את רוצה להמשיך להתבחבש בזה?קמנו ונתעודד
אמ. אני פשוט לא מוצאת משו רע בלמות.פוסעת
בכולופן, בשרשור הקודם זה הגיע לכל מיני דיונים שבכלל לא היו קשורים לשאלת הפתיחה ככה שאם זה שוב יהיה ככה אז לא.
דיון מאוד נקודתי- בעניין טוב החייםקמנו ונתעודד
סבבה. נסה לדכנע.פוסעת
למה זה טוב לחיות?מדענית
אני אמרתי שזה מאוד פשוטקמנו ונתעודד
בס"ד
השולחן ארוך, קשיח וחום
החיים ארוכים, משעממים וטובים.
אז למה קשה לך לקבל את זה שהחיים טובים יותר מזה שקשה לך לקבל את זה שהשולחן חום?
אבל את לא הסכמת. לכן אני מנסה להבין במה שונה בעינייך הטוב מהצבע, ובעצם, מה זה טוב, ואיך מזהים משהו טוב.
החיים ארוכין. משעממים. ולא בהכרח טובים.פוסעת
וזה לא כזה פשוט.פוסעת
צבע-עובדה,אי אפשר להתווכחמדענית
בדיוק.פוסעת
אז מה כן?קמנו ונתעודד
דעה. לדעתך החיים הם טוב לדעתי לא.פוסעת
אז כל המשמעות של טוב זה 'דעה'?קמנו ונתעודד
בס"ד
אם ככה, מה כן שייך לטעון ביחס לטוב?
אני יכול לומר שטוב לשדוד זקנות ולשרוף חתולים חיים.
ולמה בכלל שאלת מראש שאלה על עניין שקשור בטוב, אם זה דבר שמשתנה על פי דעתו של האדם?
יש גם מוסכמות חברתיות, שכל ישר, מוסריות..פוסעת
מה טוב בעצם זה שאנו חיים?
אחרת לא הינו חיים
ומה המשמעות של המוסכמות האלו?קמנו ונתעודד
בס"ד
הרי אם אני לא מסכים להן הן לא מוסכמות
מוסכמה חברתית היא לאו דווקאפוסעת
למה?קמנו ונתעודד
בס"ד
למה אמור להיות אכפת לי מדעתם של הרבה אנשים יותר מאשר מדעתו של אדם יחיד?
אז לך להיות ראש ממשלה.פוסעת
כי זה יישאר הדעה שליקמנו ונתעודד
ולא הדעה של הרבה אנשים. זו לא מוסכמה שאתה ראש הממשלה.פוסעת
אבל זה שוב עניין של עובדותקמנו ונתעודד
בס"ד
אם טוב זה עניין שבדעה, מה אכפת לי ממוסכמות בנושאי טוב?
לא הבנתיפוסעת
את אמרת:קמנו ונתעודד
בס"ד
צבע- עובדה.
טוב- דעה.
אני שאלתי:
אז לדעתי טוב לשדוד זקנות..
את אמרת:
יש מוסכמה שלא.
אני שאלתי:
למי אכפת ממוסכמות?
את ענית:
דוגמה לכוחן של מוסכמות- כמה שאתה תרצה להיות ראש ממשלה, כל עוד הרוב יעדיפו את שמוליק זוכמיר זה הוא שיהיה ראש ממשלה.
אני שואל:
אבל שוב, לפי ההגדרות הראשוניות שלך-
מי ראש ממשלה- עובדה.
האם טוב לשדוד זקנות- דעה.
אז אני מסכים שמוסכמה מועילה לבירור עובדות, אבל איך היא משפיעה על נכונותן של דעות?
זה לא משנה אם הדעה נכונה או לא.פוסעת
למה?קמנו ונתעודד
כי זה מה שקבעופוסעת
אבל מה אכפת לנו מהקביעה?קמנו ונתעודד
בס"ד
הרי הכל דעה...
(ובעצם, לא נראה לך לא הגיוני כל העסק, וכדאי לחשוב מחדש על הגדרת הטוב?)
כי מה שקבוע זה מה שעושיםפוסעת
(מה אתה מגדיר טוב?)
אז הנה לא. מחר תצטרפי אליי נשדוד זקנות במחנהיודהקמנו ונתעודד
בס"ד
זה יכול להשפיע קצת על החשיבה, אבל לא באופן מוחלט, ובכ"א מה שאני חושב הוא הדעה שלי בלבד ללא כל קשר לשאלה מהם מקורות ההשפעה שלי, מה שמרוקן לחלוטין, כאמור, את המשמעות של שאלות בעניין (מה פתאום שתשאלי אותי שאלות על הדעה שלך).
לכן נראה לי פשוט שהשאלה האם וכמה דבר מסויים הוא טוב היא שאלה עובדתית. ואז מה שצריך לשאול זה רק, "אם כדי לברר מה הצבע של חפץ מסויים אני משתמש בעיניים, איך אני יכול לדעת שמשהו הוא טוב?"
סליחה על ההתערבותמדענית
טוב-אתה צריך להוכיח.אתה לא יכול להסתכל על משהו ולומר שהוא טוב בלי לברר
סבבה. איך אתה יכול לדעת שמשו הוא טוב? ֹפוסעת
מיישרקמנו ונתעודד
בס"ד
התשובה היא פשוטה- אני מרגיש. דברים שאני רוצה, שכולם רוצים, הם טובים.
דברים שלא, הם רעים.
תשאלי, אבל אנשים עושים דברים רעים. איך זה יכול להיות, אם הם רוצים רק טוב? התשובה היא, שאל הטוב הזה שאותו הם רוצים אפשר להגיע או בדרך קשה וארוכה, או בדרך קלה ונוחה, ובהעדפה של הקלות הם בוחרים ברע.
לשון אחר - בניסוח של אבא שלי שליט"א - כדי לבדוק מה ההכרעה הטובה, אל תחשוב מה יגרום לך לתחושה טובה יותר עכשיו, אלא מה יגרום לך לתחושה יותר טובה אחרי זמן מה.
על פי מה שאמרנו הסיבה הפשוטה היא כדי לנטרל את החיפוש אחר הנוחות והקלות.
אתה לא יכול ללכת לפי הרגש בעניין הזהמדענית
מה זה רגש?קמנו ונתעודד
בס"ד
מה זה דרך חיים?
אם על תחושת הוודאות הפנימיות שלי אני לא יכול לסמוך אז על מה כן?
על ידי חקירה של הנושא-לחקורמדענית
אתה לא יכול להית תלוי ברגש בעניינים כאלו
לא הבנתיקמנו ונתעודד
בס"ד
בעזרת איזה כלים אני אמור לחקור?
ולמה שאני אנחה את החיים שלי על פי הנחה שרירותית?
חוץ מזה שלא הגדרת לי רגש ונראה לי שההבנה שלנו את העניין שונה.
בעזרת השכל שלך-להקשות ולקבל תשובת.מדענית
מאיפה התשובות?קמנו ונתעודד
בס"ד
מה זה "תחושה מופשטת שמפעילה את האדם"? איך אומרים? דברי איתי בשקלים.
מה לא מובן?מדענית
אני שואל שתי שאלות.קמנו ונתעודד
בס"ד
אחת- ב'חקירה' הזו מאיפה אני מקבל תשובות, ולמה הן יותר אמינות?
ושתיים- זה לא הוגן להגדיר במילים יותר מסובכות ופחות ברורות.
תני לי דוגמאות למה זה כן רגש ומה זה לא רגש, איך נכון להשתמש בו ומה לא נכון לעשות בו.
אוקעמדענית
כשאתה מרגיש משהו ושואלים אותך-אבל למה?מה את עונה?ככה..כי ככה אני מרגיש.נכון שככה אתה מרגיש אבל איך אתה יכול לשכנע אותי?אין דרך.ככה אני מרגיש אז ככה אני מרגיש.
כשאתה חוקר.אתה מקשה קושיות,מקבל תשובות,ואז אתה יכול להסביר לבנאדם למה.
שתיים-תנסח אחרת.לא הבנתי.
א.קמנו ונתעודד
בס"ד
עובדה שאם תשאלי אותי מאיפה אני יודע שלשלמה רבאני יש אוזן אחת ואני אגיד לך שראיתי זה ישכנע אותך. למה החוש הזה יותר אמין בעינייך מהחוש הזה?
ב. כשאני חוקר למה א' ועונים לי שבגלל שב', זה לא עוזר לי בנעל, בגלל שבעצם למה ב'? ואם תגידי לי שב' בגלל ג'וכן הלאה, בסופו של דבר תצטרכי למצוא סיבה מסוג אחר.
והעניין השני מאוד פשוט- אני שאלתי מה זה 'רגש', ואת ענית לי שזה 'תחושה' 'מופשטת' ש'מפעילה את האדם'. אז אני אומר שלא הסברת לי כלום ורק סיבכת אותי עם יותר מושגים לא מובנים (3), ולכן חושב שאולי עדיף להבהיר בעזרת דוגמאות לכל מיני דברים שהם רגש ודברים אחרים שהם לא רגש.
ועל הדרך אולי גם להסביר לי באותן הדוגמאות עצמן מה הם השימושים הנכונים של הרגש ומה הם השימושים הלא נכונים.
אני ממש לא יאמיןמדענית
כשמישהו פוגע בך,אתה נפגע(להפגע?רגש..).ולפעמים גם בוכה ולפעמים אתה בוכה אבל אתה לא רוצה לבכות.אז מה אתה עושה?אומר לעצמך דברים שמשתיקים לך את הפגיע לדוג-הוא בנאדם עם דפקה שפוגע בכולם וזה בכלל לא אישי כלפי-זה מגיע מהשכל.השכל נותן לך עובדות שיכליות שעוזרות לך להשתיק את הרגש.
אוף.לומשנה.אנחנו לא פנים מול פניםמדענית
עדיין לא הבנתי איזה ראיות שכליות אמינות יש לךקמנו ונתעודד
בס"ד
בסופו של דבר את צריכה מקור כלשהו לידיעות האלו.
על פי ההגדרה הזו אפשר לדבר.
נכון שרגש לא יכול לקבוע את התנהלותו של האדם, אבל הוא פרמטר שאמור להילקח בחשבון. לדוגמה- אני מניח (ומקווה) שכשבע"ה תתחתני האהבה תהיה שיקול שיילקח בחשבון בהחלטה (השכלית!) להתחתן עם האיש הזה שעומד שם לידך עם חליפה.
גם כאן בדוגמה שהבאת, אמנם אני לא אבכה למרות שתחושת הפגיעה יכולה להוביל אותי לכך, אבל וודאי שהיא יכולה להיות דבר ליוביל אותי להחלטה להתרחק מהאיש הזה.
מה שאני רוצה להגיד- הוא שהשכל הוא דבר חשוב, אבל חשוב להבין מה המקום והתפקיד שלו. וזה- לקבל נתונים ולהכריע על-פיהם הכרעות בשאלות מעשיות ועובדתיות (לדוג': נתונים: את אוהבת את ההוא, אבל הוא רחפן מדי. הכרעה לשיפוט השכל: האם להתחתן? או: נתונים: הדלת הזו נראית כמו עץ, אבל נשמעת כמו מתכת. הכרעה לשכל: ממה היא עשויה?).
כלומר- אין 'עובדות שכליות' .
מעבר לכך, אני מדבר פה על דבר אחר. לא על רגש כמו שהגדרת, מהסוג של נפגעתי, התאהבתי וכדו' אלא על תחושה/הכרה וודאית ביחס למשהו חיצוני לי. בדיוק כמו ראיה, שמיעה ושאר חמשת החושים, שמספרים לי על משהו אחר שנמצא בחוץ. ואנא אל תספרי לי שאת לא סומכת על מה שאומרים לך החושים שלך, כי אני לא אאמין לך (כשיש סתירה בין שני חושים, או בין דבר שבחוש לבין ההגיון ונסיון העבר (שבעצמו נרכש על ידי החושים!) זה עניין אחר, ובמצב כזה אני גם לא דורש ממך לסמוך על התחושה הפנימית הזו).
העניין הוא שכל חמשת החושים מגלים לי נתונים רק על העולם החומרי, ובגלל שקיים גם עולם רוחני, והוא אפילו יותר קיים כפי שהאריכו להוכיח הפילוסופי האומות, וודאי שיש לאדם גם חוש מסויים להכיר עובדות רוחניות, ועל החוש הזה אני מדבר. אלא שאף אחד לא נתן לו שם, לכן אנו נאלצים לקרוא לו 'תחושה' סתם, שם שמתאים גם לשאר החושים, וזה מקור הבלבול עם הרגשות. אבל אין קשר.
יש לי הרבה מה לומר,אבל אמרתי.בוא נעזוב את זה,מסובך בכתיבהמדענית
מה לא תירוץ?קמנו ונתעודדאחרונה
בס"ד
אם את לא מסוגלת לנסח את מה שאת חושבת בכתב זה סימן שאת לא באמת מבינה את זה.
*בעולםמדענית
תחושה מופשטת שמפעילה את האדםמדענית
שתייםנחמיה17
וקיבצ'צ'נונחמיה17
אתה מת על זה,אה?מדענית
אני בדיוק תהיתי אם זה היעוד שלי בפורומים פה....נחמיה17
אזז..כנראה שכן.מדענית
גמשו
פורום ישל"צהאר"י פוטר
אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול
בדיקהטיפות של אור
הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
דוגמאות בשיעור:
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים?
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר?
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי?
ועוד...
נושאים בשיעור:
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי
נושאים בשיעור:
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת
וכן ב הלכות ברכות
בהצלחה בלימוד
~~ ( זה יותר יפה מהנקודות שאנשים שמים כאן)מחכה לחורף
חורף בריא לכולם
- לקראת נישואין וזוגיות