בלי להיכנס לדיון על לברך/לא לברך, על מה כן לברך וכו', לשם השאלה, המקרה מדובר שמברכים על הבגד ללא ספק.
כתוב בשו"ע או"ח סימן רכג:
סעיף ג': בנה בית חדש או קנה כלים חדשים אפילו היה לו כיוצא באלו תחלה או קנה וחזר וקנה מברך על כל פעם שהחיינו ולאו דוקא חדשים דהוא הדין לישנים אם הם חדשים לו שלא היו אלו שלו מעולם ולא אמרו חדשים אלא לאפוקי אם מכרן וחזר וקנאן:
סעיף ד': בשעת הקנין יש לו לברך אף על פי שעדיין לא נשתמש בהם שאין הברכה אלא על ידי שמחת הלב שהוא שמח בקנייתן וכשילבשם מברך מלביש ערומים:
משנ"ב על סעיף ד':
(יז) בשעת הקנין וכו' - ודוקא אם קנה בגד שראוי ללובשו תיכף אבל אם קנה שום דבר שאינו ראוי ללובשו או להשתמש בו כמו שהוא רק שצריך ליתן לאומן לתקן לא יברך שהחיינו עד שעה שילבש הבגד או ישתמש בהכלי:
(יח) מלביש ערומים - היינו קודם שהחיינו. אכן אם לובש הבגד שחרית יכול לצאת בברכת מלביש ערומים שמברך בברכת השחר [אחרונים]:
לפי מיטב הבנתי - צריך לברך שהחיינו כשקונים את הבגד, ולאחר-מכן כשלובשים אותו מברכים מלביש ערומים בלבד (לפי השו"ע), או לפני ברכת שהחיינו (לפי המשנ"ב).
וזה תמוה מאוד - א. לא ראיתי מעולם שמברכים שהחיינו גם בקניית הבגד, זהו הדין? נשכח כיום מאנשים? ואם כן, מתי בדיוק צריך לברך? לאחר התשלום? כשיתבצע קניין במשיכה? מהו הגורם המחייב "קנייה" בדיוק?
ב. כל הדין של ברכת "מלביש ערומים" בזמן שלובש הבגד הוא לפי הדין המקורי (שו"ע או"ח מ"ו סעיף א'), אבל הרי היום אנחנו נוהגים לסדר אותם בבית הכנסת מפני עמי הארצות (שם בסעיף ב'). נראה שהשו"ע בסעיף ד' דן ע"פ הדין המקורי של הברכות, והמשנ"ב בשם האחרונים אומר שיצא גם אם מסדר בבית-הכנסת, ע"פ מנהגנו כיום. אם-כן למה השו"ע דן ע"פ הדין המקורי שפסק שהיום כבר לא נוהגים כמותו?
(להבהרה לגבי דיני ברכות השחר:
המקור, שו"ע או"ח סימן מ"ו
סעיף א':
כשיעור משנתו יאמר אלהי נשמה כשישמע קול התרנגול יברך הנותן לשכוי בינה. כשלובש יברך מלביש ערומים. כשיניח ידיו על עיניו יברך פוקח עורים. כשישב יברך מתיר אסורים. כשזוקף יברך זוקף כפופים. כשיניח רגליו בארץ יברך רוקע הארץ על המים. כשנועל מנעליו יברך שעשה לי כל צרכי. כשהולך יברך המכין מצעדי גבר כשחוגר חגורו יברך אוזר ישראל בגבורה.
- הגה: או לובש האבנט המפסיק בין לבו לערוה (בית יוסף בשם הראב"ד).
כשמשים כובע או מצנפת בראשו יברך עוטר ישראל בתפארה. כשיטול ידיו יברך על נטילת ידים. כשירחץ פניו יברך המעביר שינה מעיני וכו'. ויהי רצון וכו' עד ברוך אתה ה' גומל חסדים טובים לעמו ישראל. אין לענות אמן אחר המעביר שינה מעיני עד שיחתום הגומל חסדים טובים לעמו ישראל שהכל ברכה אחת היא:
סעיף ב':
עכשיו מפני שאין הידים נקיות וגם מפני עמי ארצות שאינם יודעים אותם נהגו לסדרם בבית הכנסת ועונין אמן אחריהם ויוצאים ידי חובתן: )
אשמח לתשובות

