תוקף. רון חולדאי
תוקף. רון חולדאיפלאש 90

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, תוקף את נתניהו ומתייחס לסוגיית שמירת השבת בעירו, זאת במסגרת אירוע 'שבתרבות' בתיאטרון 'הבימה'. עוד התייחס גם לסיכויי כניסתו לזירה הפוליטית.

בהתייחס לנתניהו תקף בחריפות ואמר כי "עצם הרעיון והעיקרון הדמוקרטי מפריע לביבי והוא מבצר את השלטונו באמצעים שמונעים מהציבור להתערב, עיין ערך מספר התיקים והתחומים שבהם עוסק נתניהו, העיתון שמשמש לו כשופר – "ישראל היום" וכו'. אמנם עדיין לא הגענו למקום של ארדואן שהשתלט על העיתון הגדול של האופוזיציה בטורקיה, אבל אלה הם ניצנים. ארדואן, בעזרת הכלי הדמוקרטי, הופך את טורקיה למדינת הלכה עפ"י חוקי השריעה. אנחנו צריכים להיות מאוד ערים לזה ולעשות הכל כדי למנוע את ההידרדרות גם אצלנו".

חולדאי הוסיף בהמשך דבריו כי "לא מקובל עלי להגיד שמתכוונים להפיל את ביבי ולא את הליכוד. הליכוד כולו צריך להתחלף, לא רק מי שעומד בראשו... בהקשר זה למשל, אני לא מוכן לתת לפלסטינים לקבוע את גורלי ולהפוך את מדינת ישראל למדינה דו-לאומית ולכן אני הייתי מתחיל בתהליכים בוני-אמון שמעידים על כוונה כזו: הקמת נמל ימי בעזה, שיפור תנאי החיים של הפלסטינים, חיזוק כלכלתם וגם הקפאת בנייה מעבר לקן הירוק. פשוט כי לא מאמינים לנו יותר כשאנחנו אומרים שאין לנו כוונה להיהפך למדינה דו לאומית. מה לעשות שכל עוד אנחנו שולטים על עם אחר, אנחנו לא מצליחים להיתפש כדמוקרטיה? כי בסופו של דבר, לא משנה מה אנחנו חושבים ומרגישים, אלא מה קורה אצל הצד השני...וזו החשיבה הרציונאלית שאני מדבר אליה".

בהתייחס לסוגיית המתח בין דת ומדינה אמר כי "אם מדינת ישראל תהפוך למדינת הלכה, כל מי שפה יישאר כאן? תהיה פה מועצת רבנים שתורה לראש הממשלה מה לעשות. ולפיכך, אני מניח שלא כולם יישארו פה. אם רוצים להיתפש כמדינה דמוקרטית בעלת צביון יהודי חייבים להגיע להסדר עם הפלסטינים כי זו התנהגות רציונאלית וככה יש להתנהל בעולם גלובאלי- עכשווי".

ובאשר למאבק על השבת אמר חולדאי כי "שבת הוא יום מנוחה. זה מגיע לכל אדם, אבל אני לא מקבל את זה שהשבת צריכה להיראות כמו לפני 3000 שנה או כמו ב-2000 שנות גלות. בשבת אפשר וראוי לעשות הכל. מצד שני, יש מי שטוען כי גם מסחר ותעשייה לא צריכים להתקיים וזה מובן. גם בעיניי תרבות הקניות היא לא תרבות פנאי, אבל כמו שיש שידורים בלוויזיה ומצילים בחוף הים, אני חושב שכן צריכים להיות כמה מאות מרכולים פתוחים לאנשים שנמצאים ביום מנוחתם וזקוקים למשהו במהלך השבת. זה היה המצב בתל אביב עד שבעלי המכולות הקטנות התלוננו - לא הדתיים, כי הם לא טענו נגדנו דבר - כי העסקים שפתוחים בשבת הורסים את עסקיהם.

אני מבין את טענותיהם, אבל סליחה, גם מרכזי הקניות בצומת בילו, בראשון לציון ובאשדוד הורסים להם את העסק. הדבר הזה נמצא כרגע בדיון בביהמ"ש העליון ובקרוב זה ייפסק. גם הממשלה לקחה על עצמה לבדוק את העניין שוב. לגבי תחבורה ציבורית, היא הכרחית בשבת כי האזרחים ראויים לקבל את השירות הזה בשעות הפנאי שלהם. יש עשרות אלפי אנשים בת"א שמתנהלים בתחבורה ציבורית כל השבוע, אבל שומרים את האוטו לשבת. זה מגוחך!".

חולדאי נשאל גם אודות סיכויי כניסתו לפוליטיקה הארצית ואמר: "צריך לקרות משהו מאוד מיוחד כדי שאכנס לפוליטיקה, וזה לא יקרה בכל מחיר... ברגע שאחליט כולם יידעו ושום דבר אינו מובן מאליו...".