נתניהו במכון למדיניות נגד טרור
נתניהו במכון למדיניות נגד טרורקובי גדעון - לע''מ

הממשלה אישרה היום (רביעי) את תוכנית ראש הממשלה בנימין נתניהו להפחתת רבע מהבירוקרטיה הממשלתית ורידוד הרגולציה.

התוכנית אותה גיבש בשנה האחרונה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, תכלול הפחתה של 25 אחוז מהבירוקרטיה הממשלתית, התאמת כל התקנים והסטנדרטים בישראל לתקנים בינלאומיים מוכרים וחובת הליך מדידת השפעות רגולציה לכל רגולציה חדשה כמקובל בOECD, הליך אשר בוחן את נחיצות הרגולציה החדשה והשפעתה על המשק והכלכלה.

התוכנית כוללת שני מרכיבים מרכזיים: הראשון, הפחתת נטל רגולטורי ובירוקרטיה של רגולציה קיימת והשני, ביצוע הערכה של ההשפעות הצפויות של הרגולציה, קודם לקביעה של רגולציה חדשה.

בהנחיית נתניהו הכין מנכ״ל משרד ראש הממשלה בשיתוף עם לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים בראשות צביקה אורן מתווה לשיפור התחרותיות ורידוד הרגולציה והבירוקרטיה בישראל.

לפי דו"ח שפרסם הפורום הכלכלי העולמי לפני כשבועיים, מדינת ישראל נמצאת במקום ב-116 בעולם בנטל הרגולציה הממשלתית על מנת להקל על המשק הישראלי ולמנוע עודף רגולציה וביורוקרטיה, במטרה לתרום לעידוד הצמיחה, ליצירת סביבה עסקית טובה יותר ולהגברת הפעילות העסקית במשק והיא תולדה של עבודת מטה שהתבצעה יחד עם הרגולטורים ומשרדי הממשלה השונים.

ראש הממשלה נתניהו אמר כי זו אחת ההחלטות הכלכליות החשובות שהביא בפני הממשלה. ''רגולציה היא כלי חשוב, אך בישראל  קיימת רגולציית יתר פראית ויש צורך עמוק שעולה מהתעשייה והעסקים לרסן ולרדד את התופעה הזאת. יזמים שרואים שישראל מדורגת במקום נמוך במדדי הרגולציה והבירוקרטיה יהססו לבוא לכאן והכלכלה בסופו של דבר היא זו שמשלמת את המחיר. התוכנית לרידוד הרגולציה היא צעד חשוב ונכון ואיתות למשקיעים, לעסקים ולכלכלה''.

רגולציה היא כלי מרכזי לקידום הכלכלה והחברה וקיומה של מערכת רגולטורית מפותחת הוא הבסיס למדינה מתקדמת ומפותחת, המגינה על אינטרסים ציבוריים חיוניים, ומאפשרת את קיומו של שוק מודרני, יעיל וצומח. התכנית לא באה לגרוע מחשיבותה של רגולציה ואף מן הצורך להרחיב ולהתקין רגולציה חדשה בתחומים שונים.

עם זאת, רגולציה טובה צריכה לבטא איזון בין הגנה על האינטרס הציבורי המסוים עליו נועדה להגן, לבין רגולציה עודפת המכבידה על אינטרסים אחרים של החברה, כגון האינטרס של משק תחרותי וצומח ויוקר המחיה. החלטה זו מטרתה להביא להפחתת נטל רגולטורי שאין בו תועלת למשק או לאזרחים ולהביא לאיזון נכון בין מעורבות ממשלתית חיונית לבין יצירת מרחב לחוקי השוק לפעול את פעולתם. כשקיימת רגולציה עודפת על המגזר העסקי, העלות העודפת מתגלגלת בסופו של דבר לאזרח ביוקר המחיה.

בשנה האחרונה ולאור עקרונות תוכנית רידוד הרגולציה המתגבשת, אישרה הממשלה את הרפורמה ברישוי ירוק שהוביל השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ עם מנכ״ל משרד ראש הממשלה אשר נועדה להקל על עסקים בהוצאת היתרים מהמשרד להגנת הסביבה.

צביקה אורן, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים בירך על ההחלטה, "נשיאות הארגונים העסקיים מברכת את הממשלה על אישור תכנית לוקר שנעשתה בשיתוף עם המגזר העסקי להפחתת הנטל הרגולטורי. אישור התוכנית הוא בשורה דרמטית הצובעת בוורוד את עתיד המגזר העסקי בישראל. אנו משוכנעים שהממשלה תבצע את התכנית במהירות האפשרית במטרה לשפר את הסביבה העסקית ולעודד את צמיחת הכלכלה הישראלית".