- צריך לדעת שיש הרבה גדולים בציבור החרדי שמכירים בקדושת גדולי הצבור הדת"ל משום שהכירו את חלקם - לכן מניתי פה כמה וכמה גדולים שמתו זצוק"ל וכאלו שעודם בחיים שליט"א ואשמח לדעת האם יש משהוא שהוא מוכן לקחת על עצמו לפנות אל אלו שעודם בחיים ולתעד (בווידאו או בהקלטה או בכתב) את הכרתם בקדושת גדולי הציבור הדת"ל ואת יחסם המכבד לציבור הדת"ל התורני כדרך הנובעת מהתורה הקדושה הגם שיחסם למדינה ולצבא שונה הוא!
אצל גדולי הציבור הספרדי מיותר להזכיר את עוצמת הביטול הנפשי שהיה לרב עוזיאל ולרב ניסים ועוד רבנים לרב קוק כמו שעולה מספריהם והגדילו הרב עוזיאל והרב ניסים שסברו כהשקפתו הקדושה כמפורש בכתביהם ולא העריכוהו גרידא (וכן רבי כלפון הכהן הג'רבאי ורבי יוסף משאש המרוקאי ועוד רבנים היו בעלי השקפה דתית לאומית הרואה במדינת ישראל ראשית צמחית גאולתינו כמפורש בכתביהם), יש גם מכתב שהרב נריה פירסם צילום שלו שהסבא קדישא מאלפנדרי כתב שבחים מופלגים לרב קוק, וגם אצל גדולי הציבור הספרדי בזמנינו נקל למצוא יחס מכובד לציבור הדת"ל (ואפשר לומר שאט אט משתרשת בציבורם יחס מכובד לציבור הדת"ל התורני בוודאי ובוודאי אצל תלמידי הגאון הגדול הרב מזוז שליט"א שבריש גלי בתנועת יחד הכריז על קדושתה של הדרך הדת"ל ושל ממשיכה היראי שמיים אף שהוא לא מסכים איתה כמש"כ בשו"ת מקור נאמן)
נחל בדבריו של הגאון המופלא הרב עובדיה זצוק"ל שהיה מוגדר כגדול הדור והכיר בעצמו חלק מגדולי הציונות הדתית הקדושה כהרב הרצוג והרב ציץ אליעזר והרב עוזיאל והרב ניסים והרב אונטרמן והרב גורן והרב חיים דוד הלוי וריב אברום והרב מרדכי אליהו הרב יוסף משאש ועוד שכל הנ"ל כתבו במפורש בריש גלי את דעתם כהשקפת הציונות הדתית הרואה במדינה ראשית צמיחת גאולתנו והמשיכו שנים שנים לחגוג את יום העצמאות ולהשתתף בעצרות הציונות הדתית – וכך כתב בשו"ת יביע אומר לגבי אמירת הלל ביום העצמאות :"אף שגדולי עולם ראו ביום זה התחלת הגאולה" ממשיך וכותב שדעתו אינה כדעתם, מ"מ חזינן שכינה את גדולי הציונות הדתית כ"גדולי עולם", ועוד אמר בווידאו שהראוני על הרב קוק שהוא היה "מלאך השם צבאות" והוסיף בשבחו שם, ובווידאו אחר שהראינו מדבר גדולות גדולות על הרב הרצוג, ולכן כל הצועדים בדרכו איסור חמור להם לזלזל ח"ו בדרך הדת"ל הקדושה ובממשיכה התורניים שדרכם דרך תורה היא.
דברי הגאון הגדול הרב מזוז שליט"א – בשו"ת מקור נאמן כתב על הרב קוק :"שהוא צדיק גדול ועשו לו מה שעשו לרמב"ם ולרמח"ל ואט אט ישובו ויכירו כולם בגדלותו" וכן מתנועת יחד עלה שיחסו לציונות הדתית וממשיכה התורניים כדרך תורה וכעובדי השם ויש ללכת אליו בראשונה לקבל ממנו מכתב המתיחס לדת"ל התורניים כקדושים
הגאון הגדול הרב אליהו בקשי דורון שליט"א בוגר ישיבה תיכונית ישיבת הדרום שבשו"ת שלו בנין אב כינה כמה וכמה פעמים את הרב קוק - "מרן" ואני חושב שראוי ללכת אליו על מנת לקבל ממנו מכתב מפורש שיש להתיחס לדרך הדת"ל ולמשיכה התורניים כקדושים
ויש לבדוק האם יש עוד מגדולי הציבור הספרדי הזקנים או הצעירים שגם אומרים יחס שכזה - אני ממליץ לבקש מכתב גם מהגאון הגדול הרב עמאר שליט"א שהכיר גדולי עולם בעלי השקפה דתית לאומית ויש לו יחס מכבד לציבור הדתי לאומי כדרך הנובעת מהתורה וכן תמך ברב מזוז כשהקים את מפלגת יחד
- אצל גדולי אשכנז בנוסף לרב חרל"פ והציץ אליעזר ועוד שהיו מוכרים כצדיקים וגאונים אצל הציבור החרדי (ויש הסכמות שכתבו גדולי ירושליים לרב חרל"פ בהקדמת הספר תיקון חצות שערך מכתבי רבו וכן יש הסכמות בהקדמתו לבית זבול וכן יש הסכמות לציץ אליעזר) עוד לפני שקיבלו עליהם את השקפת הציבור הדת"ל הקדוש, ישנם כרוזים מהגרא"ז מלצר והגר"מ עפשטיין על דבר קדושת הרב קוק אע"פ שלא מצינו שסברו כהשקפתו, וכמובן פשוט יחס חתנו האדר"ת אליו, וכן של "הדבר אברהם" שלמד איתו בוולאזין שכתב במכתב לרצי"ה שנשתמר עד היום ששמע בעצמו שהנצי"ב אמר שכדאית היתה כל וולאזין רק בשביל הרב קוק, וכן יש ספר המאגד מכתבי רבנים אל הרב קוק ושם רואים את עוצמת התוארים כפאר הדור נזר הזמן וכדו' שכינוהו גדולי דורו גם מגדולי החסידות, אולם אצל גדולי הציבור הליטאי והחסידי בזמנינו קשה למצוא בריש גלי יחס קדוש לדרך הדת"ל וממשיכה התורניים אבל את מה שכן נאמר נציג בס"ד
נחל בדברי החזו"א שאפשר לומר שהוא אבי הציבור החרדי בארץ ישראל שפנה לרב קוק בתואר "הוד כבוד מרן" מובא צילום של המכתב במאמר של הרב מזוז באור תורה וכל הנסיונות לומר שחזר בו מכח דברים שנכתבו בספרי הנהגות וזכרונות מהחזו"א כגון "מעשה איש" ועוד שציינו יחס לא ראוי כלפי הרב קוק נדחים לפי דברי הגאון המופלא הסטייפלר זצוק"ל שהוגדר כגדול הדור שכתב בקרנא שאיגרתא שאין לסמוך על שום דבר שאומרים בשם החזו"א כי הדבריים מעוותים מאמיתותם רק מה שכתב במפורש וכך גם לעינינו אין לקבל דברי הבלע שנכתבו במקצת מספרי ההנהגות והזכרונות בשם החזו"א כ"א את המכתב הכתוב שבו מכנה את הרב קוק בתואר מופלא שכינה בזה רק את ריב חיים עוזר כמדומני "הוד כבוד מרן" (בשדה הראי"ה בפרק על החזו"א והרב קוק) וחל איסור חמור לזלזל בדרכו הקדושה שנובעת מהתורה ובממשיכה התורניים אע"פ שחולקים על דרכה
לגבי הגאון המופלא הרב שלמה זלמן אוירבך זצוק"ל שהוגדר כגדול הדור ישנה עדות של רב מסוים צריך להזכר בשמו שסתם "מרן" של הרב אוירבך הכוונה היתה לרב קוק, ואולי בכתביו על שביעית מכנה את הרב קוק כ"מרן" בגלל ספרו שבת הארץ, וכן מומלץ ללכת לתלמידיו הגדולים כהגאון הגדול הרב נבנצאל שליט"א וכן אולי לגאון הגדול הרב שמואל אוירבך שליט"א !? ביחוד שהוא הכיר גם את הרב חרל"פ ודיבר בקדושתו בספר שירת הי"ם ואולי עדיף לא ללכת אליו כי הוא קצת קיצוני,,
לגבי הגאון המופלא הרב אלישיב זצוק"ל שהוגדר כגדול הדור יש להזכיר שמי שערך את חופתו היה הרב קוק הקדוש בכבודו ובעצמו ! ולולא שהכיר והעריך את צדיקותו לא היה מאפשר לזה לקרות
ויש להוסיף וללכת לגדולים בציבור האשכנזי שמכירים בקדושת הדרך הדת"ל וממשיכה – הראשון מחכמי האשכנזים שצריך לילך אליו הינו הגאון הגדול הרב שמחה הכהן קוק רבה של רחובות (שכמדומני בעצמו סובר כהשקפה הדת"ל הקדושה, אך הוא מוערך בציבור האשכנזי והרב אלישיב ביקש ממנו שיהיה רב החורבה וישמור שלא יחללוה) ולבקש ממנו את המכתב הנ"ל, וכן ללכת לרב שריה דבלצקי שכינה בתוארים מופלגים בהקדמת ספרו פתח ענייים החדש על סידור הרש"ש על הרב חרל"פ כשהביא תשובתו על דברי הלש"ם לגבי תורת הרמח"ל ויש לבקש ממנו מכתב הנ"ל, וכן ללכת לרב גנס רבה של מטרסדוף שהובא בשמו בספר שירת הים שהכיר בקדושת הרב חרל"פ וגם ממנו יש לבקש את המכתב הנ"ל, וכן ללכת לרב ברוך מרדכי אזרחי שיש עדות שלו בהקלטה שהשמיעוני ושם מספר על גדולת ריב אברום כהעילוי של חברון, וכן ללכת לרב שלמה דיכובסקי חבה"ד הגדול לשעבר שכנראה הכיר מגדולי הציבור הדת"ל ויתן מכתב ליחס מכובד כדרך הנובעת מהתורה, ועוד בס"ד

