מתוך פסוקיה הראשונים של פרשתנו 'במדבר' מושכת מילה אחת, במבנה המעט משונה שלה, את תשומת ליבו של חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' ישראל אומן – "ויתילדו".
"ואת כל העדה הקהילו באחד לחודש השני ויתילדו על משפחותם לבית אבותם" (במדבר א' יח')
"המילה 'ויתילדו' היא ביטוי מוזר. המילה הזו נכתבת בבניין התפעל. משמעותו של הבניין הזה היא שאדם גורם לעצמו להיכנס למצב מסוים. כך המילה 'מתלבש' שגורם לעצמו להיות לבוש, ומילים דומות נוספות. אבל מה זה 'להתיילד'? איך אדם גורם לעצמו להיוולד?".
המפרשים הרגישו במוזרות הביטוי הזה, רש"י לדוגמא כותב 'הביאו ספר ייחוסיהם', אבל גם בכך לא די. "גם בדברי המפרשים הללו אין הסבר לבעייה הדקדוקית".
"נראה שמה שרצה הפסוק לומר לנו הוא שאדם צריך להתייחס לשבט שלו על ידי פעולה שתצדיק זאת ולא רק להישאר פאסיבי. כדי להיות חלק מעם ישראל צריך לעזות משהו. זה לא רק להיוולד טכנית ואוטומאטית להפוך לחלק מהקהילה. צריך לפעול ולעשות משהו למען השותפות הזו".
"על האדם להבין שהוא אזרח של מדינה לא רק בגלל שהוא יושב בה. הדבר כרוך במעשים. צריך להוכיח, להתיילד, להפוך מרצונו לחלק ממשפחתו, מארצו, מעמו.".
את הדברים מוביל פרופ' אומן היישר לחיינו אנו ותובע מכל אחד ואחד מאיתנו לפעול על מנת להצדיק את שייוכו הישראלי. "צריך לעשות מעשים ציוניים. לא פוסט-ציוניים". כחלק מהמעשים הציוניים עליהם מדבר אומן הוא מציין "שמירת מצוות, קידום התרבות היהודית. מאזרח יהודי נדרשת אזרחות יהודית שהיא אחרת מאזרחות של כל עם ועם אחרים. כך גם לגבי בן כל תרבות אחרת. כל השתייכות לכל תרבות שהיא מתבצעת באופן ייחודי, ועל האדם לעשות מעשים כדי להשתלב בה".
לפרשות הקודמות:
הרב ד"ר אליהו זיני על פרשת אמור
ד"ר מרדכי סבתו על פרשת אחרי מות קדשים