"עריבות"
למדנו פעמים רבות ש"כל ישראל ערבים זה לזה", מה זה אומר?
עקרונית, זה אומר שאכפת לי מהאחר/ת והייתי שמח לעזור אם הייתי יכול. לכן, דין זה ממשיך למצוות ונראה זאת כעת.
לעתים, אם אני כבר יצאתי ידי חובה אני עדיין יכול להוציא את השני ידי חובה (אם אני באותה רמת חיוב או יותר) על אף שכבר יצאתי ידי חובה. הבסיס להוצאה ידי חובה כאן היא מצד ה"עריבות" שאני רוצה לעזור לאחר לקיים את המצווה ובגלל שאני ערב לו אז אני שייך במצווה גם ויכול להוציא ידי חובה למרות שכבר קיימתי את המצווה.
אנו רואים את זה בקריאת פרשת זכור לנשים לדוגמא, תקיעת שופר אחרי מוסף למי שפספס וכד'.
מקומות שנחלקו בהם אם שייך:
1. לברך כדי להוציא מישהו שלא יודע לברך והוא יענה אמן. (אם אינני טועה, דין זה שייך בברכת המצוות)
2. הבדלה לאישה על ידי גבר, המקובלים התנגדו מאוד לכך שאישה תבדיל (לא מבין בקבלה כדי להסביר מדוע), לכן הם אמרו שאישה תצא ידי חובה על ידי גבר. אך במצב בו הגבר כבר הבדיל, נחלקו הפוסקים האם ראוי שתבדיל לעצמה או שגבר יוציא אותה ידי חובה על אף שהוא הבדיל. (ממה שאני מכיר, הפסיקה של המקובלים היא שגבר יוציא אותה ידי חובה והפסיקה האשכנזית היא שתבדיל לעצמה)


