בואו נדבר על מוסרכישוף כושל
בס"ד

האם מוסרי לכפות דבר על אחר? בלי לשאול אותו?

התשובה האוטומטית היא לא
אבל מוסרי לכפות על ילד אוכל בריא

באמת? מותר לכפות על מישהו משהו בגלל שלדעתי זה טוב יותר?

מותר בוודאי שמותר
על מוסרי אני לא בטוחה

בכל אופן רוב האנשים יגידו שלכפות דבר טוב על חסר דעת זה בסדר (גם אם שאלת מה הוא טוב מוטלת בספק)
אבל האם לכפות דבר שיש בו גם טוב וגם רע על חסר דעת זה בסדר?
כי זה מה שעושה כמעט כל אדם מבוגר בעולם כשהוא מחליט להוליד ילדים
הוא כופה חיים שבהם יש אתגרים וכאב לצד רגעי שמחה על יצור שלא פשע בכלום
בלא ההורה הילד לא היה מגיע לעולם וכל זה נחסך ממנו
מאיפה העוז לעשות את זה?
כי אפילו אם יש יותר טוב (מה שאני לא חושבת) יש גם רע
הבה אתגרת אותי.*בננית*

(התגעגעתי לשרשורים שלך)

 

אם אנחנו מגיעים מנק' מבט אנושית נייטרלית (ללא אמונה כלשהי), אני חושבת שצריך לפרק את השאלה לגורמים.

קודם כל, ראוי לשאול מהו מוסר והאם בכלל הוא קיים.

בשביל להכריע בשאלה הזו צריך לשאול: האם יש מוסר אחד שכולנו צריכים לשאוף אליו, או שמוסר אינדיבידואלי הוא לגיטימי?

 

אם מוסר הוא אישי, המושג הופך לחסר משמעות והשאלה נשללת - שהרי הגדרת המוסר הוא 'הדבר הנכון לעשות' (מבין מגוון אפשרויות), משמע שהנחת היסוד היא מדד אחיד.

אם אין הסכמה על קיומו של מוסר, כל אחד פשוט יעשה מה שהוא רוצה והעולם ימשיך להיות ג'ונגל שבו החזק שורד ללא מערכת צדק.

 

מכאן, שכדי להתחיל לדון בנושא המוסר צריך להניח שקיים היכנשהו מוסר אחיד.

עכשיו יש עוד בירור שצריך להיעשות -

גם בהנחה שיש מוסר אחיד - האם ניתן לדעת שאנחנו אוחזים בו?

 

אני חושבת שעל השאלה הזו א"א לענות תשובה נחרצת, משום שיש צדדים לכאן ולכאן, אלא אם כן מונחת בבסיס הדיון אמונה.

מכיוון שאני אדם מאמין, נקודת הפתיחה שלי היא אמונה בתורה ובהדרכותיה.

לתפיסתי יש מוסר אחד נכון, שהוא מוסר התורה; הבעיה היא שלא ניתן להבין באופן מוחלט ונחרץ את השקפת התורה. לתורה פנים רבות. אמנם יש דברים שהם מוחלטים, אבל ביניהם מצוי תחום אפור רחב מאוד שרבו בו המחלוקות עד כדי סתירות של ממש.

לכן כדי להכריע בשאלה מוסרית וודאי שצריך לפנות את התורה, רק חשוב לזכור שגם הישר שיראה בעינינו, אינו בהכרח האופציה היחידה הנכונה.

 

מעשית, אני מאמינה שאנחנו מצווים לבצע הכרעות מוסריות עפ"י שכלנו ולבבנו הישרים, מתוך יראת שמיים, כנות וענווה. אדם שמנסה להימנע מלהכריע, לא רק שלא יצליח (משום שגם זה סוג של הכרעה), הוא גם חוטא לתפקידו כמי שנשלח לתקן עולם ע"י בוראו.

אוקיכישוף כושל

בס"ד

 

צריך לקיים את מצוות התורה

אבל האם המצוות הן מוסריות? אני בכלל לא בטוחה

למאי נפקא מינא?*בננית*

(ואני מניחה שזה תלוי בהגדרת המוסר. אם אני אומרת שזה 'הדבר הנכון לעשות' אז כן)

למה מצחיק?*בננית*


"נפקא מינה"נער גבעות מצוי


נכון טעות שלי*בננית*


לא טעות!! מצחיק שבנות משתמשות בזה.. נער גבעות מצוי


זה ביטוי יעיל למדי *בננית*

(חשבתי התכוונת למשהו אחר)

פשיטא שכן פיתה פיתה


שיוווואההה! זה כזה מדהימוש שאתן מדברות ארמיתושימ''ל

ארמיתתתתת! 😍אוהבמתפלפלת

 

(פדיחוש 🙈)

פיתה פיתה

חברות שלי התחפשו לקב בארבע אמות

ימ''ל

ראיתי את התחפושת הזו, קיבלתי אותה בוואצאפ... 

דאאאיייייייפיתה פיתה

מפורסמות החברות שלי והן עדיין לא התחילו להתמדרש

(אני חושבת שאוליכישוף כושל

בס"ד

 

וזה דבר קצת נועז להגיד

שהתורה ניתנה לנו בעולם הזה שהוא לא עולם אידיאלי

כך שמצוות לא משקפות בהכרח את הדבר הנכון לעשות אלא את הדבר הנכון ביותר האפשרי בעולם הזה ככלל

כך שיכול להיות שהולדת ילדים היא אכן אינה מעשה מוסרי ובכל זאת התורה תצווה עליו כי זה מה שהעולם כפי שהוא צריך שיעשה)

נראה לי זה פשוט ומתבקש*בננית*

אבל אני תופסת ש'נכון' בעולם הזה הוא יחסי. לכן מה שאנחנו מכנים 'נכון' הוא ההכרעה הכי קרובה לאמת בהתייחס למציאות הנתונה.

 

בעולם אלוקי אינסופי, יש מוחלטות ויש אמת שלמה, אבל כרגע אנחנו נדרשים לטוב ביותר האפשרי.

א. אז אנחנו מסכימות שבמוסר עליון-אידיאלי אסור להוליד ילדים?כישוף כושל

בס"ד

 

ב. כאישה אני לא מצווה על פרו ורבו ואני לא בטוחה שאני יכולה לחצות את הגבולות המוסרים שלי בשביל מוסר עולם הזה שכזה

 

(אם היה צריך להרוג כמות אנשים מסוימת כדי להציל את שאר העולם האם היית עושה את זה?

אני מניחה שלמרות שהדבר ה'נכון' יהיה להרוג את תעדיפי לאפשר לאחרים ללכלך את הידיים ברצח

 

ילודה הכרחית להמשכיות העולם אבל האם אני צריכה להיות זו שתחצה את הקו ותביא אנשים לתוך סבל?
יש מספיק אחרים שיעשו את זה בשמחה)

א. לא*בננית*

רק הסכמתי על אפשרות של דבר שנכון למציאות חלקית ולא למציאות שלמה.

 

ב. אני חושבת שיש גם מערכת שהיא מעבר אלינו, והיא הציות לדבר הא-להים. ואם הוא חשב שזה נכון להוריד אותנו לעולם וציווה להמשיך את השרשרת, זה מה שחובה עלינו לעשות.

זו שפה לא פופולרית (ויש בה מן המתסכל), אבל אני חושבת שהיא אמתית.

 

(אין לי תשובה. ד"א לכל הדעות אין לנו חיוב במצווה?)

אני לא חושבת (אם מותר לענות על דברים)מישהי=)
שמציאות העולם הזה היא סבל.
אני יודעת שעוברים קשיים בחיים,אבל אם
מלמדים את הילד
להסתכל על המציאות באמונה , לענ"ד,
הוא לא סובל-
הוא מתמודד. והוא שמח עם זה.

אני למשל, ואולי אני לא דוגמא, הרגשתי סבל
בגיל התיכון שלי. ולא קשור לדברים שעברתי אז.
ועם ההתבגרות גיליתי הבנה אופטימית יותר.
זה לא אומר שאני לא מתמודדת,
זה אומר שאני בוחרת להסתכל על ההתמודדיות שלי בצורה שונה.

אפשר להתערב?סיהרא

א. 'מוסר עליון' זה אוקסימורון, לפחות לפי ההגדרה הכוללנית בוויקיפדיה:

"מוסר הוא הבחנה בין התנהגויות שנחשבות "טובות" לבין אלה שנחשבות "רעות". לפיכך, זהו סוג של חשיבה אנושית."

ההבנות והמסקנות הנובעות מחשיבה אנושית באופן טבעי גם מוגבלות ממנה. מזה נובע שלאדם המאמין נכון ואמיתי יותר לפעול ע"פ מצוות אלוקיות , מפי עליון ולא לפי ה"מוסר", המוגבל לחשיבה האנושית ולשכל אנושי .

ב. אם את לא מצווה וזה גם מסתדר לך עם ההבנה האנושית שלך את המוסר מה הבעיה? את אכן צודקת ופועלת בהיגיון.

לא את קובעת את המוסר...נגרינסקי
כל אחד יכול להגדיר מוסר בצורה שונה... יש שיגידו לך שלשרוף עם שלם במשרפות זה מוסרי...
מי שקובע בסופו שלדבר את המוסר זה ריבונו שלעולם, כך שמצוות התורה הן שיא המוסר...
"הרבנים הם שיקבעו את אמות המוסר"חמדמדה

מי יודעת מאיפה זה?

 

זה לא קשורקמנו ונתעודד

בס"ד

 

האמונה מביאה אותי להנחה הסבירה שהקב"ה הביא לעולם גם מערכת מוסרית וגם מערכת הלכתית שלא בהכרח תלויות.

 

באופן ספציפי ביחס לשאלה המכונה "הולדה בעוולה", אפיקורוס שר"י כבר אמר שהמוות אינו חלק מהחיים. זה נכון שבעתיים (לפחות, כי וכו') על הטרום-לידה. ממילא נראה לי מגוחך להגדיר עוול כנגד מי שלא נוצר.

את שואלת מצד התינוק או מצידך?שאג
על מי בעצם את רוצה תשובה?
אם את מאמינה הכל הרבה יותר פשוטפסידונית

כי ככה אפשר לומר שנגזר על נשמה מסוימת להיוולד ואת רק הכלי.

גישה בעייתית קצת במחשבה שנייה, כי היא מאפשרת לנו להימלט משאלות של מוסר באופן כללי.

שאלה טובה.

ואתגרת באמת

(מעניין מה שאת אומרתכישוף כושל

בס"ד

 

בסמסטר הקודם למדנו בפילוסופיה יהודית על עמנואל לוינס (אם זיכרוני אינו מטעה אותי) וטענה מעניינת שלו היא שיש לאפיקורסים טענות שהיהדות צריכה להתמודד מולם וביניהם השאלה איך אפשר להאמין שה' מצד אחד ומצד שני לא לוותר על האחריות על החיים)

אם את רוצה והיא תסכיםשאג

@נפש חיה. הסבירה לי על זה פעם

אני לא הבנתי על מה אבל היא מוזמנת בשמחה רבה.נפש חיה.


זאת שאלה באמתפסידונית

אולי ההתמודדות מול שאלות של מוסר הוםכת להתמודדות מול צווים שנראים בינינו לא מוסריים אבל התורה מחייבת אותם?

(שזה בעצם הרבה יותר קשה ומורכב כי זה נוגד את הדחף הראשוני)

 

(ו-ואוו, פילוסופיה יהודית זה אחד החלומות שלי. או בעצם פילוסופיה בכלל. וכיף לך שלמדת את זה. מותר לשאול במסגרת מה?)

זה לא טענה שלו.על הר ה' ששמם

זה הרמב"ם אומר ש"דע מה שתשיב לאפיקורס" זה מצוות עשה

דילמת יהודה איש קריות בום טראח
"אומר אני לכם, כי אחד מכם ימסרני... אבל אוי לאיש ההוא אשר על ידו ימסר בן האדם. טוב לאיש ההוא, אם לא נולד"

הרי המציאות מחייבת הימצאות של רע וטוב. אנשים שעושים טוב ואנשים שעושים רע.
כל חברה, מכורח היותה חברה מציאותית, צריכה שיהיו בה גנבים, רמאים, אלימים ושקרנים.

וכל חברה *צריכה* שיהיה בה את האיש הרע. הוא ממלא תפקיד.

אבל גנב לא יכול לומר לשופט 'החברה צריכה מישהו שימלא תפקיד של איש רע, לא אני קבעתי את זה ולא אני אשם'.
הגנב אשם, שהוא נתן לעצמו להיות זה שממלא את התפקיד.
ההנחה היאימ''ל
שהחיים הם ברובם המוחלט טובים (ויש מקום להבחין בין טובים לנעימים ו/או שלווים) - תראי למשל כמה מבין החיים באמת יוותרו עליהם, וככאלה ניתן וראוי להעניק אותם אפילו בלי לשאול (כי זה כמובן לא אפשרי, מהרבה בחינות).
אין טעם להתחיל לשכנע שהחיים טוביםאני זה אתה

גם אם הם אכן יתגלו כלא כאלה הטענה שלך תיפול. 

ההנחה שלה שזה כפיה ולא מוסרי מוטעת מבסיסה חסרת אמונה וכו' אז לענות בהחיים יפים לא יועיל. 

 

 

וסליחה למקרה שטעיתי.

תכלס מזעזעיוני
בין הסדקים של השאלות שלך יש מלא כפירה וחוסר ערכים יהודים.


אקדמיה
זה כ"כ לא קשור*בננית*
מחילה
קשור +יוני

וסליחה שירה, פשוט לא ראיתי את זה בא ממך. 

זה לא קשור.ענבל
בס"ד

אפשר להאמין באלוקים ואפילו להביא ילדים ועדיין לתהות על ציוויו. אם כבר בעיניי זאת המעלה הכי גדולה של אמונה ובטחון- לקיים גם כשזה כ"כ מנוגד למה שנראה לנו נכון.

אני לא מסכימה עם שירה ומבחינתי זו דרך העולם והשאלה הזאת מוסיפה יותר נזק מתועלת, אבל אני בכלל לא מסכימה עם הכפירה שטענת שיש בשאלתה. מותר ליהודי לשאול, גם אם הוא מאמין.

(קשה לי להאמין ששירה לא תביא ילדים מבחירה. היא מוזמנת לתקן אותי. אם כי זה לא משנה, זאת בחירה שלה ושל בן זוגה).
כל כך מסכימה עם הפסקה הראשונה שלךפסידונית


מה שענבל אמרה וגם פשוט לא.*בננית*

ממעט ההיכרות שלי עם שירה (באמת מעט, ועדיין)

מגיבה כדי לשמור את השירשור.סתרי המדרגה
באלי להגיב על זה כשיהיה לי זמן.
זה צד של התבוננות...על הר ה' ששמם

את באמת חושבת שהיית (אם יכולת) סולחת להורים שלך אם הם היו חושבים כמוך?

החיים נפלאים ואני רוצה לתת אותם לעוד מישהו! זה הדבר הכי טוב שיש בעולם!

כך כתוב: "ויברך אותם א-להים ויאמר להם פרו ורבו וכו'". המצווה הזו היא בעצם ברכה!

ספר החינוך אומר שע"י מצווה זו מתקיימים כל מצוות שבעולם.

לגבי הצד המוסרי שבעניין. אם החיים של האדם היו מתחילים ונגמרים בעולם הזה, היית צודקת.

אבל ב"ה אנו מאמינים שהעולם הזה הוא רק מסדרון בדרך אל הטוב הנצחי שאינו נגמר שאנחנו בכלל לא יכולים להבין אותו. הנשמה היהודייה של הילד שלך רוצה לרדת לעולם כדי להתעלות ולהגיע אל הטוב הנצחי הזה.

למה את רוצה למנוע ממנו את הטוב הזה? זה לא מוסרי!

 

אשמח לתגובות.

אני כועסת על ההורים שלי שבחרו ללדת אותיכישוף כושל

בס"ד

 

(לא תמיד אבל יש ימים כאלו)

אפשר להביא לפה את זקני העדה?על הר ה' ששמם

 

 

לא יכול להגיד שיש לי אמירה ברורה בנושאנפתלי הדג
בעיקר בגלל שכל הנושא של כפייה ואתיקה הוא נושא שאני עדיין לא מרגיש מיושב בו. יש כמה נקודות שאני כן רוצה להעלות.

א. הבעיה בדיון הזה היא שהוא מנסה להכניס למדדים וכלים רציונליים משהו שהוא רצון קמאי. כמו הרצון (או החובה) לחיות, לאדם יש תשוקה להתרבות. האינסטינקטים הללו קיימים ברמה הכי בסיסית של האדם, רמה שקודמת לאנושיות ולמוסר הנגזר ממנה. באינסטינקטים האלה, של לחיות כפרט וכגזע, האדם זהה לשאר בעלי החיים. לכן, נסיון לנתח את הצורך/רצון הקמאי באמצעים מוסריים/לוגיים, שהם מאוחרים לו, הוא בעייתי בבסיסו.

ב. למרות זאת, אנחנו עושים זאת כל הזמן. אנחנו לא אונסים, לא באים על אישה בשוק וגם לא מרימים משפחה עם בת הזוג המתאימה לנו לפני שאנחנו עונים על הגדרות חברתיות ומוסריות שונות. כלומר, עצם הרצון לא ייקבע כתוצאה מדברים מאוחרים לו, אבל הוא כן ינותב, יוגבר ולפעמים גם יודחק בגלל הדברים האלה.

ג. אם כך, אנחנו חוזרים לשאלה הראשונית ממקום שונה. אנחנו כבר מבינים שבאופן בסיסי, הצורך/רצון במשפחה ובהתרבות הוא מנותק משאלות של טוב ורע או מהתחשבות כלשהי ונובע ממקור קדום (שהיחס אליו משתנה בין תפיסות עולם כנ''ל). למה אנחנו רוצים ילדים? כי כך אנחנו מתוכנתים.

ד. כדי לדבר על ההצדקות שאני באופן אישי נותן לרצון שלי צריך להכניס למערכת משהו שעד עכשיו התעלמתי ממנו – א-להים. האמונה בקב''ה משנה את חוקי המשחק בכל מה שקשור למוסר, לכפייה וליחס בין בני אנוש בכלל. נדמה לי שאחת מהנחות היסוד שבאמונה בא-ל כל יכול היא האמונה בזה שהוא רוצה שהעולם ימשיך להתקיים, אחרת הוא היה מחריב אותו. זה לא אומר שהעולם טוב או רע, זה כן אומר שהמשכיות שלו היא אינטרס א-להי במידה מסוימת. נוסיף לכאן את זה שא-להים נטע בנו את הרצון/צורך הנ''ל ונגיע לתמונה די ברורה.
מעבר לזה, אני חש שיש לי חוב לעולם ולקב''ה. אני שמח בקיום שלי ובקיום של העולם, ונראה לי שהדרך הטובה ביותר להשיב משהו מהחוב הזה היא להפוך את העולם הזה לטוב יותר מעשית, והולדת ילדים היא צעד כמעט-הכרחי בדרך הזאת, אלא אם כן אתה בן-עזאי.

ה. זה לא אומר שאני בעד שפנפנות. ודוק.

הדברים לא ברורים עד הסוף גם לי, אבל נדמה לי שיש פה כמה נקודות שכדאי לחשוב עליהן.
פלייליסט: שרף אורניםנפתלי הדג
הו תודה. ניסחת מה שהיה לי לומר כשלא רציתי להיכנס לדיון ענבל
הו. סידרת לי את הדברים בראש. תודה.פסידונית


עוד נקודה:נפתלי הדג
החשיבה האקדמית מחנכת אותנו להטיל ספק בכל דבר, לערער כל מוסכמה ולהעלות על נס כל סימן שאלה, וזאת גישה שאפשר לחיות לפיה, היא עובדת. אבל בסוף אני מאמין שאדם צריך לגשת אל המציאות עם גרעין של אמון בעולם שהוא בוחר לא להציב עליו סימני שאלה כל הזמן. יש דברים שרצוי שיהיו פשוטים, ויש שאלות שאני ממש לא חושב שאסור לשאול או שמי שהן מפריעות לו צריך להדחיק אותן, אבל לא בהכרח צריך להעלות אותן על נס.
^^^ עם זה אני מסכימה..ענבל
בס"ד

עם יוני לא הסכמתי כי הטון שלו היה נשמע שונה
שאלה מעניינתקוד אבל פתוח
א. בתור אדם מאמין אני חושב שהתורה זה שיא המוסר
1. מוסר אנושי הוא סובייקטיבי (ע"ע נאציזם)
2. זה אלוקי ולכן יותר טוב מכל מחשבה אנושית
3. גם אם יגידו שחלק גדול מהתורה, נפסק מבני אדם. יש בתורה עניין של ס"ד, ויש רבנים גדולים שספריהם לא פורסמו כי כנראה כך הקבה רצה.
אבל זה שהתורה אומרת לנו להוליד ילדים, וזה שזה מוסרי לא אומר שאנחנו לא צריכים לנסות להבין למה.
ב. החיים יפים ואנשים רוצים לחיות, עובדה רוב מוחלט של האנשים לא מתאבדים. וגם אם יש רגעים קשים זה לא מעיד על כל החיים. ולכן כשמביאים ילד לעולם עושים לו טוב.
ג. לגבי כפייה:
1. אני חושב שבכל בחירה יש טוב ורע, ואדם חסר דעת לא יכול לבחור מתוך כך לגיטימי לחלוטין לתת למישהו אחר את הכח לבחור בשבילו, גם אם זה אומר שהחלטות יהיו גם רעות בהכרח (כי בכל בחירה שוללים את כל שאר האופציות)
2. אני לא חושב שיש כפייה בהבאת ילד לעולם, יש מציאות שבה הילד מקבל מההורים שלו, ובעד זה הוא מקשיב להם. אין פה איזה שהיא כפייה כי אם הילד רוצה הוא יכול לעזוב את הבית (זה לא שהוא ימות אם הוא יבחר ללכת לאומנה, אבל החיים שלו יהיו הרבה פחות טובים).
נממפיתה פיתה

תחשבי על זה שילדים אחרים יוולדו, ואם לא יהיו ילדים שלך להמתיק להם את העולם זה יהיה לא מוסרי כלפיהם

תמיד התשובות שלך אחרות ומופלאות*בננית*

אין כמוך

הרבה ממה שרציתי לומר נאמר כברבלה לטקס

אוסיף נקודה אחת.

 

ההתייחסות לחיים כשהייה רק בעולם החומר, היא התייחסות שאינה עושה צדק עם המציאות.

להביא ילד לעולם זה לפתוח בפניו צוהר לעולם הנצח. אמנם נשמתו תהא כלואה בגוף קודם לכן, שבעים-שמונים שנה,

אולם בקיצם יהיו לה חיים.

אני משערת, שאדם גוי או אפילו חילוני, יכול להיוותר מעט חסר אונים למול השאלה הזו.

אולם כיהודים שומרי תורה ומצוות, אפשר להניח שהמטרה העיקרית שלנו בהבאת ילדים לעולם, היא החינוך, היא המתנה שאנחנו מעניקים לילד בעודנו מלמדים אותו ומציידים אותו בכלים הנכונים היאך יוכל לרכוש לעצמו עולם של נצח בשהותו כאן.

אז שהותו כאן לא תהא שמחה או נטולת דאגות, לחיות זה לא פשוט. אבל היא תהא שווה את המחיר.

 

תודה על זה.*בננית*אחרונה

(ונראה לי זו התשובה היחידה שנותרת איתנה מול שאלת המשמעות והטעם שבקיום)

פורום ישל"צהאר"י פוטר

אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול

מי כאן וכמה אתם ותיקים?זיויק
כאן מאז אלף תשעמאות ו-2013שיח סוד
אשכרה.
פשייזיויקאחרונה
בדיקהטיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ח בחשוון תשפ"ו 19:50

הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים

 

דוגמאות בשיעור: 
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים? 
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר? 
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי? 
ועוד...

נושאים בשיעור: 
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.

 

לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:

ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים

 

לצפיה ביוטיוב:

לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב

 

הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי

נושאים בשיעור: 
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור

 

לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:

ריבית ברכישה בתשלום דחוי

 

לצפיה ביוטיוב:

לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב

 

בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת

וכן ב הלכות ברכות 

בהצלחה בלימוד

 

~~ ( זה יותר יפה מהנקודות שאנשים שמים כאן)מחכה לחורף
למישהו יש קישור לדרייב לסרט למלא את החלל?


חורף בריא לכולם

היי, יש למישהו את כל סרטי משחקי הרעב בדרייב?אקרומנטלי
כבר לא כל כך פעילrakonto
הא?
בואנה מה נהיה פה כל היום מבקשים סרטיםשִׁירָה

 לכו לחפש במקומות אחרים או שאל תחפשו בכלל

מההוולטרוןאחרונה
קפוץ לי

אולי יעניין אותך