומגזר וסינוןהעני ממעש
טוב,mp3
אז יתכן ואתם באמת צודקים ואין דרך להימנע מהאמת כולה.
אולי כן ואולי לא.
לדעתי,ד.
אולי גם ההיפך...
אולי בגלל שגם אחרים שכותבים לא תמיד בדיוק כבר ניסו עם ילדיהם בגיל בוגר וראו.
ואולי דווקא מה שאת זוכרת כנערה משמעותי יותר.
אי אפשר להתעלם מהבעייתיות בענין, ולדבר כאילו הכל פשוט..
ילד, נער, נערה, ששומעים דברים מסוג זה, שלא אגב לימוד תורה, משליכים באופן טבעי על עצמם. ואם הם בחינוך נורמלי ובית נורמלי, ולא גדלים בהפקר של הרחוב על שגעונותיו שמעוותים כל חוש נורמלי, אז זו יכולה להית, בצדק, בעיה עבורם. לפעמים מביך, לפעמים "בלתי אפשרי", לפעמים זה עצמו יטביע דחיה שתוצאותיה גם לשלב שהיו אמורים להיות מתקבלים, לקראת הקמת בית.
להגיד שזה "בונה יחס בריא לגוף ולקשר זוגי", חושבני שלעיתים זו אשליה. נערה בגיל הזה, זה יכול לזעזע אותה לפעמים, כי מבחינת עצמה - בצדק גמור - זה חוסר צניעות טוטאלי. ואין לה בראש שום שייכות ל"קשר זוגי" במובן זה, בשלב זה של חייה, שאינה לקראת נישואין.
וה"אולי יחסן", גם אולי לא. יש כאלה שאחרי שישמעו על מציאות בנישואין בפירוט, אכן ייחסו לנישואין בלבד. יש כאלה, שכיוון שכבר דובר, היצר יחפש גירויים נוספים בנושא.
לעיתים, דווקא ההקרנה הטבעית של מה שלא מדברים, גורמת להפנמה של מידת הצניעות והבושה. היום, מנסים גורמים מסויימים לעשות מצניעות ובושה משהו "לא בריא".. לא נכון. בדיוק ההיפך. הלא-בריא, הוא חוסר כל תחושה של הבדל בין גוף לנשמה, בין פנימיות לחיצוניות, בין קדושת נישואין להפקר רחובי, שלעיתים בגלל זה משפיע גם על צורת הבית.
נכון, שיתכן גם חינוך עקום לצניעות ובושה. היסטרי. שעושה מהגוף משהו טמא ח"ו. צריך להיות נורמליים. יש קודש ויש חול. יש גוף ויש נשמה. יש פנימיות ויש חיצוניות. כל דבר במקומו וערכו וזמנו. כשנושא עולה, עונים לגופו של ענין. לפי המידה הנצרכת אז. בנחת ובקצרה.
הנושא הזה הוא מורכב. וקשה מאד לדעת מה קורה אצל הנער/ה. וכאשר מלמדים משהו, צריך להיות רגישים מה אומרים ומה לא.
באולפנות מלמדים, בשלב מאוחר ובצדק רק אז. יש בנות שמעדיפות לא להבין ממש לפרטים. וזה לא "יחס לא בריא לגוף".. זה בריא לגמרי. הן עוד לא שם. אי אפשר לומר שהיא תחושב שהיא נשואה, כשהיא בשלב שההנהגה הכללית היא ההיפך.
מה שכן - לדעתי, אכן כאשר הדברים הם ממש מתוך לימוד תורה, עכ"פ אצל בנים, זה עולם אחר.
כי שם, ה"מציאות הטכנית" היא טפל. העיקר הוא הצדק האלוקי. ההלכה. ותורה מגנא ומצלא.
אבל תלוי האם המלמד באמת מרוכז גם הוא בהלכה - ואגב שהוא מלמד מסביר מציאות מסויימת, וזה יהיה גם במינון הנכון - או שהוא מישהו כזה שרק מחפש "לדבר על זה", כי חושב שזו אישזושהי נאורות...
דוגמה: ילמד על יהודה ותמר, לא יצטרך לפרט מידי. יסביר שהוא חשב שזו אשה שמתנהגת עם כל אחד כאילו הוא בעלה, מופקרת, איזה גועל נפש...
יגיעו בספר ויקרא לפרשת נידה. יאמר לילדים שיש משהו עצום שה' עשה לאשה (אם הוא באמת תופס שזה כך - וניגש כך, אז כל מעייניהם במשהו-העצום. שום דבר אחר), שיש לה ברחם, ששם נוצר תינוק, סוג של "התחלה" לתינוק. אם מתפתח מזה תינוק, היא תהיה בהריון. אם לא, זה יצא עם הרבה דם, וזה נקרא דם נידה. כעת, ההלכה היא שכאשר נטהרת, צריכה לטבול... וכו' וכו', מזמן נמצאים בתוך הלכה. כמעט שכחו שמדברים על אשה.... כמובן: אם המלמד הוא כזה. אם לא - שלא ילמד.
כשהבן של החפץ חיים הגיע לגיל ההתבגרות, אביו אמר לו שצריך להזהירו בקצרה על ענייני צניעות, ושאין ענין לדבר על זה יותר מידי.. משהו מעין זה הוא כותב בזכרונותיו.
צריך לשם שמיים, שכל, מינון נכון - וכל דבר בזמנו.
ענ"ד.
תודהmp3
אגב,ד.
לגבי בחורים בוגרים,
דעת הרצי"ה היתה שלא ילמדו מסכת נידה והלכות נידה.
אני מניח שהסיבה היא מהסברא שרווקים שיעסקו בכך לפרטים, זה יגרום להם להרהורים שאינם במקומם.
על כן, גם מה שמלמדים מתוך תורה, לא צריך להיות ב"התלהבות יתר" לעסוק בפירוט-יתר במה שלא שייך לשלבים מסויימים.
...העני ממעש
יש לי ילדים בוגרים
דעתי מבוססת בין היתר מהרב דולי בסוק
בשכבת ז בנים החליטו להעביר הצגת העניין ע"י הרבנים
בין היתר- ולא רק- בגלל מעשים שקרו
ילדה אמורה לקבל מאמה עדכון מה זה וסת- לפני שיהיה לה-
ועל ההורים לשים לב-
יש מש'/ בנות שכבר בגיל 9
היא צריכה- ובפרט בגיל צעיר-
לקבל מידע ישיר, נצרך ורצוי-
ובגיל 9 בהחלט -
אין צריכה לידע האם יש קשר בין וסת והריון
לע"ד הצגת הנושא באופן "קר"
ובפרט סמוך - ולפני- שהילד/ה גועשים-
זה נכון
זה גם יספק נ"צ-ים כלליים- "גבולות גזרה"-
ושאלות עתידיות שתהיינה לילד- יהיו יותר ממוקדים/ רגועים/ ללא פחד או חשש מעצם ההעזה לשאול
וכמו שמצינו בדין חינוך בשאר עניינים. להגיש קצת לפני, ושיגיע מעצמו עם דחיפה קלה.
אכן- שאין עניין "לדבר על זה מדיי"
ענייני "יחס לגוף וכו'"- לע"ד מקומם בין 16 עד 20-
לפי צפי גיל חתונה, ובן/ בת
וברור שאין צורך "להוסיף תיאור" מעבר לטכני ונדרש-
אך באם ילד ישאל- וברור שלא בא לקנטר-
ההפך- אשרי הורים שילדיהם בנוח אתם-
(פועל יוצא- שאינם מחפשים תשובות ב: רחוב- אינטרנט- וכד')
אענה לו בשיקול דעת
גילוי נאות-
השבוע חולקו דפי "חיסון פפילןמה"- / אי אישור"
ונקי בלא כלום אי אפשר-
אז הסברתי:
"אצל החופשיים, ש"ש**בים" חופשי (התלבטתי איך להגדיר. ובחרתי במלה זו המוזכרת בתורה- וגם ע"מ שאהיה ברור ולא ישתמע לשני פנים) יש מחלות מועברות כך
ולא כן חלק יעקב" "ולכן אין חלקנו בחיסונם"
דרך אגב-
לע"ד צריך שיהיה "מותר" בעת הצורך שילד יידע שהמילים הנ"ל מותרים לשימוש.
ישנם מצבים שהילד אולי יצטרך סיוע- אם בטוב וח"ו שלא נדע- במוטב.
(וסליחה על האריכות. סוף סוף במחשב ולא מהנייד..)
אין ענין להודיעד.
לילדים מה אצל "החופשים" עושים, כביכול חופשי (גם שם לא כולם).
הרבה פעמים ילדים "מדלגים" בתודעתם, או לא יודעים, דברים שמבוגרים בטוחים שיודעים. לעיתים גם עצם הדיבור משדר שזה לא משהו בלתי נסבל טוטאלית.
מסכיםהעני ממעש
לכן לא במינוח "חילונים"
נצרך לכך כיוון שהנה לפנינו-
התוויה כללית ל"חיסון X"
מזעזע..ד.
אני הייתי אומר שאני לא יודע מה זה (ואני באמת לא יודע וגם לא מעונין..). ואנחנו לא צריכים סתם חיסונים.
[פשוט לא יאומן איך בבי"ס מנסים להכניס את מושגי התועבה כאילו הם "נורמה".. גועל נפש. הכל "מטעמי בריאות"..]
זה חוק!! מחוייבים להפיץ מנשר. אכן מזעזעהעני ממעש
כממלכתי-העני ממעש
איני יכול להמנע מהתייחסות לגוף רשמי הממליץ. ובד"כ מחסן בערך הכל.
ד"א-
מינוח "חופשיים" נותן עוד נק' חיובית לדעתי -
זה לא כולל כל "חילוני"
ומאידך עלול לכלול "דתי" שהינו "נבל ברשות התורה"
לעניין החיסוןכבשה מתולתלת
לעניין החיסון,
צריכים לחסן בכל מקום , גם באולפנות.
אני אישית מכירה מישהי שלמדה באולפנה טובה, עזבה את הדת והייתה פעילה מינית בכיתה י"א-י"ב כשלמדה באולפנה. ואני מניחה שהיא לא היחידה.
ועוד למה?
כי תמיד יכולה להיות מישהי שתותקף חס וחלילה .
כי אי אפשר להחליט שב"אולפנית עירונית" / "מקיף דתי בנות " איך שיקראו לזה, יש יותר דוסות וכאלה שהן עם רגל אחת מחוץ לדת אם לא שתיים, אז באולפנה היוקרתית לא צריך, ואצלנו בבית ספר הלא אליטיסטי כן צריך ? זה מעליב.
ולעניין הנושא, חופשיים לא עושים הכל חופשי, דיי כבר עם הסטיגמות. יש כאלה ויש כאלה.
יש גם אנשים כביכול דתיים שכל החיים עוברים על הלכות חשובות.
וזה שכלה מגיעה להדרכת כלות ורק שם מגלה איך מגיעים ילדים לעולם,
זה לטעמי מוגזם ביותר.
לא צריךד.אחרונה
בגלל "מישהי" לקלקל את כולם. יש גבול. ודיבור על זה הוא מפורש לקלקל.
ואי אפשר לחוש בלי סוף, שמא מישהי תותקף. בקצב כזה אפשר לחשוש להרבה דברים. אם חלילה יהיה כך, שיטפלו נקודתית.
ואין חשבונות של "מעליב" איזשהו בי"ס, ובגלל זה לקלקל אחרים. לא יעלה על הדעת. בי"ס דתי אינו אמור לעשות מתרבות-זנות כאילו דבר סטנדרטי. זה יותר מזיק מכל חששות חיסונים.
ולגבי "חופשים לא עושים הכל חופשי" - אמנם גם אני הערתי על מה שנכתב, ש"לא כולם" - אבל לא שייך לומר "די כבר עם הסטיגמות".. הלוואי שהיה כך. לצערנו, התרבות בענייני צניעות כיום, הנחשבת כמקובלת, בעולם ההוא, אינה רחוקה כנראה ממה שהוא כתב. ויש בתי"ס כאלו, שממש "מדריכים" שם את התלמידים, במעורב, איך "לפעול". מאד מחריד.
ואין שום ענין, שאם מישהו העיר בנושא מסויים, שהוא הסביר לתלמידים שהנושא מובא כי יש בתי"ס שזו ה""תרבות" בהם - להעיר ש"יש כביכול דתיים שעוברים על הלכות חשובות". מה הענין. אם מישהו עובר על הלכה, בין אם הוא מוגדר דתי ובין אם לא - שיחזור בתשובה. לא שייך לענין שנהיה, כביכול, למרבית הבושה, "סטנדרט" בחלקים מסויימים של החברה.
לגבי כלה שמגיעה להדרכת כלות - כנראה תגובה למישהי שהזכירה משאלה כזו - בעיני זה יפה מאד אם זה כך. מה "מוגזם" באופן עקרוני. אלא שהמציאות היא שבד"כ זה לא כך.
למה? מה הביג דיל שידעו שיש מחזור?לשם שבו ואחלמה
למה? מה הביג דיל שידעו שיש מחזור?לשם שבו ואחלמה
גדול!מודדת כובעים
שאלת תםהעני ממעש
אין חיוב שיהיו ליד או לא ליד
וזה דיון אחר מה הסדר הנכון
אך בדיון השכן
מדוע פשוט להרבה שאשה תלבש מטפחת בבית
ולא מנוסח
יש מצווה עכשיו לכסות השיער כי אני יוצאת מהבית?
אפשר להגיד ככהפתח הסמדר
ואם אתה אומר שראית אותם נפרדות זה סימן בשבילך שאתה צריך לכבד את אמא או את אבא
ואיפה הקשר?פה לקצת
ואם לא?מודדת כובעים
מה זה קשור?אורי8
דיבור פתוחמיניונית
מה הבן שלי למד? שמשפחה היא אבא ואמא, אחרי חתונה, ושצריך אהבה בינהם, וכמה ה' נוכח בחיינו, תראו כמה ערכים בהסבר פשוט אחד!!! ובעקיפין למד כמה לא טובה הדרך בה שכנתי בחרה להרות וללדת.
הערההעני ממעש
מסכים באופן כללי
סולד מסיפורי "נותן במתנה זרע" לגווניהם
שזה תיאור לא ענייני
מעדיף להשתמש במושג "ביחד" או "שוכבים"
שהוא נתקל מדי פעם בפרשת שבוע/ שיעור תורה
כך מובן שזה "דבר שאבא ואמא עושים"
מתנה זה דבר שניתן בקלות וללא הגבלות
ד"א, בגיל 10/ 13/ 16- איך יראה את "נותן זרע במתנה"-
מה יחשוב על הוריו והסבריהם-
(וידוע הבדיחה על עובד מיקרוסופט שאמר לטייס שהוא בתוך מטוס.. )
להגיד,ד.
שהם "שוכבים", אם הכוונה שיחשוב שסתם זה קורה מכך שהם קרובים, אז מה הענין. יכול באותה מידה לקבל מידע שאחרי שמתחתנים ונהיים איש ואשתו, מידי פעם האמא בהריון. לילד בגיל הזה, זה אותו דבר.
ואם הכוונה שהוא נתקל בשיעור תורה, ומסבירים לו מעבר לכך - יש הבדל גדול בין מה שמסבירים בשיעור תורה, למה שאומרים על אבא ואמא. אין ענין להכניס ילד במיטה של הוריו (במובן המטאפורי). דעתי, זו טעות.
מחזקת את דן. ומוסיפה שמיותר להכניס לילד מידע שהוא לאאני84
לא כל דבר צריך פתיחות. ואני נחשבת לאחת שכן מדברת ומספרת וכן פתוחה עם הילדים אבל בגבול הנכון למה שהם יכולים להבין ולהכיל בגילם.להסביר על מחזור לילדה. בת 9 זה לא להסביר לילד איך באים ילדים לעולם בגיל 6....
למה הדרך שלה לא טובה?לשם שבו ואחלמה
יש הלכה. ואנחנו יהודיים. נקודה.אני84
זה נטו אשה שדואגת לעצמה. לאינטרסים שלה.
יש רבנים שמתיריםלשם שבו ואחלמה
או ש"אין לה זמן",ד.
או שיש לה בעיות עמוקות יותר, מתחת למסווה הזה של ה"זמן"...
אותה אנוכיות בדיוק כמו לזוג הוריםשירק
ללמד ילד בן 6 לחטט בחיים של השכניםשירק
גרוע באותה מידה כמו ללמד אותו על הנושא בצבעים חיים.
תחשבי מה את גורמת לילדת השכנים.
וזאת ההוכחהשירק
שהטענה הרווחת נגד תרומת זרע שהילדים יהיו אומללים ואנוכיות וכל זה - מעבר לזה שהיא לא נכונה, גם האנשים שטוענים אותה לא ממש אכפת להם מהילדים האלה, והם בעצמם מאלה שמתנכלים להם.
לא מתנכלים.... תאמין לי מה שאני עושה בשביל החברה הזאת...אני84
עם כל הכבוד.... משפחה זה אבא אמא וילדים. זה דרך העולם.
מכאן ולהפוך את זה למתירנות וזאין בעיה והכל סבבה זה כבר גישה מוטעת. אני מתיחסת יםה לכל אדם באשר הוא ובדרך שבחר את חייו. אני לא מבדילה ביחס שלי כלפי אף אדם. אבל להגיד שזה הנורמאלי זה ממש לא. ואני רואה בשטח...
האישה היא שפתחה את הענייןמיניונית
מזעזע..ד.
אולפנה או תיכון בירושליםאילת אלישיב
מחפשת בירושלים אולפנה או תיכון דתי לבת שלי, מקום טוב וחם עם רמה לימודית טובה וחינוך טוב.
כן שמאפשר טלפון חכם ולק ג'ל.
מציעה לך לשאול גם בפורום אמהות. בהצלחה בחיפוש!יעל מהדרום
אולי אולפנת חורב?הרמוניהאחרונה
אירועי תרבות בקהילה- מה הכי אהבתם?טליולה
קיבלתי תפקיד חדש יו"ר ועדת תרבות בקהילה שלנו
התקציב דיי דל 🤧
אשמח להמלצות למפעילים באירועי קהילה שהייתם בהם!
תודה!
מקסיםזיויק
אני אוהבת ערבי נשים שיש זמן לפטפט ולהכיריעל מהדרום
יכול להיות יצירה קלילה, סתם ערב שכל אחת מביאה משהו טעים, אוכלים ומדברים.
ומציעה לך לשאול בפורומים פעילים יותריעל מהדרום
סיורים בגינות וחורשות קטנות מקומיות עם מדריכים,ירושלמית טרייהאחרונה
זה נקרא סיורי טבע עירוני. מגלים צמחים ובעלי חיים.
פיתות על הטאבון ביער..
זה עולה מעט כי זה רק תשלום למדריך.
סעודות שבת - קטסטרופה
אבא פגום
אני סובל בשבתות, פשוט סובל, כל סעודה היא סיוט. יש לנו ב"ה 6 ילדים מגיל 3 עד 17 וכל סעודה היא בעיקר הקנטות בין הגדול לכולם. אני מכין דברי תורה, חידונים, סיפורים (כן, ניסיתי גם את "עושים עניין" של הרב יוני לביא) ופשוט לא מצליח להחזיק יותר מ 20 שניות. אני רק פותח את הפה הגדולים על הספה במקרה הטוב קוראים עלונים, או בחדר, נחים מחוסר עזרה בשישי.. אני מרגיש מועקה גדולה, תחושת כישלון, אפילו הקטנים לא מקשיבים לסיפורים.
יש למישהו עצה מלבד תפילה?
אני עובד עצות..
לצערי מוכר גם ליליפא העגלון
החלטתי בשלב מסויים להגיע לסעודה מתוך גישה פנימית: אין לי ציפיות מאף אחד. אני לא אחראי על אף אחד. אני מתחיל שלום עליכם אחרי הודעה מספקת, מי שלא רוצה שלא יהיה. אני מקדש - מי שלא נמצא שיקדש לעצמו או שלא יקדש בכלל. אחרי כל כך הרבה סעודות שבהן ניסיתי להחזיק בכוח, לשלוט בסיטואציה, להשליט ''צורה של שולחן שבת'' - חלאס, זה לא שווה את הכעס.
אלה ילדים גם של הקב''ה ומנקודה מסויימת שייקח אחריות... או כמו שרבי נחמן אומר: ''וכן כשמגיע שבת או יום טוב, אזי אני מוסר כל ההתנהגות וכל הענינים והתנועות של אותו השבת או היום טוב להשם יתברך, שיהיה הכל כרצונו יתברך. ואזי איך שמתנהג באותו השבת ויום טוב שוב אינו חושב וחושש כלל שמא לא יצא ידי חובה בהנהגת קדושת אותו היום, מאחר שכבר מסר הכל להשם יתברך וסמך עליו יתברך לבד''
בקיצור, לשחרר וזהו. לאורך זמן השחרור הזה מביא לשיפור במצב.
תתרכז אולי בשירים וחוויה.זיויק
שיחות משפחתיות, צחוקים ודאחקות.
אולי התוכן מועבר בצורה מעיקה?
שיטה טובה, עובדת אצלנו:חירטטתי
מטורףזיויק
שחרר אותם…רינת 24
זה נשמע מאד מעיק.
למה לא פשוט לאכול ביחד, לפטפט ולספר חוויות מהשבוע שחלף?
אני מבינה את האידיאל שאתה רואה לנגד עיניך אבל נשמע שזה עושה יותר נזק מתועלת
מאוד מבינה אותךשם פשוט
מאוד מאוד מבינה אותך💔
מאוד כבר אמרתי?
אבל הכי חשוב שתהיה להם חוויה טובה משולחן שבת.
אל תכביד עליהם
תקליל
שישמחו בשולחן שבת, שיהיה כיף, קולות של צחוק, טעם מתוק וזכרונות טובים
א כלהעני ממעש
צריך שילד יזכור חוויה חיובית משבת , שולחנו, וכלליותו .
תשחרר
שיעור כללי תעביר במקום אחר
בנוסף שים לב יש לך טווח גדול של גילאים
אולי לא צריך ארוחה כל כך ארוכה?משה
יש דרך!!!אוצרי
יש דרך!! בגישת "שפר" להורות תוכל למצוא דרך לשפר את סעודת השבת, לשפר את מערכת היחסים בתוך הבית, להבין את הדינמיקה שבין הורים וילדים ומכאן, השמים הם הגבול. חבל לסבול כשאפשר ליהנות מגידול הילדים. גישת שפר, המפתח להורות אחרת.
פרסומת?זיויק
לא מתאים לכל הורה, לא מתאים לכל ילד.טויוטה
מגפה כלל יהודיתטויוטה
אם כי ידיעה זאת, לא עוזרת במיוחד...
קח ממנו כמה טיפים. מנסיון.
1) תעלה נושא עם אמוציות לדיון, והם המדברים. ולא הקהל. אתה מנהל הדיון.
2) תציב דרישה וציפייה, שאין שלילי בסעודה. רק חיובי !
3) תגרום לחוויה בשולחן, שירה חידונים וכו'
4) תעשה קואליציה עם שניים מהילדים בשירה או בדיון, השאר יצטרפו בהמשך.
5) תעשה קידוש מיד, אנשים רעבים הם אנשים עצבנים.... גם אתה.
6) תהיה אתה רק בחיובי ולא בשלילי.
8) תנמיך ציפייה, ותוציא מראש את כל התמונות והסירטונים והתיאורים מהידברות וכו' ששולחן שבת יש אוירה מדהימה ומשפחתית... לרוב זה לא כך, כל מה שבא ברוך הבא.
9) מסתבר שרוב הריבים הם על אותם דברים פחות או יותר כל שבוע, אוכל, מקום, וכו', תשב עם עצמך או אשתך ותפתור את הבעיות לפני שבת. [כגון חלוקת מקומות שונה]
10) בד"כ יש ילד אחד או שניים שהם עושים את הבלגן - תבודד אותם... בעדינות כמובן. ובלי לפגוע.
11) אם יש לך ילד עם הפרעת קשב ריכוז שייקח ריטלין גם בשבת.
12) אם יש לך הפרעה קח ריטלין לפני הסעודה ..... זה עובד. [וגם אם אין לך הפרעה.... זה עושה את העבודה...]
אם תרצה עוד, פנה אלי באישי.
כמה מוכר...arlan
לגבי ההקנטות- האם הן ממש מעליבות? האם ילדים יוצאים פגועים? אם כן זה (ורק זה) מצריך ומצדיק מלחמת חורמה. אם כולם בסבבה, תזרום.
לגבי זה שהילדים קמים- אנחנו מאוד קיצרנו את הסעודה תמורת זה שהם לא קמים.
משהאחרונה
לא מבין..יהולב
יש לך אחריות על דברים מסויימים, ולילדים יש אחריות על דברים מסויימים (כמו כל דבר בחיים).
נראה שאתה עושה את מה שלדעתך מוטל עליך.
אתה לא יכול לשלוט על אחרים (קדרא דבי שותפי..)
תזרום עם הדברים הטובים שאתה עושה ואל תפנה למקומות שבהם אין לך ממילא שליטה
כמה דברים:תהילה 3>
1. תדאג שלך ולאשתך יהיה כיף וטוב בשולחן. תיהנו, תאכלו טוב, תפטפטו בכיף, תספרו דברי תורה.
אנשים רוצים לבוא למקום שטוב בו, ושולחן שבת צריך להיות עונג, לא מטלה.
תנסי לשכול מכל שאר ההגדרות ופשוט לדאוג שיהיה לכם כיף, וכל השאר מפסידים...
2. אפשר להוסיף דברים שכיפיים לבני הבית, ואפילי לשאול מה אוהבים..
סבב של מה היה טוב השבוע, שירה ב2 קולות/סולו של שירים כיפיים והווי משפחתי.
3. לגבי הגדול שמקניט, זה בדרך כלל ככה או רק בסעודה? התנהגויות של הצקות או מריבות על מקום בשולחן זה מגיע מחיפוש מקום במשפחה, מתחושת מצוקה מול המקום שלי וכו.
כן כדאי לנתב אותו למקום שירגיש משמעותי, ושיש לו מקום ומשמעות במשפחה. אפשר לבקש ממנו להכין דבר תורה, לשיר איתך איזה שיר, לעזור בהגשה, או סתם לפרגן לו על משהו.
בכללי לשים לב שהוא בטוב, ומה קורה לו.
ילד שמציק זה ילד שמשהו מציק לו.
4. כמובן תפילות!!
מחפשת מטפל רגשי מומלץ מנסיוןבננה צהובה
הבן שלי בן 16. מתוק, אבל עם חרדה חברתית ודימוי עצמי נמוך.
מחפשת מטפל רגשי ממש טוב באיזור פתח תקווה והסביבה.
אשמח להמלצות!
תודה רבה!!
מציעה לך לשאול גם בפורומים נוספים ופעילים יותריעל מהדרום
לק"י
אמהות
הריון ולידה
ועוד
אפשר דרך השרות הפסיכולוגי של פתח תקווהמתיכון ועד מעון
יש שם פסיכולוגים גברים מצוינים, אבל לא דתיים אם זה חשוב
עניתי לך בפרטי, אם עדיין רלוונטיחירטטתי
טעותמתיכון ועד מעון
מה טעות?חירטטתיאחרונה
כמה עובדותאריק מהדרום
1. כלכלת ארהב היא כרבע מכלכלת העולם כולו.
2. כלכלת סין היא הבאה בתור עם כ-17% מכלכלת העולם כולו.
3. אחריה כלכלת גרמניה בפער משמעותי של כ4.3% מכלכלת העולם כולו
4. שלוש הכלכלות האלה יחד לבדן מהוות כמחצית מכלכלת העולם כולו
5. כשמונים אחוז מכלכלת העולם מתבצעת במדינות G8 שהן היום G7 בתוספת רוסיה שממודרת כרגע מהמועדון.
6. 86 אחוז מכלכלת העולם מתבצעת במועדון G20 שהם 19 המדינות החזקות כלכלית בעולם והאיחוד האירופי שנחשב לחברה בפני עצמה (כלומר יש נציגות גם למדינות אירופאיות נחשלות באיחוד)
7. כל שאר העולם מתחלק ב14 אחוז הנותרים
8. ישראל איננה חברה בG20.
9 סדר גודל של התלג לנפש בישראל הוא סדר גודל של תלג לנפש של גרמניה
10. אנחנו לא כמו גרמניה כי אין מספיק נפש, לא כי אנחנו לא מוכשרים או חכמים מהם אלא כי אין מספיק נפשות.
מסקנה שלי, הביאו ילדים זה טוב לכלכלה, שאו ברכה.
(זה איננו פוסט כלכלי ולכן לא נכתב בפורום חיסכון השקעה וצריכה, אני יודע שאני משקר ביודעין שקרים לבנים למשל לגבי התלג לנפש של סין ולא אכפת לי ואני לא נכנס לדיון על כח קניה כי זה לא פוסט כלכלי, רק שורת המסקנה חשובה לי פה וכל השאר לא מעניין אותי)
תמיד נהיה עם קטן יחסית לאומות העולם, "כי אתם המעטקעלעברימבאר
אף פעם לא נהיה המעצמה הכלכלית של העולם כי אנחנו עם קטן.
לכן הנביאים אומרים שבעתיד הגויים יסייעו לנו כלכלית כמו שהאומן והמניקה עוזרים לתינוק קטן "והיו מלכים אמנייך ושרותיהם מניקותייך"
ישראלאריק מהדרום
היא המדינה המערבית היחידה שהאוכלוסיה שלה מתרבה בעוד שאוכלוסיית המדינות המערביות האחרות צונחת.
ישראל היא מדינה שיש סיכוי לדור שלנו להזדקן בה בכבוד כי יש לה צעירים שישלמו מיסים למחלקת הרווחה.
כבר היום ישראל יכולה לקיים את התעשייה שלה ללא מהגרים (ברוב ענפי התעשיה, יש עבודות בבניין ובמוסכים ובסיעוד שזה יותר קשוח).
ישראל צפויה להגיע ל24 מליון נפש עד שנת 2100 ויש הערכות שזה יקרה עוד לפני כן.
בקיצור הבאת ילדים לעולם זה ברכה לישראל.
מסכים איתך שזה ברכה, פשוטקעלעברימבאראחרונה
לא נראה לי שיום אחד נהיה מליארד כמו הסינים.
ואם מתישהוא נמנה מליארד, אז הסינים ימנו 500 מליארד (ויגורו בכוכבים אחרים או לא יודע מה יהיה. ובכלל השאלה אם ארץ ישראל יכולה הלכתית להתפשט על כל העולם, או שהטבעים ישתנו בעתיד או הטכנולוגיה בעתיד הרחוק תאפשר לנפח את כדור הארץ או לא יודע מה יהיה). בכל מקרה תמיד נהיה עם שמהווה אחוז קטן כמותית מהאנושות, ואף פעם לא נהיה המעצמה הכלכלית של העולם
קראווניםיוני21
עד כמה ילדים זה מתאים
עם 2 ילדים איך זה?
כמה המחירים היום לקראוון בברוכין?
מערב השומרון
תודה רבה
תלוי בגודל של הקראווןעזריאל ברגראחרונה
אנחנו נכנסנו לגור בקראוון כשהיו לנו שני ילדים, ועברנו ממנו עם שלשה ילדים, והיה סביר.
לא זוכר כמה מ"ר הוא היה, אבל היו בו שני חדרי שינה - אחד לנו ואחד לילדים, שהיה בו מקום להשכיב את שלשת הילדים במרווח.
והיתה חצר גדולה שהילדים שוטטו בה בכל זמן שמזג האוויר איפשר את זה....
הבת שלי שאלה אותי. אבא למה יש לך קוויםאדם פרו+
היא מתכוונת קווים בעור.
אני חושב שאלו קמטים.
מה עונים לה?