מצטער שזה נכתב קצת בשפה מסורבלת.
בס"ד "בשבח הציבור הדתי לאומי הקדוש"
מה כוונת המאמר הזה ? כוונתו לברר בצורה חד משמעית שאינה משתמעת לשני פנים שחלק מסוים בציבור הדתי לאומי הצועד באמת בדרך של הציבור הדת"ל בכך שהוא שולח את בניו להכנה תורנית בישיבות גבוהות ובישיבות ההסדר, - מצבו מעולה מבחינה איכותית וכמותית, ואשרינו שזכינו לעשות רצון בוראנו
- תחילה צריך לברר הנחה פשוטה שעומדת בבסיס הדברים שנכתוב בהמשך – שתמיד היו "אנשי תורה" שעיקר עיסקם בתורה והיו "אנשי מעשה" שעיקר עסקם בחומריות אך מתוך ירא"ש וחיבור לתורה, רק שבגלות אנשי המעשה היו מצב דיעבדי כי החומריות לא שווה כלום לכשעצמה (כמו שנאמר בגמ' "אין לו להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה בלבד"), אבל כשעלינו לא"י והתחיל בנין לאומיות ישראל, אנשי המעשה שהעיסוק העיקרי שלהם הוא בעינינים החומריים של עמ"י = בצבא ובכלכלה של מדינת ישראל מתוך חיבור לקודש, הוא מצב לכתחילאי אצל רוב האנשים והוא הוא עבודת השם שלהם!, אך כמובן צריך גם אנשי תורה שיעסקו רוב זמנם בתורה הקדושה, וכיום לא צריך להתעקש על הנכונות של החידוש הזה, כי גם בשלושת הזרמים של הציבור החרדי רובם יוצאים לעבודה ואינם עוסקים רוב זמנם בתורה!, רק ההבדל שלדידם היציאה לעבודה היא מצב דיעבדי, ואין בה שום ערך. (אך לא נתבלבל עדיין כמות אנשי התורה בציבור החרדי שרובו ככולו במצב "תורני" הינה גדולה מאוד לעומת הציבור הדת"ל שרק שליש ממנו במצב "תורני" כמו שיתברר בסמוך).
- כל שנותר לנו הוא לברר איך בפועל המצב בציבור הדת"ל מבחינה דתית, ראשית נקדים שיש שלשה סוגים של שמירת הדת בציבור הדתי לאומי, יש סוג שהוא מבורר ביראת שמיים שמתבטא בכך שהוא שומר על ההלכה קלה כבחמורה בכל המצבים, ונהוג לכנות סוג זה "תורני", ויש סוג נוסף שיש לו "רצונות טובים" להתנהל ע"פ ההלכה ללא פשרות והוא רוצה להיות מחובר לרוח התורה אך בגלל שהוא לא מבורר ביראת השמיים, בפועל = במעשים עצמם כאשר אין לו סביבה תורנית תומכת ובדברים שקשים לו, אזי הוא מפשל מבחינה הלכתית ומצב זה ממשיך לילדיו, ויש עוד סוג שגם רצונות טובים להתנהל ע"פ ההלכה ללא פשרות אין לו, ובאופן מוצהר אומר שהוא "דתי לייט" שמפשל בשמירת ההלכה, וחובה לדעת- ששני הסוגים החלשים מבחינה דתית מה שנקרא "בעלי הרצונות הטובים" ו"הלייטים המוצהרים", - אינם תוצאה של הדרך הדתית לאומית חס ושלום, אלא בדיוק להיפך לולא הדרך הדתית לאומית המלאה באור אותו חלק גדול לא היה בוחר להיות דתי בכלל!, וזה שעד היום אנשים תורניים מכילים אותם כחלק מהציבור שלנו דרך תנועת בני עקיבא וענפיה ומעצם הדרך הדתית לאומית העמוקה שמציעים להם להשתייך אליה - דבר זה הינו הצלה ענקית של עם ישראל!, (כמובן ברור שאומרים להם שהדרך הנצרכת היא מחויבות להלכה ללא פשרות ושליחת הילדים לבינין ירא"ש וחיבור לתורה בישיבות ההסדר, אבל בפועל רובם אינם מתחנכים בישיבות ההסדר וללא שום הכנה תורנית צועדים לעבר הבוץ החילוני שנמצא בצבא, באקדמיה ובעבודה, ולכן הם ממשיכים את החולשה הדתית של אבותיהם וחלקם חוזרים בשאלה השם יצילם), וכדברינו כתב גם הרב שמואל אליהו שליט"א בספרו טוב להודות (עמוד 379) שתפיסת הציבור שלנו כפשרן טעות גדולה היא משום "שהסיבה שיש הרבה דתיים לאומיים שעדיין אינם מדקדקים בכל פרטי המצוות אינה השתייכותם לציבור זה, אלא הדרך הדתית לאומית קרבה הרבה אנשים שבלעדיה לא ברור היכן היו היום" (ולא שייך לומר שלולא הדרך הדתית לאומית הם היו הולכים לציבור החרדי כי מי שיודע מה היה הלך הרוח בתקופת קום המדינה ושלאחריה, וכמה שזה השפיע על כל תושבי הארץ כולם!, ומה היה המצב במשפחות העולים, וכן שהציבור החרדי בכלל לא שלח שליחים לכולם כי אם לחלקם וששליחותם היתה ללא הצלחה משמעותית בגלל הנתונים דלעיל - יודע ומבין כביעא בכותחא שכל אלו לולא הדרך הדתית הלאומית המלאה באור ששילבה תורה עם עבודה יהדות עם ציונות היו עוזבם את הדת לגמרי ובמקרה הטוב היו מסורתיים!).
- ועכשיו לנתונים עצמם לגבי המצב הדתי בציבור הדתי לאומי: נחל מבחינה איכותית – בישיבות הגבוהות מכל 33 בתי המדרש שלהם תלמידיהם יוצאים מבוררים בירא"ש למצב המכונה "תורני", בישיבות ההסדר שזכיתי להכיר את כולם אחת לאחת, המצב הוא שרובם כ – 55 מתוך 75 ישיבות ההסדר תלמידיהם יוצאים מבוררים בירא"ש בכך שהם מחויבים להלכה קלה כבחמורה למצב המכונה "תורני" (אין כוונתי על חומרות, כי אם על הדברים המחויבים מעיקר הדין בין שהם חמורים כשמירת נגיעה ובין שהם קלים כשלוש תפילות במנין), ולגבי שאר ישיבות ההסדר מדובר ברובם בישיבות שנשלחו לחזק ציבור חלש ועל אף שמדובר ב כ- 20 ישיבות, מספר הבחורים בכל ישיבה ביחס לשאר הישיבות הינו קטן, ועוד שגם בישיבות האלו חלק מהתלמידים כן יוצאים תורניים וכוונתינו היתה שרוב ככל תלמידיהם אינם במצב "תורני" אבל חלק מתלמידיהם כן (ובפרטות יותר - יש מהישיבות הללו שהבחורים התורניים לעומת הבחורים שהם מהסוג של בעלי הרצונות הטובים נחלקים כחצי חצי בערך, ויש מהישיבות הללו שרוב התלמידים הנם מהסוג של בעלי הרצונות הטובים וחלק קטן הינם תורניים), לגבי הבנות יש להבהיר הלכה פשוטה שנפסקה במשנ"ב שאין חיוב שהבגד יכסה את מה שנקרא בימינו "שוק" (כי דברי חז"ל "שוק באישה ערווה" כוונתם היא על מה שנקרא בימינו "ירך") וכן אין חיוב ללבוש גרביים על "השוק" של ימינו, ולכן בנות ישראל המקפידות שלא יראה שום חלק מהירך ולו הקטן ביותר, ואף שאינם לובשות גרביים - הינם מתנהגות לפי דרישת ההלכה מעיקר הדין! וכמובן שהמחמירה ללבוש חצאית ארוכה יבואו עליה כל הברכות שבעולם (ראו תשובת מרן הרב דוב ליאור ומרן הרב יעקב אריאל באתר ישיבה שלבישת גרביים וחצאית ארוכה הינה חומרה ומעיקר הדין אין צורך אולם המחמירה תבוא עליה ברכה, וכיום כמדומה שבעיקר בוגרי הישיבות הגבוהות מחמירים שנשותיהם ובנותיהם הגדולות ילכו עם חצאית ארוכה), ומבחינה כמותית – כמות הבחורים בישיבות מנתוני משרד החינוך לשנת תשע"ז הם: בישיבות הגבוהות וההסדר של הציבור הדתי לאומי ישנם כ- 13.000 בחורים ! לעומת הציבור החרדי על שלושת זרמיו שישיבותיו מונות כ - 33.000 בחורים שמתחלקים בערך שווה בשווה בין שלושת זרמיו הוי אומר שכל זרם בפע"צ כגון כל הליטאים הינם מונים כ – 11.000 תלמידים בלבד !, ויש לדעת שהחלק התורני בציבור הדתי לאומי הינו רק שליש מהציבור הדת"ל וכאשר מוסיפים את שני הסוגים החלשים - בעלי "הרצונות הטובים" "והלייטים המוצהרים" שכל אחד מונה בערך כשליש מהציבור הדת"ל עולה סך כל השלישים לפי נתוני הלמ"ס - בין 10 ל11 אחוז מהחברה היהודית במדינת ישראל כולה ! (ולפי מחקר אחר הציבור הדתי לאומי על כל חלקיו מונה כמליון נפשות!), לעומת הציבור החרדי על שלושת זרמיו יחד המונה בין 9 ל10 אחוז, וכמה מפעימים הנתונים האלו בכך שרק החלק התורני שמתחנך בישיבות הגבוהות ובישיבות ההסדר בציבור הדתי לאומי הינו גדול מכל זרם בפע"צ בציבור החרדי!, וכאשר מתאחדים כל חלקי הציבור הדתי לאומי כוחנו ענק !, אומנם אע"פ שחלק קטן מתלמידי ישיבות ההסדר של הדת"ל (שאותו חלק ברובו הינו המעט שכן הגיע לישיבות ההסדר מבתים מהסוג של "הרצונות הטובים" ואינו מהבתים "תורניים") אינו מבורר ביראת שמיים היטב ובכך מביא על עצמם סיכויים גדולים לפשרנות בהלכה, יש לקזזו עם המצב שנמצא גם בחלק מבוגרי הישיבות החרדיות שיראת השמיים לא מבוררת אצלם ופשרנות בהלכה מנת חלקם, אפ"י שבישיבתם לא עשו צבא ועסקו רק בתורה ואפ"י שהם באו ממשפחות של יראי שמיים השומרים על קלה כבחמורה!, ואין מדובר רק על אלא שעזבו בגלוי את הישיבה והלכו לשוטט ברחוב או הלכו לצבא אלא גם על בחורים שהמשיכו להיות רשומים בישיבות אבל בפועל רוב הזמן לא למדו, ואפשר לראות בחורים שכאלו ברחובות ירושליים (ומנסתם בעוד ערים) מעשנים סגריות, צופים במשחקי כדורגל ומתרועעים עם בחורים גרועים, וגם אחרי שהתחתנו ונשארו בחברה החרדית חלק מהם מפשל בהלכה ולא שומר על קלה כבחמורה (ראה לדוגמה ראיון עם איציק דדיה בערוץ 7 שאומר שיש הרבה שאע"פ שהם רשומים בישיבה לא באמת לומדים כמו שצריך, וראה ראיון עם הרב גרוסמן בקרוב אלך פרשת במדבר שבחורים ממשפחות טובות מבני ברק ועוד נמצאים בכיכר החתולות, וראה דברי הרב אמסלם בערוץ 7 על הנסיון להסתיר את כמות הנשירה הגדולה בציבור החרדי על כל זרמיו, כשהדברים נעשים בפרהסיה אין בהם משום לשון הרע). עד כאן בסייעתא דשמייא ש'ו'ש'ר'ש







