לא יודע כמה זה קשור לפורום,לך דומיה תהילה

אבל חברותא.

 

איכשהו קרה לי כמה פעמים שאני מגלה שלחברותות הצעירים שלי יש קשיים בקריאה. לא במובן של הבנת הנקרא או הבנת משפטים מוסגרים ארוכים אצל הרב קוק, אלא ממש דברים אלמנטריים: התעלמות מניקוד, פיסוק, ניתוק מילים מההקשר, הפסקות באמצע משפט, גמגום, כל זה ברמה שהוא צריך לחזור כמה וכמה פעמים על אותו משפט או מילה. לא רוצה להשתמש במונחים מקצועיים, אבל זה מרגיש מאוד דיסלקטיבי.

 

להיפטר מהחברותא אני לא רוצה, כי אני זוכר שלי חברותא בוגר מאוד עזר להשתלב בישיבה, ואני חושב שזה הוגן להחזיר טובה שקיבלתי לדור הבא. וחוץ מזה, זו חברותא בשבילו, לא בשבילי... לתקן אותו בקריאה אני לא רוצה, כי זה יצא שאני אתקן אותו כל מילה שלישית (וגם כי זה המצב, ותיקון לא ישפר אותו). לקרוא בעצמי אני לא רוצה, כי אם אני אקרא הוא יחלום או לא יהיה מרוכז או לא מעורב מספיק בלימוד ואז כל חברותא נצטרך לעשות מחדש חזרה על הפעם הקודמת. ובינתיים זה באמת מה שאנחנו עושים, חוזרים על אותו רעיון הרבה פעמים עד שהוא נקלט...

 

כל זה נורא מתיש כי רוב הפעמים הלימוד שמוגדר לחצי שעה מתארך לשעה, וגם אז אנחנו לא מספיקים הכל.

 

[בשביל ההרחבה, ככה אני לומד עם הצעירים: בדרך כלל אנחנו לומדים ספרים שכבר למדתי. אני נותן להם לקרוא קטע מוגדר, שואל מה הבינו, דנים ביחד ומחדדים נקודות, אז אני קורא מחדש את הקטע בחלקים, מסביר כל אחד בנפרד, מוציאים את העיקרון הכללי, מרחיבים ממקורות אחרים אם צריך, שוב דנים ומחדדים, מסכמים ונפרדים לשלום].

 

אם אפשר בבקשה שזה לא יעלה למומלצים בפורומים...

תגובה לא קשורהפה לקצת
איזה כייף לכם שיש לכם חברותות! באלי גם. נשמע ממש טוב

ולעניין, יש הרבה מאוד אנשים כאלה.
ולא נראה לי שלך יש מה לעשות חוץ מלסחוב ככה
בגיל כזה מאוד קשה לשנות, וספק רב אם הבחור ירצה להתאמץ לשנות משהו.
המקסימום שאתה יכול זה לקרוא נכון וטוב לידו ואולי משהו יקלט אצלו.

וכל הכבוד לך שממשיך בכל זאת!
ורק בשביל לעזור לבחורים להשתלב בישיבה. זכות גדולה
איתגרת אותירק אמונה

יש לי אחות בת 25 כזו

אפשר להוסיף פרטים?(מה הבעיה נגיד ללמוד קצת .יש חומר שחייב להספיק וכו'

מה מצב הבחור מבחינה רגשית(ביטחון עצמי ועוד)שכלית איך הוא בלי הקריאה ועוד

ותכוון אותי איזה תגובה אתה מחפש

ובלי קשר וואו אשריכם תלמידי חכמים(מזדהה עם פה לקצת)

סוג הקשיים שאתה מתאר יכול לנבוע מכמה סיבות שונותשוגי

יכול להיות שלבחור יש קשיי קשב וריכוז ואז הוא לא שם לב לדברים הקטנים הללו,

יכול להיות מבעיית ראייה למשל מיקוד,

יכול להיות חוסר עניין/ רצון/ מוטיבציה, 

יכול לנבוע מלחץ ממך או בושה/ חוסר נוחות בסיטואציה שלא נוח לו לקרוא בקול, לי למשל מאוד לא נוח להקריא בקול טקסט באנגלית,

יכול לנבוע מקושי בקריאה ואז חוץ מדיסלקציה יש עוד הרבה קשיים, דיסלקציה זה הקשה ביותר ולפי התיאור פחות נשמע, כדי שאדם דיסלקטי יצליח לקרוא כפי שתיארתי חייב שהיה שנים אצל מורה מתקנת וכדו'

יכול לנבוע מקושי בהבנה/ אוצר מילים דל למשל מחוסר קריאה או מחשיפה לסביבה המדברת בשפה נמוכה או לא תורנית

 

בקיצור, אל תמהר להחליט ממה זה נובע,

עיצה מעשית-

תשאל אותו אם נוח לו להקריא בקול, אם הוא אומר שלא- תזרום אותו ותבוא לקראתו, אתה יכול להקריא ולהסביר ואז לבקש ממנו לסכם/ להסביר לך.

אם נוח לו להקריא בקול- תבקש ממנו להיות מרוכז, תתחילו את הלימוד בכוס קפה חם, תנסה להוריד דיסטנס, להתעניין בו ולגרום לו להרגיש נוח מבחינת מיקום הלימוד/ סוג הספר/ תאורה וכדו', תנסה לתת לו להקריא קטעים קצרים יותר,

מעבר לזה- תנסה שהלימוד יהיה יותר פעיל ומרכז אתם יכולים לצייר/ לסכם/ להדגיש במרקר/ לכתוב נקודות/ סכמות... 

 

שיהיה בהצלחה

ואגב, איך הבחור מעבר ללימוד יחד? ביישן? דומיננטי? מפחד לשגות? קליל? קשה הבנה מילולית? אוהב לקרוא? איך הוא סתם כך עם חברים?

אולי תתנסה ללמוד איתו בדרך אחרת /משהו אחר ....אבני חן

תשאל אותו האם מה שאתם לומדים מעניין אות / הוא מתחבר /מעוניין? או שלא ממש ומעדיף משהו אחר ?

 אולי תשאל אותו איזה נושאים חביבים עליו /מענינים אותו /יתר קל וכייף לילמוד אותם?

אולי אפשר ללמוד בדרך חוויתי יותר. משחק /או טרוויה של שאלות בנושא מסוים ?

(משחק : סולמות ונחשים עם כרטיסי שאלות, טריווה ,משהו יותר חוויתי כזה )

 

 

שהיה בהצלחה  

תודה לעונים.לך דומיה תהילה
הוא בעל ביטחון, לא מופנם, חברותי, אנחנו פתוחים ויש לו מוטיבציה בלימוד (הוא היה שותף בבחירת הספר). הקריאה היא הבעיה היחידה. הטקסטים שאנחנו קוראים לא ארוכים (בדרך כלל שמונה שורות, פלוס מינוס, פחות מזה כבר אי אפשר להבין את התוכן). אין לחץ של זמן, אבל...

אני מתחיל לחשוב שאין באמת מה לעשות, ונצטרך להמשיך כרגיל. יכול להיות שזה לא אמור להיפתר במשמרת שלי.

כמובן שלא התיימרתי לקבוע אבחנה מקצועית, רק לסבר את האוזן.
יכול להיות שיש לו אימפולסיביות או קשיי קשב וריכוז?שוגי


כן, קשיי קשב וריכוז.לך דומיה תהילה
אם כך אז הכל מובן. שים לב שזו הייתה האבחנה הראשונה שהצעתי.שוגי

אתה רוצה שאפרט לך קצת על ההפרעה ואיך זה קשור לקושי שתיארת?

אני מתענינת גםרק אמונה


כן, אני אשמח. לך דומיה תהילה
ביקשתם- קיבלתם...שוגי

קשב זה היכולת להתרכז באופן מתמשך בגירוי או בפעילות מסויימת.

קושי בקשב מוגדר כקושי להתרכז על אך שיש מוטיבציה לכך. לא מדובר בחסך בקשב, אלא באי רציפות קשב לאורך זמן.

בנ"א זקוקים לרמות ריכוז שונות בחיי היומיום שלהם, כל מטלה או פעילות דורשת רמות שונות של ריכוז וקשב, מוח ממוצע משנה את רמות הקשב והריכוז שלו בתדירות גבוהה. עבור פעולה שדורשת יותר ריכוז חלקים במוח נכנסים ליתר פעילות. א"א להיות כל הזמן ברמת פעילות גבוהה.

אנשים המתמודדים עם הפרעות קשב אינם מצליחים לגייס את רמת הקשב הנדרשת לפעולה שהם מבצעים. כשהם נדרשים להתרכז חלקים במוח שלהם נכנסים למצב של תת פעילות במקום יתר פעילות ואז הם עלולים מצד אחד להתנתק ולרחף ומצד שני להיות תנועתיים ומילוליים וזאת במטרה לגייס את הקשב הנדרש מהם.

המאמץ שאדם שמתפקד בעזרת גלי מוח נמוכים משקיע בלמידה, גבוה פי כמה מאדם אחר שעובד על גלי מוח גבוהים בעת הלמידה.

קריאה דורשת תשומת לב מירבית, יש משמעות לכל הבדל קטן של ניקוד ואות, נדרש ריכוז רב, שימת לב למשמעות המילולית ולצורת הקריאה, ולכן היא נפגעת אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז. מה עוד שפעמים רבות מופיעה הפרעת הקשב יחד עם לקות למידה כמו לקות קריאה/ כתיבה/ חשבון ואז הם נפגעים פעמיים ביכולת הלמידה שלהם.

 

מצרפת לך הגדרה של הלקות:

הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות ADHD מאופיינת בקשיים, המפריעים להתנהגות יעילה ומכוונת למטרה, במיוחד אימפולסיביות, פעילות מוטורית עודפת וקשיים בשמירה על הקשב. ילדים הסובלים מההפרעה מראים פעילות חריגה ומוגזמת של שרירים, דברנות יתר, חוסר משמעת, קשיי התארגנות, אי היענות להוראות ודרישות, ודעתם מוסחת בקלות. ניכר קושי בויסות ובשליטה על הדחפים וקושי בסינון גירויים. מתעוררות בעיות רגשיות עקב רגישות למגע, הילד מעורר כעס וחוסר אונים בקרב ההורים והמורים ובקרב חבריו ומתפתח אצלו בעקבות כך דימוי עצמי שלילי. להפרעה מתלווים ליקויי למידה ספציפיים. אצל חלק מהילדים מופיעה גם בעיית התנהגות.

 

הדגשתי את המאפיינים שבגללם חשדתי מהתיאור שלך שייתכן ויש לבחור הפרעת קשב.

 

אגב, הפרעת קשב וריכוז יכולה להופיע גם בלי ההיפראקטיביות. וסתם מעניין לדעת כי שיעור ההפרעה בקרב בנים הוא פי 6-9 בהשוואה לבנות. כמו"כ רוב הלוקים בהפרעה מראים הקלה בבגרותם כנאה בעקבות יכולת ויסות גדולה יותר.

 

תודה רבה!לך דומיה תהילה
סוגר הרבה קצוות.

למעשה, להשתדל למצוא איך לגוון את החברותא? (לקרוא, להמחיש בדוגמה, לשלוח אותו להביא ספר וכיו"ב?) מומלץ לעשות הפסקות תוך כדי הלימוד?
האם הבחור מטופל?שוגי
עבר עריכה על ידי שוגי בתאריך כ"ז בתשרי תשע"ח 02:31

הטיפול בד"כ הוא תרופתי ריטלין או קונצרטה ומלווה בטיפול משלים אימון קוגניטיבי/ טיפול רגשי/ הוראה מתקנת/ לימוד כישורי חיים ואסטרטגיות למידה וכדו'.

 

האם הוא לוקח ריטלין?

האם מפריע לו חוסר הדיוק בקריאה? (בלי קשר לכלום מציעה לך ליזום איתו שיחה נינוחה על הציפיה שלו מהלימוד איתך, ממה הוא מרוצה ומה היה שמח לשפר, איזה שינוי הוא מצפה שיהיה עוד X זמן, וכדו', שיחת משוב כזו מידי פעם יכולה להקפיץ לכם את הלימוד)

האמת שאני מתפלאת שבלימוד עימו אתה שב לב לקושי רק כאשר הוא קורא בקול. מעבר לזה הוא לא מקשיב לך חלקית? לא מתקשה לחזור לנקודה שאחזתם בה כאשר מפריעים לכם? לא מחמיץ פרטים מהותיים בהוראות? לא עובר מדבר לדבר? לא נוטה לתנועתיות יתר למשל רגל מקפצת? לא  קם מידי פעם לשטוף פנים או להתמתח? לא מתפרץ ועונה תשובה לפני שסיימת לשאול?

 

ההפרעה לא נולדה לבחור היום, הוא וודאי מתמודד עימה כבר כמה שנים לפחות, והוא זה שידע מה עוזר לו ללמוד בצורה הכי יעילה. הכי טוב לשאול אותו מה יועיל לו.

מעבר לזה כדאי ללמוד בשעות שבהן הוא מצליח יותר להתרכז זה יכול להיות כשהוא עדיין תחת השפעת הריטלין/ אחרי אוכל/ שינה וכדו'

חשוב שתזכור שהוא מוסח בקלות ולכן כדאי ללמוד בפינה הכי שקטה שאתה מצליח למצוא.

בנוסף אסטרטגיות שיכולות להועיל לקריאה תראה מה יכול להתאים מבחינת הקשר שלכם:

- תנחה אותו לקרוא קריאה ראשונה מרפרפת ולאחריה קריאה מעמיקה

- סמן לו מראש במרקר את המילים החשובות או המשפטים החשובים

- שאל שאלות מנחות לפני ואחרי הקריאה

- נסה לגרום לו לעקוב עם האצבע בעת הקריאה

- הכן תרשים מסכם ומלאו אותו יחד

 

מה לא לעשות?

לא לרדת עליו ולא להאשים אותו, זו לקות מוחית לא נשלטת, הוא מתוסכל מספיק, תחשוב כמה קשה להיות מוסח בקלות שכזו ופתאום לגלות ששוב הוא פיספס אותך ולא נעים לו להחזיר אותך אחורה ואז הוא עסוק במה שהפסיד ושוב מפסיד והדימוי העצמי יורד וכו'

לא לרחם ולא לתת לו הרגשה שהוא שונה, לדבר ברגישות אבל לזרום ולא להלך על קליפות ביצים על ידו.

לא לתקן אותו בקריאה אלא אם כן הוא ביקש מעצמו וגם אז להשתדל בתדירות נמוכה ורק את השגיאות הקריטיות.

 

בהצלחה! וכל הכבוד לך שככה אכפת לך מהחברותא שלך!

 

אני לא שואל אותו כי אני לא רוצה לחטט.לך דומיה תהילהאחרונה
אני כמעט לא מתקן, בקריאה השניה אני קורא בעצמי וממילא אין צורך. אבל אחשוב על שיחה.

כן, יש הסחות דעת ותנועתיות, אבל כל עוד הטקסט מובן לו ברמה בסיסית, זה פחות מפריע.

אאמץ חלק מהאסטרטגיות שנתת.

לצערי, השעות לא גמישות.

שוב, תודה רבה!
שאלתי פעם רב מה לעשות שככה החברותא הבוגר שלי, והוא ענה לי:קופקליפטוס

יש לי חברותא שהוא יותר גדול ממני, והוא דומה למה שסיפרת, הוא מתבלבל במילים, קורא ניקוד לא נכון וכו' ככה שבסוף יוצא שהוא קורא הרבה פעמים בלי שום קשר לטקסט המקורי, וזה ממש מעייף ומאתגר כי קשה להבין מה כתוב כשמי שלומד איתך קורא פשוט לא נכון.

שאלתי על זה את הראש ישיבה שלי מה הוא אומר, והוא ענה לי שפשוט לשאול בעדינות את הבחור האם הוא רוצה שאתקן אותו שכשיש לו מידי פעם טעויות בקריאה, וגם אז להשתדל לתקן בעדינות, ולא כול פעם שהוא טועה ישר לקפוץ, ולאט לאט... אין מה לומר זה צריך הרבה סבלנות.

אם יש למישהו עצות נוספות בעניין - כמובן שאשמח מאוד.

אבחון פסיכולוגיאנונימי (פותח)

הי, הקלינאית תקשורת הפנתה אותנו לאבחון פסיכולוגי בהתפתחות הילד, על רקע חשד לאוטיזם.

רופא התפתחותי ראה את הילד לפני כשנה, כשהוא היה כמעט בן 3, ושלל בזמנו אוטיזם.

כמה זמן לפי הניסיון שלכם יש המתנה לאבחון פסיכולוגי בהתפתחות הילד?

האם מישהו היה במצב כזה שהיו לילד קשיים שפתיים ורגשיים מינקות, ורק בגיל מאוחר יותר אבחנו עם אוטיזם?

האם יש כאן הוריםמתחדשת11

שהילד שלהם קיבל גננת שיח וזה קידם אותו?

הרגשתם שהוא מפיק מכך תועלת?

ושאלה נוספת- למה העדפתם גננת שיח על פני גן שפתי/ התפתחותי?

השאלה מה הצרכים של הילד שלך.124816

הבן שלי קיבל שנה אחת גננת שיח (גננת שילוב לא בסל אישי)

היה צריך קצת חיזוק לקראת כיתה א, לא היה צורך בגן שפתי/התפתחותי, גננת שיח בנוסף לריפוי בעיסוק וקלינאית תקשורת שקיבל בהתפתחות הילד בקופת חולים, הספיקו לו. (בבית הספר כבר היה בלי שילוב).

ילד שצריך גן שפתי/התפתחותי זה ילד עם קשיים יותר מקיפים ולא נקודתיים, צריך גם לעבור ועדת זכאות ואפיון (לגננת שיח מספיקה ועדת שילוב).

גם במקרה כזה אפשר לבחור להשאיר בגן רגיל ולקבל שם את העזרה, אך בדרך כלל העזרה תהיה פחות מקיפה ויהיו שם יותר ילדים.

כדאי לבדוק את הצרכים של הילד, לבדוק איזה גנים יש בסביבה (רגילים ומיוחדים), לקחת בחשבון את השיקול החברתי.

הבן שלי עבר ועדה ונמצא זכאי לגן התפתחותי אבלמתחדשת11

במקביל נאמר לנו לתת לו טיפולים ולרשום לגן רגיל כי הוא יכול להשתפר.

ב"ה הוא השתפר מאוד ולכן בסוף החלטנו גן רגיל

יש לו בסל 5.5 ש"ש. איך ממשים אותן?

זאת השאלה החשובה.124816

ממה שהבנתי אחת הבעיות בגן רגיל עם סל אישי היא איך מממשים את השעות.

מקווה שיש פה מישהי עם יותר ניסיון וידע שתדע להגיד לך איך.

אני חושבת שאמורה להיות ועדה בין מקצועית (מתי"א וצוות הגן) שממליצה איך לממש אותם.

ממה שאני מכירה (יותר מכירה בבי"ס על יסודי אז לא יודעת אם רלוונטי לגן), חשוב מאוד שההורים יהיו מעורבים ויראו שהילד באמת מקבל את מה שמגיע לו.

מהבחינה הזו גן מיוחד עדיף כי שם יש מערכת יותר גדולה שאמורה להיות מותאמת לילדים שצריכים עזרה.

תודה!!מתחדשת11
אם יש לך באזור גן התפתחותי טוב-חרדיתאחת

בדרך כלל זו בחירה מועדפת.

אם הצוות מקצועי, ואם הילדים האחרים לא בפער מהילד שלך, אז בשיקול ארוך טווח, עדיף לתת לילד שזכאי לעזרה הזו, שנה או כמה שנים במסגרת כזו. ההשתלבות אחר כך במסגרת רגילה, תהיה הרבה יותר טובה בעזרת השם. כי הוא יגיע לרמה גבוהה יותר ולמסוגלות אישית, בטחון בעצמו, ויכולת רגשית טובה יותר.

הענין הוא שבגן התפתחותי הוא בפוקוס לאורך כל היום, וגם בשעות 'הרגילות' הוא מקבל התיחסות מגננת מיומנת יותר, עם כלים טובים הרבה יותר מאשר גננת במסגרת הרגילה.

כלומר, לב הענין הוא לא השעות של העזרה שהוא מקבל בגן ההתפתחותי, אלא היחס לאורך היום כולו.

הרבה סיעתא דשמיא שתהיה לכם!

אמן!מתחדשת11אחרונה
אסור לפרסם בפורום!fey steren
עבר עריכה על ידי יעל מהדרום בתאריך כ"ה בתמוז תשפ"ה 23:24
האם מערכת החינוך באמת מנצלת את כוחה של הטכנולוגיהפיטוניה

כהורה לילד עם צרכים מיוחדים, אני תוהה האם מערכת החינוך באמת מנצלת את הפוטנציאל של הטכנולוגיה כדי לסייע לו.

 כיום יש פתרונות חדשניים שיכולים לשפר את חוויית הלמידה וההתפתחות, אך השימוש בהם עדיין מוגבל.

 לא כל אנשי החינוך מקבלים הכשרה מספקת לעבודה עם הכלים הללו, מה שמקשה על יישום מוצלח. 

הייתי רוצה לשמוע מהורים אחרים – אילו אפליקציות וכלים הצליחו לעשות שינוי עבור ילדיהם? 

חשוב שנקדם את הנושא כדי להבטיח שהחינוך המיוחד יפיק את המרב מהטכנולוגיה המתקדמת.
 

בלקויות תקשורת משתמשים בתוכנות תקשורת באייפדיםיעל מהדרום
לק"י


יש את סאונדינג בורד וטאצ'אט (השניה יותר משוכללת, ויקרה...).

בחינוך הרגיל לארק אמונה

וחבל

למשל ילדה עם קושי מוטורי אצלינו לא מקבלת הקלה

וצריכה לקבל הקלה לכתוב במחשב


בחנ"מ יש בנות שלומדות את הנושא הטכנולוגי מכירה מישהי שבזה היא עובדת


אם היא אמורה לקבל הקלה, למה היא לא מקבלת?יעל מהדרום
לק"י


אולי זה גם תלוי בסוג בית הספר ובמגזר?

אולי זה תלוירק אמונה

לא בכל המקומות יש את הטכנולוגיה הזו

ועדיין לא ישבנו על הזכאויות זה תהליך

הבנתייעל מהדרום
לק"י


כי למשל בכיתה של הבן שלי יש תלמיד עם לקות ראיה, ויש לו עזרה טכנולוגית

בטןחה שבכזה מצב בטח יש עזרהרק אמונהאחרונה

זה לא המצב אצלינו ברוך ה’

אחין שלי בורח כל הזמן 😐 י"ש לי תכנית בריחה"אנונימי (פותח)

אתמול אמא שלו הודיעה לו ברגע האחרון לבוא לאירוע משפחתי

הוא טען שרוצה את הבית

והשקט

היא ביקשה מאחיו הגדול שיקח אותו לאירוע

הוא לקח אותו די בכח ופגשתי אותם באיזור

עכשיו כי למדתי חנמ אז אמרתי לגדול שישחרר אותו וציוותי עליו לחכות לאמא בגינה

והבאנו ספרים שישמחו אותו

הוא רץ קדימה

האמא הגיעה אחרי רבע שעה התעצבנה עלי שלא שמרתי עליי חזק

ותכננה לחזור הביתה לראות איפה הוא השאירה דלת פתוחה מראש

אני הלכתי לחפש בתחנת אוטובוס והיא היתה אמורה להתפרס באיזור אחר ולחפש

במקום זה התרתחה עלי ועל בנה הגדול שלא שמרנו טוב

אס אמרתי לה נקסט איך את מכירה אותו?

אז אמרה שהוא יהיה בסרט של הבריחה וכשירגע יתקשר

אחרי שעתים הוא מתקשר שהוא בגינה ואיפה היא

היא כמעט נסעה חזור מרחק חצי שעת נסיעה


סתם פרקתי פה כי אני כל הזמן אומרת לה שזה לא בסדר ויש לו משהו

ולמה היא לא מכינה אותו מראש

היא כל הסמן מנסה להוכיח שאין צורך לאבחן

והכל טוב

הוא יכול לצעוק עליה ברחוב גם כשהוא רעב

שהיא פושעת וזה

ועדיין המורה של הבן אומר שהוא בסדר והוא לא מפריע והוא מדמין אז היא אומרת שהוא נורמלי

רק בסרט והוא מדקלם ספרים שלמים כמו רדיו

מסתגר עם עצמו עם מחשבון לדעתי זה אוטיזם אבל היא אומרת שמשתף אותה ומקריא לה ספרים


אני לא יודעת מה לומר לה ואני גם כועסת שהיא לא חיפשה בגינה ורק צעקה עלי

מה תגידו?

לצערי, קשה מאד "לחנך" הורים מתוסכלים.פיטוניה

את היית בסדר מהמקום שלך.

יש הרבה מאד הורים בהכחשה (וגם מורים) לגבי מצב הילד שלהם.

 

ממליצה לדבר בשיחה רגועה כשאתן נפגשות (אולי גם כשבעלה נוכח) על האחיין.

להראות שיש דפוסי התנהגות שחוזרים על עצמם ושאת באה לטובתם.

 

לא לדבר על איבחון, כן לדבר אפמטית "אני ממש רואה שלא פשוט לך/לכם להתמודד עם הבריחה של X"

"מתי הוא משתולל במיוחד" , "האם שמתם לב שיש לו בעית יצירת קשר עין"... וכן על זה הדרך.

זה מסוג הדברים שצריכים לחלחל.

 

ובמוסד הלימודים, כל עוד הילד "שקט" , לא רוצים שום ענייני איבחונים ותוספות מצידו. יש להם מספיק התמודדות.

זה באמת קשה לראות את אחיין שלך ככהיעל מהדרוםאחרונה

לק"י


כשאת מניחה שמשהו איתו "לא בסדר", וההורים לא מוכנים לשמוע.

אבל כנראה שאת לא צריכה להתערב באמת. זה נשמע שאת קצת לוחצת ומתערבת מידי.

אמרת מה שיש לך לומר, ותני להורים לעשות את שלהם.

מאובחנים על הרצףאנונימי (פותח)

פתאום כולם סביבי מאובחנים על הרצף גם הילד שלי

ממש מוזר לי שזה נהיה מאד מקובל ונפוץ

ממה זה נהיה? אולי זהתמיד ניה ורק כשהצטרפתי למועדון אני רואה עןד?

יש הרבה תאוריות סביב זהאריק מהדרום

בגדול לא באמת יודעים.

כנראה גם כי עכשיו יודעים יותר לאבחן ופעם היו פשוט "אנשים מוזרים".

אבל זה לא מסביר הכל, יש כאלה שטוענים על קשר למסכים, יש כאלה שקושרים לעניינים אחרים.

אבל המחקר להבנתי עדיין לא ממש מבין את ההצפה של המאובחנים על הרצף ברמות השונות.

עשיתי על זה עבודת גמר בקורס באנגלית לפני עשור.

ממחקרים שיצא לי לקרואאנונימי (3)

(בלי לזרוק עליי עגבניות, תשאירו אותם לשקשוקה)

מחקרים מורים על עליה באיבחוני אוטיזם בעקבות אורח החיים שלנו שבו אנחנו מוקפים וצורכים מיקרו-פלסטיקים, אוכל מתועש שבו דוחפים לנו מתכות כבדות ושאר דברים...

 

זה משפיע על קשב וריכוז, על תקשורת .

על הגוף והנפש.

(המחקרים באנגלית, לא מצאתי הרבה חומר בעברית)

השאלה אם זה מחקר רציני או קונספירציותקעלעברימבאר
ומחקר חובבני כמו במקרה של הקשר בין אוטיזם לחיסונים
אני לא אוהבת קונספירציות ולא מחפשת אותן...אנונימי (3)

לכן נברתי שנה שלמה וקראתי.

כשיהיה לי יותר מדקה על המחשב אצרף מקורות אם תרצו

הפותחתאנונימי (פותח)

ברור שרוצה מקורות

אם אפשר שיהיה מתורגם אפילו בגוגל זה טוב


בטוחים שזה לא מחיסונים?

ומשה המנהלאנונימי (פותח)

 

@משה תוכל להעלות לראשי ת’שאלה?

אשמח לתשובות בפורום

טופלקפיץ

למרות שהשאלה עצמה, או יותר נכון, כמה הנחות יסוד שיש לך בשאלה הזו, לא נכונות ומעצבנות.

 


 

אבל אני אכתוב על זה בזמן אחר.

וכן. זה בטוח לא מחיסונים.

(אם משה יגיע לכאן מהתיוג הוא דווקא יגיד שכן)

ואם פתחת את השרשור רק כדי שיגידו לך שזה כן - אז בשביל מה? רק כדי שתוכלי להפיץ קונספירציות ילדותיות?

אני חושבת שזה בגלל שאנחנו נמצאים הרבה במסכיםאנונימי (4)

ומגדלים את הילדים כשאנחנו בעצמנו מכורים למסכים ופחות "מתקשרים" עם הילדים

לא בדקתי אבל זו התחושה שלי. גם לי יש מאובחנים...

מעבר לזה גם שינו את ההגדרות כך שכל מה שנכנס תחת בעיות תקשורת זה בעצם על הספקטרום....

בדקת למשלפשוט אני..

האם יש מתאם בין כמות המסכים בבית, זמן המסך שמביאים לילדים, האם בכלל יש מכשירים חכמים בבית וכו', 

לכמות המאובחנים?

אני חושבת שהיום הרבה יותר קשיים נכנסים תחת המטריהיעל מהדרום

לק"י


הזאת.

דברים שפעם אולי לא הגדירו כאוטיזם.


אבל גם בלי קשר, זה נראה שיש פשוט עליה בכמות.

מציעה בזהירותחושבת עצמאית

בעיסוקי משיקה למעגלי האבחון, לטעמי יש הרבה תמריצים 

(כמו הכרה של ביטוח לאומי ומערכת חינוכית משקיעה ו"שווה") לטייטל של בעיות תקשורת או "על הרצף" 

הרף היום מאוד רגיש וילד , אפילו פעוט, שאינו מספיק מפותח ברובד הבין אישי כבר נחשב לבלתי תקין עם חותמת. 

להורים שקבלו אבחון אני מייעצת להנות מההקלה שיש עם הידיעה שמילד זה יש להנמיך ציפיות. מערכות היחסים בבית ממש נרגעות

אבל לשקול בזהירות אם ואיך לשתף את הצוות החינוכי,

לעניות דעתי שם עדיף שלא יוכר כבעל מגבלה אלא בבית לתמוך ובמסגרת למצוא את הכוחות להיות אחד מכולם, ובסבלנות הסימפטומים מטשטשים עם הגיל.

לא מסכים, באופן קיצוניפשוט אני..אחרונה

א. אין דבר כזה לקבל חותמת של אוטיסט רק בגלל ''לא מספיק מפותח''. יש קריטריונים מאוד מאוד ברורים להכרה באוטיזם, כאשר הם מחולקים לשני חלקים:

בתחום הפרעות התקשורת חייבים לעמוד בכל הקריטריונים, ובתחום החזרתיות, דפוסי התנהגות, תחומי עניין, תגובתיות יתר וכו' חייבים לעמוד לפחות בשניים מהקריטריונים, כאשר יש להוכיח שהבעיות היו קיימים כבר בתקופת ההתפתחות המוקדמת.


 

מצורף מתוך סיכום האבחון של בני:


 

 

 

 

 


 

כלומר אפילו אם יש בעיות תקשורת קשות אבל הילד לא מנופף בידיים ולא מראה חזרתיות קיצונית ולא סובל מתחושתיות יתר או חוסר תחושתיות וכו', הילד לא יוכר כאוטיסט.


 

 

ב. אני כמובן לא טוען שאין מאבחנים גרועים או מושחתים שמאבחנים יותר מדי. אבל מי שמקצועי ולא מחפף, לא ייתן כותרת של אוטיסט רק בגלל עיכוב.


 

ג. לרגע אחד לא הנמכתי ציפיות אחרי האבחון, רק שיניתי אותן. הוא כנראה לא יוכל להיות פסיכולוג קליני, אבל הוא יכול להיות כ''כ מוצלח באלף ואחד תחומים אחרים כך שאין שום סיבה שנוותר לו או נוריד ממנו ציפיות. יש דברים שבהם כן למדנו לשחרר בעקבות האבחון, כמובן, פתאום הבנו למה יש לו קשיים מסוימים וזה פשוט דרבן אותנו למצוא את הדרך שתתאים לו בכל דבר אבל ממש לא להנמיך ציפיות.

למשל הוא לא מסוגל להיות במקום רועש - אז מביאים אזניות. ואם יש תפילה רועשת כמו בשמחת תורה או פורים, אז מתפללים ותיקין או שמזמינים כמה שכנים לקריאת מגילה אצלנו בבית, וכן על זו הדרך.

זה לא להנמיך ציפיות אלא פשוט להתאים אותן.


 

ד. התלבטנו המון אם לשתף את הצוות בבית הספר. בסוף החלטנו לשתף רק את המחנכת, כדי שתבין את הקשיים שלו (ולא תכעס עליו כאשר הוא מתחצף, למשל, וזה אחרי שזמן רב הוא אמר לנו שהוא לא מבין מה נחשב חוצפה ואנחנו חשבנו שהוא סתם מתחכם, ולכן הוא לא הבין למה לפעמים כועסים עליו ולפעמים לא).

אחר כך היו עוד ועוד תקלים עם מורים, עד שהבנו שאין ברירה אלא לספר לכולם.

למשל כאשר מורה אומרת לכל התלמידים לסדר את הכיתה אז נוצר המון רעש, כיסאות זזים, ילדים מתרוצצים וכו', אז הוא מוריד את הראש וסוגר את האוזניים בכוח.

אז המורה בטוחה שהוא עצלן שלא רוצה לעזור כשכולם מסדרים, ולא מבינה שהוא פשוט לא מסוגל להתמודד עם רעש ובלגן, אז היא כועסת עליו ומענישה אותו.

למה? למה שהוא יסבול ככה? למה שהמורה לא תבין שזו לא עצלנות אלא אוטיזם? למה שלא תדע שהוא צריך סדר ושקט אחרת המוח שלו בכאוס נוראי?


 

אז הבנו שצריך לספר לכל המורים שלו. עשינו זאת באסיפת הורים, פנים מול פנים עם כל אחד מהמורים. ואיזה תגובות קיבלנו!

''אהההה! עכשיו הכל ברור! באמת לא הבנתי למה ככה וככה!'' או ''וואי עכשיו אני אדע איך להתייחס כשהוא עושה את זה ואת זה...''.


 

היה מדהים.


 

יום אחד המורה המחנכת הייתה חולה, והייתה מורה מחליפה אשר לא ידעה את יוסף.

והיא לא הצליחה להשתלט על הכיתה, היה המון רעש. אז הוא הוריד את הראש לשולחן וסתם אוזניים.

המורה נעלבה וחשבה שהוא חוצפן, אז במקום לכעוס על הילדים המרעישים היא כעסה עליו מול כולם ושלחה אותו החוצה למנהל.

הוא לא הבין למה היא כועסת עליו, ובקיצור המקרה הזה נגמר רע מאוד. הוא התחיל להתנהג בצורה מאוד מאוד חזרתית ולא הצליח לצאת מזה, עד שקראו לי לבוא מהעבודה כדי להרגיע אותו.


 

מאז אמרנו למורה וליועצת שהם חייבים לעדכן כל מורה מחליף, אפילו כזה שמגיע לשעה אחת בלבד.


 

את יודעת מה זה עושה לילד אם בטוחים שהוא סתם מוזר, או עצלן, או חוצפן, כשהוא בעצם פשוט אוטיסט? איזה עוול נגרם לו? כמה עונשים מיותרים הוא מקבל?


 

 

ה. ''להיות אחד מכולם'' זה בדיוק מה שרצינו שהוא יהיה, עד שהבאנו שהוא אוטיסט. למה אתה לא יכול לשבת בבית הכנסת כמו כולם? למה אתה חייב לאכול את החולצות שלך עד שהן נהרסות? למה אתה לא יכול פשוט להפסיק להגיד דברים לא מתאימים?

ברגע שהבנו שהוא לא כמו כולם, שהוא יחיד ומיוחד, ירד מאיתנו המון לחץ וגם עליו זה השפיע לטובה. אין שום סיבה להניח שילד אוטיסט יכול פשוט בלחיצת כפתור ''להיות כמו כולם'', לא בבית ולא בבית הספר. אוטיזם זה לא משהו שאפשר לשים במגירה כשזה לא נוח.


 

כשאת כותבת ''למצוא את הכוחות להיות אחד מכולם'' את עושה האשמת הקורבן, לא פחות (לא שהוא קורבן אבל לא מצאתי ביטוי מתאים יותר). כאילו הוא פשוט חלש ולכן לא מצליח, אז הוא רק צריך למצוא את הכוחות ו... מה בדיוק? ''להבריא'' 6 שעות ביום מהאוטיזם שלו? איך בדיוק?


 

ו. הסימפטומים מטשטשים עם הגיל? איך? אם כבר אז להפך, ככל שהרמה החברתית והיכולת לנהל קשרים מורכבים עולה אצל חבריו, כך הוא נשאר יותר מאחור.

כמובן הוא מקבל המון עזרה מקצועית, פסיכולוגית וריפוי בעיסוק וקבוצת מיומנויות חברתיות ועוד כל מיני שמות יפים, וזה באמת עוזר לו ותורם לו, אבל זה לא שבהמשך הוא יהפוך להיות ''כמו כולם'' (ע''ע סעיף ה).


 

שכוייח וכל טוב.

 

שלום אשמח לעזרתכםYasmin

סטודנטית לחנ"מ ומחפשת אנשים בגילאי 18-28 שהם אחים לילד/ה עם צרכים מיוחדים

שיכולים למלא שאלון קצר ואנונימי שעוסק ביחסי אחים לאחים מיוחדים.

בבקשה חסרים לי כרגע רק 4 שאלונים והתוצאות בע"ה יוכלו לעזור לקדם מענים למשפחות.

מי שיכול שישלח לי בבקשה הודעה ואשלח לו קישור לשאלון🙏💝

אטרקציות שיכולות להתאים למשפחהאנונימי (פותח)

עם ילד על הרצף האוטיסטי.

מכירים משהו כזה חוץ מאקווריום בירושלים?

מוזיאוניםאנונימי (3)

מקומות שקטים ואםהוא מעניין אותו מדע אז מוזיאון המדע או מוזיאום המוסיקה

מוזיאון המוזיקה נשמע כמו משהו שהוא יתחבר!אנונימי (פותח)אחרונה

תודה!

תלוי בו...יש כאלה שרעש לא מפריע להםיעל מהדרום

לק"י


ויש כאלה שממש כן....

וגם תלוי בתחומי העניין שלו.

שעות שקטות במוזיאון ישראלשחר245

מוזיאון ישראל בירושלים מארגן שעות שקטות באגף הילדים והנוער. היינו פעם אחת היה מצויין. כדאי לברר על זה

אולי יעניין אותך