חליטהסתם 1...
מה המקור?
האם מישהו נוהג לחלוט בפועל כהכשרת בשר ועוף?

@ימ''ל יש לך מה להוסיף?

נוסיף מבוא קצר.
בתהליך ההכשרה של הבשר לסוגיו השונים יש, כידוע, הדחה, מליחה ושוב הדחה.
יש כל מיני סיבות וטעמים לכל אחד מהשלבים.
רמבם מוסיף שלב שנקרא חליטה.
בשלב זה, לאחר השלבים הקודמים, משליכים את הבשר למים מבעבעים ורותחים.
מטרת החליטה היא להבליע את הדם שנותר בבשר, ולא פירש, שלא יצא החוצה ויהיה אסור באכילה.
מבחינת מקור לדבריו יש כל מיני השערות. מבחינת מסורת נראה שהיה נפוץ לחלוט במסורת הספרדית עוד לפני רמבם.
בקצרהימ''ל

הרמב''ם כתב בהלכות מאכלות אסורות פ''ו ה''י: "אין הבשר יוצא מידי דמו אלא אם כן מולחו יפה יפה ומדיחו יפה יפה, כיצד עושה מדיח הבשר תחלה ואחר כך מולחו יפה יפה ומניחו במלחו כדי הילוך מיל, ואחר כך מדיחו יפה יפה עד שיצאו המים זכים ומשליכו מיד לתוך מים רותחין אבל לא לפושרין כדי שיתלבן מיד ולא יצא דם". מכאן הבינו כולם בדעת הרמב''ם שלא מספיק למלוח את הבשר אלא צריך גם לחלוט אותו, וכמובן התקשו להבין מה המקור שלו.

 

לענ''ד כוונת הרמב''ם היא לא שחליטה היא שלב נוסף בתהליך ההכשרה ובלעדיה הבשר אסור אפילו אם מלחו, אלא שהחליטה היא דרך נוספת להכשרה - במקום מליחה ולא בנוסף לה (ו' יכולה לשמש כתוספת, או כחילוף. כאן לטענתי המילה "ומשליכה" משמעה לא 'ואחר כך משליכה' אלא 'או משליכה' 'וכן משליכה'). וראיותיי:

 

א. בהלכה ז' לגבי כבד (עוד לפני שהוזכרה מליחה בכלל) הרמב''ם כותב "הכבד אם חתכה והשליכה לתוך החומץ או לתוך מים רותחין עד שתתלבן הרי זו מותרת לבשל אותה אחר כן", כלומר שמותר לבשל כבד חלוט אפילו שאינו נמלח כלל (זה מעיקר הדין ע''פ הגמרא, הרמב''ם כותב ע''פ הרי''ף, שמנהג ישראל לא להקל בזה אלא לבשל רק אחרי צלייה), כל שכן לבשר.

 

ב. לגבי בשר חי כתב בהלכה יב: "והרוצה לאכול בשר חי מולחו יפה יפה ומדיחו יפה יפה ואחר כך יאכל, ואם חלטו בחומץ מותר לאכלו כשהוא חי". כלומר שלשיטתו בשר חי חייב הכשרה (בניגוד לדעת ראשונים אחרים), ואיך היא ההכשרה? או מליחה והדחה או חליטה, מפורש שההכשרה בחליטה לבד או במליחה בלבד מספיקה (אמנם היה אפשר לחלק ולומר שדווקא לבישול הצריכו את שניהם, אבל זה נסתר מהראיה הקודמת).

 

ג. לגבי בהמה ששבר מפרקתה כתב בהלכה ט: "השובר מפרקת בהמה קודם שתצא נפשה הרי הדם נבלע באברים ואסור לאכול ממנה בשר חי ואפילו חלטו, אלא כיצד יעשה יחתוך החתיכה וימלח יפה יפה ואחר כך יבשל או יצלה", כלומר - בבהמה שהדם נבלע בבשרה לפני השחיטה לא מועילה חליטה (אפילו לא לבשר חי) אלא רק מליחה, לכן רק ימלח ואחר כך יבשל - בלי חליטה כלל! אפילו בבהמה שיש בה יותר דם בלוע מאשר בהמה רגילה, כל שכן בבהמה רגילה...

 

ד. כותב הרמב''ם לגבי בשר שלא הועילה בו חליטה בהלכה יג: "וחתיכה שהאדימה בתוך חומץ היא והחומץ אסורין עד שימלח אותה יפה יפה ויצלה, בשר שהאדים וכן ביצי בהמה וחיה בקליפה שעליהן, וכן העורף שבו המזרקים שהן מלאים דם, אם חתכן ומלחן כדת מותר לבשלן" כלומר שהחליטה לא הועילה ולכן יש לבצע מליחה, משמע שמלכתחילה הייתה חליטה בלבד בלא מליחה. וכן לגבי חתיכה האדומה מעיקרה מספיקה מליחה, אפילו בלא חליטה.

 

ה. לגבי המקור: הגמרא מדברת על חליטה כהכשרה לגבי כבד (וכאמור - חליטה בפני עצמה ולא כתוספת למליחה), לענ''ד הרמב''ם הבין שאם בכבד החמור חליטה מכשירה ואפילו לבישול כל שכן שבבשר שאינו מרובה בדם היא תועיל. מה גם שהגמרא מזכירה חליטה בחומץ לגבי 'אומצא' שזה בשר רגיל, כך שהסברא הזו גם נתמכת במקור מפורש. כך שלפי ההסבר שלי גם מובן מה המקור של הרמב''ם, כי מקור לזה שחייבים חליטה בנוסף למליחה באמת אין.

 

וזו הסיבה שאני לא מחמיר בחליטה.

(בסוף יצא לא כל כך בקצרה אבל לא נורא )

יכולת לשנות את הכותרת במקום לכתוב את השורה התחתונהצריך עיון
יכולתיימ''ל

ואני עדיין יכול.  

 

אבל השארתי כדי לומר שלפחות השתדלתי לכתוב בקיצור ושלא התיימרתי להקיף את הנושא. 

ואפילו עכשיו, למרות האריכות, זה עדיין יצא יחסית בקיצור (לכן התמקדתי רק במשנה תורה ולא הבאתי לא את המקורות בגמרא וגם לא את הרי''ף ואפילו לא את פירוש המשנה במסכת תרומה).

חבל באמתסתם 1...
שלא הרחבת וראית שחומץ אינו מוציא דם אלא מבליע אותו, כפעולת חליטה.
ושהחומץ מועיל רק לבשר חי שהוא כאמור לא צריך כלל הכשרה, לא לדעת ראשונים אלא לדעת רבי עקיבא בכבודו ובעצמו!
ובגלל זה מותר לשתות את החומץ שחלטו בו.

ולמה שכתבת.
א- אין "כל שכן" לבשר. דין כבד הוא דין כבד שהוא מלא דמים. אבל מבחוץ אינו מלא דם! הדם בלוע בו בתוכו. המלחה כלל לא תועיל ולא מועילה לו. למה תקיש מדעתך קל וחומר ועוד ותבוא למכשול?

ב- לגבי מה שהבאת זה בדין בשר חי. מה לו ולהכשרת בשר לבישול? רבי עקיבא, כאמור, כלל לא מצריך הכשרת בשר חי. בבשר חי שאדם רוצה לאכול יש רק את בעיית הדם שעל הבשר כי הדם שלא פירש גם לא יפרוש כי האדם אוכל את החתיכה.
שוב הקשת מדעתך וטעית.

ג- בהמה שמפרקתה שבורה לא צריכה חליטה כלל נכון מאוד! ומדוע? כי הסיבה שהביאה לצורך בחליטה נעלמה. הדם נבלע באיברים! לשון הרמבם בכבודו ובעצמו בציטוט שאתה עצמך הבאת ולא ראית.
בבשר בהמה רגילה כמובן שיש צורך בחליטה בנוסף כי הדם לא נבלע באיברים כלל. היא הנותנת לשלול את כל שיטתך.

ד- מדוע החומץ אסור ואילו בסוף ההלכה שלפני כן כתב "ומותר לשתות החומץ שחלטו בו". מפני שכאמור, אין החומץ מוציא דם אלא מבליע כפעולת החליטה. ואם החתיכה האדימה זאת אומרת שיש עליה דם והיא אסורה עד שימלח ויצלה! לא ימלח ויבשל. אלא צלייה כהכשרה במקום שהחומץ לא הועיל לבשר חי!! ההלכה ממשיכה את הקודמת ומדברת בבשר חי שלא הועילה לו החליטה בחומץ כי קרתה לו תקלה והאדים! בשר חי בלבד.

ה- לא נכון כלל. הכבד לא חמור אלא שונה. הוא מלא בדם בתוכו ודמו לא יצא במליחה. רק לאחר צליה, בישול או השלכה לחומץ מועילה בו. אומצא זה בשר חי! איך למדת ממנו על הכשרת בשר בחומץ או חליטה בלבד? מדובר בדם איברים שלא פירש ומותר בחומץ או מליחה בלבד.
אני מקווה שלעולם לא חלטת בלבד כהכשרה בבשר כפי הבנתך ברמבם כי הבנה זו תלושה לחלוטין מכל שיטת רבינו שמעוגנת בגרסת גמרא מפורשת ומקורית על פי כתבי יד (הנציב, שאילתות רב אחאי, הרב קאפח) ולמה נלין על דעת רבינו שאינה מובנת לנו ולא על עצמינו ומיעוט דעתינו?

ישנן עוד סוגיות שגרסה מוטעית הטעתה אותנו וישנן עדויות ברורות עוד בידינו. כמו נוסחת רבינו חננאל על הדף! אבל מי מעיף בו מבט בכלל? 5 כוסות בליל הסדר זו גמרא מפורשת, שטיפת עיניים מרוח רעה ולא ידיים... וד"ל וכו'...

נו באמתימ''ל

כל חליטה עניינה לא להוציא דם אלא לצמות את הבשר שלא יפלוט - בין בחומץ בין ברותחים. מה הקשר?

 

ולמה שענית:

א. ודאי שיש 'כל שכן', עניין החליטה כאמור הוא לצמות את הבשר שלא יצא דם - אם היא מספיקה לכבד לכל הפחות היא תספיק גם לשאר הבשר. איך בשר רגיל יהיה חמור ממנו וידרוש גם מליחה וגם חליטה? אתה טוען שבשר מלא דם מבחוץ יותר מכבד? זה לא נכון מציאותית וגם לא קשור שכן עניין החליטה הוא כנגד הדם הבלוע.

 

ב. נכון לר''ע לא צריך הכשרה לבשר חי, אבל הרמב''ם פסק שכן ופירש שמספיק או חליטה או מליחה. גם כתבתי במפורש שאני לא מקיש מזה לבישול כי אפשר היה לומר שיש הבדל בין חי לקדרה, אלא רק מראה דוגמה שבה מספיקה או חליטה או מליחה, לזה שזה נכון גם לגבי בישול הבאתי ראיות נוספות.

 

ג. דם שנבלע באיברים זה כל העניין של החליטה, והוא קיים גם בבשר של בהמה רגילה. ההבדל בין שנשברה מפרקתה לרגילה הוא בכמות, לפי שיטתך גם לא יהיה צורך במליחה - גם היא כנגד הדם הבלוע.

 

ד. אתה טועה, בהמשך ההלכה הוא מדבר במפורש על בישול, החיוב בצלייה הוא לאפוקי גם חי וגם בישול ובשתיהן עוסקת ההלכה.

 

ה. לא נכון? אז תביא מקור אחר. אומצא זה אכן בשר חי והגמרא אומרת במפורש שחומץ מכשיר אותה - אם רק לאכילה כבשר חי או לא היא לא חילקה, כדי לחלק צריך ראיה.

 

הגירסה הזו לא מעוגנת באף כתב יד של הגמרא, אני לא מבין למה אתה חוזר על זה (גם הנציב כותב את זה במפורש ובכל זאת אתה מביא אותו כמקור, זה מאוד מוזר). אין רבנו חננאל על המסכת, לא יודע למה התכוונת.

 

 

אתה ממשיך לכתוב בתוקפנות ובזלזול, אני לא מבין מה זה נותן לך אבל לי לא מתאים לדון ככה אז אני פורש. כל טוב.

לא חשבתי שאסכיםסתם 1...
עם זה פעם אבל אמת זו אמת.

חיזוק יפה מאד! לכולנו באשר אנחנו - צעירים מעל עשרים

מִי שֶׁרוֹצֶה הָאֱמֶת לַאֲמִתָּה
הַנִּצָּחוֹן [מידת ההתנצחות] אֵינוֹ סוֹבֵל הָאֱמֶת, וְאַף אִם יְבָרְרוּ לְעֵינָיו דְּבַר אֱמֶת - יִדְחֶה אוֹתוֹ מֵחֲמַת נִצָּחוֹן. עַל-כֵּן מִי שֶׁרוֹצֶה הָאֱמֶת לַאֲמִתָּה, יְסַלֵּק מִקֹּדֶם מִדַּת הַנִּצָּחוֹן, וַאֲזַי יָכוֹל לִרְאוֹת הָאֱמֶת אִם יִרְצֶה.
(ליקוטי עצות, אמת ואמונה, ל"ג)



הדגש לדעתי הוא "אם ירצה".

זכותך להיעלב וזכותי למחות על סילוף בשביל להשקיט מצפון.
כיף היה להיות מתוייגתנפש חיה.
מענייןימ''ל

גם אני ראיתי את זה ונזכרתי בך. אתה הרי לא ראית את ההסבר שלי בעבר, לא עצרת כדי לבחון אותו אלא ישר שללת אותו אפילו בלי להתייחס לראיות שהבאתי.

הציטוט הזה נכון, אבל זה לא חכמה להביא את זה כלפי הצד השני - שנינו חושבים שאנחנו צודקים (וזה בסדר), לפקפק בכנות של השני זו חכמה מאוד קטנה.

 

 

אבל עיקר העניין הוא שמותר ואפילו רצוי לחלוק, גם מותר לך לחשוב שאני טועה ומסלף, טיפש ולא בריא בדעתי ובנפשי - כל זה לא מצדיק התנהגות תוקפנית והתבטאות מזלזלת.

גם אני חושב שאתה טועה, ושהראיות שהבאתי הן חזקות ואתה לא הבנת אותן (אני בחנתי אותן במשך שעות וימים, כמה אתה השקעת כדי לפרוך אותן?) - אני עדיין לא מרשה לעצמי לחשוב עליך דברים רעים באופן אישי בגלל זה, בטח שלא לבזות ולתקוף אותך אישית.

באמת שאני לא מבין מה הצורך בזה ומה זה נותן לך, ולמה אתה מרשה לעצמך להתנהג ככה שוב ושוב. אנחנו לומדים תורה או הולכים מכות? זו לא צורה של לימוד. מצטער.

 

 

אני לא מקפיד עליך אבל כל עוד זה לא משתנה אני מקבל על עצמי לא להגיב לך.

אתה מייחס לי דברים שכלל לא אמרתי עליך.סתם 1...
אמרתי שכל אדם שייתקל ברמבם הזה בהסתכלות פשוטה כמי שבא לפסוק מרמב"ם יבין את הפשט אלא אם כן הוא לא בריא בנפשו. אין לי מושג איך ייחסת את זה עליך.

ציטוט מהרב קאפח על ההלכה הזו ממש על ערוך השולחן- "אחר הסליחה רבה מכבודו הרם והנעלה ,אין להמצאתו שום שורש ויסוד, וכל המצאה העוקרת את ההלכה מיסודה אינה כלום"... "ואף דסברא זו אינה דברי טעם"... (מהר"ח כסאר על דברי ערוך השולחן".
אוכל להביא לך יותר חריף וככל שנחזור אחורה בזמן יהיה יותר חריף...

דרך אגב זו לא המצאה שלך אלא ההבנה הזו של "או או" היא מוכרת כבר מ"משרת משה" על הרמבם, הרב שמחה נבר.

התעלמת במופגן מהלכות שסותרות את הבנתך המאולצת כמו בדבר עופות ממולאים לאחר מליחה והדחה. יהיו אסורים משום שלא נחלטו.

בה"ג, רי"ף, בתשובות הגאונים מזכירים את החליטה ומנהג דמשק גם הוא ועוד מקומות.

נ.ב
מאחר ואין החליטה הוא להצמית את הדם, לצמיתות= לחלוטין באונקלוס, "מייד" זה לאחר השלבים הקודמים לא מיד לאחר שחיטה.
אז על סמך דקדוק שלך ברמבם ביטלת את דעתוסתם 1...
ואת דעת כל העוסקים בדעתו והחלטת שו' זה או?

יש גרסאות בחולין צג' שאומרות במקום "ואפילו לקדרה" לאחר הדחה מליחה והדחה, "והפיל" או "ואפיל" לקדירה.
שזו החליטה. ככה הנצי"ב מביא בגרסאות שלו של רב אחאי והרב קאפח מזכיר זאת גם.
מקור לשיטתו המגדל עוז מביא במקום כמה כיוונים להבנה ומקור לחליטה.
מבחינת מסורת ידוע ומוזכר עוד הרבה הרבה לפני רמבם עניין החליטה. המסורת הייתה לחלוט וכך להכשיר.
אם כיום אינך רוצה לחלוט הרשות בידך אבל אל תסלף את דברי רבינו. הלשון ברורה וכמו בכל משנה תורה גם כאן, ו' זו הוספת שלב ולא "או". אחרת אין פשט בדברי רבינו יותר.

אפילו הילקוט יוסף מביא לכתחילה ראוי לחלוט בשר והמחמיר תבוא עליו ברכה.

מה גם שהסיבה היא הגיונית ורבים עוסקים בבעיה של הדם שנשאר בבשר ולא פירש. מה קורה ומה דין בשר שנמלח ועכשיו נחתך ורואים שוב בשר חי? אחרי חליטה אין בעיה כזו והדיוק המאולץ מאוד שלך בדיני אכילת דם הוא תמוה מאוד.
זה לא דקדוקימ''ל

פירטתי למה זה מוכרח (ואם הבנתי ככה בדעתו אתה לא יכול לומר ש'ביטלתי את דעתו', אפילו שבעוונותי הבנתי אותו אחרת ממך...).

 

הגירסה הזו של 'אפיל' קשה מאוד מהרבה סיבות (היא מתעלמת מחליטה בחומץ, היא מצריכה חליטה אפילו לבשר חי והרמב''ם במפורש פסק הפוך, היא לא תואמת לגירסת הרי''ף, היא מתעלמת מלשונות מקבילים בשתי סוגיות נוספות) אבל בעיקר - אין לה שום מקור (מלבד השאילתות שגם בהם זו טעות דפוס כמו שכותב במפורש הנצי''ב שבכתבי יד כתוב 'אפילו', וגם אני בדקתי בחילופי הנוסחאות במהדורה המדעית של השאילתא ואכן בכתבי היד הגירסאות הן 'אפילו' או בקיצור 'אפי''), בכל עדי הנוסח של התלמוד הגירסה היא 'אפילו'.

 

הרי''ף כותב שלא נוהגים לחלוט, וכן הרבה מהראשונים. גם לא מצינו את המנהג הזה בראשונים אחרים, רק תמיהה על דברי הרמב''ם (כמו שכתב הראב''ד "לא שמענו ולא ראינו מימינו").

 

הרמב''ם כותב הרבה פעמים ו' בתור אפשרות נוספת, אני לא רואה את זה כאילוץ. במיוחד לאור כל הראיות שהבאתי שמכריחות להבין שחליטה היא לא חיוב נוסף - אליהן לא התייחסת בכלל.

 

 

נ"ב

תשתדל בבקשה לכתוב בצורה מכבדת, אין צורך לתקוף ולזלזל גם אם אני חושב אחרת ממך.

הדיוק שלך הוא הכי מאולץ שראיתי בחייסתם 1...
. לא נראה לי שתמצא אדם אחד שיקרא כמוך בתור הבנה ראשונית בטקסט הזה. בהנחה שהוא בריא בדעתו ונפשו.

"כיצד עושה? מדיח הבשר תחילה ואחר כך מולחו יפה יפה, ומניחו במילחו כדי הילוך מיל, ואחר כך מדיחו יפה יפה עד שיצאו המים זכים, ומשליכו מיד(!!!!) לתוך מים רותחין..."
כל הוספה שלי ומחאה תהיה מיותרת. לא השארת לרבינו מקום להתגדר בו בכתיבה ברורה ופשוטה עם דיוק כמו שלך.

גם עם גרסת השאילתות והנציב לא נכונה בעיניך הבעיה בעינה עומדת. דם האיברים עלול לפרוש! מקורות תמצא במגדל עוז למכביר.

הראבד היה בפרובנס וכלל לא קשור לתרבותו וסביבתו של רבינו ואין ללמוד ממנו כלום לגבי עדות על מנהגי מצרים. אפשר לחפש גן במחזור ויטרי...

פירטת הבנה מאולצת עד כדי סילוף שאין זלזול גדול ממנו והעמדת עצמך והבנתך בלבד במרכז וחבל שכך. לא פירטת כלל הבנה מוכרחת...

ראית שלא נוהגים לחלוט, רצית למצוא הצדקה בדעת רמבם ודייקת דיוק מאולץ. מנהג רווח בשביל להכניס את דעת רמבם לשיטות שהתנגד אליהם.
רמבם לא חושש לשנות ברכות אם צריך כמו הנותן תורה לעמו ישראל...
רמבם משנה את תפילת הדרך על פי כללי הפסיקה ההלכתית נגד כולם! אם צריך. ועוד.
אז אני לא בריא בדעתי ובנפשיימ''ל
עבר עריכה על ידי ימ''ל בתאריך י"ט בחשון תשע"ח 19:03

(אם כי אני לא מחפש את ההבנה הראשונית דווקא אלא את הנכונה) תודה על האבחון.

 

"משליכו מיד (!!!) לרותחין" לא מיד אחרי המליחה (גם לשיטתך חליטה מועילה גם אחרי הרבה זמן מהמליחה) אלא מיד (!!!) לרותחין ולא לצונן ואח''כ להרתיחו. זה המשמעות של המשפט המלא "ומשליכו מיד לתוך מים רותחין אבל לא לפושרין כדי שיתלבן מיד ולא יצא דם".

 

את ההמשך לא קראתי. כל טוב לך.

כרגיל... לא קורא אבל מגיב...סתם 1...
גם התחמקת מלענות על איסור עופות ממולאים לדעת רמבםסתם 1...
שאוסר אותם לאחר שעברו מליחה והדחה בגלל שלא עברו חליטה!

בהג , רי"ף (שאינני יודע איך הכנסת אותו לשיטתך), תשובות גאונים בשם הרמ"ך על החליטה ושהיה המנהג לחלוט בנוסף! לשאר התהליכים...
כאמור הרבה לפני רמבם עם מסורת ברורה לחלוט.
לא קראתי כאמורימ''ל

כיוון שביקשת אגיב לעניין עופות הממולאים:

מולייתא לא קשור בכלל לחליטה - אתה אומר שזה בגלל שהוא לא עבר חליטה, הרמב''ם לא הזכיר אותה שם בכל אפילו ברמז...

 

לשיטתך שמדובר בעוף שלא עבר חליטה העוף יהיה מותר כשאינו ממולא?

ואם הוא עבר חליטה יהיה מותר לבשל אותו ממולא? אם כן מה ההבדל בין ממולא ללא? מה ההו''א שיהיה מותר אם הוא לא חלוט?

 

אתה אומר שהיה מנהג רווח כזה? תוכיח. צטט כאן את המקורות. וגם - את המקור בגמרא (לא גירסת הדפוס של השאילתא...) בנוסף למנהג.

כאמור, לא מוכר את מה שקניתי. תישאר בטעותךסתם 1...
מקורות יש למכביר. להבנה שלך אין מקורות וכלל לא מפריע לך להיאחז בה כאוחז בקרנות המזבח.

אינני רודף אחרי הסכמות וחיזוקים לרמב"ם. כבודו במקומו וכבודך והבנתך במקומך.

גם ההבנה שלך העופות הם מקוריות ונטולות הקשר. רמבם מעיר על עופות ממולאים בגלל שעל עופות ובשר רגיל כבר דיבר לפני כן! בחליטה המקורית. לגבי המנהג לאכול ממולא הוא מתבטא נגדו כי מחוסר חליטה. גם ראבד מציין ושאר נושאי הכלים והמפרשים. אחרת למה נאסרו?

מקורות תמצא לבד, בהצלחה.
עד כמה שאני יודע תימנים מקפידים בזה עד כדי שחלק לא אוכליםהדוכס מירוסלב

בשר אצל מי שלא עושה חליטה

אנחנו חולטים בביתלישועתך קיויתי
ונגרינסקי שלח לי פעם מאמר בעניין, הנה:
http://net-sah.org/blog/25438
מאמר מעולה, מקיף! תודהסתם 1...
אעבור עליו בעז"ה בהמשך.
מאמר מעניין. רוב ככל מה שהוא מביא בדעת רמבםסתם 1...
עבר עריכה על ידי סתם 1... בתאריך כ' בחשון תשע"ח 18:45
באמת כבר מצוי בביאור של הרב קאפח. מעניין כל ההמשך על הבית יוסף והלאה עד דוגמאות המאכלים.
לגבי בשר טחון אינני יודע אם יש לו תיקון למי שנוהג לחלוט שהרי כבר נטחן ונהפך כל החוץ לפנים ולהפך. אז אם לא חולט רק בצלי על האש יהיה מותר.
@רמבמיסט בנשמה
האתר הזה הוא של תלמידים של הרב קאפחהדוכס מירוסלב

הגיוני שיביאו את דבריו, לא?

מכיר מכיר... רק הערתי על התוכן...סתם 1...
יותר מחצי כלל לא מדבר על רמבם והרב קאפח אלא על דעת מרן שמביא ביש אומרים חליטה.
הרב בן ציון אבא שאול אומר שלפי כללי הפסיקה במרן זה לכתחילה בדבריו שם והרב עובדיה חולק עליו ועוד... מאמר מעניין אבל בסיסי בסוגיה כזו מוכרית.
היתרון שלו והברכה שלו זה באמת הסדר שהוא עושה בסוגיה יותר מהחידוש בה. גם זה לא דבר של מה בכך.

לבסוף הוא דן בכל מיני מאכלים מימינו כמו שניצל, בשר טחון ועוד... ושוזר הרבה תשובות. מעניין ומסודר כאמור...
לא כל מאמר חייב לחדשהדוכס מירוסלב

הרבה מאמרים נכתבו בתור סיכום של לימוד. לפעמים הכישרון של הכותב הוא בבהירות ויכולת ההגשה אז מפרסמים.

נכון מאוד. אני אישית חושב שאפשר ללמוד המוןסתם 1...
ממאמרים כאלו ושותים מסודרים כמו המאמר הנל.
הרבה יותר מהרבה ספרים אחרים...
יש ספרים של גדולי עולם שנכתבו בדרך הפלפולהדוכס מירוסלב

והם לא קריאים למי שלא בקיא בשיטה שלהם.

יש ספרים שמיועדים לזה, שזה מעולה למי שרוצה ללמוד איך להתפלפל. אבל צריך תמיד סיכומים בהירים

 

דור השטיינזלץ!

המטרה היא לא פלפול.סתם 1...
המטרה ללמוד וללמד, לשמור ולעשות. ובשביל זה צריך הלימוד להיות בהיר ומובן.
חייב ללמוד מתישהו איך לדמות מילתא למילתא וכו'הדוכס מירוסלב

למשל הספר אגלי טל נכתב בין השאר כדי ללמד את דרכי הפלפול הישרים.

לא ראית אף פעם מישהו מנסה להתפלפל בגמלוניות? (לענ"ד כולנו עברנו את השלב הזה בתחילת הלימוד). יש ספרים שתורמים הרבה בעניין הזה...

לגבי בשר טחון-אניוהוא
באחת החתונות של הגיסות שלי חמי ביקש שאדאג למשגיח חיצוני, ושהוא גם יחלוט את הכל....
בצהרי יום החתונה אני מתקשר למשגיח לבדוק אם הכל בסדר,
הוא אומר - הסתבכתי אם החליטה של הבשר הטחון, עד שהצלחנו לחלוט הכל ולהוציא עם מסננת לקח המון זמן ועכשיו יש לחץ וכו'
אמרתי לו כל הכבוד וזה באמת קשה וכו'
והתאפקתי לא להתפוצץ מצחוק...
באירוע הבא התקשרתי אליו, אמרתי לו שרוצים שוב וכו'
הוא אמר - תראה, העסק עם החליטה מאד מסובך, ובעיקר בבשר טחון,
אז הסברתי לו שלא חולים בשר טחון, ושאת זה מי שמקפיד על חליטה לא אוכל בבישול אלא הצלחה בלבד, או אם חלטו לפני הטחינה
אז הוא שאל למה לא אמרתי לו לפני האירוע הקודם' אמרתי שחשבתי שהוא יודע...

סתם 1...אחרונה
שאלה לפרשת מקץ - למה יוסף לא מדווח ליעקב כל שנותקעלעברימבאר

שלטונו, ולמה הוא עשה את מעשה גביע בנימין?


 

(אין לי תשובה בעניין. יש רק 2 אפשרויות שאי אפשר להכריע ביניהם)


 

האם מפני שהוא סבר שרק בני רחל ימשיכו את עם ישראל ושאר האחים מופרשים ממנו כמו ישמעאל ועשיו, ולכן הוא רצה לחטוף את בנימין ולשכנעו להשאר איתו מתוך מחשבה שרק על בני רחל נגזר "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם" במצרים?


 

זו אפשרות א'.


 

מצד אחד יש לזה ראיה: "כי נשני אלוקים את כל עמלי ואת כל בית אבי" נשני השכיחני, כלומר יוסף אומר שה' השכיח ממנו את בית אביו. וגם הכתוב אומר "ולא יכול יוסף להתאפק... ויאמר אני יוסף" כלומר הסיבה היחידה שיוסף נגלה לאחיו כי הוא נשבר מהתרגשות באמצע התכנית לחטוף את בנימין כי ראה את מסירות הנפש של יהודה, ושינה את דעתו על האחים.


 

מצד שני למה הוא לא הודיע ליעקב? האם כי חשש שיעקב חושב שכל האחים הם עם ישראל והוא ימנע ממנו לקחת רק את בנימין? או שמא ההפרדות מהאחים מחייבת הפרדות של יוסף מיעקב אביהם?


 

אפשרות ב' זה שיוסף מראש תכנן שהאחים יבואו ברעב למצרים והוא תכנן לחטוף את בנימין כדי לעשות ניסיון/תיקון לאחים  שיימסרו את נפשם על בנימין כדי לבדוק/לרפא את השנאה בין בני רחל ללאה ולבחון האם הם מוכנים למסור את עצמם על בנימין.  ואז "ולא יכל להתאפק" זה אולי שהוא תכנן ממש לאסור את יהודה ולבדוק את שאר האחים ורק אז להתגלות אליהם, אלא שהוא נשבר באמצע.  ו"נשני אלוקים את עמלי ואת כל בית אבי" הכוונה השכחני את כל הצרות שהיו לי בבית אבי. אבל גם על פירוש זה קשה.

 

ואם יש למישהו פירוש שלישי גם יהיה מעניין לשמוע

 

אפשרות שלישית ופחות סבירה:קעלעברימבאר

יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל החוצה "נשני אלוקים את עמלי וכל בית אבי" בית אבי כולל יעקב עצמו. "הפרני אלוקים בארץ עניי" - זה המקום שלי כמצרי ולא כיהודי.

ואז יוצא שיוסף סבר שתפקידו זה לקדש את ה' דווקא בתוך הגויים ולא כחלק מעם ישראל ושה' הוציא אותו מכלל ישראל כמו ישמעאל ועשיו, ומינה אותו להיות שליט מצרים שימשיך קדושה למצרים והאומות. ולכן הוא מנתק קשר עם יעקב.


ורק כשיוסף פוגש את אחיו משתחווים לו ונזכר בחלומות, הוא משנה את דעתו ומבין שהוא יהודי ואז מתכנן את כל גביע בנימין כדי לתקן את הקרע בין האחים כנ"ל.

מפנה למחלוקת המפורסמת בין הרב יואל בן נון והרב מדןטיפות של אור
אז ככה:קעלעברימבאר
ההסבר שכל המהלך של יוסף 9 שנים היה רק כדי לאמר ליעקב " אמרתי לך שהחלומות נכונים ואתה תשחווה לי" תמוה שהוא הפשט. אם יוסף חשוב לו להוכיח שהוא נביא, תמיד יכול לומר לאביו על פתרון חלום השרים ופרעה במצרים. מה גם שהחלום ייתגשם, שהרי יעקב היה כפוף פוליטית ליוסף במצרים, כלומר השתחווה לו או מעיין זה.


לגבי הפירוש שיוסף רוצה לנקום/להעניש את האחים - לא ברור אז למה הוא שם את כספם באמתחותיהם ואחר כך אומר "שלום לכם אל תיראו" אקט של חיבה ולא עונש, שעוד יכול לעורר חשד אצל האחים שיוסף בכוונת תחילה משתיל להם כלי כסף כמו גביע בשקיהם.


הטיעון שיוסף חשד שמא אביו שלח אותו בכוונה כדי שימכרו אותו, נשמע קצת קונספרטיבי במחילה, ומזכיר לי את הטיעונים הקונספרטיבים על כך שצרציל וסטלין תכננו במכוון את מלחמת העולם השניה. הרי יעקב לפני שניה אהב אותו ונתן לו כתונת פסים! מה גם שאין סיבה שיוסף יחשוד שאף אחד לא חיפש אותו. בעולם העתיק ללא טלפון בלתי אפשרי לחפש עבד שנמכר לארץ אחרת.


מצד שני גם קשה על הפירוש הראשון והשלישי שהבאתי, כיקעלעברימבאר

גם אם יוסף הופרש מעם ישראל/האחים הופרשו לפי מחשבתו  האם זה מצדיק לצער את אביו ולא להודיע לו שהוא חי? או שמא גורל האומה חשוב ליוסף יותר מצער אביו והגעגועים אליו?

שאלה שקשורה לעניין היא-קעלעברימבאר
האם ה' הודיע ליעקב שכל בניו ימשיכו אותו?


ואם לא, אז ממתי זה נודע, רק בברכות יעקב בסוף ימיו?


(כי "ולזרעך אחריך אתן את הארץ" יכול להתפרש כמו ההבטחה ליצחק "כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל" שזה רק חלק מזרעו)

לא הבנתי את דברי הרב בן נון -קעלעברימבאראחרונה

יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל וגם חשב שבנימין הופרש מעם ישראל? (וצריך לזכור שהוא גם ידע שה' מינהו לשליט מצרים לא במקרה)

ספרי הלכה אונליין בעיצוב נח עם חיפוש והערות אישיותעיתים לתורה

מצרף קישורים לספרי הלכה ידועים שזמינים בעיצוב מקסים ונח לשימוש, עם יכולת חיפוש בתוך הספר וכתיבת הערות אישיות לחזרה עתידית:

 

בן איש חי

 

משנה ברורה

 

כף החיים אורח חיים

 

כף החיים יורה דעה 

 

ילקוט יוסף

 

יישר כח!שלג דאשתקדאחרונה
נראה אתר ממש טוב ומושקע
הפיקניק שבני יעקב עשו בזמן שיוסף מתחנן על חייוכְּקֶדֶם
הציל את העולם כולו כך אומרים חז"ל.


שתפו עוד דוגמאות של מדרשים עם רעיונות רדיקלים 

איפה זה כתוב?אדם פרו+

שהפיקניק הציל את העולם?

ממש לא נראה לי שזה היה עניין הפיקניק בדווקא


 

היה עניין אלוקי שיעקב ירד למצרים.


 

הם נענשו על זה שמכרו את יוסף


 

והיה את 10 הרוגי מלכות כעונש שעם ישראל קיבל

על מכירת יוסף.

...כְּקֶדֶם
א"ר אחוה בר זעירא עבירתן של שבטים זכורה היא לעולם תקווה היא לעולם וישבו לאכל לחם מאכיל לחם לכל באי עולם
הכוונה הפשוטה זהקעלעברימבאר

לא שההשגחה סידרה שיאכלו לחם כדי שימכרוהו לישמעאלים כדי שיוסף יכלכל את האחים ואת כל העולם ברעב?

 

ייתכן גם בעומק שהאחים זרקו את יוסף כפשע אידאליסטי, כי חשבו שהתנשאותו תזיק למשפחה ולעם ישראל המתפתח "ביקשו עליו נכלי דתות להמיתו". ואז בעצם בתוך העבירה יש נקודת אמת. אולי האכילת לחם זה כמו שהרמבם אומר שכשרשע גדול מת אז משפחתו צריכה ללבוש לבן ולעשות חגיגה, והאחים סברו בחטאם שיוסף רשע ומזיק לאומה

(במקבילות למדרש המסר הוא לכאורה מעלתם של בני יעקב)טיפות של אור
'הסיבה אחת שישבו השבטים ונטלו עצה על יוסף למוכרו זיכה את כל העולם כולו, שנמכר למצרים וכלכל את כל העולם בשני הרעב. וישבו לאכל לחם - להאכיל לחם לכל העולם. ואם עבירתם שלהם גרמה לכל העולם שיחיו, זכותם על אחת כמה וכמה'


'בא וראה חבתן של ישראל, שעבירותיהן מביאין לידי מעלות גדולות. אם עבירותיהן כך, זכיותיהן על אחת כמה וכמה... ישיבה אחת שישבו השבטים בעצה אחת למכור את יוסף, כלכלה את העולם שבע שנים בשני רעבון. אם עבירותיהן כלכלה והעמיד את העולם, זכיותיהן על אחת כמה וכמה'

👍קעלעברימבאראחרונה
אם הצעירים רוצים לבנות את בית המקדשטיפות של אור

אסור להקשיב להם

מדרש מענייןקעלעברימבאר
שאלה על קטע במעשה בחכם ותםצע

דברי ר' נחמן גבהו גבוה מעל גבוה.. ובכל זאת אמרתי אגרוס בפשט את הדברים. בגרסא בסהכ הבנתי עד שהגעתי לחלק המצורף מטה, ארשום את שאלותי ואסיים בהבאת הקטע.


1.  בפשט, למה התם סולד מליצנות? הייתי חושב שהחכם יהיה מזוהה יותר עם תכונה זו?

2. מה הפשט "יותר לא היה רוצה להעמיק לחשב חכמות, שגם זה בעצמו ליצנות"? למה העמקה אף היא ליצנות?

3. בדומה ל2, למה כשמתלוצצים עם התם, הוא משיב "וכשתהיה חכם ממני, אדרבא, אזי תהיה שוטה" וגם מה ביאור המשפט הנל?


תודה רבה לעונים!!.


הקטע:

"ואצל העולם היה (התם) ללעג. והשיגו תאותם בו, שמצאו ממי להתלוצץ כרצונם, כי היה נדמה למשגע, והיו באים בני אדם, והתחילו בכונה לדבר עמו בשביל להתלוצץ. והיה אותו התם אומר: רק בלי ליצנות. ותכף שהשיבו לו: בלי ליצנות, קבל דבריהם, והתחיל לדבר עמם, כי יותר לא היה רוצה להעמיק לחשב חכמות, שגם זה בעצמו ליצנות, כי היה איש תם; וכשהיה רואה שכונתם לליצנות, היה אומר: מה יהיה כשתהיה חכם ממני הלא אזי תהיה שוטה, כי מה אני נחשב. וכשתהיה חכם ממני, אדרבא, אזי תהיה שוטה.".

ליצנות זה ציניות, דווקאקעלעברימבאר

החכם נוקט בגישה קרה וצינית על העולם שכלל אין מלך, ואילו התם נעדר ציניות. כמו שלילד בן 3 אין כלל ציניות, כי כל ציניות היא הסתכלות קרה מעוטת רגש על העולם, שמזלזלת בכל דבר ולא רואה את החיוניות שבו, ומציגה זאת בתחפושת של הומור

 

 

זה ענין עמוק אבל יש שני סוגי ליצנות. ישחסדי הים

ליצנות יותר שטחית ורדודה שמזוהה עם פלשתים כדברי הגר"א בחבקוק.

הקטע בר' נחמן מתייחס לליצנות שבאה מתוך חכמה. החכם מתחכם ומעוות ומזלזל עושה שחוק מכל דבר דרך השכל שלו. זה הבחינה של אחוריים דחכמה שמזוהה עם עשיו ועמלק, כדברי הפנים יפות בסוף וישלח.

מחשבות לא לפי הסדר בעקבות השאלותהנפש חיה.אחרונה

 להיות חכם ולהתלוצץ על משהו זה לפספס את הנקודת עומק שיש בכל דבר.

בשביל להבין את העומק בשכל יש להסתכל באמת ולא בליצנות. "רק בלי ליצנות" מבקש לשמור את רובד הייחודיות של העומק שבדבר כדי לא לפספס אותו.

"כי איש הישראלי צריך *להסתכל בשכל של כל דבר* ולקשר עצמו אל החכמה והשכל שיש בכל דבר, כדי שיאיר לו השכל *להתקרב להשי"ת על ידי אותו הדבר*"  השכל משמש לעבודת ה' בשמחה ובמלוא המיצוי שלה.

התם סולד מליצנות כי החכמה והקרירות מרחיקות מעבודת ה' בעמקות ובלב חם ...


 

העמקה מביאה חשבונות ו"פנקסנות" כזאת אולי כלפי שמייא, וזה יוצר ריחוק קריר   ללא שמחה פשוטה שמחברת תמיד בקלות לרבש"ע.

בערך כמו ביקור נימוסין לעומת כיפים וזרימה.

 

ובגלל זה התם אמר לו שאדרבה- יהיה שוטה,

 כי אם החכם כל הזמן יעמיק, זה הפוך-

גם הליצנות תקרר אותו 

וגם הוא יפסיד את קרבת ה לי טוב, וזה בסוף יגרום לו לאבד אותה. שבאמת פקפק בכלל במציאות המלך.... ואז רע לו בחיים.

שוטה זה מי שיש לו משהו ביד ומאבד אותו (כתוב בגמרא לא יודעת איפה) 

לחכם יש עבודת ה ביד, במקום לנצל אותה לקרבת ה הוא מתלוצץ ממי שכן עובד ה בשלמות וממילא מפסיד אותה.

 

מישהו יודע לתרץ את הסתירה הזו?הודעה1

בבא בתרא טז: ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה, אמר רבא עפרא לפומיה דאיוב איהו באחרניתא אברהם אפילו בדידיה לא איסתכל דכתיב "הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את", מכלל דמעיקרא לא הוה ידע לה.

מכאן משמע שהוא לא היה מודע ליופיה. וברור שעשה זאת כחלק מעבודת ה'.

 

לעומת זאת יש מדרש שאומר שה' נתן שכר לאבות שיהנו מהיופי של נשותיהן. משמע שה' רוצה שיהנה מהיופי הזה:

מישהו יודע לתרץ סתירה זו?

הכוונה שאברהם תמיד אהב את שרה בתור נפש, ואףקעלעברימבאר
על פי שנהנה מיופיה, מעולם לא שם לב שניתן להסתכל על יופיה במנותק מהנפש.


וכשהגיע למצרים היה חייב לשים לב אם היא יפה גם במנותק מהנפש ואם המצרים יראו אותה כיפה או לא.


הרי מעולם לא מצאנו שום חומרא שאדם לא יהנה מיופי אשתו, ואפילו התנא אבא חילקיה המלומד במופתים, אשתו היתה יוצאת מקושטת לקראתו שלא יתן עיניו באשה אחרת

הרבה פעמים יש מחלוקות בין מדרשיםטיפות של אור
^^^^הסטורי
ופשוט שהגמ' בבבא בתרא אינה לפי הפשט, כמו שרש"י על התורה כותב כשמביא את הגמ'.
נכון שזה לא הפשט. אבל מה המסר?קעלעברימבאר
יש צד בצדקות כזאת ויש בגמרא כמה מימרות כאלוהסטורי
"כמה צנוע אדם זה שלא הכיר באשתו" וכד'.


נכון שיש גם לא מעט אמירות אחרות בש"ס ובמדרשים ובד"כ לא זאת ההדרכה. יש מקום לעיין האם זו הדרכה של גלות והילקוט שהובא הוא הדרכה של ארץ ישראל.

אם זה היה כתובקעלעברימבאר

על משה אז היה מובן. שהרי נבואתו היתה ללא כוח מדמה ובלי קשר לחושים והיה צריך לפרוש מאשתו, וכל עולמו היה רוחני עם מיעוט בגשמיות (שזה עצמו גם ייתרון, אבל גם חסרון לעומת זיהרא עלאא דאדם הראשון ששם הכוח המדמה לא מעכב שום רוחניות, כפי שמתאר הרב קוק ב8 קבצים).

 

אבל מוזר שמתארים את זה דווקא על האבות, שכל עולמם היה קדושה בגשמיות.

 

אבל אולי זה קשור לזה שאברהם עדיין היה אברם ערל, ולא אברהם מהול (ויש קשר בין מילה לבין קדושת הבשר וקדושת הארץ), ועדיין לא נכרתו איתו כל הבריתות על הארץ, אז עדיין הגשמיות אצלו היתה חסרון. ייתכן שכשנאמר ששרה חזרה בזקנתה ליופי נעוריה, זה בחינת יופי חדש שלא סותר את הקדושה, לעומת היופי של שרי

1. נראה שהמדרש רבה חולק ב'אשה יפתחסדי הים
מראה את'. 2. יש גירסה במדרש ש'לא' יהיו מתרפקות. 3. גם לפי הגירסה שלנו, זה כדי שיהיה להן ביטחון ביופי שלהן להתרפק על בעליהן, זה לא אומר שבעליהן יסתכלו על יופין.
אבל ר' מאיר אמר "כדי שיהנו בעליהן בנויין" (שה''ש)הודעה1
זה אותו תירוץ שלישי. במיוחד שהגירסהחסדי הים

המקורית 'ומתעובת' לא 'ומתועבת'. היא עושה את זה לעצמה כשהיא מתעברת. זה פסיכולוגי. ההנאה של האבות זה לא מעצם הנוי אלא ההנאה מהתחושה שזה יוצר בבית כשאשה מרגישה יפה, לכן גם המדרש מביא שכאשר היא מתעברת יש עצב.

(אני לא מאה אחוז בתירוץ הזה, אבל יש גם את התירוץ הראשון שכתבתי לעיל שזה פשוט מחלוקת)

בדומה חשבתי על קושיה ותירוץ ל2 הדעות האחרונותקעלעברימבאר

במדרש.


 

דעה 2 במחילה נשמעת כאילו נכתבה על ידי מירב מיכאלי, כאילו האשה ממשת את עצמה ללא ילדים וברגע שיש לה ילדים משועבדת. דעה 3 מייצגת את דעת למך שלקח לו אשה לפריה ורביה ואשה לנוי (הפרדה בין הרומנטיקה הזוגית לבין הולדת ילדים, כמקובל בתרבות המערבית כיום).

עד כאן הקושיה.


 

התירוץ: לדעתי 3 התשובות אומרות שהאמהות היו עקרות כדי שישקיעו את מלוא האיכות ביצירת הילד שיוולד להן, כי אצל העקרות האמהות זה לא כמות ריבוי הילדים אלא האיכות, וכל חייהן הוקדשו בשביל התוצר הסופי שהוא הילד שיוולד: שרה ילדה רק את יצחק, רבקה התוצר הטוב שלה רק יעקב, רחל זה יוסף (ובנימין). לאה שלא היתה עקרה יש לה 6ילדים , לא אחד.

דעה 2 אומרת שמכיוון שכל אשה שיולדת צריכה להקריב מעצמה משהו (למרות שזה המימוש הכי גדול שלה) ומשועבדת לבנה, אז כדי שיצחק יצא הכי איכותי שיש , שרה כדי להכין אותו היתה צריכה 90 שנה לממש עצמה בחירות ללא ילד כדי שבנה בסוף יצא הכי איכותי שיש, כמו רופא שמוטב שידחה את רפואתו 7 שנים של לימוד כדי שיצא רופא מעולה, או כמו טייס שהצבא מוכן להשקיע כמה שנים רק בהכשרתו כדי שיצא בסוף טייס מעולה.

כנל תירוץ 3 - למרות שמימטש הזוגיות הכי גדול שיש זה הולדת ילד משותף, זה בא על חשבון משהו. אז מוטב היה שהאבות והאמהות יהיו שנים רבות ללא ילדים כדי שיתמקדו בזוגיות רק זה בזו ללא ילד ש"יפריע", וכל זה הכנה והכשרה לנשמה הענקית שהם יולידו בסוף, ואז מתברר שכל שנות הזוגיות היו הכנה להולדת הילד

כן אני מסכים אוסיף שחז"ל אמרו שבצורהחסדי הים

פיזית בהתחלה לא יכלו להוליד ילדים בגמרא ביבמות סד אעתיק חלק עיקרי מהסוגיא: "אמר רבי אמי אברהם ושרה טומטמין היו שנאמר (ישעיהו נא, א) הביטו אל צור חוצבתם ואל מקבת בור נוקרתם וכתיב (ישעיהו נא, ב) הביטו אל אברהם אביכם ואל שרה תחוללכם אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה שרה אמנו אילונית היתה שנאמר (בראשית יא, ל) ותהי שרי עקרה אין לה ולד אפי' בית ולד אין לה"

אני מבין את הסוגיה כפשוטו. ברגע שיש לך מניעות פיזיולוגיות כאלו, אז אתה פחות עסוק בתאווה הגשמית.


אני כן יכול לקבל את המדרש של @הודעה1 כפשוטו, אבל לפי דעתי זו דעה פחות מרכזית בחז"ל וגם בפשט הפסוקים עצמם. לכן הצעתי הסברים אחרים.

לא התכוונתי שלא היו להם תאוות גשמיות, אלאקעלעברימבאראחרונה
שעד שנולדו הילדים הם היו עסוקים בזוגיות בקשר בין זה לזו (כולל המימדים הגשמיים, כולל היופי), ללא ילד שיסיח את הדעת , וזה עצמו היה ההכנה הכי איכותית לילד שעתיד להיוולד.


תרצתי את המדרש שהובא, לא את המדרש השני על זה שאברהם לא הביט בשרה


להפתעתי מצאתי תירוץ ברמב"ם!הודעה1

בפירוש המשנה אבות ה,יט הוא כתב שאברהם מעולם לא הסתכל עליה "הסתכלות שלמה" עד אז. כלומר הוא לא התבונן בגופה עד אז, אלא רק על פניה.

 

ישר כח למי שניסה לתרץ

חשבתי על תירוץ -קעלעברימבאר
החילוק הוא בין אברהם לפני הברית מילה לאחריה. לפני המילה הוא לא יכל לקדש את הגשמיות ואת הגוף.


כי מצאנו חילוקים במדרש בין לפני מילתו לאחריה. למשל שלפני מילתו הוא היה קורס ונופל כשקיבל נבואה כי הטומאה של הערלה לא אפשרה לו לעמוד מול ה' בנבואה (רשי על ויפל אברהם על פניו וידבר איתו אלוקים לאמר)

הבנה מוטעית. צורתה זו פניה כמבואר בפיהמ"שחסדי הים
סנהדרין ז, ד והלכות עבודה זרה פרק ג בסוף.
שאלה לפרשת וישב - למה האחים שנאו את יוסף? (אני לאקעלעברימבאר

יודע את התשובה)


 

האם בגלל שיעקב אהב אותו מכל אחיו? ואז כל האחים שנאו אותו?

או בגלל שהוא בן רחל והם בני לאה?

מה פשר הפסוק הראשון בפרשה "והוא נער את בני בלהה וזלפה ויבא יוסף את דבתם"?

האם הכוונה שהביא את דיבת בני לאה שדיברו על בני השפחות, ואז יוצא שאחיו ששנאו אותו זה בני לאה?

או שהביא את דיבת בני השפחות ואז יוצא שבני השפחות שנאו אותו "על דבריו" כלומר על הדיבה, ובני לאה "על חלומותיו"?

והאם יהודה מוכר את יוסף כי הוא נציג בני לאה ולכן שונא אותו יותר מכולם והשאר רק בכעסם זרקו אותו לבור אבל לא היו מעיזים להרגו ויהודה היחיד שיזם נזק? או שמא  יהודה (חוץ מראובן) הוא האחראי היחיד מבין האחים שלוקח אחריות וממיר מוות במכירה?

 

ואם כל אחיו שנאו אותו בשווה כולל בני השפחות, איך הניסיון עם בנימין אמור לעזור? האם זה מבחן לבני לאה במסירותם על בן רחל, או מבחן על מסירות האחים על אח השני האהוב יותר על יעקב מהשאר?

לגבי בני השפחות זה מחלוקת רש"י רמב"ן.חסדי הים

על כל פנים, עיקר השנאה כמפורש בכתוב: "וְיִשְׂרָאֵ֗ל אָהַ֤ב אֶת-יוֹסֵף֙ מִכָּל-בָּנָ֔יו כִּֽי-בֶן-זְקֻנִ֥ים ה֖וּא ל֑וֹ וְעָ֥שָׂה ל֖וֹ כְּתֹ֥נֶת פַּסִּֽים: וַיִּרְא֣וּ אֶחָ֗יו כִּֽי-אֹת֞וֹ אָהַ֤ב אֲבִיהֶם֙ מִכָּל-אֶחָ֔יו וַֽיִּשְׂנְא֖וּ אֹת֑וֹ וְלֹ֥א יָֽכְל֖וּ דַּבְּר֥וֹ לְשָׁלֹֽם"

בנימין גם כלול בסיבת השנאה הזאת במידה מסויימת.

אם הבנתי נכוןטיפות של אור

ברצף השאלות אתה מביא כל פעם שתי אפשרויות: אחת שמעמידה את יוסף מול שאר האחים, והשניה שתולה הכל במאבק בין בני רחל לבני לאה

 

אני בצד הראשון, חושב שזה פשטות הפסוקים, וחושד שהדרך השניה נובעת מתפיסה שגויה של המציאות והתורה שמחפשת סמלים בכל מקום

אתה צודק שזה הפשט. מצד שני אי אפשרקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י"ז בכסלו תשפ"ו 13:35

 

 

 

 

 

להתעלם מהפסוק הראשון העמום "והוא נער את בני בלהה וזלפה".

 

אי אפשר להתעלם מהמיקריות שב"מקרה" יהודה מוכר את יוסף, שבמקרה שמעון נאסר, שבנימין מוצג כאהוב דווקא בגלל היותו בן רחל (אתם ידעתם כי שנים ילדה לי אשתי), מזה שנראה שיוסף אהוב על יעקב מכל אחיו כי הוא בן רחל, מהניסיון שיוסף מנסה את האחים דווקא עם בנימין בן רחל, מהתיקון שדווקא יהודה בן לאה ערב לו (והמקריות ההיסטורית ששבט בנימין הולך דווקא עם ממלכת יהודה ולא ממלכת אפרים), מהחלוקה ההיסטורית בין יהודה לישראל ממלכת אפרים, בין היות 2 השבטים החשובים בישראל יוסף ויהודה, ומההדגשה של התורה מכל בני יעקב את יוסף ויהודה בספר בראשית. (ואם נוסיף את דברי חזל - אז מי שיזמו להרגו זה שמעון ולוי).


 

אפשר גם להעלאות השערה שזה לא בני לאה מול רחל, אלא סיעת יהודה מול סיעת יוסף ללא קשר לאמהות (ואז זה מסתדר למה רוב השבטים כולל בני לאה התרכזו סביב יוסף בפילוג הממלכה נגד יהודה). וכתבתי על זה בתגובה למי האיש הח"ח, פה למעלה).

 

מצד שני יוסף מוצג כמיוחד גם לעומת בנימין, ללא קשר מובהק להיותו בן רחל. הוא נזיר אחיו, דווקא הוא מתברך ב2 שבטים ובשכם אחד על אחיו,  רק בו יתברך ישראל, שרק לו יגיעו ברכות האבות מכל השבטים, רק אותו יברך דווקא המלאך הגואל מכל רע ולא מלאך אחר, הוא זה שישלוט באחיו, הוא השבט היחיד שכל ישראל מכונה על שמו "נוהג כצאן יוסף", "עדות ביהוסף שמו". יוסף מוצג בבראשית כחצי אב חצי בן, כמעיין אב רביעי שסביבו האחים מתלכדים. בניגוד לבנימין.
 

לא בא להתווכח, רק לשאול שאלות

לשאלה באורך ורוחב שכאלומי האיש? הח"ח!

רק רבי ברוך רוזנבלום שליט"א יכול להשיב

זה שאלה קצרה שפורטה פשוט לסעיפיה, השאלהקעלעברימבאר
פשוטה - האם עיקר שנאת האחים זה כי יוסף אהוב מכולם, או שעיקר שנאת האחים זה שנאת בני לאה את בני רחל?


עוד תוספת מעניינת , זה שבשאר ההיסטוריה זה די הפוך - רוב השבטים מתפלגים מיהודה ונאספים סביב יוסף, בחלוקה בין יהודה לישראל (למעט שמעון ולוי. כך שזה חצי קושיא חצי חיזוק, שהרי ההארד קור של בני לאה זה 4 הראשונים, וראובן לא מצטרף או כי הוא בעד יוסף או כי יש קשר בין ראובן ליוסף שהרי שניהם בכורים, או כי ראובן שבט שלא מקבל מרות(כמו אצל דתן ואבירם או פלגות ראובן). וגם יששכר וזבולון יש בהם משהו קצת רחלי, שהרי נולדו בזכות מכירת רחל ללאה את התור. ומה אם גד ואשר בני שפחת לאה?) 

אולי איפשהוא יוסף הפך למודר-משהו באופן קאנונימי האיש? הח"ח!

אולי בברכת יעקב, אולי בברכת משה, ואולי זה חרה לחלק מהמחנות, צ"ע

אתה מתכוון לימי יעקב או לשאר ההיסטוריה?קעלעברימבאר

יוסף כתוב במפורש שהוא מיוחד משאר אחיו.


לגבי הסיבה שיעקב אהב אותו - בפשט כתוב כי הוא בן זקונים.


השאלה מה זה בכלל בן זקונים בפשט, ואם זה דבר בחירי, אז למה יעקב בחר דווקא בו.

עד סוף ספר בראשית רואים שיוסף מיוחד לא רק עקב היותו בן זקונים, אלא כי התברך  בברכות מיוחדות משאר האחים (החצי הראשון של ויחי)

לולי דמסתפינא הייתי מגדיר את זה אנדרדוגמי האיש? הח"ח!

וזה כאילו שירידת יוסף ממשנה למלך במצרים, למעין כינור שני למלוכה ולמשיחיות (בן יוסף רק כקדימון לבן דויד), עשתה את ביתו לאנדרדוג שאיתו הפכו להזדהות כל מי שחשו מודרים או נפגעים משלטון שלמה וכמובן המזדעזעים מלשונו ומתקיפותו הילדותית של רחבעם (קוטני עבה ממתני אבי)

בתקופת השופטים שבט יוסף היהקעלעברימבאר

השבט המרכזי ככתוב "בני אפרים הפכו ביום קרב...ויטש משכן שילה...וימאס בשבט אפרים". יהושע לא במקרה היה משבט אפרים.

 

בימי ממלכת ישראל שבט יוסף היה המרכזח בממלכה.


 

גם בימי רחבעם באים ישראל להמליך אותו בשכם, וכן רוב ישראל תומכים בירבעם כבר בימי שלמה. ואסף שחי בימי דוד מכנה את כל ישראל בשם יוסף. וגם ירמיהו 150 שנה אחרי חורבן ממלכת ישראל מכנה את ישראל בשם אפרים (למרות שאולי שם זה התיחסות רק לגולי 10 השבטים ממלכת ישראל). נראה שסמלית ותרבותית מרכזיותו של שבט יוסף נשמרה תמיד, גם אם לא פוליטית. 

 

כמובן שיוסף עצמו שלט על מצרים ועל אחיו, כלכל אותם במצרים, ויוסף ישית ידו על עיניך. 20 שנה אמנם היה מרוחק מהם, אבל 70 שנה הנותרות הנהיג את העם במצרים.

השאלה היא אם זה בגלל "לתתא" או "לעילא"מי האיש? הח"ח!

יעקב אומר "לא יסור שבט מיהודה", משה אומר "ואל עמו תביאנו". לכאורה הלעילא הוא על צד יהודה וממילא בית דויד הוא הנבחר להימשח לדורות. אבל משהו בעם זורם אל יוסף היפה תואר ויפה מראה (כמובן בפנימיות בהקשר שלנו, אבל גם בעצם במראה החיצוני - שמגרה גם את "הדוב" כפי שמפרשים בפרשתנו הקרובה - ובסופו של דבר באיזה אופן טבעי הוא שמולבש בכתונת הפסים "המשגעת" כפי שבעולם החילוני של דורנו זה מוגדר). אז יש צד לומר שגם הלתתא הוא אמירה שיש לה מקום.

אני חושב שיש שני רבדים בעם:קעלעברימבאר

הרובד הלאומי מרכזו שבט יוסף והוא הנציג של 3 האבות בישראל.

 

הרובד הפוליטי מרכזו שבט יהודה והוא הנציג של קדושת בית דוד כמלכי ישראל.

 

דווקא נראה שהלעילא זה יוסף, מידת היסוד שנוגעת-אינה-נוגעת במציאות הגשמית, בניגוד ליהודה ששם הקדושה כבר יורדת ממש לגשמיות למידת המלכות

נראה שלעילא ולתתא משמשים בשני הקשרים מנוגדיםמי האיש? הח"ח!

תיארתי הקשר של דבר תורה מול דבר העם; אתה מתאר הקשר של פשט/דרש מול רמז/סוד.
מכל מקום בנוגע לתירוץ שהצגתי בנוגע למקומם של בית יוסף ובית דויד, אולי מכאן השמות הסמליים בפילוג הממלכה: רחבעם בעצם דורש שיראו את רוחב היריעה והתמונה - הייעוד, החובה, האתגר - וייכנעו בפניה מול יהודה, ירושלים, המקדש. ירבעם דורש שהמלוכה תראה את כמיהת וערגת העם אל ימי הקדם ממש, טרם היות כל זה, אולי אפילו טרם מכירת יוסף ("והוא נער" - אולי זה באמת רמז, שמבקשים לחזור אל הנער שהיינו, טרם נמכרנו לעולם החיצוני והושלכנו מבית ההורים לבור).

זה לא רק סוד אלא פשט. יוסףקעלעברימבאר

שולט ביצרו הוא צדיק גמור, כלומר מתנשא מעל המציאות ופחות נוגע בה, כמידת היסוד.

יהודה ודוד הם בעלי תשובה , מכירים את כל המשברים של המציאות הגשמית ודווקא מתוך כך מתעלים וזדונות נהפכות להם לזכויות ומקדשים את קרבי המציאות, כלומר את מידת המלכות (פרץ וזרח נולדו מהזינות עם תמר, שלמה מבת שבע).


 

המימד הלאומי הוא עדיין תרבות מופשטת המתנשאת מעל המציאות, המימד הפוליטי הוא יישום התרבות בשטח ממש.


 

לעניין התורה: יוסף דווקא בתורה מקבל יותר מקום מיהודה - אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי, המלאך הגואל אותי, בך יברך ישראל ישימך כאפרים ומנשה, שכם אחד על אחיך, ברכות אביך תהיינה לראש יוסף נזיר אחיו, הבכורה ליוסף.  ליהודה זה רק לא יסור. יהושע מאפרים והוא חשוב מכלב או נחשון. גם בברכות משה ברכת יוסף ארוכה הרבה יותר מברכת יהודה (רק לוי ויוסף מקבלים ברכות ארוכות) וגם שם הוא מכונה נזיר אחיו, כלומר הנישא על אחיו.

רק מהברית עם דוד והלאה מתברר יחודו המלא של שבט יהודה, כמו שכתוב בתהילים "ויטוש משכן שילה...וימאס בשבט אפרים ובאהל יוסף, ויבחר בשבט יהודה בהר ציון אשר אהב...ויבחר בדוד עבדו".


 

לגבי ירבעם, נראה שהוא רוצה לחזור למצב ימי השופטים בהם שבט יוסף היה המרכזי.


 

 

מכל מקום פיצול המלוכה הוא לא פתרוןמי האיש? הח"ח!

ברור לגמרי שהמקרא מותח את הקו בעניין להסביר שכבר אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה: פילוג הממלכה לא הישרה על עשרת השבטים רוח טהורה יותר מאשר זו של ממלכת יהודה (כולל שבטי לוי, בנימין ושמעון שנאספו אליה), אלא פורר לאבק כל תקווה להשיג יותר ממה שאליו כבר הגיע דויד ושלמה וסיימו את מלאכת הרועים.

פילוג המלוכה נעשה במצוות אחיה הנביא,קעלעברימבאראחרונה
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י"ז בכסלו תשפ"ו 23:53

כנראה ללא הפילוג היה גרוע יותר. כמובן שזה פילוג זמני.

 

ממלכת יהודה חטאה בסוף ימיה יותר "ושומרון כחצי חטואתיך חטאה" "צדקה משובה ישראל מבוגדה יהודה".


 

כמובן שהתכנון של אחיה היה ש10 השבטים ימשחכו לעלות לרגל לירושלים למרות הפילוג הפוליטי, וירבעם הרס הכל עם העגלים. אבל כנראה עדיין ללא הפילוג היה גרוע יותר, עובדה ששום נביא לא אומר לאחד מחדש אחרי עגלי ירבעם, וכנראה שללא הפילוג רחבעם היה נושא נשים נכריות שהיו מדרדרות את המצב גרוע יותר.


 

אבל נראה שגם בימי דוד ושלמה, שבט יוסף היה חשוב יותר משבט יהודה למעט בית דוד המולך. הבירה בגבול יהודה ובנימין, וערי המסכנות 2 מהם בנחלת יוסף - גזר ומגידו. לדוד יש גיבורים רבים מבנימין, וירבעם איש חשוב בימי שלמה, ונראה ששכם היתה חשובה, וירושלים עדיין היתה עיר קטנה בימי שלמה. היו בה הרבה מבני ציבור, אבל ייתכן שהיא היתה קריית המלוכה והמקדש ולא הרבה מעבר. על חברון מרכז שבט יהודה כלל לא שומעים ברגע שדןד מולך על כל ישראל ועובר לירושלים

אסכם את 4 האפשרויות (או שילוב שלהם):קעלעברימבאר

א. שנאת האחים את יוסף

ב. שנאת סיעת לאה את סיעת רחל

ג. שנאת בני שאר האמהות את בני רחל (חיזוק לזה הוא שיעקב לא אומר לדן ונפתלי להשאר כשבנימין הולך למצרים, למרות שהיה אפשר לחשוב שמעדיף שאם בנימין ימות, ישארו 2 בנים שרחל קראה בשמם).

ד. שנאת סיעת יהודה את סיעת יוסף

קיצור הלכות חנוכה ללימוד למנהגים השוניםעיתים לתורה

ניתן ללמוד את עיקרי הלכות חנוכה בתמציתיות על פי המנהגים השונים בעמוד קיצור הלכות חנוכה וכן בקובץ המצורף.20251207222511.pdf

 

או ישירות לפרק הנדרש:

 

זמן הדלקת נרות חנוכה – מפרט ארבע מדרגות בזמן ההדלקה מהמהודר לקל.

 

אכילה, לימוד ומלאכה קודם הדלקה – כפשוטו.

 

החייבים בהדלקת נר חנוכה – דין איש ואשתו, קטנים, בחורי ישיבות, חתן וכלה בערב חתונה, שותפים בדירה.

 

משפחה שמתארחת בחנוכה – דין השתתפות בפרוטה, יש להם יחידת דיור נפרדת. הבעל והאשה מתארחים במקומות שונים.

 

חיוב הדלקה מפני החשד – אורח עם פתח משל עצמו. בית עם שתי פתחים והדין בימינו.

 

מקום העמדת נרות חנוכה בבתים שונים – מקום לכתחילה לדירת קרקע. לבניין מגורים. למתגוררים בקומות גבוהות.

 

הדלקה נרות חנוכה מחוץ לבתים – הדלקה במלון, רכבת, ספינה, מטוס ואוהל.

 

הדלקה בבית הכנסת – זמן ההדלקה.הדלקה חוזרת בביתו.

 

'הדלקה עושה מצווה' – הדלקה במקום רוח. במיעוט שמן. טלטול הנרות. נרות שכבו.

 

פתילות ושמנים לנר חנוכה – הידור בשמן זית. שמן למאור. פתילה מצופה בשעווה. נורה חשמלית.

 

הברכות על נרות חנוכה וסדר ההדלקה – ברכות ההדלקה. ברכות לאדם שרואה נר חנוכה. דגשים בהדלקה.

 

מלאכה לנשים – המנהג להמנע ממלאכה. זמנו. וגדרי המלאכות שנמנעו.

 

שבת חנוכה – תפילה והדלקה ערב שבת. טלטול חנוכיה בשבת. הבדלה.

 

כיבוי נרות חנוכה ושימוש באורן ובשמן – שימוש בנרות. לאחר שיעור המצווה. שימוש של מצווה. כיבוי הנרות. הנאה מהשמן הנותר.

 

הלל ועל הניסים בחנוכה  – סדרי התפילה ודין שוכח. חיוב הלל לנשים.

 

הספד, תענית והנהגות האבל בחנוכה‎ - תענית יחיד, יארצייט, ערב ראש חודש. הספדים. דיני אבלות. בית עלמין.

 

מנהגים, הנהגות וסגולות בחנוכה – אוסף מנהגי חתונה בתפוצות ישראל השונים.

 

 

 

 

 

הפצת תורת חכמי הספרדים והמזרחמכון דרכי אבות

שלום וברכה, לשם פרויקט חשוב למען הפצת תורת הגאולה של חכמי הספרדים והמזרח, מי שיש בידו חומרים, וציטוטים, ספרים, סיפורים, ומקורות של חכמים ספרדים(צפון אפריקה והמזרח, וכן חכמי תימן) שקשורים בגאולת ישראל, ארץ ישראל, מעלת ישראל, בין ישראל לעמים, תיקון העולם, ויחס למודרנה, וכן תורה ועבודה

וכן גם נושאים ומקורות שמקבילים/מתקשרים לספר הקדוש ספר אורות של הראי"ה קוק זצ"ל

לשלוח בבקשה לכתובת מייל darkayavot@gmail.com

לטובת פרויקט חשוב ומוצלח שמחכה לצאת לפועל במהרה

תבוא על כולם ברכת טוב וברכה ושמחה לכל עם ישראל אמן

הרב יצחק דדון שליט"א, ממרכז הרב, אסף חומרים רביםהסטוריאחרונה
את חלקם פרסם בספריו 'אתחלתא היא'.

אולי יעניין אותך