שנאמר 'יהי-דרכם חושך וחלקלקות ומלאך יהוה רודפם.'
כל עד דרכי הם דרכי חושך, אזי מלאך ה' רודפם, בבחינת תחילתם ייסורים וסופם שלווה. היצר הרע הוא מלאך קדוש מעולם היצירה, והוא מלאך, מלאך קדוש. פשוט נתנו לו תפקיד די מבאס, אבל הוא עושה את שלו יופי, כמו שאמרו חז"ל על 'כי הגדיל לעשות'.
הנשמה מזמנת לעצמה נסיונות ונסיבות והרפתקאות, מהסיבה הפשוטה, שהיא צריכה תיקון בעולם הזה, ועיקר התיקון ועיקר עבודת האדם בזה העולם זה לברר בירורים. את הטוב מן הרע, את האמת מן השקר, את הכשר מן הפסול, את הטהור מן הטמא וכו'.
ה' יתברך יכל לברוא עולם מתוקן, ה' יתברך בודאי שיכול לתת לכולם יראת שמיים ולעשות את כולם צדיקים גמורים. בוודאי שה' יכול לברוא רובוטים הלכתיים שידעו מה נכון לעשות ומה לא נכון לעשות, בוודאי שה' יתברך יכל לברוא עולם קבוע ולא משתנה. אם זה היה תלוי ברבנים של היום, לא הייתה תשובה בעולם, וה' יתברך היה עובד את עצמו. אבל אנחנו לא רוצים שה' יעבוד את עצמו, אלא שאנחנו נעבוד אותו, ושהעבודה תעלה דווקא מן העולם הזה.
החיים הם לימוד מתמשך, הם מחקר וחיפוש וגילוי מתמשך וחסר גבולות, ובזה היופי שלהם.
בחסידות, ארץ ישראל היא מהות רוחנית, היא מדרגה רוחנית, מדרגת האמונה. ולשם אנחנו רוצים להגיע, לארץ ישראל, שהיא גבוה מכל הארצות כמו שאמרו חכמינו זכרונם לברכה.
סדר פרשיות השבוע ויציאת מצרים אלו תהליכים רוחניים שעוברים על אחד מישראל בכל שנה ובכל זמן, ואפשר לנו ללמוד מיציאת מצרים ומזמור קה על עניין עבודת האדם וירידת הנשמה לעולם הזה.
'לאמור לך את ארץ כנען, חבל נחלתכם' לך דיקא, לך אתן ארץ ישראל, לך אתן האמונה, לך אתן המדרגה, לך אתן את הקדושה. בוודאי שלך, כי יש לך את הפוטנציאל לכך, כי אתה משורש קדוש, ויש בפנימיות שלך נקודה קדושה, ובוודאי שראוי לך להגיע למעלה העליונה שלך, ולא למאוס בה ולהתפחד.
'בהיותם מתי מספר, כמעט וגרים בה' עד בטרם הרים יולדו ותחולל ארץ ותבל, עד לפני שהתחלנו עם החיפוש הרוחני ועד לפני שהתחלנו להתקרב באמת, כשרק היינו חלושי כוח ומתי מעט, והדעת שלנו הייתה צרה ובמיעוט, והיינו מעט ברוח ובגשמיות.
'ויתהלכו מגוי אל גוי ממלכה אל עם אחר' כשהאדם נע ונד בארץ ונוסע ומחפש כדי להעלות את הניצוצות שנפלו, כשאדם עובר מנסיון לנסיון, מעם לעם, מהפרזי לחתי וכו'.
'אל תגעו במשיחי ולנביאי אל תראו' כל הנסיונות לא באמת יכולים להפריד את השורש של היהדות שיש באדם, זה הכל רק למראית עין, ולכן אל תגעו במשיחי ולנביאי אל תרעו, שאין אתם באמת יכולים לגעת בפנימיות שלהם, וכל ישראל יש להם בחינת רוח משיח ורוח נבואה.
'ויוכח עליהם מלכים' שהם פרעה ואבימלך כמו שאומר המדרש.
'ויקרא רעב על הארץ כל מטה לחם שבר' שבכוונה ה' קורא רעב ברוחניות ובגשמיות כדי שהאדם ירד מצרימה, לגלות, כי כל הגלויות נקראות בשם מצרים, ועיקר הגלות היא גלות הנפש, ושובר כל מטה לחם, שהם התורות שהאדם למד שגילו הצדיקים, כי התורה הקדושה שהם מגלים נקראת בשם 'אוכל' שנאמר 'לכו לחמו בלחמי', ולמה שיעשה זאת? כי אמנם התורה שהצדיקים מגלים והליקוטים הקדושים צריכים להיות אוכל לפקדון כדי שהאדם יחיה את עצמו בימי החושך והערב, בעת התגברות בחינת שבע שני הרעב, כי תמיד צריכים ללקט ולקבץ חידושים ונקודות טובות לעת הרעב והחושך. אבל כי יש שבר ויש סבר, וההתרחקות היא ההתקרבות ועל ידי זה דיקא מחדשים גם את דברי הצדיקים ומוסיפים עליהם.
'לעבד נמכר יוסף' בשם האדמו"ר מראדוויל, אמר שיוסף הוא הנשמה. ולמה נמכרת לעבדות ולמצרים, בשביל להתנסות ולהצטרף.
והדברים מובנים, ואפשר לעיין ב'רסיסי לילה' לרבי צדוק הכהן מלובלין מסימנים קכ והלאה להבין את עניין העבדות והשעבוד וגלות מצרים.
בכל מקרה, אני אוהב לקרוא תיעודים של רבנים וצדיקים, שהם כתבו בעצמם. לא תראה דברים כאלה היום. שיתוף כנה וחסר פשרות, ובהרבה פעמים יש שילוב מדהים בין צורה ותוכן.
לגמרי הולך לקרוא את מגילת ספר ליעב"ץ.