"אסיא במגן מגן שווה", למה ?בן מערבא

 

משמעות הביטוי היא כי רופא בחינם שווה חינם, והוא נזכר בבבלי בבא קמא פ"ה ע"א, בהקשר לכך שכאשר אדם חובל את חברו ומציע לו רופא בחינם (למשל, כאשר הרופא הוא קרוב משפחה שלו) אזי הניזק יכול לסרב בטענה האמורה שרופא בחינם שווה חינם.

 

אני מניח שהגמרא הביאה כאן תפיסה שנכונה גם בלי ההקשר הספציפי הזה של חובל ונחבל, ונשאלת השאלה למה? למה שרופא בחינם יהיה שווה חינם ? 

 

 

יש לי כמה כיוונים, אבל מעניין אותי לשמוע סברות של אחרים. 

אתה יכול לחדד את השאלה? וככה זה.נפש חיה.
לחדד עוד ? אני מפחד שהשפיץ יישברבן מערבא


יש די עופרת.... ;)נפש חיה.
הפשט נראהסתם 1...
שמי שלא עובד תמורת תמורה לא מתחייב. הוא לא רואה את עצמו מחוייב ולא איכפת לו מהתוצאות.

מי שמקבל תמורה מתחייב לשם שיצא לו, לפרנסה ולטיפול. אם קרתה תקלה חשוב לו לתקן וכו'.

עובד בחינם לא מוטרד מזה וממילא לא משקיע.
^^^ בדיוק. זה כל כך נכון בטבע. גם זה גורם לו לעשותחסדי הים
יותר מהר ולא למרוח, כי הוא מצפה לתמורה. (לכן עדיף לשלם בסוף).
נכון, זה אחד מהרבדים של ההסברבן מערבא

שמי שעובד בחינם פחות מקדיש מעצמו לעבודה, ופחות אכפת לו מהתוצאה. יש עוד כמה זוויות להסבר של זה.

 

אבל, לגבי מה שאמרת שמי שמקבל תמורה מתחייב לשם שיצא לו, דהיינו, מי שעובד בחינם פחות חושש למוניטין שלו, זה לא נראה לי הסבר מתאים כאן. גם מי שעובד בחינם יחשוש למוניטין שלו.

 

בסמוך נאמר בגמרא "ואי אמר מייתינא לך אסיא רחיקא אמר ליה אסיא רחיקא עינא עוירא", כלומר שאם החובל מציע להביא רופא מרוחק אז גם לזה יכול הנחבל להתנגד בטענה ש"אסיא רחיקא עינא עוירא" (רופא רחוק, עין עיוורת) וביחס לזה מפרש רש"י למשל את ההסבר שאתה מציע לפיו רופא מרחוק לא חושש למוניטין שלו, וגם אם יעוור את עינו של הנחבל, הוא יחזור למקומו ולא ממש אכפת לו. 

אני חושב שזה נכון בטבע שמי שעושה בחינם פחות חושש למוניטיןחסדי הים
שלו, מאשר מי שעושה בשכר.
הסיבה לכך היא, שמי שעושה בחינם, אומר לעצמו ימשיכו לבוא אלי כי אני עושה בחינם, אז גם אם פישלתי וירד לי המוניטין, אז עדיין יבואו אלי. מה שאין כן, מי שעושה בשכר, אז הוא צריך את המוניטין למשוך לקוחות. ככל שיש לאדם יותר מוניטין, הוא יכול לבקש יותר כסף, ועדיין יבואו אליו.
אני מסכים, אבל אתה נתלה כאן במקרה מיוחדבן מערבא

של רופא שבאופן כללי עובד בחינם, אבל זה לא בהכרח המצב כאן. יכול להיות שזה רופא ידוע ומפורסם שבד"כ לוקח כסף והרבה אבל ספציפית כאן, החובל יכול לגייס אותו בחינם. ואם יפשל יפגע הדבר במוניטין שלו. נראה לי שהפתרון הוא פשוט שהוא בהחלט חושש למוניטין שלו, אבל חוסר המוטיבציה של הכסף היא גורם חזק יותר. 

 

ובכל אופן יש נראה לי עוד כמה הסברים לעקרון הזה.

כן. אתה לגמרי צודק לפי רש"י שמשמע ממנו שזהחסדי הים
חד פעמי בחינם בגלל שהוא קרובו.
אמנם לפי הרמב"ם משמע שזה רופאים שונים אחד מרפא בחינם, ואחד הוא אומן ומשלמים לו שכר:
"אמר לו המזיק אני ארפא אותך או יש לי רופא שמרפא בחנם אין שומעין לו אלא מביא רופא אומן ומרפאהו בשכר". (משנה תורה הלכות חובל ומזיק ב, יח)
מהרמבם נראה שחלק מהגדרת רופא אמן זה התשלום שהוא גובהסתם 1...
אני חושב שמה שהזכרת בסוףסתם 1...
לא סותר. בזמנם רופא רחוק באמת לא יכול, גם אם ירצה, לשמור על קשר טיפולי ואישי.

המוניטין שלו לא ייפגע כלל כי אין מעבר מידע רציף בין מקום למקום. על זה אפשר לראות שהיום המצב הפוך. ידיעות מופצות בכזו קלות בלתי נסבלת שאחת מהבעיות היא "פייק ניוז".

מסכים אם כל מילההמלך 1


על משהו טוב - מקובל שמשלמים. ראוי.נפש חיה.
זאת תוצאה לא סיבהחסדי הים
האמירה הזאת נכונה, אבל פחות שייכת כאן.בן מערבא

הגמרא מביאה את הטיעון הזה של "אסיא במגן מגן שוויא" כנימוק מספיק חזק מצד הנחבל לכך שהחובל יוציא כסף מכיסו. מקובל שמשלמים וראוי, זה אכן מקובל וראוי, אבל זה לא טיעון מספיק חזק כדי לחייב את החובל להוציא כסף מכיסו.

 

וגם בלי ההקשר של הגמרא. נניח שיש רופא שרק רוצה לעזור לחולים ומסרב (!) באופן עקרוני לקחת כסף. אי אפשר לומר במקרה הזה את מה שאת אומרת, ובכל זאת לפי העקרון של הגמרא עדיף לא להזדקק לרופא הזה.

כן אבל זה לא נראה לי הכוונההמלך 1


אביא עוד כמה טעמים והוספות:חסדי הים
1. משמע מהרמב"ם שכאשר משלמים אז פשוט משיגים רופא אומן יותר טוב.

2. רבי יהונתן מלוניל על הרי"ף כותב (גם מובא בשט"מ): "לפי שאינו מתבייש מן החולה וממשיך אותו בדברים וברפואות שאינן מועילות". משמע שכאשר מרפאים בחינם, יש פחות בושה מהחולה, וזה יכול להביא אותו לזלזל בחולה ולא לרפאותו כמו שצריך, ווכאשר משלמים יש בושה לשגות מהחולה, ואז הוא באמת ירפא אותו.

3.בזוהר יש כיוון שונה לגמרי (סוף פרשת האזינו),
כתוב שם שהנחבל צריך להוציא הוצאות מרובות כדי שיצטער, וצער זה יכפר על עוונותיו.

2. זה בערך הטעם שדיברנו עליו למעלהבן מערבא


לא ראיתי שכתבו פהריבוזום

עוד סיבה פשוטה שיכולה להיות. רופא שעובד בחינם זה מחשיד - למה בחינם, אם יכול לבקש תמורה? אולי הוא לא מספיק מומחה? כמו שאנשים מניחים שסחורה יקרה יותר גם איכותית יותר כי יש סיבה לזה שדורשים יותר כסף / שאנשים מוכנים לשלם יותר כסף.

במקרה שהבאת כדוגמא, שהרופא קרוב משפחה, ייתכן שמדובר ברופא שידוע שהוא מומחה אבל באופן מיוחד לא ייקח תמורה כספית, ואז הרעיון שלי אינו מתאים. אבל אולי אפשר לומר שככל שרופא רגיל לקבל תמורה גבוהה יותר, יותר קשה יהיה לשכנע אותו לעבוד בחינם.

 

עריכה: עכשיו קראתי קצת יותר וראיתי שכן דנתם במה המקרה בדיוק, ושהזכרתם את הרעיון הזה בתור דעת הרמב״ם...

זה יכול להיכנס לרמב"ם שכותב שכאשר משלמים זה רופא מומחה.חסדי הים
אכן. בדיוק ערכתי ריבוזום


למה ירדת מהר ממה שהצעת?סתם 1...
מה שאמרת הגיוני ויפה גם לרופא קרוב משפחה.

אם ידועה הסיבה שבגללה הרופא לא לוקח תשלום ניתן לומר שזה יוצא דופן אך מדובר ברופא אמן מומחה שלוקח כסף וזה מקרה יוצא דופן.

רופא שקבוע לא לוקח כסף הוא מחשיד ומזמין תהיה מדוע הוא לוקח תשלום.
במילים אחרותבן מערבא

אם הרופא לא מספיק מעריך את העבודה שלו כדי לקחת עליה כסף, אז כנראה שהיא שווה בהתאם.

אבל זה מתאים לפירוש האמרה הזאת במנותק מההקשר בגמרא.

כיוון נוסף ושונה ממה שנזכר עד כהבן מערבא

 

עד עכשיו ההסברים היו רק ביחס לרופא, אבל אני חושב שגם לצד של החולה יש כאן חלק.

 

אפשר לומר שכאשר חולה משלם כסף על הטיפול הרפואי הוא מתייחס אליו יותר ברצינות ומרגיש יותר מחוייבות 

למלא אחר הוראות הרופא, מאשר ביחס לטיפול שניתן לו בחינם גם אם זה ע"י רופא מעולה. ככה זה, כשנאלצים לשלם היחס משתנה.

 

אני חושב שזה הסבר נכון לאמירה בכללותה ש"רופא חינם שווה חינם", אבל ברור לי שזה לא תופס ביחס להקשר בגמרא, שם ממילא לא הנחבל הוא זה שמוציא את הכסף מכיסו.

 

 

אבל יותר מזה, וזאת הסיבה שפתחתי את השרשור הזה, אני חושב שיש הסבר נוסף ביחס לחולה שכן תופס בהקשר של הגמרא. חשבתי עליו כשקראתי בספר "לא רציונלי ולא במקרה" של דן אריאלי, זה ספר שמתאר כל מיני ניסויים בפסיכולוגיה בתחום שנקרא "כלכלה התנהגותית". הפרק שקראתי נקרא "כוחו של המחיר - למה אספירין בעשרה סנט לא עוזר".

 

בגדול הפרק עוסק בתופעת אפקט הפלצבו, אבל הוא מתמקד בשאלת תפקיד המחיר בהשפעה על אפקט הפלצבו, האם תרופה יקרה גורמת לנו להרגיש טוב יותר מאשר תרופה זולה ? האם היא מסוגלת באופן מוחשי לשנות את מצבנו הפיזי יותר טוב ? והתשובה שלו היא שכן. שאנשים מטעמים פסיכולוגיים מגיבים טוב יותר לתרופות וטיפולים יקרים. הוא מתאר שם ניסוי מעניין שאנשים הגיבו טוב יותר למשכך כאבים (שלמעשה לא היה כלל משכך כאבים אלא סתם ויטמין) כאשר המחיר שלו היה יותר יקר, והגיבו פחות טוב כאשר המחיר שלו היה די ברצפה. 

 

וכשקראתי את זה חשבתי על כך שזה הסבר שמתאים גם לנידון דידן. כאשר הנחבל מקבל טיפול בחינם הוא מעריך אותו פחות, נותן בו פחות אמון, והיחס הפסיכולוגי הזה מצידו לטיפול גורם באופן מוחשי לחלוטין לכך שהטיפול יהיה פחות אפקטיבי, גם אם באופן אובייקטיבי זאת תרופה מעולה או רופא מעולה וכו'. וכל זה בגלל הקשר ההדוק בין הנפש לגוף, שמגולם באפקט הפלצבו. 

 

נשאלת השאלה אם כן, האם בגלל "דפקטים פסיכולוגיים" של הנחבל נחייב את החובל להוציא אלפי שקלים מכיסו כאשר הוא יכול להשיג בחינם רופא מעולה ? אז כנראה שכן. שההיבט הפסיכולוגי הזה מספיק חשוב לדעת חז"ל כדי לאלץ את החובל לשלם, ואני חושב שזה לא המקום היחיד שבו רואים שחז"ל התייחסו באופן רציני לחלוטין להשפעה של הפסיכולוגיה על האדם (דוגמא נוספת על קצה המזלג: "איסור זוגות" שהוא פסיכולוגי לחלוטין). 

 

מענייןריבוזום
לפי ההסבר שלך האמרה הזו גורמת לעצמה
לא חושב שזוגות הוא פסיכולוגי בכלל.סתם 1...
מה שכתבת מאוד מעניין ויפה.

לדעתי הזוגות לא פסיכולוגי אבל אם תחפש מקבילות תמצא את הלגימה מכוס חברו כשהוא נגעל מזה כדבר מסוכן לאחד בעוד לאחר לא מסוכנת כלל. מדוע? בגלל שהוא נגעל מזה.

גם כאן אינני יודע אם פסיכולוגי זו המילה המתאימה אבל בכל אופן בעית הגוף והנפש במיטבה.
פסיכולוגי לגמריבן מערבא

"דקפיד קפדי בהדיה ודלא קפיד לא קפדי בהדיה ומיהו למיחש מיבעי" זה נטו פסיכולוגיה, והטעם של למיחש מיבעי זה בגלל הכוח של הפסיכולוגיה על האדם.

מעריך את היושר להודות.בן מערבא


מי אמר שזה פסיכולוגיה?כלמנסע

אם אתה לא מאמין בשדים אז אתה מניח שחז"ל אמרו את זה מתוך מחשבה של פסיכולוגיה,

אבל אם אתה מאמין בשדים אז יכול להיות שהם מקפידים דווקא עם מי שמקפיד, כלומר שהם מנצלים את החשש כדי לפגוע, ומי שלא חושש הם לא מצליחים לנצל אותו (כמו שמי שמרגישים שיש לו דימוי עצמי נמוך אז באמת אנשים רעים נטפלים אליו יותר)

אני אמרתיבן מערבא

 

אמנם אני באמת הולך לפי שיטת בני מערבא בנושאים האלה. אבל בוא נלך לשיטתך.

 

אילו ההסבר היה כמו שאתה מנסה לטעון בגלל טעם של שדים ולא בגלל טעם של פסיכולוגיה, אז זה היה עובר מהתחום של איסורא לתחום של סכנתא, וידוע שחמירא סכנתא מאיסורא, ובוודאי שלא היו אומרים ביחס לזה שמי שלא מקפיד לא מקפידים איתו, ורק כדאי לחוש. אלא היו מחמירים הרבה יותר.

ראשית בני מערבא לא חלקו על מציאות השדיםכלמנסע

שנית חמירא סכנתא מאיסורא זה לא כלל עם גדרים ברורים, ולכן יכול להיות מקום אחד שמחמירים במידה כזאת ומקום אחר שמחמירים במידה אחרת

 

 

אני לא יכול לטעון שהם חלקו לגמרי, אבל בלי ספקבן מערבא

שהם ייחסו לדברים האלה הרבה הרבה פחות משמעות מאשר בני בבל. המשקל של הנושאים ה"מיסטיים" האלה בתלמוד הירושלמי הוא זניח ביחס לתלמוד הבבלי.

 

והמוציא מחברו עליו הראיה, אם אתה רוצה לטעון שהטעם הוא בגלל שדים ולא פסיכולוגיה, תצטרך להתאמץ יותר כדי לנמק מאיפה הבאת את זה שחמירא סכנתא מאיסורא זה כלל משתנה כל כך, ולמה כאן באמת לא מחמירים.

"חמירא סכנתא מאיסורא" זה דין שנאמר רק במקרים מסויימיםכלמנסע

הגמרא מביאה את זה לעניין סוגים מסויימים של ספיקות אם מחמירים בספק או לא, מעבר לזה אין שום סיבה לחשוב בעניינים אחרים שבסכנתא מחמירים יותר. לגבי פיקוח נפש יש גדרים מה נקרא פיקוח נפש. לגבי סתם חשש נזק מי שרוצה שיחמיר אבל זה עניין אישי שלו, זה בדיוק כמו לחשוש מלעשות בנהיגה בכביש איזה דבר כזה או אחר של הקפדה קצת פחות מהמקסימום, אי אפשר להקפיד בהכל לפנים משורת הדין, כל אחד עושה לעצמו שיקולים, אבל בסופו של דבר אין "כלל" שאומר שלכל המשמעויות ההלכתיות אומרים את הכלל של "חמירא סכנתא מאיסורא". 

*הטעם שכתבתי בשם הזוהר, כדי שהחובל (בטעותחסדי הים
כתבתי 'נחבל' בתגובה הקודמת) יצטער בהוצאת מעותיו ויתכפרו עוונותיו, זה לא מצד הרופא, אלא מצד החובל.

*לגבי מה שכתבת, זה יכול להיכנס אולי לאימרה, אבל קצת קשה להכניס להקשר של הגמרא, כי אני מניח שיש הרבה חבלות שהרפואה שלהם לא תלויה כל כך בפסיכולוגיה. נכון שלשכך כאבים זה תלוי הרבה בפסיכולוגיה, אבל לא כל הדברים, במיוחד דברים שלא תלויים רק ברגש אלא ברפואה מוחשית.
הטעם של הזוהר לא ממש עולה בקנה אחד עם הגמראבן מערבא

כי לפי הזוהר היינו מחייבים את החובל להוציא כסף מכיסו כדי שיתכפר לו, אבל לפי הגמרא משמע שאם הנחבל יסכים לרופא בחינם הרשות בידו, ואם עושה כך הרי פוגע לפי הזוהר בכפרת החובל.

 

לגבי מה שכתבתי, לא רק שלא קצת קשה להכניס את זה להקשר של הגמרא, אלא שזה נכנס יופי. ולמה ? כי אפקט הפלצבו הולך הרבה יותר רחוק מסתם לשכך כאבים ודברים שתלויים ברגש, אלא עד כדי רפואה מוחשית ממש.

 

אתן דוגמא, בתחילת הפרק שם מסופר על כך שבשנות החמישים של המאה העשרים הטיפול הרפואי כנגד כאבים בחזה ("אנגינה פקטוריס") היה פרוצדורה שבמסגרתה המטופל הורדם, המנתח ביצע חיתוך מתחת לעצם בית החזה והעורק השמאלי נקשר. כתוצאה מכך לחץ הדם שבעורקים שליד הסרעפת היה עולה, זרימת הדם לשריר הלב היתה משתפרת, והחולה היה חוזר הביתה שמח ומאושר. הניתוח הזה היה נראה מאוד מוצלח ונמשך במשך שני עשורים בערך. 

 

אממה ? יום אחד קרדיולוג בסיאטל בשם לאונרד קוב החל לחשוד באמיתות היעילות של הפרוצדורה הזאת, וערך ניסוי שבמסגרתו בחצי מהמטופלים הוא ערך את הפרוצדורה האמורה ובחצי השני ערך פרוצדורה מדומה, כאשר באחרונים הוא רק עשה להם כמה חתכים בעור, בלי שידעו על כך שהם לא טופלו בטיפול המקובל. 

 

והתוצאה ? שתי הקבוצות בניסוי דיווחו על הקלה בכאבי החזה שלהם !! 

 

אקיצר, זאת תופעה די מדהימה, וממה שהבנתי גם המדע כיום לא ממש יודע איך לאכול אותה לגמרי, אבל בכל אופן זה ממש לא כטענתך.

 

 

הנחבל יכול למחול על כל סוגי הנזק שירצה, ואז נמחל עווונו שלחסדי הים
החובל, ולא צריך כפרה.
אנחנו מדברים כאשר יש חטא ועונש וצריך כפרה.

כאבים בחזה, זה גם סוג של רגש שקשור לפסיכולוגיה.
לך תרפא פצע מדקירות סכין, שבר יד ורגל, סדקים בגולגולת, רק בפסיכולוגיה.
אבל זה לא מה שטענתי. מה יש לך?בן מערבא

 

איפה בדיוק טענתי שמרפאים פצעים מדקירות סכין שברים או סדקים בגולגולת רק בפסיכולוגיה ?

 

כן טענתי שלהיבט הפסיכולוגי יש רכיב משמעותי בתהליך הריפוי של האדם, ואם אתה רוצה שאדייק, אז כן, גם בפרוצדורות כאלה. ובנוסף, הטענה היתה שזה היבט מספיק משמעותי כדי להקשיב לנחבל ולחייב את החובל בהוצאות כספיות.

 

וראיה חזקה לדבר: בסמוך לפני בגמרא נאמר "ואי א"ל אסיא אנא א"ל דמית עלי כאריא ארבא", כלומר נניח שהחובל הוא הרופא מספר 1 בתחום, בוודאי הטעם של התרשלות בעקבות אי קבלת תשלום לא שייך כאן, שהרי אם יתרשל יאלץ להוציא כסף מכיסו עבור רופא אחר, ויש לו אינטרס ברור לדאוג לריפויו של הנחבל. ואם כטענתך שמדובר ברפואה נטו ללא היבט פסיכולוגי איזה מין טיעון זה ש"איני רוצה להתרפאות על ידך", מה זה גן ילדים כאן ? לא רוצה לא צריך, סע הביתה. אלא כמו שטענתי, זה טיעון פסיכולוגי נטו. כיוון שאינו רוצה להתרפאות על ידו, אז הריפוי שלו יהיה פחות אפקטיבי, בגלל ההיבט הפסיכולוגי.

אז אני חושב שההשפעה הפסיכולוגית על ריפוי רוב הפגעיםחסדי הים
היותר פיזים, היא זניחה.

אני מכיר סיפורים, כמו עשיתי מדציה והתרפא לי השבר ברגל בחצי מהזמן, אבל אני לא מאמין בהם, עד שיהיה מחקר רציני שיוכיח את זה.
אוקיי. אני מוכן לכך שזאת תהיה נקודת המחלוקת שלנובן מערבא

אבל שים לב לתוספת שערכתי אחרי זה.

לגבי הראיה, לא הבנתי כלל. הרי טענת המחבל שהזקתחסדי הים
לי פעם אחת, ועכשיו אתה כמו ארי שאורב להזיק לי שוב, אז ברור שאני לא אתן אמון בך לרפא אותי.
ככה הבנתי את פשט הגמרא.
סבבה, אבל אם כמו שאתה אומרבן מערבא

שישנם פרוצדורות רפואיות שההיבט הפסיכולוגי בהם לא קיים, אז למה שבית דין יקשיב לחשש הזה של הנחבל ? אם מדובר ברפואה חיצונית נטו בלי שום היבט פסיכולוגי למה שלא נכריח את הנחבל להתרפא על ידו, ואם החובל ינצל את ההזדמנות עוד פעם לפגוע בו ניתן לו בראש ?  

 

תשתוק ותתרפא, אם תהיה בעיה בעתיד נפתור אותה. 

לא סביר שכלמנסע

לא סביר שהגמרא עוסקת רק באיזשהוא צד עקיף של היות הטיפול בחינם

הרבה יותר סביר שהגמרא עוסקת בכך שעצם הטיפול יש חשש שלא יינתן כראוי

ככה כנראה חכמים העריכו,ד.

שסתם רופא יטפל יותר טוב אם יקבל כסף.... שהוא צריך גם את ה"שלא לשמה".. (גם היום, אע"פ שבוודאי הרבה רופאים משתדלים כמיטב יכולתם ברגיל - והם לא "בחינם" כי יש להם משכורת מהעבודה - אע"פ כן, כשלוקחים פרטי, דומני שרואים לא פעם שיש לרופא יותר אינטרס להוכיח את עצמו).

 

הרצי"ה היה מספר שבתור ילד, היה איזה רופא שטיפל באביו, הראי"ה קוק זצ"ל - וסירב לקחת תשלום. הרב זצ"ל, רצה לשלם לו. אז הרצי"ה, כילד ב"חדר", רצה לסייע לאביו, אמר לרופא שלמדו בגמרא ב"ק, ש"אסיא דמגנא - מגנא שוויא"..

ענה לו הרופא: אני לא מרפא אותו בחינם. שומר את השכר לעוה"ב...

יפה מאד!...נפש חיה.
^^המלך 1אחרונה


לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוטאחרונה
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוטאחרונה


המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניהאחרונה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח

בס"ד

 

שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור

מה שאני מכיר בירושלים יש כמה  קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) , 
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה 
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה  ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך  מרכז בית אל  רמת גן  מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.

מחפש קהילות נוספות  בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד. 
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר . 
אשמח לשמוע.

וואי לכו נרננה מדהימים!!צעאחרונה
שנאת עצמית: "כי כמה שונאים יש לו לאדם, ובראשםחסדי הים

שנאת האדם בעצמו, כי האדם שונא לעצמו יותר מכל שונאיו"

(אמר דודי זקני רבי פנחס הורוביץ זצ"ל בדרשתו הידועה בשם 'כל המפרשים וספרי המוסר')

איך אתם מבינים את המשפט? איזה תחושות יש לכם סביב זה?

הוא מתאר הפרעה פסיכיאטרית כאילו זה המצב הרגילפשוט אני..

כלומר שנאה עצמית היא לא הפרעה בפני עצמה, אלא תסמין של הפרעות ומחלות שונות, בעיקר דיכאון מג'ורי והפרעות חרדה למיניהן.

או שהוא מדבר על בעיה נפוצה אצל רוב בני אדם, שרובנוקעלעברימבאר
מלאי ביקורת עצמית על עצמינו, אכזבה מעצמינו, תחושת פספוס, כעס על עצמינו על דברים שעשינו/לא עשינו בעבר, רגשי אשמה. או קנאה באחרים והרגשה שאנחנו לא שווים, או שאין לנו מה שצריך להיות, או תחרות עם אחרים והרגשת נחיתות
כן. הוא התעסק בזה בכמה מקומות לגביחסדי הים

מכמה היבטים לגבי קנאה וכעס שמבלבלים את הדעת.

בפירושו לתורה 'פנים יפות' בכמה וכמהחסדי היםאחרונה

מקומות מהיבטים שונים.

בכללי הוא כותב עמוק עם המון מקורות והסברים קצרים, וכדי להבין את השפה שלו ואת הרעיונות שהוא מנסה להעביר, צריך הרבה יגיעה. גם צריך להשוות בין כמה וכמה מקומות.

אתן לך דוגמית מהפרשה שהייתה:

"שענין הפגם שהוצרך לתקן הוא בחינת חטא עץ הדעת כמבואר אצלינו בהרבה מקומות, ופגם עץ הדעת הוא בג' בחינות קנאה ותאוה וכבוד המוציאין את האדם מן העולם [אבות פ"ד מכ"א], והוא נתקן ע"י ג' אבות שהם בבחינת אהבת ה' ויראתו ותפארתו כמש"ה [ישעיהו מט, ג] ישראל אשר בך אתפאר שהוא תיקון ג' בחינות אלו, והרמז לזה כי ג' אבות עם הכולל כמספר עץ הדעת".

ביקורת היא שנאה? אכזבה היא שנאה?פשוט אני..
הוא אומר שם בפירוש שזה לא אידיאליחסדי הים

כלל וכלל ושצריך להתגבר על זה, רק הוא מציין תופעה. הוא אומר בלשונו שדווקא צריך להפוך את המחשבות עלמא דחירות.

משפט נכוןשם פשוט

הרבה פעמים (לרוב) לאדם יש דימוי עצמי נמוך

זה גורם לו לשנאה עצמית, תיעוב עצמי מוסתר או יותר גלוי.

וזה הרבה ממה שהורס לאדם בחיים, זה התעללות עצמית.

בלי מודע האדם בעצמו מחבל לעצמו בחיים. 

כן. לצערנו זה קורה.חסדי הים
תהיות פילוסופיות של ליל סערהאוי טאטע!

הטוב


מה זה בעצם אומר שמשהו הוא טוב?

מה מגדיר משהו כטוב?

מה בעצם מיוחד בדברים טובים?

ומה בעצם אנחנו מתכוונים שטוב לנו?


מנסה טיפה להעמיק מה זה בעצם אומר הטוב הזה

זה מושג יומיומי אבל הוא חמקמק

אשמח למחשבות שלכם

את שלי אשתף בהמשך בעזרת השם ובלי נדר, כשהם קצת יותר יתבשלו

מעניין ממשאוי טאטע!

תודה


האמת שאני כתבתי טוב לא התכוונתי דווקא לטוב במובן של נכון מוסרית אלא גם לטוב במובן הנעים והמועיל

כלומר גם מסעדה טעימה היא מסעדה טובה למרות שאין בה שום דבר מוסרי

אבל ברור שהמוסריות היא גם חלק מהטוב הזה

כש...נחלת

כשחיים את האדם שאנחנו בכל המובנים. כשמחים בחלקנו אבל משתדלים

לדייק יותר במה שממלא אותנו סיפוק. בנתינה לעצמנו ולאחרים בצורה מאוזנת,

כשמצליחים להתגבר על משהו אצלנו, ולו אחת ליום ומבחינים בזה.

כשמצליחים לגרום למישהו (במיוחד במשפחה) שמחה. כשמצליחיףם

לבטא את הכשרונות שבנו, כשבסוף היום, כשמתבוננים אחורה, מרגישים

שהיום מוצה. היטב ולא בוזבז. מוצה נכון. כשזוכרים שהשם מלווה אותנו

תמיד בכל זמן ובכל מקום.

את אומרת הרבה דברים נכוניםאוי טאטע!
אבל אני מנסה למצוא איזה מכנה משותף יותר יסודי ושורשי
כי האל ציווה כמהר"ל, לא כמו הרמב"םחסדי הים
במו"נ, וגם הוא מודה כשעובדים את ה' ולא עוסקים בפילוסופיה, עושים את זה שהאל ציווה כמבואר במשנה תורה.
בהחלטנחלת

מותר לשאול ולתהות כפי שהיא תוהה (בליל סערה...). בטוחה שיש הרבה ספרי קודש שמדברים על זה והוגים בזה.

צריך למצוא אותם.  אולי תנסי לשמוע שיעורים של הרב אהרן לוי בהידברות. מאוד מתקבל על הדעת שגם הנושא

הזה עולה באחד השיעורים, או ביותר.  אפשר גם לשאול אותו בתגובות. הוא עונה, אמנם בקצרה, אבל זה יתן

כיוון מחשבה...

 

מה עם הרב נויגרשל? אם לא טועה, בימי שלישי בערב (22.00?). שואלים אותו כל מה שמעניין, מטריד,

מעלה תהיות....מאוד ממליצה. הוא גם יכול להפנות לשיעורים ו/או ספרים העוסקים בזה.

הוא עמוק וירא שמים ויודע ה מ ו ן.  

 

אולי אפשר לחפש גם באינטרנט , כמובן, עם ביקורת ולא לקבל כל דבר  - עם ביקורת ומחשבה.

להשוות לחכמינו, לדרך התורה.

 

בצורה שטחית אולי, שהטוב הוא הקב"ה. הוא מקור הטוב וכל מה שנובע ממנו הוא טוב.

ועדייןנחלת

מו"נ נחשב לספר פילוסופיה, לא?

כן. לכן שם הוא טוען שיש סיבות וטעמים למצוותחסדי הים
מה שמראה חיות רוחנית וגשמית בצורהחסדי הים
הרצויה לאל.
בתמצותבמשפנחלת

במשפט אחד, למצוא חן בעיני אלוקים ואדם.

 

אולי, זה הטוב.

אני מבין את זה בעומק כדברי דודי ההפלאהחסדי הים
כתובות קיא ע"ב: "וכמו שבקבלת התורה מסרו נפשם בדביקות להשי"ת וירד עליהם ט"ל והחיים, כן האדם בעסקו בתורה לשמה ומיחד כל איבריו וכל עצמות בחינותיו בעין השכלי לאמתות אחדות הבורא יתברך שורש נשמתו אז הטל הוא מחייהו ומתפשט בכל בחינותיו ובכל איבריו חיות פנימי, והוא שאמר הכתוב [דברים ד ד] ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כולכם היום, רצ"ל כולכם כל בחי' רמ"ח איברים ושס"ה גידים מתפשט בהן מצות עשין ולאוין כמ"ש חז"ל את האלקים ירא זו מצות ל"ת ואת מצותיו שמור זו מצות עשה כי זה כל האדם באיבריו וגידיו ומחייה אותם. ומ"ש היום הוא ענין שאמר עולמך תראה בחייך שמרגיש בנפשו חיות פנימי הוא בחינת התחיה אשר יהי' לעתיד נגלה לעין כל."
טוב - טוב אנושי שמבטא את הטוב האלוקי המוחלטזיויק
נכון.נחלת
אם הבעיה היא שאתה לא נרדםשלג דאשתקד

אני מציע לך לקרוא את הדיאלוג האפלטוני הידוע "אותיפרון", או למצער לקרוא את "פרוטגורס". הם עוסקים ממש בנושא הזה.

אני לא בטוח שתצא מהם תשובה חד משמעית, אבל אני בטוח שתירדם די מהר

לכאורה ככל שמשהו הוא יותר קשור לחייםנקדימוןאחרונה
ככל שמשהו מוסיף חיים, בכמות או באיכות, אז זה טוב. ככה חשבתי פעם. זו שאלה עמוקה מאוד.


ולגבי איפה ה' בסיפור? ובכן, הוא זה שיצר את המערכת ואת האדם, ולכן הוא יודע מה עובד הכי "טוב" כלומר מה מתאים לחיים בצורה המושלמת.


מרגיש לי קצת שטחי, אבל אולי זה מועיל כנקודת פתיחה כלשהי.

רטוב לי 🥶⛈️🪖בחור עצוב
מקווה שבינתיים החלפת טיטול, ואתה יבש ונקי 🤭פ.א.
"רטוב הוא לפני שמש"חסדי היםאחרונה

אולי יעניין אותך