מסביר הרשב"א-החמץ הוא לחם העוני.
המהר"ל בנתיב התורה פרקים ב'-ג' כותב שביטול הגופניות – החומריות הוא המביא לידי הדבקות בשכל- בתורה. "שלא יהיה בעל תאוה גופנית כי בדבר זה נוטה לגמרי אל הגשמי ואיך יהיה נמצא בו השכל שהוא הפך הגשמי"
גמ' בברכות י"ז. כותבת:ר' אלכסנדרי בתר דמצלי אמר הכי ריבון העולמים גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך ומי מעכב שאור שבעיסה ושעבוד מלכויות יהי רצון מלפניך שתצילנו מידם ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם" כותב רש"י: שאור שבעיסה- יצר הרע שבלבבנו המחמיצנו .
האדם לא יכול לחיות רק ע"י השכל הוא צריך לאכול וכו' כך אי אפשר לחיות על מצה בלבד שהיא כנגד השכל. אבל ביצא"מ לפני מתן תורה חייבים שהלחם יהיה רוחני שהוא לא חמץ אלא מצה כמו המן. וזה שאמרו חז"ל בגמ' (קידושין ל"ח.) שטעם לחם שהוציאו ממצרים כטעם המן.
לכן אומרת התורה "כל שאור וכל דבש לא תקטירו ממנו אשה לה'"
מסביר הכלי יקר- הדבש מסמל את התאוה לחמדות העולם דבר שנצרך אבל הוא טוב במדה וכשיש יותר מידי -לא טעים-כך כל הדברים בעולם הזה. השאור הוא כנגד יצר הרע –דבר הכרחי- בלעדיו אין עולם. בלי היצר לעולם לא היה קיום לא היתה המשכיות כי האדם לא היה נושא אישה.
שני הדברים האלה הכרחיים לשלמות האדם הגופנית וע"י זה אפשר לעסוק בשכלי בתורה אבל מצד עצמם אין בהם כל שלמות ולכן הם לא קרבים למזבח.
יצר הרע והמותרות הכרחיים אבל במידה.
ע"פ זה נסביר למה "כל הקורבנות עתידים לבטל חוץ מקרבן תודה" –
אדם שחטא באונס פטור, אבל אם הוא לא היה ראוי לעבירה לא היתה מתגלגלת לידו, המשנה באבות(ד',ב') "שמצוה גוררת מצוה ועבירה גוררת עבירה ששכר מצוה מצוה ושכר עבירה עבירה" מסביר המהר"ל בדרך חיים- בגלל שהחוטא היה חפץ בעבירה ומחשבתו לעשות אותה לכן גרמו לו להגיע לשלמות- ולעשות עוד עבירה וברגע שהגיע לשלמות ונתמלאה הסאה הקב"ה מעניש אותו. וכך גם שכר מצוה מצוה.
לכן כשיחזור האדם בתשובה ה' יסלח לו וראוי הוא להתוודות על חטאיו.
אבל לעתיד לבוא הקב"ה שוחט את יצה"ר – השאור שבעיסה- אזי ממילא כל הקרבנות יתבטלו כי כשאין חטא אין קרבן. אבל לזכור את העבר צריך וזה ע"י קרבן תודה שמובא מחמץ שנזכור כיצד היינו חוטאים לפני הקב"ה.
שאלו את הרדב"ז (שו"ת הרדב"ז ח"ג ס' תקמ"ו) למה נאסר החמץ במשהו ולאחר פלפול הלכתי ענה הרדב"ז כי החמץ רמז ליצה"ר שצריך לבטלו מכל וכל בכל אדם כל גם בבית.
יצא"מ היא עיקר כל הניסים ובגלל שהקב"ה הוציאנו אנחנו עבדיו ב"מעשה ניסים" הגאון מליסא (בעל הנתיבות) כותב שיצא"מ גרמה לכך שאנחנו עבדיו של הקב"ה ולכן היא סיבת כל הניסים בכל דור ודור. ויצא"מ היא שורש הגאולה העתידה- ולכן חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים.
אם כך למה נאמר על המצה לחם עוני?- מצד הגאולה. השיעבוד הוא החמץ.
וזה שאמרו חז"ל שאילו היו נשארים במצרים לא היו ראויים לצאת והיו "מחמיצים".
ולכך אומרים "דאכלו אבהתנא" והרי הם לא אכלו במצרים מצות? אלא שהמצה מרמזת לכך שמצאנו חן לפני הקב"ה אלא שהיינו מעורבים בחומר ובגופניות שמעכבות את ההשגה- מידת הדין- החמץ. ומידת הרחמים מצאנו חן לפניו יתברך –מצה.
וזה "כל דכפין" –לעתיד לבוא "לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דבר ה'" (עמוס ח' י"א) –למצה.
ולכן נכפלה הלשון "השתא הכא… השתא עבדי…" כי יש שתי גאולות- גאולה גופנית- הכא ובא"י, וגאולה שכלית- בני חורין מיצר הרע.
לכן אומר הרב וולבה (עלי שור ח"ב עמ' שפח) יש בהלכות פסח כ"כ הרבה זריזות וזהירות בעשית המצות כמו במצוות צריך להיזהר מהשאור שבעיסה –מיצר הרע.
וזה המשך המימרא דברכות – "שיעבוד גלויות מעכב"- הגאולה הגופנית מסביר הרב וולבה (עלי שור ח"ב עמ' תקנט) –שיש לאדם שני מפריעים אומות העולם ויצר הרע.
יהי רצון שנזכה בעז"ה לגאולה גופנית מאוה"ע ולגאולה שכלית מיצה"ר.
(הערה - עקב חוסר בזמן שלחתי משהו שכתבתי מזמן - ולכן הסגנון והכתיבה פחות טובים לדעתי. אבל התוכן עדיין טוב....)
חג שמח!!

