בנט וסטרוק
בנט וסטרוקפלאש 90

סיעת הבית היהודי מבהירה אחר הצהריים (ראשון), כי תתנגד להצעת החוק לשינוי דמותה של השבת אותה מתכוונים לקדם חברי הכנסת קלדרון ושטרן.

"הצהרות החוק האלה יחזיקו אייטם ורבע, מה שלא יהיה בהסכמה לא יהיה", מדגישים בבית היהודי.

מוקדם יותר פורסם, כי ח"כ רות קלדרון (יש עתיד) וח"כ אלעזר שטרן (התנועה) מקדמים בימים אלו ניסוח של חוק חדש, תחת הכותרת "חוק השבת במרחב הציבורי".

השניים מתכוונים להגיש את הצעת החוק מיד עם פתיחת מושב הכנסת הקרוב בסוף אוקטובר.

החוק אמור להסדיר באופן מוסכם ככל האפשר את אופי השבת במרחב הציבורי בישראל, אך ככל הנראה הוא יעורר מחלוקת פנימית בקואליציה, והתנגדות בבית היהודי ואולי גם בליכוד.

ההצעה מבוססת על עקרונות של אמנת גביזון-מדן ופיה מוסדות ממלכתיים (כפי שהם מוגדרים בחוק) יהיו סגורים בשבת, למעט מוסדות מיוחדים שקשורים לביטחון הציבור ובריאותו (למשל בתי חולים).

לעומת זאת, מוסדות ציבוריים כמו תיאטרון, מוזיאונים, גנים לאומיים וגני חיות יהיו פתוחים בשבת. ניתן יהיה לשלם לפעילות במהלך השבת, אך תתווסף אופציה לתשלום לפני כניסת השבת עבור הציבור שומר השבת.

ההצעה מבקשת במקביל לאסור פעילות מסחרית בשבת, ומנגד לאפשר פעילות בילוי, בידור תרבות ורוח. 

על פי ההצעה, מתנ"סים ומרכזים קהילתיים ייפתחו על ידי הרשויות המקומיות ותתקיים בהם פעילות תרבותית, חברתית ורוחנית. באשר לתחבורה הציבורית, רשות מקומית שתרצה בכך, תוכל להפעיל תחבורה ציבורית בתחומה, במתכונת מצומצמת ותוך הגבלת הצורך.